Obrazem: Na Rajské zahradě finišují přípravy nové zastávky. Lávka má už černou navigaci
Nová železniční zastávka Praha - Rajská zahrada. Foto: Zdopravy.cz, Jan Nevyhoštěný
Na zmodernizované trati mezi Prahou a Mstěticemi vznikla nová zastávka, napojení na metro je však komplikované.
ten kilometrovník umístěny na sloupu na nástupišti je taky pecka. Hůř už ho snad umístit nešlo. Úplně k ničemu.
Vážně tam musí být zábradlí i pod schodištěm?
https://ibb.co/LS2pdbL
To je asi proto, aby se tam nesnažil někdo vlézt (třeba slabozraký nebo nevidící) a nepraštil se při tom do hlavy.
Ti se často na nástupištích zmateně procházejí. Z logiky věci by mělo být zábradlí i u hrany ke koleji, co kdyby tam slabozraký nebo nevidící spadl?
A i tak je ta ohgrádka zbytečně velká, stačila by 1/4 až 1/2 délky, která je ohraničená teď. Stačí srovnat s výškou schodiště u podpěr a je zřejmé, že tak třetina toho zábradlí chrání pouze přerostlé, 3m vysoké, slepce. Hlavně tu ochranu nepodcenit!
Slabozrací i nevidící se na nástupištích vyskytují, protože třeba chtějí jet vlakem. Nemusí se po nástupišti zmateně procházet, ale mohou prostě přijít na vlak nebo od vlaku odcházet. A ty schody nevidí, aby se jim vyhnuli. Protože nevidí, používají pro orientaci mimo jiné bílou hůl, proto mají orientační body pro ně mechanický charakter, aby je pomocí hole zaznamenali – třeba to zábradlí. Kde končí nástupiště pomocí slepecké hole poznají také – prostě tím, že tam je nástupištní hrana, tj. nástupiště tam končí a za ním je díra. Takže o to nemusíte mít strach, to už vyřešil někdo před vámi. Čtvrtina… Číst vice »
Souhlasím, říkal jsem si při pohledu na tu fotku totéž… Buďto tam hodlají „něco mít“ (sklad něčeho? stánek?) anebo je to totálně ujetý…
Tady by mě zajímalo, jak se podařilo zlomit odpor pražských mocipánů, který tuto (a spoustu dalších železničních staveb) zastávku úspěšně mnoho desítek let blokovali.
Když jde o napojení na metro… proč je zastávka autobusu ve směru Ronešova tak moc odsazená od stanice metra ?
Vidíte vhodné místo někde blíž?
Třeba… přímo před stanicí, nikoliv o 150 metrů před ní? Nicméně bych za tím viděl vliv toho „obchodního centra“, u kterého aktuálně zastávka stojí.
Takže ten panelák, pod jehož okny by ty autobusy na ulici bez zálivu a za nimi veškerý provoz zastavovaly, vám nijak nevadí?
Ten první panelák nemá do ulice okna. Je tam přechod, kde stejně auta a autobusy zastavují a rozjíždí se. Zastávka v pruhu je na sídlišti v pohodě, případně se tam i ten záliv dá udělat.
Můžete místo mínusování napsat, co je na tom konstatování špatně?
Asi nerozumím, kde je problém… Ve městě je snad poměrně standardní, že jsou zastávky na ulicích hned vedle zástavby. Zároveň v téhle ulici žádný extrémní provoz stejně není.
Akorát že bezbariérové to nebude pořádně ani po dokončení. Tedy bude, ale půl kilometru dlouhou zacházkou.
Na kazde ceduli nekolikrat piktogram vlaku, text kolej /track a ohromne cislo. Je to preplacane, ztrojene a neprehledne. Cislo koleje v kolecku podle manualu SZ by stacilo.
Špatně jste to pochopil. To není číslování pro nádražáky, to je navigace pro veřejnost, pro cestující. Takže je to naviguje, kudy se dostanou do jaké ulice, kudy se dostanou na metro, a kudy se dostanou na vlakové nástupiště pro kterou kolej. A protože se třeba na kolej 1 jde jinudy, než na kolej 2 a 3, musí tam být označené dva různé směry, tudíž dva symboly vlaku a dvakrát kolej/track.
Ale pokud tam něco vidíte trojitě, možná byste měl komentovat spíš až za střízliva.
