Obrazem: Na Hanspaulce se kvaltuje. Nová trolejbusová trať roste bleskem, termín je šibeniční
Trolejbusové stožáry s výložníky v Zelené ulici. Foto: Zdopravy.cz

Na trati je k vidění pražský unikát - nové trolejbusové stožáry zde stojí vedle těch původních.
Zima a případné blackouty ještě ukážou jak je elektrifikace výborná věc.
Snad to sloučení s VO skutečně klapne. A dojde i na odstranění starých kandelábrů. Třeba na Vršovické okolo Edenu stále hyzdí ulici (už bez svítidel), je tomu už mnoho let.
Vůbec celý systém sloupů v Praze je klasická česká nekoordinace. Na Bělohorské jsou ohyzdné sloupy nenatřené 20+ let. V Holyni jsou světle šedé sloupy, ačkoli standard má být tmavé provedení. Zda je to ovšem šedá nebo zelená, to nikdo neví. Na Dědině, v Evropské (t-59) i v Libuši opět pokaždé něco jiného – barevně, tvarově i materiál. Ach jo.
Jsem rád, že se – byť tempem hlemýždím – postupně přechází na elektrickou trakci. Ale nešlo by lépe umisťovat a nejlépe sdružovat sloupy trakčního vedení a veřejného osvětlení? Vytváří se les vedle sebe stojících sloupů, které často omezují provoz na chodníku /matky s kočárky, invalidé na vozíku, vozidla malé údržby atd.)
Mnoho lidí by s vámi v souvislosti s blackoutem minulý týden nesouhlasilo. 😄
Omlouvám se za OT, ale funguje nějak ta galerie? Nebo je problém u mě, když si každý obrázek musím rozkliknout zvlášť?
Ne, funguje to tak všude.
Ach jo. 😞
1. Škoda že se původní sloupy nemohly použít
2. Je zajímavé, že puvodní sloupy jsou mnohem menší a subtilnější než nové
3. Můžeme už konečně sjednotit uliční osvětlění, semafory a sloupy pro tramvaj/trolejbus? Nebo ještě lépe – všude kde to jde, vedení mít uchycené na budovách, jinde to jde např. ve Vídni to je skoro všude.
Ty dva „původní“ sloupy byly vytěženy odjinud a sem převezeny pár let zpátky jako památník, předpokládám bez pořádných základů. Dnes se staví TV hodně jinak, dělá se kompenzace, pružné zavěšení, atd.
1. Ani ne. Ta trať musí nějakou dobu sloužit a bylo by hloupé po 10 letech do tratě zasáhnout znovu.
3. Technicky to jde. Ale musí se chtít. U těch budov to především musí povolit vlastník, aspoň za nějakou kompenzaci. Jde to ve více městech, ale taky to určitě nechtěli zadarmo.
Doufám že ještě nějaké stožáry s osvětlením sloučí, takhle je to sloupový les.
Jinak neví někdo jak je na tom příprava TT na Strahov? Čekal bych že už bude vypsaná soutěž a zatím stále ticho.
Pevně věřím, že se staví prvně nové sloupy v poloze vhodné pro uchycení trolejí a veřejné osvětlení na ně jde umístit.
Ovšem zbourat stávající osvětlení a zprovoznit nové až za měsíce jeho výstavbě ukončené až kolaudací by se jistě se procházejícím za tmy nelíbilo.
Pokud jde o tramvajovou trať Malovanka – Strahov, soutěž by měla proběhnout letos a stavba 2026-27.
Infrastruktura pro trolejbusy z druhé strany kopce (Karlovo nám. – Strahov), v úseku Na Hřebenkách – Zapova už probíhají výkopové práce a příprava pro osazení sloupů (projížděl jsem tudy ve čtvrtek).
Moc díky, časově to vnímám podobně. Jen jsem čekal že se soutěž už bude vypisovat. Tak možná po prázdninách.
Dokonce probíhají nějaké stavební práce i přímo na Strahově ve smyčce (asi výstavba měnírny?)
Praha sloupová – proč se alespoň nesloučí lampy s novými stožáry? Vypadá to naprosto hrůzostrašně.
Ono se to sloučí.
Bude sloučené.
Jak by se vám chodilo měsíce za tmy ulicemi s výkopy bez veřejného osvětlení, kdyby jste prvně boural stávající, pak nové stavěl a zprovozňoval jej až po jeho kolaudací? 🙂 🙂 🙂
Velmi zajímavé je, že DPP navzdory obrovskému pokroku, jakého metalurgie za posledních 90 let dosáhla, je průměr nových stožárů téměř dvojnásobný. Má někdo nějaké vysvětlení?
Napadá mě, že průměr je jen jedna věc, můžou mít výrazně tenčí stěny a být tak i přes větší průměr lehčí a spotřebovat míň materiálu. případně můžou být pevnější a a díky tomu (a pokroku v ostatních částech trolejí) dál od sebe, než ty původní.
Nevím, jestli to tak je ve skutečnosti, jen mě to napadlo jako možnosti.
