Obrazem: Na nové tramvajové trati z Holyně do Slivence už jsou v celé délce koleje

Stavba tramvajové trati Holyně - Slivenec (září 2023). Pramen: DPPStavba tramvajové trati Holyně - Slivenec (září 2023). Pramen: DPP

Nově budovaná trať je dlouhá zhruba 500 metrů, zakončena je smyčkou o celkové délce přibližně 600 metrů.

72 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Arlex

Od 23.9. bude výluka do Holyně, která by měla trvat do 14. října. Tipuji, že ihned potom bude slavnostní otevření a další den pravidelný provoz. Dědina by se měla otevírat týden po Slivenci (pokud ještě nedojde ke zpoždění, ale zatím to vypadá, že se to stihne).

Nemel

Ta průvodní fotka je super – amfiteátr pro tram-šotouše! 🤩

Honza V.

Pořád si nemůžu zvyknout, že se teď kolejovému přejezdu začalo říkat úvrať. Jak se vlastně teď říká skutečné úvrati?

Frantík

Vratný trojúhelník ? (Zvonařka)

Nemel

Může se tomu tak říct, ale reálně je to stále úvraťové obratiště. Úvrať má mnoho variací.

Nemel

Milý Honzo, na fanouška dopravy máte lehké mezery, rád Vás ochytřím 😉 Úvrať je v drážní dopravě místo na trati, v němž kolejové vozidlo musí zastavit a změnit směr jízdy, aby mohlo pokračovat po trati dále. Na dvojkolejné trati se to neobejde bez kolejového přejezdu – to je místo, kde tramvaj odbočí do výhybky a pomocí protilehlé výhybky přejede na druhou kolej. Neobejde-li se úvrať na dvojkolejné trati bez kolejového přejezdu, je kolejový přejezd integrální součástí úvratě. Použitím názvu kolejový přejezd tak označíme jen jednu součást daného místa trati, které je nazýváno úvratí. Pro bližší informace koukněte na: https://cs.wikipedia.org/wiki/%C3%9Avra%C5%A5_(doprava) Ze… Číst vice »

Honza V.

Aby mohlo pokračovat po trati dále. Po trati dále. Nikoliv po trati zpět. Zbytek té úvahy už byl trochu mimo téma, navíc z něj vyplývá, že to zařízení které umožní tramvaji přejet na kolej pro opačný směr a vracet se po stejné trati zpět, se jmenuje právě kolejový přejezd.

Nemel

Přečtěte si ten článek na odkazu.

PepaM

Ale vždyť ano, kolejový přejezd je ta konstrukce. Ta umožňuje přejezd na jinou kolej. A buď pak změní směr a jede zpět, a pak je takový kolejový přejezd součástí úvratě, nebo pokračuje dál, protože je v daném místě třeba z důvody výluky dočasně provoz veden jednokolejně a za vyloučeným úsekem se vozidlo přes další kolejový přejezd vrátí na „svou“ kolej.
Nemáte pravdu v tom, že „se teď kolejovému přejezdu začalo říkat úvrať.“ Úvrať může, ale nemusí probíhat díky kolejovému přejezdu, a kolejový přejezd může, ale nemusí být zřízen za účelem provádění úvrati.

Honza Ajznboňák

Chtělo by to prodloužit ze Slivence až do Řeporyjí. 🙏

Kuba2

Proč? Jestli jste skutečně ajznboňák, tak byste si všiml, že Řeporyje už kolejovou dopravu mají.

looking4bucho

Spis by to chtelo prodlouzit ze Slivence do Slivence 🙂

Milan

Pokud byste bydlel kousek od tramvaje v místě, kde zástavbu tvoří v podstatě jen domky se zahradou, stál byste o to, aby vám tam třeba noční tramvaje navážely bezdomovce až k plotu? 😀
prodloužit by to možná ještě tak šlo o nějakých 350 m za silnici ke hřišti, ovšem k tomu si musíte přidat taky velký výdaj za podjezd, který by asi možná stál víc, než to nynější prodloužení.
Navíc smyčka samotná je při průjezdu dost hlučná a o to skřípání v obloucích byste taky nestál.

Mickey

Dobrý den, nymby 🙂

Martin

ja bych sel na Velkou Ohradu, Butovic a Stodulek…

Jedlík

Na co jsou dobré ty deštníky na kolejnicích?

Tomáš

Aby svářeč nemusel pracovat na sluníčku?