Na jiných nádražích s tím problém není. Taky nechápu, proč na zastávce pro příměstskou dopravu (nestaví tu ani pseudorychlíky do Turnova) má být jakýkoliv nápis v angličtině, když v Plzni už nehlásí anglicky ani EC vlaky.
Na jiných nádražích v ČR s tím problém je. Na jiných nádražích v ČR jsou totiž velmi špatné navigační systémy.
V navigačním systému mají být nápisy v angličtině úplně všude.
To, že je to někde jinde špatně, neznamená, že to tak musí být všude i nadále.
Na kazde ceduli na nadrazi fakt nemusi byt dvakrat symbol vlaku, dvakrat text „kolej/track“ a pitom ohromne cislo koleje. Na zadne stanici SZ to takhle neni, staci zavedeny symbol – cislo koleje v bilem obdelniku. Pokud je tam symbol, nemusi tam byt text a opacne. Za me tam nemusi byt ani jedno, staci to velke cislo koleje. Poznamku o nadrazacich nechapu, resim to prave z pohledu cestujicich. Pri pohledu na ty cedule je to cele zaplacane informacnim balastem a neprehledne.
Jasně, takže přijdete k ceduli, kde budou čísla a písmena 1; 2, 3; B; 2, 12, 18; 22, 23; 1–3; 4–5 a budete luštit, co znamená číslo koleje, co linku metra, co tramvajovou linku, co autobusovou, co číslo exitu. To bude pro cestující fakt užitečné.
To, že se jiné stanice SŽ tváří, že nic jiného než železnice neexistuje, neznamená, že je to správně.
Zkuste už pochopit, že ze samotného čísla nepoznáte co to číslo označuje.
Budou tam jen cisla nastupist. Cisla linek se aspon v Praze v navigacnim systemu nikde neobjevuji, peotoze se taky mohou menit.
Praha teď žádný opravdový navigační systém nemá. Navigační systém se teprve zavádí, železniční zastávka Rajská zahrada je jedna z prvních instalací. To, že se čísla linek mohou měnit, není důvod, proč by nemohla být na informačním systému – ostatně součástí informačního systému jsou i zastávkové označníky a tam čísla linek jsou. Každopádně je to jedno, protože návštěvník Prahy není povinnen dopředu studovat, jak informační systém v Praze funguje. Má to pochopit jenom z toho, když prvky informačního systému vidí.
Praha má navigační systém u všech stanic metra a tam ty návazné povrchové linky z dobrého důvodu uvedeny nejsou a ani u toho nového nebudou. Argument o nastudovávání si čehokoliv je hloupý. V každé vlakové stanici jsou koleje číslované, takže je logické, že to největší číslo na ceduli je číslo koleje. Rád bych viděl toho chudáka, co stojí pod cedulí s ohromnou číslicí 2 a neví, kudy na nástupiště číslo 2. Lidi nejsou úplní idioti.
Když je to jen u stanic metra, logicky to není navigační systém Prahy, ale jen metra. Praha je nicméně dost významné město, máme rok 2023, takže si Praha zaslouží pořádný navigační systém, který bude fungovat v celé Praze, ne jen v metru (a ani ten v metru není žádná sláva). Je logické, že městský informační systém bude i na železniční zastávce a není tam pak už potřeba žádný jiný informační systém. Je hezké, že píšete, že není potřeba si to nastudovat, protože lidé nejsou úplní idioti – a přitom sám uděláte v popisu informačního systému několik chyb. Tak když ho… Číst vice »
Co přesně podle vás nechápu a kde jsem udělal několik chyb? Proč by celoměstský systém nemohl v detailech týkajících se železnice vycházet z celostátního informačního systému železnice (v jiné grafice, ale se stejnou logikou)? Vždyť dole na nástupišti máte klasické modré plechové cedule a nahoře na lávce něco úplně jiného. To na sebe přece musí navazovat. Jiné písmo, jiné barvy, ale pokud používáme čísl kolejí v bílém rámečku na železnici, tak by měly být stejně označené i tady.