Jenže mě jako chodci je celkem buřt, že má sloup tenčí stěny a je lehčí, když na chodníku reálně zabírá víc místa.
Popravdě v současné době plošně nejvíc chodníky zamořují sloupky pro dopravní značky…
To už je v podstatě detail. Tam je častěji problém spíš to umístění hluboko do chodníku jako takové. A upřímně nevím, jestli je to nutné nebo jestli DPP a jeho projektanti postupují svým obvyklým stylem „kdo není uvnitř našeho vozidla nebo v autě, ten není důležitej“
Možná najdete místo, kde to bude rozhodující rozdíl, jestli sloup ubere z chodníku metr nebo 90 cm, ale o mnoho řádů častěji tipuju narazíte na případy, kdy ani ten širší není problém nebo by naopak nepříjemně překážel i ten užší.
Projektanti se řídí rozhledovými poměry a tím, jaké inženýrské sítě pod chodníkem jsou. Musíme tudíž dodržovat ochranné a bezpečnostní pásmo. A pokud ty sítě jsou uspořádány dost blbě, tak i mě samotného štve, kde ten stožár ve výsledku bude, když nikdo nechce povolit přeložku kabelů nebo potrubí. Jsou to zase peníze navíc.
Chápu, jak to myslíte, ale nic není dražší než město, které krátkozrace obyvatelům i návštěvníkům znepříjemňuje pohyb vlastní silou, jak jen může…
Na mně to ale nezávisí. 😞
Jestli jich je díky tomu méně, zabírají méně místa. Vyhnout se musím sloupu prakticky nezávisle na tom jak je silný.
Zase tolik místa to není, když má v největším stupni 40 cm v průměru. 😄
Je to tak.
Jestli ono těch tenčích sloupů nebývalo trošku víc:-) http://www.trolejbusyvpraze.net/Obrazky/t400-krejcarek.jpg .
Dnes se dělají 2-3bodové úchyty.
Tak zrovna na této fotce nejsou tenké ocelové sloupy a kvůli ohniskové vzdálenosti neumožňuje ani posoudit vzdálenost sloupů. Chtělo by to nějakou lepší, nebo ještě lépe někoho, kdo tomu rozumí a umí tehdejší a dnešní způsob stavby trolejí porovnat 🙂
Kdybych tak měl staré výkresy, tak to vysvětlím. 🙂
Dělají se i subtilnější, ale jsou taky dražší. A když těch stožárů máte 200, tak už je to dost velká suma.
K výpočtu navíc norma požaduje přičíst 30 %, takže vrcholový tah je větší a tím musí být tlusté i stěny stožáru a jeho průměr. V Německu jsou stožáry ještě širší.
Škoda, že nešlo najít cestu, jak využít původní sloupy trolejového vedení. Ještě větší škoda, že není možno důsledně slučovat lampy se stožáry trakčního vedení a semafory. V neposlení řadě je pak zajmavé, jak subtilně působí původní sloupy proti těm nově dodaným. Jedne by trochu čekal, že při dnešních technologických možnostech bychom je zvládli minimálně stejně štíhlé.
Ale tam žádné „původní sloupy trolejového vedení“ nejsou, ty „historické“ tam byly přivezeny před pár lety jako „památník“ (a o jejich ukotvení bych si moc iluzí nedělal).
Dovolím si doplnit, že na fotce 10 je zřejmý zárodek (ve schématu nenápadné) šotospojky u Dejvického divadla, která umožní provoz historických vozidel.
A ještě tip pro redakci – když už máte tagy, chtělo by je to používat víc konzistentně. U jiných článků máte například tagy „trolejbusy“, „parciální trolejbusy“, „Dopravní podnik hl.m. Prahy“ nebo „elektrizace autobusových linek v Praze“. U tohohle článku není ani jeden z uvedených.
Najít zpětně něco na tomto webu je nemožné… Chtělo by to hlavně zapracovat na lepším vyhledávači než na tagování, protože to nikdy nebude každý autor používat stejně.
Tohle je linka která v pohodě mohla být zadrátovaná celá. Ale někdo z DPP/ROPIDU/nevím odkud z nějakého důvodu asi chce, aby na každé lince byl alespoň kousek bezdrátový.
Ale to by se pak mohly koupit levnější trolejbusy, radši dotaci vyplácat takhle
Baterie by pořád byly potřeba na zátahy.
A přesně proto není důvod drátovat to celé, protože tam stejně bude baterka co i tenhle kousek utáhne každé kolo. A proč tedy zvyšovat náklady a dohadovat se s Bubenčí o stavbu trolejí a rozkopání chodníků ve zdejší zástavbě, abychom získali… co vlastně?
No, mohla. Přibyla by dvě trolejová křížení s tramvají, bylo by to složitější a dražší a získalo by se tím co přesně?!
100 % pražských trolejbusů má a bude mít baterie, mj. kvůli zátahům a jako dojezdová záloha. V ceně vozidel je to marginální rozdíl.
Hlavně proč existence dnešních parciálních trolejbusů nevyužít, když se celá síť staví fakticky na „zelené louce“.
