Obrazem: Jako za socialismu. Národní technické muzeum poprvé vyjede s vlastní vlakovou soupravou
Vůz řady Bai. Pramen: NTM
Základ soupravy tvoří osobní vůz se služebním oddílem řady BDa z roku 1974 a vozy řady Bai z let 1973 a 1974.
Nezlobte se na mě.
Jeden pozitivní posun tam vidím a to ten, že už není vše v depozitáři, ale že aspoň něco od NTM jezdí.
Ano, naším okem je to sprsklina…
Ale prostě základ pro novější soupravy tam je.
A teda i víra, že se bude pokračovat a dojde i na starší, ale finančně náročné vozy.
Upřímně, lokomotiv je oproti vozům celkem dost.
Beru to za první vstřícný krok pana Ksandra.
Díky.
Parní lokomotiva byla 354 195 Všudybylka, místo avizované Ušaté. Jinak pěkně zrenovovaná souprava i se smutnou historií presidentského vagónu, kde v roce 1968 jednala naše vláda. Jak to dopadlo, víme, že s rusákem se jednat nedá.
Když retro, tak tam měli dát osmidveřové Bai a Cai, ne Béčka které dodnes jezdí z Ostrava hl.n. do Beskyd
Kdyby se tyto vozy nasadily na rychlíky Brno-Olomouc-Šumperk,tak by předčily ty co tam jezdí v současnosti…
Krása! Mrzí mě ale, že u nás nejezdíme v 21. století něčím mnohem modernějším a hlavně rychlejším.
RailJetů je málo.
A pro staromilce: Utikejte na trať 280, tam jezdí jednotky řady 460, které po dvě desetiletí jezdily vedle těchto zelených vozů.
Prosím , zná někdo označení vagonů , jezdily na os vlaku Pha střed- Bohumín v 80. letech , tahala je Bobina z č. třebové . Měli těžké dvoukřídlé tříkličkové neskládací dveře , veliký nástupní prostor , sítky na zavazadla , kulaté světla se žlutými žárovkami v interieru , dřevěné podlážky schodů , již tehdy byly velmi staré. Omlouvám se za nekonkrétní popis , bylo mi 10 let a od roku 1984 jsem je neviděl.
Nebudou to tyhle krámy?
https://www.vagonweb.cz/fotogalerie/CSD/CSD_Bai,Cai.php
To je ono , děkuji . Dík i pepovi M
Ještě pokud si vzpomínám, jezdily v 90 letech na Trase Brno-Jihlava tažené Bardotkou a s parním vytápěním, ale stejně staré vozy v provedení kupé jsem tou dobu zažil i v soupravě Brno-Jeseník v kombinaci s novějšími vagony.
Mohlo by to být tohle?
https://www.vagonweb.cz/fotogalerie/CSD/CSD_Bai,Cai.php
Ja si je pamatuju oznacene jako Bp
Tyhle Cai/Bai z let 1952 – 1957 byly od r. 1983 označeny By. Bp bylo od stejného roku označení pro „čytřdveřové“ Bai z let 1960 – 62 (měly jen jednokřídlé dveře, jinak byly prakticky identické).
https://www.parostroj.net/katalog/ov/formular.php3?ind=51
Počkat počkat, on vážně jezdil z Prahy do Bohumína vlak kategorie Os? 😀 Jakou to mělo proboha jízdní dobu a hlavně jaký měl takový vlak smysl, vždyť s tím nikdo normální nemohl jezdit ne ? 😀 A na cesty na kratší úseky to muselo být šílene nespolehlivé vlivem zpoždění, které to na tak dlouhé trase určitě nabíralo poměrně často
Umím si to představit. Možná někdo doloží jízdním řádem z té doby. Tehdy opravdu jezdily dálkové osobní vlaky, třeba Praha – Jihlava atd. Ono těch vlaků osobní dopravy jezdilo mnohem méně než dnes, o nějaké taktové dopravě si lidé mohli nechat jen zdát. A spolehlivost byla asi v normě. Ty vlaky měly velmi volné jízdní doby a dlouhé pobyty na trase. Osobně pamatuji osobák Č. Budějovice – Praha kterým lidé i jeli protože sice jel rychlík, ale tam se platil rychlíkový příplatek. Kdo si to dnes dovede představit, to vše?
