Obrazem: Nové vozy lanovky na Petřín navrhne studio Anna Marešová Designers

Lanovka na Petřín, vítězný návrh, Anna Marešová designers.Lanovka na Petřín, vítězný návrh, Anna Marešová designers.

DPP chce zakázku na dodávku nových vozidel vypsat ještě letos.

Zpět na článek
Odebírat
Upozornit na
guest
62 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Daniel

Za mě jednoznačně oprávněný vítězný návrh. Hodně vychází ze současných vozů, a jejich podobu přesouvá do dnešní dob. V tomto případě mi jakási kontinualita nepřijde vůbec na škodu, naopak, lehce zaoblené křivky jsou prostě nadčasové a myslím, že se nebudeme za to muset stydět ani za 20 let, pokud to snad jen proboha nedostane nátěr PID. A detail mrkající a stydící se lanovky, to je taková úsměvná volovinka, kterou prostě nikdo cizí nevymyslí, ikdyž člověk, co nezná podstatu, to asi nijak nepochopí, pokud vůbec zaznamená. Neberu vůz jen jako samotný, ale i v kombinaci se stanicemi, ke kterým prostě skvěle… Číst vice »

vagonář

Pěkně napsáno.

Osamělý Vlk

Tak blbé je, že sice vozy budou moderní, ale celá lanovka zůstane bariérová, i když je možnost tam je místo na invalidní vozíky a kočárky, ovšem bez úpravy nástupišť to nemá zrovna velký význam. Schody pro lidi, co využívají invalidní vozík, nebo mají kočárek, fakt nejsou vhodné.

vRT

Proč ne repasovat řadu 810? 🤡

ABC

tak! aspoň by tam byl záchod!

vagonář

A realizaci provede kdo?

Pinďa

Cteni a porozumneni psanemu textu je latka prvniho stupne zakladni skoly.

Jan

Čtení ano, ale pochopení, nedejbože výroková logika, to už je na vyšší stupně vzdělání 🙂

vagonář

Chtělo by to kombinaci prvního plus třetího návrhu, tam by se to mohlo sejít.

Peeetr

Sklápěcí sedačky se tam nehodí, akorát se to bude častěji kazit a někoho to skřípne, na superkrátké jízdy jsou vhodnější ty konkurenční pevné lavice se zkrácenou délkou sedáku.

Cestující

Pokud se nová lanovka při jízdě rozvibruje, bude to porucha a nebo záměr?

Franta Metel

Paní, která si ráda hraje se svými erotickými pomůckami nám přišla udělat lanovku… A moc se jí nepovedla. Neříkám, že je škaredá, ale není na ni nic zajímavého.

Ivan

Paní nedělá jen pomůcky, to ji jen proslavilo. Naopak je docela šikovná

ušatá

Skoro bych řekl, že nejhezčí je ten 3. návrh.

Franta Metel

Pani, která si ráda hraje se svými erotickými pomůckami

Ondřej

No jo, nemá holt ruku a „joystick“ jako Vy 🤦‍♂️

Ryk Mat

Moc lidí to neví. Anna Marešová sklidila 7 studentských cen za návrh tramvaje. Některé z těch cen jsou vysoce prestižní.
https://www.annamaresova.com/projekty/tfp-1/

Aleš

Jako že jsou vysoce prestižní mezi studenty? A kolik těch tramvají jezdí?

Ivan

T3 coupe.
Ono už že se vůbec něco ze studentských prací realizuje je docela zázrak.

Pavel Vavříček

2.místo se mi líbí nejvíc

PvvS

No hlavně že ne Mloci..

Pešek

Za sebe se mi nejvíc líbí asi 3. místo, nic z toho neurazí, ale ani moc nenadchne.

Jinak všechny návrhy ukazují, jak je stávající design vozů lanovky nadčasový, když vypadají skoro stejně. Podstatnou změnou je jen ten prosklený strop. Asi už není co na tom vymyslet lépe 🙂

Martin

Přesně 3 místo je nejlepší

Martin

Tak upravuji Nejvíc se mi líbí návrh 2

Ondřej

A dnes?

Štěpán Matějka

Paráda! Moc pěkný, jako snad vše od autorky.

jize

Zajímalo by mě, jak je vyřešena výměna vzduchu. Vzhledem k tomu, že je to celé prosklené a nevidím okénka, mě hned napadlo, že se z toho v létě může stát pojízdný skleník.

Sch

Hlavně narozdíl od druhého a třetího místa tam vítězný návrh nemá nad okny tlustý kanál na vzduchotechniku, takže zo buď bude jinak, pak nevím jestli je to podle pravidel, a nebo tam budou „trysky“ odspodu což nebude podle me moc příjemné. Druhý i třetí tam prostor pro rozvod nad okny a dveřmi mají.

ABC

A vítězný návrh předjímá, že tam už nebude ani žádný pultík pro obsluhu? Nebo bude, ale obrázky bez něj vypadají designově čistěji?

Georg

co pultik, ale bude tam obsluha?

ABC

prozatím určitě

ABC

pro mínusáře ze zadávací dokumentace:

Minimální požadovaná přepravní kapacita každého vozu musí
být min. 100 cestujících plus 1 pracovník obsluhy. Obsluha bude
i nadále využívat dvou obslužných stanovišť, která jsou umístěna
v čelech vozu. Odpovídají tak současné legislativě, ČSN a ČSN EN.
Předpokladem nového řešení oproti stávajícimu řešení je
maximalizace přepravního prostoru na úkor obsluhy. Do budoucna
je počítáno s omezením obslužného místa na jedno nebo jeho
úplné odstranění a upravení provozu na bezobslužný režim (v
současné chvíli to není s ohledem na platné normy možné).

https://cceamoba.cz/media/pages/souteze/lanova-draha-na-petrin/23d89a9f95-1659011408/p.01-pet-soutezni-zadani-cze.pdf

Georg

diky, ze jste to nasel.

