Obrazem: Nejen most, ale i místo k trávení volného času. Jak bude vypadat „Libeňák“ po dvoumiliardové rekonstrukci
Architekti počítají s využitím prostorů pod trámovými konstrukcemi i historickými oblouky. Projekt počítá s novými přístupy k vodě a skateparkem.
Opravený Libeňský most, respektive celé soumostí, nemá v budoucnu sloužit jen k dopravě, ale i k trávení volného času. Vyplývá to z podoby vizualizací, které zveřejnil na svém facebookovém profilu pražský náměstek primátora Adam Scheinherr. Návrhy jsou již finální, nyní běží projektová příprava. Samotná stavba začne v roce 2024.
„Nejen Libeňský most, ale i jeho okolí i prostory v obloucích se promění k nepoznání,“ říká Scheinherr. Praha ještě s původním vedením plánovala most zbourat a postavit nový. „Hledáme každou příležitost, jak oprášit zašlou krásu kubistické konstrukce architekta Pavla Janáka a jejího okolí,“ dodal Scheinherr.
Obloukové konstrukce propojí nové mostní konstrukce tvarově vycházející z Janákových skic, aktuálně detailně dispozičně a tvarově navržené. Díky těmto mostům se za povodní sníží hladina Vltavy v Karlíně o několik desítek centimetrů. Nové mosty doplní bezbariérové rampy na Rohanský ostrov, ze kterého se má v budoucnu stát park.
Nejdříve začne provizorní lávka
Podle Scheinherra bude most lákat i k odpočinku a trávení volného času. Prostory pod trámovými konstrukcemi i historickými oblouky nabídnou kavárny, obchůdky a další služby. Projekt počítá s novými přístupy k vodě a skateparkem.
Dnes zveřejněná podoba je aktualizací původní studie po připomínkách v zadávacím řízení a dotčených majitelů pozemků. Zejména pak došlo k dořešení využití vnitřních prostor a veřejných prostranství.
Zakázku na rekonstrukci získala za 2,181 miliardy korun společnost Metrostav TBR. Firma nabídla provedení rekonstrukce výrazně levněji a rychleji než druhé sdružení (Strabag, Eurovia CS, SMP CZ a Pragoprojekt). Metrostav opraví most za 2,181 miliardy korun s tramvajovou výlukou 365 dní, druhé sdružení nabídlo 3,628 miliardy korun a výluku na 480 dní. Výběr dodavatele proběhl podle standardů FIDIC – Yellow Book, tedy projekt typu Design & Build, kdy zhotovitel je zároveň projektantem i realizátorem.
Jako první se začne stavět nová provizorní lávka pro pěší a cyklisty mezi Libní a Holešovicemi.