Ten osobák z ČB okolo roku 1992 jezdil do Prahy na Smíchov, kde byl okolo 10h. Pak se otáčel a okolo poledne je zpátky do ČB. A tahalo to budějovický eso. Byl to takový dělnický vlak ( rozvážel a svážel na ranní směny )😉.
Ano jezdil, pamatuju dědu, na Os mu propláceli jízdné, tak když mel čas, občas s ním jel…
Dodnes se dálkový Os dá potkat třeba v Polsku. A nedá se říct že by jezdil prázdný…. (Já jej pamatuju např do Poznane, Štětina, Bydhošti. )
Byl příplatek za rychlik, ten byl 20 korun, takže kdo chtěl šetřit, jel Os
Což je v dešních cenách asi 400 Kč.
Příplatek byl 16 Kč a asi nejdelší trasy osobáků byly Budějovice – Plzeň -Sokolov a Praha-Přerov.
Ano, příplatek 16Kč. A osobák do Sokolova jezdil v 70. letech až z Č. Velenic.
Pamatuji že příplatek za spěšný vlak činil 10 korun, rychlík 2. třída 16 korun a 1. třída 24 korun. to byla sedmdesátá léta min. století.
Přesně tak.
Tehdy byl rychlíkový příplatek. Prostě se pro dálkovou přepravu preferoval pomalejší vlak, který velmi často zastavuje, aby přeprava sežrala více uhlí.
Co si pamatuji z kraje 90.let, jezdil Os z Masaryčky ve 12 hodin a v Bohumíně byl někdy okolo 21:30.
Pamatuji, že jezdil spěšný vlak z Prahy do Přerova. Býval slušně obsazen a odjížděl tehdy z nádraží Praha střed krátce po půlnoci. Jinak pamatuji spěšný vlak Praha – Hanušovice, Cheb atd. Těmto vlakům se také říkalo: flamendrcuk.
Také jezdili opravdu osobní vlaky ,např. Praha -Cheb. Praha- Bohumín atd.
Je trochu škoda, že muzejní vlak je sestaven z vagonů které dnes běžně jezdí. Nebýt toho, že je na nich zvenčí napsáno ČSD, tak by ani nikdo nepoznal, že se má jednat o nostalgickou jízdu a ne pravidelný páteřní spoj
Přesně tak, např na trati Frýdek Místek – Ostrava Denodenně ostudná realita Českých drah… Za to by měli fakt dostávat flastry, a ne ještě mít tu drzost chtít vybírat jízdné 🤦
Škoda že už nejezdí lůžkové vlaky Košice ,Ostrava,Praha, Plzen, Cheb.
…a kde jsou popelníky???
Těmito historickými vozy jezdím téměř pravidelně každý týden. Jmenuje se to rychlík Berounka a jezdí na trase Praha – Klatovy . Hnusné špinavé a rezavé vozy. Tento vůz na obrázku je naopak velice pěkný.
Náhodou béčko je top oproti hnusnému nefunkčníku Bmz nebo Bee.
Se divím, že je ÖBB nechtějí od ČD odkoupit. Všecky a k nim taky AB350.
Mohl by laikovi někdo vysvětlit, proč skoro vždycky na těchto parních retro jízdách jede dieslový postrk? Mně to celkem kazí dojem z celé té soupravy, protože to prostě neukazuje realitu z dob páry.
Dnes už není ochota parní lokomotivu roztopit tak, aby byla schopná to táhnout sama. Ono to trvá půl dne/celou noc a to se opravdu moc nikomu nechce dělat.
