Obrazem: Jako za socialismu. Národní technické muzeum poprvé vyjede s vlastní vlakovou soupravou
Základ soupravy tvoří osobní vůz se služebním oddílem řady BDa z roku 1974 a vozy řady Bai z let 1973 a 1974.
V sobotu poprvé vyjede na koleje muzejní vlak Národního technického muzea (NTM). V rekonstruované vlakové soupravě budou zastoupena typická i unikátní vozidla vyrobená v 60. až 80. letech 20. století. Muzeum chce soupravu s dieselovou i parní lokomotivou využívat k jízdám pro veřejnost.
„Mám velkou radost, že Národní technické muzeum má poprvé v historii kompletní provozní vlakovou soupravu. Složena bude z vozů, které muzeum koupilo od Českých drah a nyní byly opraveny v Krnově, z dieselové lokomotivy T478.1010 zvané Bardotka a na konci roku k soupravě přibyde rekonstruovaná parní lokomotiva 464.102 Ušatá, tedy další provozní exponát z našich sbírek. Poprvé vyjede muzejní vlak v sobotu 29. dubna z Masarykova nádraží do Brandýsa nad Labem na akci ,Audience u císaře Karla I.‘ a zařazen tentokrát bude také salónní vůz Františka Ferdinanda d’Este z roku 1909,“ uvedl šéf NTM Karel Ksandr.
Základ soupravy tvoří osobní vůz se služebním oddílem řady BDa z roku 1974 a vozy řady Bai z let 1973 a 1974, které budou podle potřeby doplňovány unikátním salonním vozem prezidenta ČSSR z roku 1968 a lehátkovým vozem s bufetovým oddílem z roku 1984.
„S výjimkou lehátkového vozu BRcm se jedná o vozy typu Y, podle klasifikace Mezinárodní železniční unie vzniklé v 60. letech dvacátého století. Od druhé poloviny 60. let byly vozy této kategorie masově vyráběny hned v několika vagónkách východního bloku a postupně nahradily většinu předválečných i raně poválečných vozů. Jen mezi lety 1964 a 1985 bylo z NDR do Československa dodáno 3200 rychlíkových vozů typu Y a další stovky vozů odvozených od tohoto typu vyrobila pro vnitrostátní dopravu vagonka Studénka. Obě varianty jsou v muzejní soupravě NTM zastoupeny,“ upřesnil Adam Horký, kurátor NTM.
Poprvé vyjede muzejní vlak z Masarykova nádraží do Brandýsa nad Labem v sobotu 29. dubna 2023 na akci Audience u císaře Karla I. Vlak potáhne parní lokomotiva ČD 354.195 Všudybylka z roku 1925, na postrku bude muzejní dieselová lokomotiva T478.1010 a součástí soupravy bude i salónní vůz Františka Ferdinanda d’Este z roku 1909 ze sbírky NTM.
Vlak bude na nádraží v Brandýse nad Labem po dobu akce vystaven. Podrobnější informace jsou na stránkách muzea.