Pan průvodčí

https://svar-tech.cz/slunecniky-stany-tkaniny/10615-slunecnik-pro-svarece-300-cm-zesilena-konstrukce.html

To nejsou deštníky, nýbrž slunečníky se speciální tkaninou.

Šalina na Špilas

Mám tip na úpravu:
„Nově budovaná trať je dlouhá zhruba 500 metrů, zakončena je smyčkou o celkové délce přibližně 600 metrů“
Z této věty plyne, že smyčka má celkovou délku 600 m. Lépe by znělo: „Celková délka včetně smyčky činí přibližně 600 m.“

Šalina na Špilas

Pro diskutující: napište mi případně, zda tomu taky tak (ne)rozumíte, anebo je chyba na mé straně.

Michal Bartoníček

Máte správnou připomínku, taky mi to nedává smysl.

Twix

Chyba je na Vaší straně. Kdyby byla smyčka jen 100 metrů dlouhá, 3 tramvaje vedle sebe se tam neotočí.

Michal M

Podle tvaru na mapy.cz má něco okolo 200 metrů.
Otázka je, zda tvar je správny…

Jiří Kocurek

To by sedělo, 3 koleje á 200 metrů a máme 600 na světě.

ldx

😀 😀 😀

PepaM

Smyčka samotná je dlouhá 600 m a navazuje na úsek trati dlouhý 500 m. Podívejte se do výkresu v článku, je tam staničení. Zastávka Holyně je v kilometru 0,9 a smyčka začíná zhruba v kilometru 1,4; pak je tam staničení přímo pro samotnou smyčku, začíná 0,0 a končí 0,6 (= 0,0). Nebo si tu smyčku představte „rozmotanou“ a napřímenou, skutečně je podobně dlouhá, resp. o trochu delší než samotný úsek mezi současnou konečnou Holyně a začátkem smyčky.

Šalina na Špilas

Díky!

Michal M

Upřímně – tramvajová smyčka o 600 metrech, nepřijde vám to jako blbost? Nejvíc mega smyčka, na jakou jsem si vzpomněl, je Dlabačov a ten má lehce nad 300 metrů.

Délka smyčky Slivenec podle mapy.cz je 200 metrů. Zmíněných 600 metrů bude součet délek jejích tří kolejí.

PepaM

Tvar té čáry v mapě, na kterou odkazujete, je nepřesný. Když se podíváte na výkres v článku, smyčka zasahuje skoro až k ulici K Barrandovu, čára v mapě vede dál od ní (jde jenom o nějaké přibližné naznačení od správců mapy). Jak říkám, podívejte se na ten výkres, je tam staničení, nebo si dejte do poměru délku smyčky a délku úseku ze zastávky Holyně k začátku smyčky, což je zhruba 500 metrů. 600 metrů je hodně velká smyčka, ale vyloženě blbost to určitě není. Natažená je zřejmě zejména tím, že na obou stranách jsou zastávky, úsek podél výstupní je přímý… Číst vice »

Michal M

Ano, bylo by to tak lepší.
Mimochodem, už je i na mapách – https://en.mapy.cz/s/nudananepa

Eso363

Souhlasím. Přišlo mi divné, že by smyčka byla delší než samotná trať.

Martin

Ja bych trochu rad jeste zminil, ze by se melo pri navrhu uvazovat take se stinem na zastavkach, kdyz uz se takto stavi. Je fajn, kdyz je na zastavkach stin od stromu. Nebo i podel trati…. jakmile se to zastavi tak, ze slunce bude rozpalovat vse okolo, tak je to nesnesitelne… navic stromy zadrzuji vodu a prijemne ochlazuji prostor. Vsichni vime, ze pro developery jsou stromy jen doplnkem, ktery se v projektech objevuje, ale do prostoru trati ani nemuze zasahovat. Jinak super, ze to tak pokrocilo. Akorat pro me trochu smula, nebot mi ubyde linka 7 s obcas klimatizovanymo tramvajemi… Číst vice »

Frantík

Ani prý dnešní zastavkove přístřešky nemají design na ochranu před sluncem…

Honza V.

Vždyť nedávno přijali ten zákon, že na dostřel od tratí nesmí být žádné stromy.

Frantík

To taky nechápu, že by nestačilo „na výšku stromu“.

Ferda

Překvapuje mě ta nižší cena. To je u nás nevýdané

PepaM

*nevídané, od slova vidět, ne „vydět“

Frantisek

Leda by to bylo od výdajů. 🙂

Michal M

Tak vyďíš.

David

Nevídané je to jen u SŽ.

