cargo

Obrazem: Nová D4 už se začíná v krajině rýsovat, s přípravou pomáhají i koně

Stavba dálnice D4. Pramen: Via SalisStavba dálnice D4. Pramen: Via Salis

Kolem budoucí dálnice bylo nainstalováno 16 kilometrů tkaniny, která ochrání obojživelníky před stavebními stroji.

Stavba dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem (přesněji úsek Háje – Mirotice), která byla zahájena v červnu, začíná být znatelná v krajině. Byly provedeny první skrývky, do práce se pustili geodeti, jejichž úkolem je přesně vytyčit trasu nové dálnice, proběhl pyrotechnický průzkum a poblíž Čimelic provádějí odborníci z Jihočeského muzea archeologický průzkum.

V trase budoucí dálnice D4 se jim podařilo odkrýt pravěká sídliště a mimo jiné také několik úvozových cest. Informuje o tom v newsletteru Christian Biegert, který jako generální ředitel vede projekt Via Salis (z lat. Solná stezka). Tento název dal projektu francouzský koncesionář DIVia (skupiny Vinci a Meridiam), který dálnici financuje a staví.

„Potvrzuje se tak, že pojmenovat projekt první dálnice v Česku stavěné podle modelu PPP Via Salis, bylo příhodné – již ve středověku byla spojnice mezi Příbramí a Pískem rušnou obchodní cestou,“ uvedl Biegert. „A přestože jsme zatím v první fázi stavby, již teď dokazujeme, že to s ochranou přírody myslíme vážně. Kolem trasy budoucí dálnice jsme pod dozorem biologů nechali nainstalovat 16 kilometrů speciální tkaniny, která ochrání obojživelníky před stavebními stroji,“ dodal.

Budoucí D4. Pramen: MDČR

Výstavba nových 32 kilometrů dálnice D4 se tak rozjíždí. Byly odstraněny zbytky lesní zeleně a nyní se pokračuje v odstraňování pařezů v odlesněných lokalitách. Na hůře přístupných místech přitom s pařezy pomáhají i koně. „V průběhu podzimních měsíců předpokládáme rozvinutí stavebních prací, především pak zemních prací, jako jsou skrývky ornice, přeložky inženýrských sítí,“ doplnil Biegert.

Na nové D4 vznikne i několik ekoduktů, které umožní bezpečný pohyb divoké zvěře. Společně s propustky pod dálnicí bude takových přechodů a podchodů pro zvěř existovat dvacet. Dálnice se buduje formou projektu PPP, koncesionář ji zaplatí, postaví a bude se o ni starat. Stát ji bude do roku 2049 splácet. Pro řidiče má být otevřena v prosinci 2024.

Dálnice nahradí dnes už nevyhovující (a přetíženou) silnici I/4, která vykazuje řadu dopravních závad: například nebezpečné křižovatky a horizonty, žádné místo za krajnicí nebo průjezd obcemi.

Stavba dálnice D4. Pramen: Via SalisStavba dálnice D4. Pramen: Via SalisStavba dálnice D4. Pramen: Via SalisStavba dálnice D4. Pramen: Via SalisStavba dálnice D4. Pramen: Via SalisStavba dálnice D4. Pramen: Via SalisBudoucí dálnice D4. Pramen: Via SalisStavba dálnice D4. Pramen: Via SalisObojživelníky budou chránit při stavbě D4 tkaninové bariéry. Pramen: Via SalisObojživelníky budou chránit při stavbě D4 tkaninové bariéry. Pramen: Via SalisObojživelníky budou chránit při stavbě D4 tkaninové bariéry. Pramen: Via SalisSilnice I/4. Pramen: Via SalisNa přípravných pracích k D4 se podílejí i koně. Pramen: Via SalisNa přípravných pracích k D4 se podílejí i koně. Pramen: Via Salis
Tagy D4 dálnice DIVia PPP seznam
15 komentářů