Obrazem: Nové vozy lanovky na Petřín navrhne studio Anna Marešová Designers
Lanovka na Petřín, vítězný návrh, Anna Marešová designers.
DPP chce zakázku na dodávku nových vozidel vypsat ještě letos.
DPP chce zakázku na dodávku nových vozidel vypsat ještě letos.
Za mě jednoznačně oprávněný vítězný návrh. Hodně vychází ze současných vozů, a jejich podobu přesouvá do dnešní dob. V tomto případě mi jakási kontinualita nepřijde vůbec na škodu, naopak, lehce zaoblené křivky jsou prostě nadčasové a myslím, že se nebudeme za to muset stydět ani za 20 let, pokud to snad jen proboha nedostane nátěr PID. A detail mrkající a stydící se lanovky, to je taková úsměvná volovinka, kterou prostě nikdo cizí nevymyslí, ikdyž člověk, co nezná podstatu, to asi nijak nepochopí, pokud vůbec zaznamená. Neberu vůz jen jako samotný, ale i v kombinaci se stanicemi, ke kterým prostě skvěle… Číst vice »
Pěkně napsáno.
Tak blbé je, že sice vozy budou moderní, ale celá lanovka zůstane bariérová, i když je možnost tam je místo na invalidní vozíky a kočárky, ovšem bez úpravy nástupišť to nemá zrovna velký význam. Schody pro lidi, co využívají invalidní vozík, nebo mají kočárek, fakt nejsou vhodné.
Proč ne repasovat řadu 810? 🤡
tak! aspoň by tam byl záchod!
A realizaci provede kdo?
Cteni a porozumneni psanemu textu je latka prvniho stupne zakladni skoly.
Čtení ano, ale pochopení, nedejbože výroková logika, to už je na vyšší stupně vzdělání 🙂
Chtělo by to kombinaci prvního plus třetího návrhu, tam by se to mohlo sejít.
Sklápěcí sedačky se tam nehodí, akorát se to bude častěji kazit a někoho to skřípne, na superkrátké jízdy jsou vhodnější ty konkurenční pevné lavice se zkrácenou délkou sedáku.
Pokud se nová lanovka při jízdě rozvibruje, bude to porucha a nebo záměr?
Paní, která si ráda hraje se svými erotickými pomůckami nám přišla udělat lanovku… A moc se jí nepovedla. Neříkám, že je škaredá, ale není na ni nic zajímavého.
Paní nedělá jen pomůcky, to ji jen proslavilo. Naopak je docela šikovná
Skoro bych řekl, že nejhezčí je ten 3. návrh.
Pani, která si ráda hraje se svými erotickými pomůckami
No jo, nemá holt ruku a „joystick“ jako Vy 🤦♂️
Moc lidí to neví. Anna Marešová sklidila 7 studentských cen za návrh tramvaje. Některé z těch cen jsou vysoce prestižní.
https://www.annamaresova.com/projekty/tfp-1/
Jako že jsou vysoce prestižní mezi studenty? A kolik těch tramvají jezdí?
T3 coupe.
Ono už že se vůbec něco ze studentských prací realizuje je docela zázrak.
No hlavně že ne Mloci..
Za sebe se mi nejvíc líbí asi 3. místo, nic z toho neurazí, ale ani moc nenadchne.
Jinak všechny návrhy ukazují, jak je stávající design vozů lanovky nadčasový, když vypadají skoro stejně. Podstatnou změnou je jen ten prosklený strop. Asi už není co na tom vymyslet lépe 🙂
Přesně 3 místo je nejlepší
Tak upravuji Nejvíc se mi líbí návrh 2
A dnes?
Paráda! Moc pěkný, jako snad vše od autorky.
Zajímalo by mě, jak je vyřešena výměna vzduchu. Vzhledem k tomu, že je to celé prosklené a nevidím okénka, mě hned napadlo, že se z toho v létě může stát pojízdný skleník.
Hlavně narozdíl od druhého a třetího místa tam vítězný návrh nemá nad okny tlustý kanál na vzduchotechniku, takže zo buď bude jinak, pak nevím jestli je to podle pravidel, a nebo tam budou „trysky“ odspodu což nebude podle me moc příjemné. Druhý i třetí tam prostor pro rozvod nad okny a dveřmi mají.
A vítězný návrh předjímá, že tam už nebude ani žádný pultík pro obsluhu? Nebo bude, ale obrázky bez něj vypadají designově čistěji?
co pultik, ale bude tam obsluha?
prozatím určitě
pro mínusáře ze zadávací dokumentace:
Minimální požadovaná přepravní kapacita každého vozu musí
být min. 100 cestujících plus 1 pracovník obsluhy. Obsluha bude
i nadále využívat dvou obslužných stanovišť, která jsou umístěna
v čelech vozu. Odpovídají tak současné legislativě, ČSN a ČSN EN.
Předpokladem nového řešení oproti stávajícimu řešení je
maximalizace přepravního prostoru na úkor obsluhy. Do budoucna
je počítáno s omezením obslužného místa na jedno nebo jeho
úplné odstranění a upravení provozu na bezobslužný režim (v
současné chvíli to není s ohledem na platné normy možné).
https://cceamoba.cz/media/pages/souteze/lanova-draha-na-petrin/23d89a9f95-1659011408/p.01-pet-soutezni-zadani-cze.pdf
diky, ze jste to nasel.