Michal M

Ono taky bude záviset na kreativitě naceňování.
1.1 km lehkého svršku po poli a bez technologických staveb zas taková výhra není.

Jiří Kocurek

Chcete říct, že tady byly ve slepém rozpočtu věci navíc, které pak firma stavět nemusela? Kreativně postavili méně trakčních sloupů, než kolik zadavatel rozpočtoval?

JJJ

Neví někdo, zda se současně začíná stavět i Kaufland, který měl být navázaný na stavbu této smyčky, či zatím nikoliv?

Garfield

Něco obchodního se tam staví, z ulice K Barrandovu se nedá autem do Holyně projet, kopou se tam různé sítě a na dodatkové značce k zákazu je něco ve smyslu „Mimo stavbu obchodní zóny“.

suri

Kaufland by se měl začít stavět příští rok, nakonec v té rozsáhlejší podobě s dalším retailem v samostatném objektu. Jednu dobu, v době postcovidového útlumu, totiž investor uvažoval o stavbě jen osekané varianty, která by znamenala i nižší kapacitu parkovacích míst.

Frantisek

Hm, docela pro to území škoda, že skromnější varianta nezůstala. Akorát se tam natahají další auta. Jo, možná budou i o trochu plnější tramvaje, ale…

JJJ

Díky, dohledal jsem právě jen informaci z webu SIivence starou 2-3 roky a od té doby žádný update

Ota Zima

za mne určitě fajn. Nevíte, zda-li je v územním plánu i nějaké P+R nebo parkovací dům? Takhle se všechny ty všednodenní naplaveniny odlejou ze sídliště Barrandov do Holyně a Slivence, takže očekávám modré zóny i tam 😀

Walker

Ja mam za to, ze se o P+R nekde psalo, ale v jake je to fazi netusim. K tem modrym zonam – bydlim na Stodulkach a jelikoz se pomerne blizko zaparkovat u metra a nejsou tu zony, tak tu mame naplavenin az to cloveka nastve. Bezne tu vidam, ze prijede typek s kolem na strese auta, zaparkuje, sunda kolo a frci na nem do Prahy. Ptal jsem se i po modrych zonach a urad mi odpovedel, ze si to obyvatele neprejou, takze tu zadne nebudou – nepujdou proti svym obyvatelum (coz chapu). Ale kdyz ma prijet pani na hlidani nebo… Číst vice »

Jan Tichavský

To je dost divné, že si to obyvatelé nepřejí. Obvykle se modré zóny zavádí a rozšiřují na popud místních, kteří chtějí mít víc parkovacích míst pro sebe, než pro návštěvníky.

Vesper

Proč se v Praze furt všude používají tyhle příšerné výhybky s hlubokými srdcovkami, přes které se musí jezdit pomalu a jízda je hlučná a nekomfortní (drncá to)? V zahraničí to mají obvykle výrazně lepší.

Vesper

Oprava – mělkými srdcovkami.

Martin

Melka srdcovka naopak pomaha od drncani, tramvaj vlastne v ni jede na okolku, a tak nedrnca na zlabku kolem. Hluboka srdcovka lze pouzit u ostreho uhlu, tam kde kolo plynule prejede aniz by zapadlo do zlabku.

Milan

Jako řidič s vámi z větší části nemůžu souhlasit… mělký žlábek pomáhá od drncání nebo tedy spíše od toho zapadnutí do mezery v temenu kolejnice pouze, pokud je nový. Přibližne tak za rok a půl se postupně prohloubí a nastoupí svářeči, kteří tam navaří novou vrstvu a následně ji obrousí ruční bruskou. To už samozřejmě nebude nikdy tak rovné jako z výroby a jízda připomíná spíš zemětřesení.

Tomáš

Tak si tak nějak vypavuju, že v zahraničí se na vyhýbkách nezpomaluje, jak u nás. Za mě to věčné zpomalování má psychologický efekt, že se raději MHD vyhnu.

Milan

I v Praze jsou výhybky na 50 km/h v přímém směru, do odbočky až 40 km/h
Na většině míst ovšem následuje jízda přes křížení s mělkým žlábkem s rychlostí do 15 km/h, takže rychlejší výhybka nemá efekt. A při jízdě do odbočky má hlavní vliv poloměr následného oblouku, v centru s malými poloměry do 15 km/h. V centru se prostě dlouhá rychlá výhybka jako je na Hradčanské skoro nikam nevejde. Na Kotlářce se dlouho váhalo z důvodu bezpečnosti, když by řidič přehlédl postavení výhybky a v plné rychlosti uhnul do silnice.

