Obrazem: Na švýcarskou úzkokolejku dorazil Saphir II. Pětice nových vlaků vyjede ve druhé polovině roku
Nová jednotka Saphir II pro Wynental- und Suhrentalbahn. Foto: Aargau Verkehr

Nové jednotky nahradí vozidla z konce 70. let.
Vyzerá super. Akurát by ma zaujímalo, či bude mať záchod. Saphir I ho podľa všetkého nemá. Je to veľký logistický problém, keď vlak vybavíte toaletou? Pýtam sa laicky. Všimol som si, že Švajčiari často na regionálne trate a zubačky často nasadzujú jednotky bez záchodu, pričom niektoré „kratšie“ trasy trvajú aj hodinu (extrémny prípad sú nové vlaky od Stadleru v našich Tatrách, tiež bez WC).
WC není v žádných jednotkách Aargau Verkehr (osobní zkušenost na všech jejich tratích z let 2019 – 2023).
Co se týče nejdelšího (časově) vlaku bez WC, hodně v popředí bude vlakotramvaj z Aarhusu do Greny. Pak tedy i nějaká ta daleká S-Bahn v Mnichově nebo Porúří, ale u nich je fakt, že málokdo asi jede „(skoro/zcela) z konečné na (skoro/zcela) konečnou“.
To je protože na zubačce je v tom sklonu obtížné trefit se do mísy 🙂 Ne vážně, švýcarské vozidlo musí mít záchod bezbariérový a pak je tak velký, že ho tam někdy radši nedají vůbec. U dopravců TPC a MVR ve frankofonní části země také záchod není. A mezi rekordmany bude patřit asi vlakotramvaj z Appenzellu do Trogenu.
Tam je perličkou, že vlaky mezi Gossau a Wasserauenem WC mají. Nicméně vlakotramvaj Appenzell – Trogen skutečně ne.
Nicméně stačí jedno písmenko a vše je jinak – TPC WC nemá, ale nedaleký TPF ano.
Ten záchod zabere ve vozidle s šířkou 2650 mm místo pro 16 sedících cestujících, a v autobuse také není. Je tedy otázka, jestli má jeho zástavba smysl, nebo si cestující dojdou ve výchozí/cílové stanici.
Pokud ale ve výchozí/cílové stanici WC je. Např. v Champéry na nádraží je, např. v Menzikenu jen v době otevření zákaznického centra (jel jsem tam v neděli, kdy bylo zavřené, takže bez přístupu WC).
Mmch. porůznu jsem i ve svém okolí slyšel i názory, že právě cestu v autobusech moc nepreferují z hlediska nutnosti načasování přirozených fyziologických potřeb tak, aby nepřišly ke slovu zrovna při jízdě.
Kompletní nízkopodlažnost si tedy představuju trochu jinak.
A proto se v článku píše „téměř kompletně“. Ve skutečnosti to odhaduji na cca 80 %.
Je to přibližně 50% prostoru pro cestující, v železničním vozidle s nástupní výškou 380 mm a dvěma podvozky pod oběma díly to nelze o moc lépe.