Obrazem: Nizozemské dráhy začaly jezdit s novými jednotkami ICNG od Alstomu
Zatím jde o zkušební provoz, plné nasazení nastane se změnou jízdního řádu.
Nizozemský státní dopravce Nederlandse Spoorwegen (NS) tento týden oficiálně zařadil do zkušebního provozu s cestujícími nové elektrické jednotky od Alstomu, které budou jezdit pod obchodní značkou Intercity Next Generation (ICNG).
Nové jednotky jsou postaveny na platformě Alstom Coradia Stream, prošly testy i v Česku. Premiérový den jednotek v běžném provozu nebyl úplně hladký. Po první bezproblémové jízdě z Amsterdamu do Rotterdamu došlo k závadě na dveřích a dopravce jednotku stáhl a nasadil zpět do provozu až druhý den. NS zdůraznily, že jde ještě o zkušební provoz a podobné výpadky lze očekávat.
Postupně má dojít k nasazení další jednotky na trasu z Amsterdamu do Bredy a z Haagu do Eindhovenu. Pravidelný provoz má začít s novým jízdním řádem v prosinci. Později pojede ICNG také na trasách z Rotterdamu přes Amsterdam a Zwolle do Leeuwardenu a Groningenu.
Nové jednotky nahradí soupravy složené z klasických vozů, řídicího vozu a lokomotivy Bombardier Traxx MS2 (označované ICR), které jezdí rychlostí 160 kilometrů v hodině. Nové jednotky jezdí až 200 km/h.
Vlaky mají být poháněny výhradně elektřinou vyrobenou z větru. NS si v původní smlouvě za 800 milionů eur objednaly 49 pětivozových jednotek s 256 místy k sezení a 30 osmivozových jednotek pro 417 sedících. Dvacet jednotek pro provoz do Belgie je rovněž osmivozových.
Podle Alstomu půjde o jednotky, které promění veřejnou dopravu v Nizozemsku. Nabídnou výrazně větší komfort než stávající soupravy. Pro dopravce má být výhodou výrazně úspornější provoz a také vysoká spolehlivost. Jsou nízkopodlažní s prostory pro přepravu kol či vozíčkářů, toalety jsou bezbariérové. Výrobce uvedl, že 95 % materiálu lze zrecyklovat.
Finální montáž probíhá v polském závodě Alstomu. První jednotky byly vyrobeny už v roce 2019, od té doby se opakovaně zkoušely na železničním okruhu VUZ ve Velimi/Cerhenicích.