Zkusil jste někdy parní lokomotivu roztopit na polovinu? A mohl bych to vidět?
Jako jistota, kdyby se něco stalo s parní lokomotivou. Pro zadavatele by nebylo zrovna nejlepší, kdyby mimořádný vlak zatarasil cestu pro běžné spoje. Stejně tak pro cestující, kterým by byla pára ukradená a potřebovali se někam dostat a nemohli, jelikož pára zůstala stát mezi stanicemi A a B a provoz byl kvůli tomu zastaven.
Ekologie, emise, udrzba vozu, riziko pozaru popri trati, ridici u krizovani pro ktere stuj nebo zavora znamena jdu jeste rychleji, hodnota parnych vozu atd.. tych duvodu by se naslo
Jak pomůže při srážce vlaku s autem diesel na postrku uchránit parní lokomotivu?
Ideologicky nepřípustné otázky. Tohle je jedna z nich.
Buďto se šetří voda parní lokomotivy neb vodní jeřáby nejsou a hasiči jsou pomalí, anebo je chladno a jsou k dispozici vozy jen s el. topením.
Za dvacet let se tento počin oceňuje více než dnes. Přesto si myslím, že by se instituce jako NTM měla spíše zaměřit na provoznení historický mnohem cennějších vozů, třeba z druhé poloviny 19. nebo začátku 20. století (třeba do roku 1930).
Zajímalo by mě, jestli se jedná o historicky věrný odstín vozů, nebo je to jen napodobení…
Co je to historicky věrný odstín? Myslíte zeleň vagonová ČSN 5700, problém podniku Barvy laky národní podnik byl že nikdy se nepovedl přesně stejný odstín. A během provozu dost rychle barvy měnily odstín, hlavně vlivem slunce.
Za mňa pochvala!!! Nemyslím to ironicky. Žiaľ nie raz som videl ako dobové lokomotivy ťahajú moderné vagóny v modernom nátere. Ako cestujúcemu na nostalgických jazdách mi to prišlo nevhodné. Keď som si dovolil vytknúť to organizátorom, bol som šotokomunitou omínuskovaný a nenávidený. Stojím si však za tým. Ak chcem zažiť retro, tak prosím aj s vozňami (stav infraštruktúry retro spĺňa). Ale keď sa mienim voziť denne na úrovni 20. rokov 21. storočia, tak odmietam šukafony alebo Honeckrove pomsty (a že obe vozidlá vídavam pravidelne!!!). Keď chcem retro, tak prosím na nostalgickej jazde. Nie na bežnom spoji!!!
Tak vzhledem k tomu, ze někteří pracují jak za socialismu tak se holt vozí jak za socialismu ..
Opravdu ten koridor vypadá takhle?
http://www.vladanfoto.cz/files/10_2022_poricany_kolin/150.025-00-1997-08-09-pecky-tatce-0018z.jpg
Až tak teda nie. Ale ďaleko od toho nemá.
Jižní koridor na Slovensku ovšem ano…
No když si tak uvědomím že stejný vůz jako je zobrazen na obrázku zde Bai u ČD označen Bt a odvozeniny jsem dnes doprovázel tak nevím o čem taková muzejní sbírka je, do budoucna chápu, ale pro cestujícího pro kterého se jedná o denní chléb to bude určitě zklamání.
PS.: Není myšleno jako kritika NTM, spíš jako povzdechnutí nad vozovým parkem v Olomouckém kraji.
Tak to musíš říct Jančurovi ať Vám poradí jak se dělá komfort pro cestující
Asi jste nikdy nejen R8 ve žlutých barvách že?
No ono i ty komerční spoje jsou dost v řiti
Tak jako pořád lepší R8 ve žlutých než kdysi v modrých barvách 😀 Přeci jen komfort je úplně jinde, má to WiFi, má to zásuvky, což u cd neměla ani první trida….Ano, nic moc to není, ale ve srovnání s tím, co tam předváděly cd, je to luxus 😀
Akvarijní okna, jinýma za bouřky pršelo dovnitř, hlučné špalové brzdy.
