Obrazem: Námitky zamítnuty. Modernizace trati z Ruzyně do Kladna má povolení, čeká se na finance

Stavba má už i pravomocné povolení a zhotovitele, finance zatím chybí.
Správa železnic získala pravomocné stavební povolení na modernizaci, zvoukolejnění a elektrifikaci trati mezi Ruzyní a Kladnem. Jedná se o klíčový 15kilometrový úsek projektu PRAK. Ten by měl do roku 2030 propojit metropoli s nějvětším středočeským městem a zároveň i s Letištěm Václava Havla.
Pro úsek Ruzyně – Kladno byl již před časem vysoutěžen zhotovitel, stavební povolení se však zdrželo kvůli námitkám, které byly nyní zamítnuty. Výstavba by měla trvat čtyři roky, podle předchozích informací SŽ bude probíhat z větší části za provozu.
Stavět se zde však zatím stále nezačne, jelikož jde o jeden z projektů, u něhož není z rozpočtu SFDI na příští rok zajištěno financování. Podle nového ministra dopravy Ivana Bednárika je však tato stavba smysluplná a má jeho prioritu. V rozhovoru pro Zdopravy.cz Bednárik uvedl, že k podpisu smlouvy by mělo dojít nejdříve v únoru 2026.
„Jde o nejdelší ze všech etap projektu. Z velké části povede v nové stopě, vlaky díky narovnaným obloukům a elektrifikaci pojedou rychlostí až 145 km/h, což cesty mezi Prahou a Kladnem citelně zkrátí,“ uvedl Mojmír Nejezchleb, náměstek pro modernizaci dráhy pověřený řízením Správy železnic.
Dodal, že smlouva se zhotovitelem je připravena k podpisu.
Stavba bude rozdělena na tři úseky: jako první bude na řadě stanice Jeneč, následovat bude část mezi Jenčí a Kladnem a nakonec úsek od Ruzyně do Jenče včetně Hostivice.
Dědictví koňky
Jde o jediný úsek ze souboru staveb, který je umístěný mimo městskou zástavbu. Většinou je veden mezi poli v souběhu s dálnicí D6. „Díky tomu může železnice částečně opustit původní směrové dosti nepříznivé poměry zděděné ještě po koňce a rozmáchnout se do dvou přeložek,“ píše se v materiálech Správy železnic.
Kompletní přestavbou projde stanice Hostivice, která získá dvě ostrovní nástupiště a dva podchody. Stanice Jeneč v nové poloze bude mít nově rovněž bezbariérová nástupiště přístupná z vybudovaného podchodu. Dnešní stanice Unhošť se zruší a nahradí ji zastávka Malé Přítočno na přeložce trati. Vzniknou také zastávky Hostivice-Jeneček a Pletený Újezd, které mají zlepšit dostupnost železniční dopravy obyvatelům přilehlých lokalit. Kompletní rekonstrukcí projde zastávka Pavlov.
Trať bude napájena střídavou soustavou, hlavní napájecí stanice vznikne v Liboci na sousedním úseku Veleslavín – Ruzyně. Záložní napájecí stanice bude v Kladně.
Další úseky
Souběžně pokračuje příprava dalších etap projektu Praha – Letiště – Kladno. Letos v září začaly práce na nové nádražní budově v Kladně, která se stane první dřevostavbou na české železnici.
Na podzim se Správě železnic podařilo získat pravomocné povolení záměru pro budoucí podzemní nádraží u letištního terminálu.
Souběžně se připravuje etapa z Ruzyně na letiště zahrnující terminál Dlouhá Míle, kterou nyní řeší Dopravní a energetický stavební úřad.
Během celého roku probíhal geologický výzkum v trase tunelů mezi Dejvicemi a Veleslavínem. Tento úsek by měl v nejbližších dnech získat enviromentální povolení EIA.
V příštím roce bude Správa železnic hledat zhotovitele úseku od Výstaviště do nové podzemní stanice v Dejvicích.