Bram

Mělké srdcovky se musí používat kvůli úzkým kolům. Ale snad se konečně v Praze dohrabeme k rozšíření kol na 100 mm. Nyní je to 86 mm, což je na hluboké srdcovky málo, srdcovky se pak olamují. Ani 100 mm není kdo ví jak hodně, vhodnější by bylo rozšíření kola alespoň 110 mm. Ale takové kolo už asi nepůjde zamontovat do 15T, na k-reportu někdo zmiňoval, že tam je maximum 98 mm.

Martin

Ano, rozsireni kola by pomohlo, ale v Praze jsou velmi ostre oblouky, nevyhnete se melkym srdcovkam, leda je mit prestavne jako jazyky, …

Bram

Mělkým srdcovkám se nelze zcela vyhnout, ale jde jejich výskyt zásadně omezit. Mělké srdcovky se přeci používají i na železnici, pokud jde o křížení s úhlem blížícím se 90 stupňům.

Milan

Velmi zjednodušeně pro hluboký žlábek musíte mít úhel větvění natolik mírný, aby kolo pořád jelo po temenu kolejnice. Zde by širší kolo bylo o něco výhodnější…. zas na druhou stranu je mnoho míst, kde přesahující část kola bude projíždět dlažbu nebo asfalt, což se děje už nyní, protože veškeré zákryty se dělají přesně do roviny s kolejnicemi, často se to povede i nepatrně výš hlavně při použití velké kamenné dlažby. Žlábková kolejnice má temeno cca 5,5 cm, přesahující části kol drtí okolní dlažbu.

Jan Kavan

Vůbec mi nedošlo, jak moc bude smycka pod úrovní přirozeného terénu

Twix

Mě zase překvapilo, jak velká tříkolejná smyčka to je. Ale využití tratě samozřejmě s výstavbou v jejím okolí prudce poroste.

Kuba2

V době, kdy by měly do oblasti jezdit tři linky už to stejně bude spíš na prodloužení někam dál, takže mně osobně přijde ta tříkolejná smyčka dost předimenzovaná. Ale to je samozřejmě ten lepší případ, pokud to neznamená, že kvůli tomu chybí peníze někde jinde.

Frantisek

Údržba včetně výhybek bude také něco stát. Nu, třeba pak recipročně zredukují obratiště Sídliště Barrandov. Ovšem na megalománii Depa „Hostivař“ ve Strašnicích to stejně nemá. Hlavně, že ušetřili délku kolejí metru…

Twix

Tady zrovna nevím kam dál to prodlužovat, dál v této ose nic moc velkého není a terén pak padá do údolí Radotínského potoka s povrchovými lomy. Přes Slivenec a Lochkov do Radotína se to asi sotva protáhne. Zároveň bych řekl že v blízké budoucnosti tam 3 linky budou mít smysl (na Barrandově končily 3 linky od začátku a přidávala se čtvrtá posilová).

HK~

Onehda se Novotný dušoval před volbama, že chce ze Slivence tramvaj až do Řeporyjí a od tama už je to jako kamenem dohodil na Jeremiášovu a přes ni napojení na trať v plzeňské a/nebo konečnou v Radlicích.

Ota Zima

aktuálně se tří kolejné dělají standardem pro plánovaný rozvoj dopravy. Pokud se tam budou točit 2-3 linky, tak 3 kolej na obratišti jsou minimum

Vesper

Tak nejlepší by bylo nechat tam jen prostorovou rezervu a kolej dodělat, až bude třeba. Jenže na to by asi bylo nutné znovu plnohodnotné stavební řízení a hrozilo by že to někdo bude sabotovat.

Ota Zima

to je podle mě asi zbytečné papírování navíc. Když už se to staví, tak vše dohromady a pak už se do toho nemusí hrabat. Ono se to časem využije

Martin

Nebo predjizdna kolej, jako je treba v Modranech, smycka je jednokolejna, ale pred ni jsou dve odstavne koleje pro, tusim, 4 vlaky.

Ota Zima

to je otázka, jak je to s uzemním plánem, zda-li by na to byl prostor podél… Pokud jsou vedené jako stavební pozemky, tak dle mého takto jak je to udělané je v pořádku. Navíc, kromě Modřan nikde taková smyčka není, nebo ano? Tedy krom Stromovky, kdy tam je to řešeno podobně předjízdnou kolejí na obou stranách