Chyby jsem vypsal v odstavci za tím upozorněním, že jste to napsal chybně. Proč by se celoměstský systém měl v detailech týkajících se železnice někde lišit? A kde by se lišil – v obvodu železnice, do 100 metrů od železnice? Jen tak mimochodem, když v informačním systému uděláte nějakou výjimku, musíte pro to mít sakra dobrý důvod, protože každá výjimka bude především mást uživatele informačního systému. To, že informační systém SŽ nenavazuje na pražský informační systém, je problém hlavně SŽ. Pořád jste neuvedl žádný důvod, proč by si měl návštěvník Prahy dopředu studovat, jak funguje zdejší informační systém. Když každý… Číst vice »
Ale jakých 100 m od železnice? Já přece nikde nepíšu, že by měl být u dráhy jiný systém než ve zbytku Prahy. Jen že by se v tom jednotném celoměstském systému mělo označování kolejí na dráze udělat tak, aby odpovídalo zvyklosti na dráze a zároveň graficky zapadlo do zbytku toho celého systému. Samozřejmě že nyní žádný celoměstský systém není, když se teprve vytváří, ale logicky to co vzniká se hodně inspiruje u systémv metru a taky se v metru testuje.
Už jsem vám několikrát vysvětlil, že v celoměstském systému nemůže samotné číslo označovat číslo železniční koleje, protože se to bez dalších znalostí nedá odlišit od čísla linky (železniční, tramvajové, autobusové, metra…).
Třeba něco takového: https://photos.fife.usercontent.google.com/pw/ADCreHf0XGy7sfpeuvj7vUkIGStHgcpmaYDoHAbZhhmKhLZ9Rzn1QL5V-GIG9A=w1080-h720-s-no-gm?authuser=0
Hotlink nefunguje…
Tak tady https://www.rajce.idnes.cz/pavelhhh/album/web/1619465893
Díky za ukázku, že bez označení by to vůbec nefungovalo. Co jsou ta čísla? Tramvajové linky? Autobusové? Metro? Výstupy? Čísla kolejí?
Nebo každý cestující bude muset povinně projít školením, a udělat zkoušku z toho, aby věděl, že linky metra v Praze mají písmena, autobusové linky jsou od 100 výš, tramvaje na Rajské zahradě nejezdí a výstupy se označují prefixem E? A není lepší, když informační systém funguje sám o sobě a není potřeba k jeho používání speciální školení?
Chcete mi tvrdit, ze tenhle zavedeny a jednoduchy system nechapete a ze si budete plest nastupiste s linkami tramvaje? https://www.vlakemjednoduse.cz/wp-content/uploads/2023/07/Praha-Radotin-2023-05_60_small.jpg
Já ten systém chápu, protože v Praze žiju a měl jsem dost času nastudovat, jak to funguje. Co je na něm špatně jsem vám už vysvětlil. Jenže vy zjevně nechápete funkci informačního systému – především to, že má sloužit co největšímu množství lidí, i když jsou třeba v Praze poprvé v životě. Kdybyste se nad tou fotku zamyslel, sám musíte přijít na to, že ze samotných čísel nemůžete poznat, zda jde o číslo východu, číslo linky, číslo koleje nebo něco jiného.
Poznají to tak, že je to na všech nádražích v ČR označeno stejně, tedy i na tom nádraží, odkud do Prahy přijeli. Procestoval jsem vlakem velký kus Evropy a úplně všude se logicky na nádražích číslují koleje, takže pokud vidím číslo, je to číslo koleje.
Jo, takže si to mají povinně nastudovat předem. A nejlepší by bylo, kdyby složili zkoušku způsobilosti používat veřejnou dopravu.
Na všech nádražích v ČR to stejně označeno není. Do Prahy se dá přijet i jinak, než vlakem. Že je logické na nádraží číslovat koleje, to souhlasím – nicméně na většině nádraží v ČR jsou stále číslovaná nástupiště. Rajská zahrada není nádraží, ale zastávka. A ten informační systém není železniční, ale městský – a ve městě se překvapivě vyskytují i jiné věci, než železniční koleje.
Tahle debata je fakt marná. Máte pocit, že třeba na Zahraďáku lidi lezou nahoru, aby se svezli trojkou? https://mapy.cz/s/bevatefake Je úplně jedno, jestli jsou někde číslované koleje nebo nástupiště, do budoucna se to sjednotí na koleje. A i kdyby, pořád je to číslo, které musím najít, abych se dostal ke svému vlaku. Rajská zahrada je zastávka vlaku, nic víc. Její základní funkce je umožnit nastoupit do vlaku nebo vystoupit z vlaku. Někdo tam možná bude procházet jako zkratkou mezi Hutěmi a metrem, ale to je jako tvrdit, že Hlavní nádraží není jen nádraží ale i průchod mezi Žižkovem a metrem.… Číst vice »
Ano, je to marné, když si myslíte, že „nějak to funguje, tak proč to zlepšovat“ je validní argument.