Je tak možné vynechat problémové úseky (ať už z jakéhokoliv důvodu) a pokud budoucnost ukáže, že by to bylo zapotřebí, lze vedení doplnit.
Byla to první linka v takové zástavbě co se týče projektování, dnes už by to bylo řešeno jinak. Lidi si pomalu zvykají a leccos si i nechali vysvětlit.
No … zvykají a nechají … v případě obyvatel Hanspaulky jim bylo prostě oznámeno, že to tam bude a šlus. Současně jim bylo velmi jasně naznačeno, že stěžovat si mohou akorát tak na lampárně. Co tak slýchám od sousedů, tak nadšení tam z toho nepanuje a to zvykání má formu rezignace.
Prostě pražská klasika …
Ostatně, že měla být Šárecká (kanalizace+voda) rozkopaná půl roku, cca do poloviny června, aby se to protáhlo do půlky července a teď je z toho půlka září je vlastně podobný příběh.
Když se opravdu něco chce … tak holt mají místní smůlu.
Vzpomínám si, jak (i tady na webu) byly zveřejněny „námitky“ obyvatel: ubyde jim kyslíku (!!!), sníží se ceny nemovitostí, ulice budou zaplněny stožáry a na baráky jim chtělí kotvit převěsy.
Bohužel, to je takový národní sport, vymýšlet co největší kraviny, ale zachovat původní stav (viz odpor ptoti téměř čemukoliv, silnice, el. vedení, železnice,…). Autobusy přece nesmrdí a nehlučí…
Prozatím je tlačí cena. Ta křížení s tramvají taky není ledacos a navíc ne všude je možné postavit nové stožáry, které by držely i tramvajovou síť.
Proti trolejovým sloupům by se nemuselo tolik protestovat, kdyby souhlasili se založením do zdi. Ale to asi by je naštvalo víc.
Mhm, rozdrbat zateplení, najít vhodný kotevní bod v konstrukci domu, trvale ji zatížit silami, na které nebyla dimenzována.
Nemluvě o vilové zástavbě, která je řidší, vzdálenější od cesty a tudíž k tomuto záměru nepříliš vhodná…
Proběhne i nějaké sjednocení s veřejným osvětlením a dopravním značením?
To není možné na památeční sloupy 😀
Takže teď se nově neschopnost sjednotit nosné prvky v ulicích (trolej, osvětlení, cedule) nazývá ponechání památečních sloupů jako připomínka dob minulých…. zajímavé
Ty jsou tam všehovšudy dva. Na ty nové světla připevnit lze, vzhledem k jejich umístění bych to i u většiny očekával. Ale chápu, je potřeba si opět kopnout do památek. Asi blbá noc…
Navíc ty dva „původní“ sloupy zdaleka nejsou „památeční“. Byly tam umístěny před necelými 20 lety.
Tipuju, že se učili u mistrů trolejového řemesla – DPMB. Ta podoba s Kotlářskou je značná…
Taky mne to hned napadlo, že se projekt zase šil horkou jehlou nebo bez jakéhokoliv přemýšlení. Proč proboha musíme mít všude les sloupů a stožárů. Podle fotek to na pár místech teda udělali, ale tam si to asi vydupali místní nebo jinak nechápu, proč to není stejně po celé délce trasy. Provedení je ale podle fotek dost hnusné, jakákoliv estetika chybí. Přirovnal bych to k modrému zábradlí od SŽ.
Ano, je to vidět i na fotkách.
Jen na některých, na prvních dvou vidím pořád stát vedle hnusný lampy
Víte… nejdřív se musí postavit ty nové sloupy, než se zruší ty staré… by tam jinak byla tma 🙂
Víte… Z původního komentáře jste si mohl jistě povšimnout, že se právě na takovou možnost ptám. Neříkám, že to nebude, jen jsem se zeptal.
Druhý komentář se pak pozastavoval nad tím, že někde už na trakčních sloupech jsou světla, ale na tom prvním a druhém obrázku ne, ačkoliv už vypadají docela v pokročilém stádiu. Nikde nepíšu, že mají lampy odstranit a do dokončení výstavby tam být po tmě.
Díky za pochopení.
Nikde není řečeno, že stav na fotce je finální.
Proto se taky ptám. Protože i na některých už jsou výložníky, ale lampa ne, zatímco na jiných výložníky nejsou, ale lampu už mají.
Ale opět – jen se ptám
Tak se ptejte, jestli je v zemi nový kabel, jestli je ve stožáru rozvodnice a podobně. Že tam jsou výložníky, neznamená, že je vše hotové.
Mi přijde, že by bylo nejlepší, kdyby měl osvětlení v ulicích, kde je trakční vedení na starosti místo TSK dopravní podnik. Okamžitě by byla snaha snížit náklady na údržbu a sjednotit to.
Třeba v Plzni spravuje osvětlení PMDP. Ale DPP je už tak brutální moloch. 😄
Teoreticky ano, ale když vidím, kolik let trčí ve Vršovické opuštěné stožáry osvětlení (a kolik let trvalo, než se z nich převěsilo na sloupy TV)…