Obrazem: Nový Hlavák se snaží přesvědčit kritiky, spouští virtuální prohlídky pro veřejnost
Komentované procházky odbavovací halou i parkem zprostředkují speciální VR brýle.
Vítězný koncept soutěžního dialogu na úpravu území pražského hlavního nádraží je nově přístupný veřejnosti ve formě 3D virtuální reality.
Na webu projektu jsou k dispozici videa a snímky rozšířené odbavovací haly, velká zastřešená plocha s tramvajovou zastávkou či otevřený přístup k historické Fantově budově.
Od 10. ledna pak bude možné navštívit komentovanou procházku odbavovací halou i parkem se speciálními VR brýlemi. Zájemci je najdou v informačním stánku přímo v hale nádraží.
Pražský Institut plánování a rozvoje (IPR) se tak snaží přesvědčit veřejnost o výhodách vybraného návrhu. Po zveřejnění vizualizací se totiž na architekty snesla silná kritika, návrh se stal oblíbeným tématem diskuzí a sklidil řadu nelichotivých komentářů.
Organizátoři soutěžního dialogu se snaží kritické argumenty vyvracet. Postupně zveřejňují doplňující informace, naposledy formou otázek a odpovědí.
Nové fotky i argumenty: Praha odpovídá na nejčastější kritiku Šťastného Hlaváku
Aktuálně akcentují fakt, že součástí návrhu je zvětšení vytápěných čekacích prostor pro cestující v blízkosti vlaků, a to zhruba o 1 250 m². Kapacita pro čekání v této části haly bude minimálně dva tisíce osob.
V blízkosti prostor pro čekání vzniknou vytápěné obchody, kavárny a restaurace, další budou umístěné v zastřešené venkovní části ve všech třech úrovních haly. Celková plocha určená pro služby cestujícím a obchody se oproti současnosti zvětší o 1000 m².
Z Václaváku rovnou k vlaku
Dalším pozitivem má být otevření nepříliš využívaného prostoru v přední části haly do všech stran a propojení s parkem. Díky otevření celé plochy budou cestující moci na nádraží přicházet ze všech směrů, tj. přímo z Vrchlického sadů, od ulice Bolzanova nebo z Václavského náměstí.
To by mělo zlepšit orientaci a přinést větší komfort, protože cestující budou moci přejít z nové tramvajové zastávky přímo před halou až do metra, vlaku, autobusu i na taxi.
Veřejností kritizovanou dřevěnou konstrukci má pokrývat samočistící střecha z ETFE fólie, která podle autorů zároveň ochrání konstrukci před povětrnostními vlivy.
Nový Hlavák: Nevzhlednou nádražní halu nahradí největší dřevostavba v Česku
Správa železnic hovoří o potřebě kompletní rekonstrukce nové odbavovací haly od roku 2016, kdy pražské hlavní nádraží převzala do majetku. Podle SŽ byla předchozí rekonstrukce, zajišťovaná firmou Grandi Stazioni a završená v roce 2011, nekvalitní a nedostatečná.
V mezinárodní soutěži, která byla vyhlášena loni v červnu, zvítězili architekti z kodaňského studia Henning Larsen Architects ze skupiny Ramboll. Svou práci nazvali „Šťastný Hlavák“. Nyní dopracují návrh do podoby architektonické studie a poté i projektové dokumentace.