Vedle toho tam jezdí naprosto boží Bdtee, můžete v Nezamyslicích přestoupit a jet dál červenou koženkou…
Vzhledem ke stavu železnice v Česku bude tato retro akce působit jako běžnej všední den 😄
Mezi Kolínem a Praha hl.n jezdí ve všední dny, spěšný vlaky , starý honekry,I když jste se pokusil o vtip,tak to není vtip ale realita
Dnes jely na EC117 2 honeckery.. 🤪
ja je viděl ze zahrady . Ještě jsem si říkal Vrchlici táhne Vectron. Neż jsem zahlédl ostatní vagony
Furt lepší než Bmz, které *nejmenovaný* vyfoukl ČD. 😀
Skurvené Byméčka! Po šukafonoch (bez ohľadu na to ako ich kto „modrenizuje“) moje najnenávidené vozne. Síce fajn podvozky, ale všetko ostatné je tragédia! A čo ma vytočilo ešte viac, ono sa to ešte nedávno modernizovalo a v rámci modernizácie sa zachovalo pôvodné rozmiestnenie sedadiel!!! Bravo, KOKOTI železniční. Takto vyženiete cestujúcich do áut!
Slusne! a chctelo by to vzit si pilulky od lekare…
Pravda. Bol som opitý a urobil som si akurát tak hanbu, keď som použil vulgarizmy. Musím si dať na to pozor.
Pred pár rokmi (ešte pred Covidom) som cestoval z BA-HLST do Šenkvíc. Očakával som ešus. Pristavili mi plesnivú laminátku (OK, v tej sa viezť nebudem) s troma vozňami. Nastúpil som do starého veľkopriestorového vagóna so smradľavými koženkami. V celom vozni svietili až dve neónky, ale ako jediný z troch kúril (bolo to v zime). Sprievodkyne som sa spýtal že pri akej príležitosti vypravili historickú súpravu. Reagovala smutným sklonením hlavy a odkráčala ďalej.
A to byste byl raději, kdyby vlak odřekli?
To veru nie.
Tak to jsme nejméně 2.
Každopádne keď MHD dokáže ako náhradu poskytnúť niečo normálne, hoc vysokopodlažné, spravidla to nemá problém s kúrením alebo osvetlením.
Dobrý retro, vzpomínka na mládí 🙂
Bohužel také vzpomínám, že neexistovalo aby byla souprava posprejovana tak jako elegantní, se kterými denně jezdím…
* elefanti
Ale řeší, jenže to není tak jednoduché jako za socíku. Když za komárů noční hlídač pustil na vetřelce psa a ten nezvanému návštěvníkovi ukousl pár prstů, považovalo se to za splnění pracovní povinnosti hlídače a vetřelec skončil před soudem. Když dneska ostraha pošle na sprejery psa a skončí to jejich pokousáním, reálně hrozí soud ochrance. Protože přece měla dojít na místo činu a pachatele chytit, jelikož oni by jistě počkali na místě a nechali se dobrovolně zadržet.
Ale *** s rýží. Tehdy nebyly spreje.
Prosím pokud někdo má k dspozici jízdní řád o jeho sdílení.
Našel jsem pouze časy odjezdů a příjezdů z Masaryčky a Brandýsa. Krom toho se do Brandýsa dá dostat buď úvratí z Neratovic nebo Čelákovic…
Díky
směrem do Brandýsa to jelo přes Čelákovice.
Nedávno jela podobná souprava, jen v horším stavu, na R9. Možná buďme rádi, že nám ČD na vybraných rychlíkových trasách neúčtují poplatek za retro vozy.
A neprefakturovavaji od SZ priplatek za retro trat.