Obrazem: Na Orlíku se pracuje na založení nového železničního mostu

Stavba nového železničního mostu přes Orlík (duben 2022). Pramen: Správa železnicStavba nového železničního mostu přes Orlík (duben 2022). Pramen: Správa železnic

Konstrukce nového mostu by měla být dokončena v srpnu roku 2024, poté bude následovat přeložka trati.

34 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pavel

Ten nový most je prostě krásný. Škoda, že jej bude hyzdit ten starý.

mikemp

Prostě žádný pilíř ve vodě. Hold starý most prestal vyhovat a je i nebezpečný pro lodní dopravu. Pokud by novy majtel nezajistí opravu do stanovené doby, tak poslat přezkoumání radši stary most zbourat.

Rozšíření S welcome

Je ta trať dostatečně významná, aby to obhajilo takovouhle investici? Bylo prověřeno její budoucí využití?

K.S.

To je investice ve stylu: „Spadne to s vlakem, nebo bez?“ Jinak je to součást tratě měřící přes 50 kilometrů a teoreticky možná objízdná trasa ke koridoru.

Jiří Kocurek

S vlakem rozhodně dřív než bez něj. Ikdyž už teď tam nákladní vlak nesmí, jen lehké motoráky, neboť ta možnost je až děsivě reálná.

hank

Z platných TTP pro trať 702B SŽ:

Přechodnost vozidel přes mostní konstrukci
Mostní konstrukce v km 41,791 (úsek trati od km 41,670 do km 41,960) je přechodná pouze pro vlaky délky max. 30 m. Pro osobní dopravu je přechodná motorová jednotka TRIO (řady 814.2+014+814.2) nebo souprava REGIONOVA (řady 814.0+914) s jedním motorovým vozem řady 810. Pro osobní a nákladní dopravu jsou přechodná pouze jednoduše hnací vozidla řady 749 nebo 754 s jedním čtyřnápravovým vozem s hmotností na nápravu max. 18 t a délky max. 16,5 m.

xyz

Ano, bylo prověřeno – Jihočeský kraj má dlouhodobý zájem tam objednávat osobní dopravu.

Rozšíření S welcome

Je takové hospodaření kraje v souladu s rozpočtové odpovědnou politikou státu? Nebylo by na místě, aby stát zmenšil rozpočty krajů, pokud mají dost peněz na provozovani takto zbytečných vlaků? Nemělo by být stanoveno, kolik lidí musí trať využít denně, aby tam vubec probíhala údržba? Připadá mi to jako mnohem lepsi kritérium, než udržovat koleje proto, že v nějakém kraji vyhráli volby fandové zeleznice. Minimum bych dal 2000 osob denně jako v Rakousku. Generuje předměty úsek tratě takové výkony?

Jelen

Jestli má trať existovat nebo ne vážně nejde usuzovat jen podle aktuálního vytížení vlaků. Možnost navýšení do budoucna, nákladní doprava, odklonová trasa atd.

Kuba2

Nákladní doprava nula, odklon už to nevidělo léta (a očividně to nechybí) a k možnosti navýšení – když k ní teda nedošlo doteď, jaký je důvod se domnívat, že k ní dojde v budoucnu?

Jiří Kocurek

Nákladní doprava je nula, protože tam nesmí. Což je opačný příklad než vlečka do uzavřených uhelných dolů v Ratíškovicích.

Jelen

K navýšení došlo poměrně nedávno, když byly zavedeny Sp vlaky. Nákladní doprava se může kdykoli vrátit. Tato trať vážně zbytečná není.

bkv

Zajímavá úvaha. Nákladní doprava nula z důvodu nízké nosnosti starého mostu a proto nebudeme stavět nový most, který tu nákladní dopravu umožní…

Kuba2

Jakou nákladní dopravu umožní? Průběžnou asi těžko, na to chybí dráty. Takže ze sila v Záhoří se bude moct jezdit na druhou stranu. Je to vůbec potřeba a ušetří to aspoň těch 15000 Kč denně, které ten most při (i kdyby) stoleté životnosti bude stát?

Martin Jiroušek

Místní vlaky využívám téměř denně, a mohu vám říci, že 2000 osob denně není zde nereálných. Po zavedení Sp vlaků Tábor – Strakonice vzrostl počet cestujících. Až budou nasazeny v prosinci 2024 nové RegioSharky, určitě počet cestujících vzroste znovu. Již nyní kapacita 842 nedostačuje na mnoha spojích ve špičce, ale posila nemůže být zařazena právě kvůli mostu a mimo jiné přes starý most nebude moci ani RegioShark.

Kuba2

Stejně jako měl Středočeský kraj ještě před pár lety zájem objednávat dopravu do Lužce. Je tohle skutečně relevantní kritérium?
Osobně bych preferoval převedení regionálních tratí do majetku krajů, podobně jako jsou dnes silnice nižších tříd. To by mohlo vnést do rozhodování krajů o budoucím využití těch tratí trochu ekonomické reality. Ono se to deklaruje, když údržbu platí někdo jinej.

Jiřik

Je to trať spojující Písek s Táborem, potažmo i s Pelhřimovem a Jihlavou. Stačí vám to jako argument?

Alešl

Nemohli by ten most dát mému spolku za čistý Cheb? Po nějaké době by se památková ochrana sňala a při dnešních cenách železa by to byl dobrý kšeft? Kdo to nepoznal tak je to ironie.

bkv

Ale pozor, povodí a plavební správa požaduje odstranění pilířů. Jejich odstranění je nutné odečíst od ceny železa….

🗺️ Petr

Já bych starý most nechat odvézt na zahradu památkářům. Na jejich náklady, pochopitelně. 😉

tarten

Úplně stačí na ně formálně převést vlastnictví. A pak začít řvát, že až spadne, poškodí i ten nový.

Alibaba

tak vlastnictví bude furt na státum jen správovat by to mohli opravdu památkáři.
Očekával bych výsledek v podobě starého Ivančického viaduktu, ale i hůř.

zdydy

tak at opravu mostu zaplatí ZAORÁLEK se svého

tondovo

Třeba JEN Zaorálek dodržel zákon.

ABC

čirou náhodou pár dní před volbama…

Jiří Kocurek

Který zákon ukládá povinnost prohlásit starý most za technickou památku?

K.S.

Lepší nápad, tomu dědkovi co v nějakém rozhovoru říkal že je hlavní že se most zachová.

noerf

Jaké je návrhové zatížení náprav vlaků, které budou moci jezdit po mostě?

Projektant

Jako u všech nových mostů, bude určitě D4/120, tedy 22,5 t / náprava a 8 t /metr délky.

noerf

Děkuji.

Jan Neruda

Dal bych odkaz na podrobný článek ale je to na webu, na který se tady odkazovat „ze zásady“ nesmí

Karl vB.

Tak alespoň naznačte.
Na webu, se kterým jsem tady minulosti narazil, jsem o tomto mostu nic nenašel.

hank

A to říkal kdo, že nesmí?

Jiří Kocurek

Tak to prožeňte přes jdem.cz