To, že je Rajská zahrada především zastávkou vlaku, víte vy. Ale cizinec to neví. Cizinec neví, zda si tu hrajeme na to, že vlaky jsou něco extra, nebo zda bereme vlaky jako normální součást MHD. Vy jste pořád fixován jenom na vlaky a tváříte se, že nic jiného neexistuje. Už jsem vám ale vysvětloval, že ten informační systém je pro návštěvníky Prahy, ne pro železničáře nebo šotouše.
Sorry, jestli je někde ve světě nádraží něčím jiným než nádražím, tak se rád nechám poučit a inspirovat.
Stále jste nepochopil, že jde o pražský informační systém. Praha je celé město, ne jen nádraží. Tohle je základ, dokud nepochopíte, že existuje i něco jiného, než železnice, nemůžete pochopit význam městského informačního systému.
Vy jste jak zasekla deska. Ano, je to celomestsky system. A ten jednotny celomestsky system bude ruzne veci oznacovat ruznymi zpusoby – textem, piktogramem, velkym pismem, malym pismem… to prece nijak nerozporuju. Proc si myslite ze jo? Tak kdyz muzeme vychody z metra znacit jako E a cislo, tak muzeme koleje vlaku znacit bilym koleckem s cislem. Logicky se mi takovy symbol neobjevi jinde nez na stanici vlaku, tak si ho nemuzu s nicim splest.
Jasně. A to, že bílé kolečko s číslem znamená číslo koleje, to si každý povinně nastuduje předem, jinak nebude do Prahy vůbec vpuštěn. V letadle pěkně všichni dostanou test, a kdo neprojde testem ze seznání české železnice, toho vůbec nepustí z letadla.
Zkouška způsobilosti používat veřejnou dopravu a obdržet certifikát o ní je maximálně žádoucí.
Ve Vidni taky „kolej/track“ nenajdete. https://fastly.4sqi.net/img/general/600×600/54356015_pe0PH7nhFyPjRRFYmOZTCU7yFqHWgdrk5iwUzJmHNoI.jpg
Za prvé je to fotka z velkého nádraží, ne z železniční zastávky. Za druhé to, že to tak mají někde jinde, neznamená, že je to nejlepší možné řešení.
Tak jinak. Neznám žádný evropský provoz, kde by informační systém obsahoval slovo „track“ v angličtině. Většina si vystačí s čísly, případně s piktogramem vlaku. I vícejazyčné Švýcarsko má slovo „Gleis“ bez překladu, navíc integrované do rámečku s číslem nástupiště. Proč být papežštější než papež?
Třeba proto, že se to dá udělat lépe. Proto, že chceme být vstřícní k cizincům, kterých v Praze spousta trvale žije a spousta jich sem přijíždí na návštěvu. Proto, že to ničemu nepřekáží a nevadí. A proto, že lidí s fóbií ze slova „track“, jsou jednotky, zatímco cizinců v Praze, kteří neumí česky, jsou desítky tisíc.
Podle vás to nepřekáží, podle mě ano, koukněte se,
kolik mísa zabere označení čísla nástupiště ve srovnání s jakoukoliv jinou informací.
Kdyby tam místo oho byl prázdný prostor, bylo by to podle vás lepší? V čem? Podle mne má informační systém sloužit k tomu, aby informoval, ne k tomu, aby tam bylo co nejvíc prázdného místa.
Ano, protože by to bylo přehlednější. Kvalitní informační systém není ten, kam už se nedá nic přidat, ale ten, ze kterého už se nedá nic ubrat.
Tady se označení kolej/track ubrat nedá, aniž by se podstatně nezhoršila schopnost informování. Důvody jsem vám už vysvětlil několikrát.
Takze to vsude jinde v Evrope delaji spatne?
Za prvé nevím, zda to nikde jinde v Evropě není. O žádném jiném systému městské navigace tu zatím ani nebyla řeč, vy jste odkazoval jen na navigaci na nádražích. Za druhé je možné, že to nemají takhle dotažené, nebo že to řeší jiným způsobem. Třeba tam uvádějí ta čísla linek, což v Praze „nejde“, takže nepotřebují číslovat koleje.