Zase zastaralé české zákony, které jen brzdí rozvoj. Přemýšlím, kolikrát jsem ve Švýcarsku jel kolejovou lanovkou s obsluhou. Pokud vůbec, tak bych to spočítal na prstech jedné ruky.
Pár zastaralých zákonů: – lanovka musí být s obsluhou – na solární panely na větší střeše potřebujete licenci vyrobce elektřiny – máme přes 6000 obcí, tak moc, že ani pražské městské části nejsou schopny sestavit dvě kandidátky – máme 0 toleranci alkoholu na vodě a na kole přestože to reálné nikdo nedodrzuje. Zbytek vyspělého světa dovoluje 0.5 promile i u aut. – kriminalizace marihuany přestože to reálně nikdo nedodržuje a ani to není nebezpečnější jak ten alkohol – v případě úmrtí jednoho ve vztahu lesbiček/gayů přijdou děti do dětského domova namísto k partnerovi, který s nimi celý život žije a… Číst vice »
V Interlakenu zrovna jedna s obsluhou jezdí, ale sklon i délka zcela nesrovnatelné s Petřínem.
Jak muze byt narocne automatizovat lanovku?
Asi jako panelákový výtah.
Reálně (obsluha tam bude furt stát/sedět, nebude nic dělat)? Snadný. Legislativně (obsluha tam vůbec nebude muset být)? Extrémně náročný.
Na dotaz na FB bylo odpovězeno, že všechny soutěžní návrhy počítají s variantou s i bez.
Zatím obsluha bude, do budoucna by se mělo směřovat k automatizaci.
Ano, je to i v zadání. Jen zase divné že vítěz to prezentuje bez a druhý a třetí s….
dovnitr vestavite budku a jednoduchy pultik. soucasny prostor pro obsluhu je opravdu trochu luxusni…
Klidně by ten ovládací pultík mohl být jen připojený kabelem (nebo bezdrátově, pokud už budeme „hypermoderní“) – jak už to ostatně dnes třeba tramvaje pro jízdu vzad (nebo jak se to odborně jmenuje) mají.
Vítězný návrh nijak neurazí ale ani nenadchne. Není to ani retro ani futuristické, ale aspoň je to hodně prosklené, což je u vyhlídkové lanovky velká přednost.
Bude to hodně prosklené, ale zároveň v designové studii nikde nevidím otevírací okna. Vidím několik možností a ani jedna mě moc netěší.
Bude potřebovat klimatizaci? (pak energeticky náročnější, než její předchůdce)
Nebude se to řešit (skleník)
Bude se to řešit na poslední chvíli ( bude to hnusné, nebo se oželí prosklená střecha).
Pokud vím, tak klimatizace byla součástí zadání, a když se nainstalují skla s UV ochranou tak to zas takový skleník nebude. Navíc jsou vozy velkou část dne v zakrytých stanicích takže se moc zahřívat nebudou.
UV ochrana vás chrání před ultrafialovým záření, nikoliv před infračerveným.
nebyla … ostatně, čím jí tam napájet?
Třetí kolejnicí nebo z baterek dobíjených ve stanici. Jak tam vlastně řeší topení v zimě, bufíky/nijak?
Tak zase viz zadání. Klima se nepožaduje a topení jen na stanovistích obsluhy, pričemž se temperuje jen při pobytu ve stanici.
By mě zajímalo proč je tam piktogram vozíčkáře, který se tam stejně nemá jak dostat
Má se rekonstruovat celá trať, tak doufám, že nějakej způsob, jak aspoň horní a dolní stanici bezbariérově zpřístupnit, najdou.
Nebozízek už je údajně na to připraven, obě krajní stanice až po rekonstrukci.
Na první viděnou jsem četl „nebožtík už je údajně na to připraven“, nedošlo mi, že musí být bezbariérové všechny 3 stanice 🙂
Tak se zdá, že jeden jediný soutěžící si za roky studia všiml, že existují i barvy a nemusí být vše jen šedý mor. Bohužel, vyhrál opět šedý mor. Praha prostě musí být co nejhnusnější…
Snad se nedočkáme chvíle, kdy budeme coby turisté jezdit na výlety do krásných německých měst v porýní rozbombardovaných ve válce a narychlo postavených.
Nestačí barvy trávy a stromů v okolí trati?
Tak stejně to nejspíš nabarví do barev PID.
🤮
Proti samotným barvám PID nic nemám, ale požít ono schéma tady? Ne… Ani náhodou. To si nikdo netroufne… 😀
A jen taková otázka..: Platí vůbec na lanovku měsíčníky? Respektive přesněji roční kupóny v rámci zón P a 0?
Jo, to je ta designérka, co se proslavila návrhy erotických pomůcek. Zájem o lanovku to jedině zvýší. Bude to při jízdě nějak vibrovat? 🙂
Jinak ta reko T3 se jí povedla.
No, u vás rozhodně zvýší.
Ten třetí návrh mi připomíná „protikus“ k těm pomůckám od vítězky.