Obrazem: Nová D4 už se začíná v krajině rýsovat, s přípravou pomáhají i koně
Kolem budoucí dálnice bylo nainstalováno 16 kilometrů tkaniny, která ochrání obojživelníky před stavebními stroji.
Stavba dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem (přesněji úsek Háje – Mirotice), která byla zahájena v červnu, začíná být znatelná v krajině. Byly provedeny první skrývky, do práce se pustili geodeti, jejichž úkolem je přesně vytyčit trasu nové dálnice, proběhl pyrotechnický průzkum a poblíž Čimelic provádějí odborníci z Jihočeského muzea archeologický průzkum.
V trase budoucí dálnice D4 se jim podařilo odkrýt pravěká sídliště a mimo jiné také několik úvozových cest. Informuje o tom v newsletteru Christian Biegert, který jako generální ředitel vede projekt Via Salis (z lat. Solná stezka). Tento název dal projektu francouzský koncesionář DIVia (skupiny Vinci a Meridiam), který dálnici financuje a staví.
„Potvrzuje se tak, že pojmenovat projekt první dálnice v Česku stavěné podle modelu PPP Via Salis, bylo příhodné – již ve středověku byla spojnice mezi Příbramí a Pískem rušnou obchodní cestou,“ uvedl Biegert. „A přestože jsme zatím v první fázi stavby, již teď dokazujeme, že to s ochranou přírody myslíme vážně. Kolem trasy budoucí dálnice jsme pod dozorem biologů nechali nainstalovat 16 kilometrů speciální tkaniny, která ochrání obojživelníky před stavebními stroji,“ dodal.
Výstavba nových 32 kilometrů dálnice D4 se tak rozjíždí. Byly odstraněny zbytky lesní zeleně a nyní se pokračuje v odstraňování pařezů v odlesněných lokalitách. Na hůře přístupných místech přitom s pařezy pomáhají i koně. „V průběhu podzimních měsíců předpokládáme rozvinutí stavebních prací, především pak zemních prací, jako jsou skrývky ornice, přeložky inženýrských sítí,“ doplnil Biegert.
Na nové D4 vznikne i několik ekoduktů, které umožní bezpečný pohyb divoké zvěře. Společně s propustky pod dálnicí bude takových přechodů a podchodů pro zvěř existovat dvacet. Dálnice se buduje formou projektu PPP, koncesionář ji zaplatí, postaví a bude se o ni starat. Stát ji bude do roku 2049 splácet. Pro řidiče má být otevřena v prosinci 2024.
Dálnice nahradí dnes už nevyhovující (a přetíženou) silnici I/4, která vykazuje řadu dopravních závad: například nebezpečné křižovatky a horizonty, žádné místo za krajnicí nebo průjezd obcemi.