David

Zase zastaralé české zákony, které jen brzdí rozvoj. Přemýšlím, kolikrát jsem ve Švýcarsku jel kolejovou lanovkou s obsluhou. Pokud vůbec, tak bych to spočítal na prstech jedné ruky.

David

Pár zastaralých zákonů: – lanovka musí být s obsluhou – na solární panely na větší střeše potřebujete licenci vyrobce elektřiny – máme přes 6000 obcí, tak moc, že ani pražské městské části nejsou schopny sestavit dvě kandidátky – máme 0 toleranci alkoholu na vodě a na kole přestože to reálné nikdo nedodrzuje. Zbytek vyspělého světa dovoluje 0.5 promile i u aut. – kriminalizace marihuany přestože to reálně nikdo nedodržuje a ani to není nebezpečnější jak ten alkohol – v případě úmrtí jednoho ve vztahu lesbiček/gayů přijdou děti do dětského domova namísto k partnerovi, který s nimi celý život žije a… Číst vice »

Jan

V Interlakenu zrovna jedna s obsluhou jezdí, ale sklon i délka zcela nesrovnatelné s Petřínem.

David

Jak muze byt narocne automatizovat lanovku?

Libcha

Asi jako panelákový výtah.

původní Jakub P

Reálně (obsluha tam bude furt stát/sedět, nebude nic dělat)? Snadný. Legislativně (obsluha tam vůbec nebude muset být)? Extrémně náročný.

Juraj

Na dotaz na FB bylo odpovězeno, že všechny soutěžní návrhy počítají s variantou s i bez.
Zatím obsluha bude, do budoucna by se mělo směřovat k automatizaci.

ABC

Ano, je to i v zadání. Jen zase divné že vítěz to prezentuje bez a druhý a třetí s….

Georg

dovnitr vestavite budku a jednoduchy pultik. soucasny prostor pro obsluhu je opravdu trochu luxusni…

czhunter

Klidně by ten ovládací pultík mohl být jen připojený kabelem (nebo bezdrátově, pokud už budeme „hypermoderní“) – jak už to ostatně dnes třeba tramvaje pro jízdu vzad (nebo jak se to odborně jmenuje) mají.

Roman Soudný

Vítězný návrh nijak neurazí ale ani nenadchne. Není to ani retro ani futuristické, ale aspoň je to hodně prosklené, což je u vyhlídkové lanovky velká přednost.

MHD

Bude to hodně prosklené, ale zároveň v designové studii nikde nevidím otevírací okna. Vidím několik možností a ani jedna mě moc netěší.
Bude potřebovat klimatizaci? (pak energeticky náročnější, než její předchůdce)
Nebude se to řešit (skleník)
Bude se to řešit na poslední chvíli ( bude to hnusné, nebo se oželí prosklená střecha).

Roman Soudný

Pokud vím, tak klimatizace byla součástí zadání, a když se nainstalují skla s UV ochranou tak to zas takový skleník nebude. Navíc jsou vozy velkou část dne v zakrytých stanicích takže se moc zahřívat nebudou.

M19

UV ochrana vás chrání před ultrafialovým záření, nikoliv před infračerveným.

ABC

nebyla … ostatně, čím jí tam napájet?

Jiří Kocurek

Třetí kolejnicí nebo z baterek dobíjených ve stanici. Jak tam vlastně řeší topení v zimě, bufíky/nijak?

ABC

Tak zase viz zadání. Klima se nepožaduje a topení jen na stanovistích obsluhy, pričemž se temperuje jen při pobytu ve stanici.

ABC

By mě zajímalo proč je tam piktogram vozíčkáře, který se tam stejně nemá jak dostat

původní Jakub P

Má se rekonstruovat celá trať, tak doufám, že nějakej způsob, jak aspoň horní a dolní stanici bezbariérově zpřístupnit, najdou.

Juraj

Nebozízek už je údajně na to připraven, obě krajní stanice až po rekonstrukci.

Aleš

Na první viděnou jsem četl „nebožtík už je údajně na to připraven“, nedošlo mi, že musí být bezbariérové všechny 3 stanice 🙂

Tomáš

Tak se zdá, že jeden jediný soutěžící si za roky studia všiml, že existují i barvy a nemusí být vše jen šedý mor. Bohužel, vyhrál opět šedý mor. Praha prostě musí být co nejhnusnější…
Snad se nedočkáme chvíle, kdy budeme coby turisté jezdit na výlety do krásných německých měst v porýní rozbombardovaných ve válce a narychlo postavených.

Petr

Nestačí barvy trávy a stromů v okolí trati?

Václav

Tak stejně to nejspíš nabarví do barev PID.

Jan z Rokycan

🤮

David

Proti samotným barvám PID nic nemám, ale požít ono schéma tady? Ne… Ani náhodou. To si nikdo netroufne… 😀

A jen taková otázka..: Platí vůbec na lanovku měsíčníky? Respektive přesněji roční kupóny v rámci zón P a 0?

Radko Křivánek

Jo, to je ta designérka, co se proslavila návrhy erotických pomůcek. Zájem o lanovku to jedině zvýší. Bude to při jízdě nějak vibrovat? 🙂
Jinak ta reko T3 se jí povedla.

M19

No, u vás rozhodně zvýší.

Sch

Ten třetí návrh mi připomíná „protikus“ k těm pomůckám od vítězky.