Obrazem: Necelých 20 let FLIRTování. Stadler Rail překonal hranici 2500 prodaných jednotek
Z jednotek švýcarského výrobce se stal jeden z nejúspěšnějších vlaků v historii osobní dopravy.
Relativně malá zakázka pro italský region Valle d’Aosta přinesla předminulý týden švýcarskému výrobci kolejových vozidel Stadler Rail i překonání hranice 2500 prodaných jednotek typu FLIRT. Z nízkopodlažního vozidla se za necelých dvacet let stal jeden z nejúspěšnějších vlaků v historii evropského železničního průmyslu. V Česku jezdí pět jednotek v barvách Leo Express.
„FLIRT se stal symbolem inovativního designu a konstrukce. Zákazníci oceňují jeho vysokou kvalitu i jeho bezkonkurenční výkon,“ uvedl Stadler při oznámení o překonání hranice 2500 kusů. Jednotky jsou nyní v provozu v celkem 21 zemích včetně severní Afriky.
Název jednotky (v drtivé většině elektrické) je zkratkou od spojení Flinker Leichter Intercity- und Regional-Triebzug (Rychlý, lehký a inovativní vlak pro meziměstskou a regionální dopravu). U Stadleru odstartoval éru pojmenování vlaků zkratkami, dvoupodlažní jednotka je KISS.
Nově v bateriové i vodíkové verzi
FLIRTy vycházely z konstrukce jednotek GTW. První jednotky byly čtyřvozové, oproti GTW byly poháněny podvozky na koncích jednotky. To umožnilo rozšířit nízkopodlažní prostor, jednotky se staly průkopníkem bezbariérového cestování. Prvním zákazníkem byly švýcarské spolkové dráhy SBB, které je nasadily pro provoz kolem Zugu. Zakázku získal Stadler v roce 2002, o dva roky později vyjely první do provozu s cestujícími.
Jednotka prošla velkým vývojem v oblasti konstrukce i své podoby, elektrický pohon doplnily postupně i verze v dieselu, s baterií nebo nově i na vodík. „FLIRT se stal jedním z hlavních důvodu úspěchu Stadleru za posledních dvacet let,“ uvedl Stadler ve zprávě k překonání 2500 prodaných jednotek.
FLIRTy dobyly nejen švýcarské koleje v regionální dopravě, ale uspěly i v zahraničí. Dnes například tvoří základ příměstské dopravy v Oslu a okolí. Nejvíce – přes 500 – jich jezdí v Německu.
Stadler postupně přišel s různými verzemi jednotky, v provozu tak jsou nyní dvouvozové i dvanáctičlánkové jednotky. Postupně se změnil i design pro jednotlivé zákazníky, pro některé poměrně zásadně. Z FLIRTů vychází například jednotky Traverso pro SOB.
V Česku zůstává v provozu i nadále pouze pět jednotek FLIRT. Nejprve je chtěl koupit RegioJet, reálně je zakoupil Leo Express. Později je prodal bance, jezdí ale stále v barvách dopravce.