Aha, podle této zásady by byla nejlepší absence jakéhokoli oznámení.
Hodně sil k boji se zahleděností sám do sebe. Máte naprostou pravdu.
Byť v práci užívám raději českého názvosloví.
Fajn, ale také se v nich obvykle neplete pod nohy označování nástupišť – prostě označují JEN koleje (což bych navrhoval jako inspiraci pro nás). Na straně druhé – ve Zhořelci/Görlitz je čekárna označena TROJjazyčně. A informace ve vlaku vesměs i německy, i anglicky. A proč jednou nebýt na špici? Proč prostě nebýt pozorný k cizinci, kterému jede vlak do centra z nějaké oslavy, metro mu ujelo, má problém s cestou v tunelu, českou železnicí jede poprve a nikde nikdo, kdo by mluvil nějakým jazykem pro víc než 10+5 miliónů lidí…? Nebo je povinnost se před cestou na dovolenou naučit místní… Číst vice »
No to mi reknete, jak to zvladaji cestujici turisti v takovem Svycarsku? Nebo to neni podle Vas na spici?
A oznacovani jen cisel koleji uz je pro nove stanice standard.
Ja fakt nebojuju proti turistum, ale prijde mi ta grafika tak absurdni, jako kdyby se na kazdem zastavkovem sloupku pred vypsanymi linkami tramvaje musel napsat text Tramvaj/Streetcar a pred linkami autobusu Autobus/Bus.
Na navigaci k zastávkovým sloupkům bude symbol autobusu, tramvaje nebo trolejbusu. Před číslama linek tam bude napsáno, kterým směrem ty linky jedou. To, že to cestující turisti ve Švýcarsku nakonec zvládnou, neznamená, že by to nemohlo být lepší. Navíc ve Švýcarsku se cestující dozví číslo koleje už z jízdního řádu. Vám ta grafika připadá absurdní, protože si nedovedete představit nic jiného, než železnici. A máte nastudované, jak to funguje. Kdybyste se dokázal vžít do člověka, který do ČR přiletěl na návštěvu a má jet poprvé vlakem, připadalo by vám absurdní to, co píšete vy. Kdybyste věděl, k čemu má informační… Číst vice »
Pro ukázku verze i s nápisem „kolej“, ale bez ostatního informačního balastu: https://www.rajce.idnes.cz/pavelhhh/album/web/1619503857
To by mne zajímalo, jak to bude číst postarší člověk – to kolej je něco zcela miniaturního.
A presto to takto maji na cele zeleznicni siti ve Svycarsku.
V čem je to lepší, než řešení navržené v Praze?
Tak schválně, jestli budou výtahy už v provozu. Když se otvírala zastávka Zahradní město tak fungoval asi jeden nebo dva eskalátory, na druhé straně se zatím pilně pracovalo. Škoda že u nás je zvykem mít nedodělky jako stadardní součást otevření nové stavby, ať už je to půl lávky nebo půl zastávky nebo okolí tramvajové tratě, kde se ulice „dokončuje“ ještě celý další rok (např. Zenklova).
Tady nefunguje ani jeden eskalátor, protože tam pro jistotu ani žádný není.
Pro chromajzly je tam výtah, pro čecha s nejvyšším průměrným BMI v Evropě schody žádná škoda.
A do toho přidejte, že samotná stavba zde trvá nejmíň jednou tolik než v zahraničí. A to se nás tady možná ještě zastávám 😀
Tato zastávka je blbý sen každého strojvedoucí, v oblouku a ještě k tomu do kopce.
V obou směrech do kopce?
Ano v obou směrech: na Neratovice a Čelákovice 😉
Mě jako strojvedoucího teda vůbec neotravuje. Pokud už by někomu vadila, tak to budou strojvedoucí, kterým klasicky vadí všechny zastávky i celý okolní svět. (A těch je hodně)
Nevíte, jestli je to konečně digital anebo ty debilni plotrovane samolepky?
Jaký je v tom rozdíl pro běžného cestujícího?
Že to bude čitelné i za měsíc, protože se z toho nebudou loupat jednotlivá písmenka.
Vypadá to, že je to folie v jednom kuse. Viz https://www.facebook.com/photo/?fbid=641580304831753&set=pcb.641584611497989