Obrazem: Na Orlíku se pracuje na založení nového železničního mostu
Stavba nového železničního mostu přes Orlík (duben 2022). Pramen: Správa železnic
Konstrukce nového mostu by měla být dokončena v srpnu roku 2024, poté bude následovat přeložka trati.
Ten nový most je prostě krásný. Škoda, že jej bude hyzdit ten starý.
Prostě žádný pilíř ve vodě. Hold starý most prestal vyhovat a je i nebezpečný pro lodní dopravu. Pokud by novy majtel nezajistí opravu do stanovené doby, tak poslat přezkoumání radši stary most zbourat.
Je ta trať dostatečně významná, aby to obhajilo takovouhle investici? Bylo prověřeno její budoucí využití?
To je investice ve stylu: „Spadne to s vlakem, nebo bez?“ Jinak je to součást tratě měřící přes 50 kilometrů a teoreticky možná objízdná trasa ke koridoru.
S vlakem rozhodně dřív než bez něj. Ikdyž už teď tam nákladní vlak nesmí, jen lehké motoráky, neboť ta možnost je až děsivě reálná.
Z platných TTP pro trať 702B SŽ:
Přechodnost vozidel přes mostní konstrukci
Mostní konstrukce v km 41,791 (úsek trati od km 41,670 do km 41,960) je přechodná pouze pro vlaky délky max. 30 m. Pro osobní dopravu je přechodná motorová jednotka TRIO (řady 814.2+014+814.2) nebo souprava REGIONOVA (řady 814.0+914) s jedním motorovým vozem řady 810. Pro osobní a nákladní dopravu jsou přechodná pouze jednoduše hnací vozidla řady 749 nebo 754 s jedním čtyřnápravovým vozem s hmotností na nápravu max. 18 t a délky max. 16,5 m.
Ano, bylo prověřeno – Jihočeský kraj má dlouhodobý zájem tam objednávat osobní dopravu.
Je takové hospodaření kraje v souladu s rozpočtové odpovědnou politikou státu? Nebylo by na místě, aby stát zmenšil rozpočty krajů, pokud mají dost peněz na provozovani takto zbytečných vlaků? Nemělo by být stanoveno, kolik lidí musí trať využít denně, aby tam vubec probíhala údržba? Připadá mi to jako mnohem lepsi kritérium, než udržovat koleje proto, že v nějakém kraji vyhráli volby fandové zeleznice. Minimum bych dal 2000 osob denně jako v Rakousku. Generuje předměty úsek tratě takové výkony?
Jestli má trať existovat nebo ne vážně nejde usuzovat jen podle aktuálního vytížení vlaků. Možnost navýšení do budoucna, nákladní doprava, odklonová trasa atd.
Nákladní doprava nula, odklon už to nevidělo léta (a očividně to nechybí) a k možnosti navýšení – když k ní teda nedošlo doteď, jaký je důvod se domnívat, že k ní dojde v budoucnu?
Nákladní doprava je nula, protože tam nesmí. Což je opačný příklad než vlečka do uzavřených uhelných dolů v Ratíškovicích.
K navýšení došlo poměrně nedávno, když byly zavedeny Sp vlaky. Nákladní doprava se může kdykoli vrátit. Tato trať vážně zbytečná není.
Zajímavá úvaha. Nákladní doprava nula z důvodu nízké nosnosti starého mostu a proto nebudeme stavět nový most, který tu nákladní dopravu umožní…
Jakou nákladní dopravu umožní? Průběžnou asi těžko, na to chybí dráty. Takže ze sila v Záhoří se bude moct jezdit na druhou stranu. Je to vůbec potřeba a ušetří to aspoň těch 15000 Kč denně, které ten most při (i kdyby) stoleté životnosti bude stát?
Místní vlaky využívám téměř denně, a mohu vám říci, že 2000 osob denně není zde nereálných. Po zavedení Sp vlaků Tábor – Strakonice vzrostl počet cestujících. Až budou nasazeny v prosinci 2024 nové RegioSharky, určitě počet cestujících vzroste znovu. Již nyní kapacita 842 nedostačuje na mnoha spojích ve špičce, ale posila nemůže být zařazena právě kvůli mostu a mimo jiné přes starý most nebude moci ani RegioShark.
Stejně jako měl Středočeský kraj ještě před pár lety zájem objednávat dopravu do Lužce. Je tohle skutečně relevantní kritérium?
Osobně bych preferoval převedení regionálních tratí do majetku krajů, podobně jako jsou dnes silnice nižších tříd. To by mohlo vnést do rozhodování krajů o budoucím využití těch tratí trochu ekonomické reality. Ono se to deklaruje, když údržbu platí někdo jinej.
Je to trať spojující Písek s Táborem, potažmo i s Pelhřimovem a Jihlavou. Stačí vám to jako argument?
Nemohli by ten most dát mému spolku za čistý Cheb? Po nějaké době by se památková ochrana sňala a při dnešních cenách železa by to byl dobrý kšeft? Kdo to nepoznal tak je to ironie.
Ale pozor, povodí a plavební správa požaduje odstranění pilířů. Jejich odstranění je nutné odečíst od ceny železa….
Já bych starý most nechat odvézt na zahradu památkářům. Na jejich náklady, pochopitelně. 😉
Úplně stačí na ně formálně převést vlastnictví. A pak začít řvát, že až spadne, poškodí i ten nový.
tak vlastnictví bude furt na státum jen správovat by to mohli opravdu památkáři.
Očekával bych výsledek v podobě starého Ivančického viaduktu, ale i hůř.
tak at opravu mostu zaplatí ZAORÁLEK se svého
Třeba JEN Zaorálek dodržel zákon.
čirou náhodou pár dní před volbama…
Který zákon ukládá povinnost prohlásit starý most za technickou památku?
Lepší nápad, tomu dědkovi co v nějakém rozhovoru říkal že je hlavní že se most zachová.
Jaké je návrhové zatížení náprav vlaků, které budou moci jezdit po mostě?
Jako u všech nových mostů, bude určitě D4/120, tedy 22,5 t / náprava a 8 t /metr délky.
Děkuji.
Dal bych odkaz na podrobný článek ale je to na webu, na který se tady odkazovat „ze zásady“ nesmí
Tak alespoň naznačte.
Na webu, se kterým jsem tady minulosti narazil, jsem o tomto mostu nic nenašel.
A to říkal kdo, že nesmí?
Tak to prožeňte přes jdem.cz