Obrazem: Modernizace vozovny v Plzni finišuje, PMDP začaly využívat halu pro tramvaje
S novou vozovnou budou mít PMDP i myčku tramvají.
Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP) začaly využívat největší z objektů kompletně modernizované tramvajové vozovny na Slovanech. Jde o halu pro opravu a údržbu. Modernizace za 1,7 miliardy korun má být hotová letos.
Obří projekt přinese lepší zázemí pro zaměstnance i moderní technické vybavení. Zkušební provoz již začal tento týden. „Tramvajová vozovna Slovany slouží svému účelu od roku 1943. Ke kompletní rekonstrukci jsme museli přistoupit hned z několika důvodů – kvůli nedostatečné kapacitě a špatnému technickému stavu objektu, hlukové zátěži z provozu vozovny nebo chybějícímu vybavení. Po skončení prací budou mít dopravní podniky zcela nový, moderní areál s dostatečnou kapacitou a řadou technických i provozních objektů,“ uvedl primátor města Plzně Pavel Šindelář.
Nově budou mít PMDP k dispozici i myčku tramvají, která je v současné době již ve zkušebním provozu. Při rekonstrukci byly haly projektovány tak, aby zajistily krytý odstav pro všechny tramvaje.
Demolice poslední haly
Nové uspořádání vozovny zásadně sníží míru hlučnosti pro okolní zástavbu a zlepší životní prostředí. „Přestavba přinese ploché zelené střechy na všech budovách, celkem půjde o 13,5 tisíce metrů čtverečních, což představuje jeden z největších projektů svého druhu v České republice. Zelené střechy nejen snižují tepelnou zátěž pro obyvatele a vozovna nebude obrovským tepelným ostrovem, ale umožňují i akumulaci dešťové vody. Přebytečná voda bude jímána do nádrže a dále využita jako voda technologická pro mytí tramvajových vozidel,“ vysvětlil náměstek primátora pro oblast dopravy a životního prostředí Michal Vozobule.
Hala pro opravy a údržby tramvají, kterou se podařilo uvést do zkušebního provozu jako první, představuje velký milník v rekonstrukci celé vozovny. Díky tomu může dojít k demolici poslední stojící haly kontrolních prohlídek a v pokračování stavby objektu pro odstav tramvají a provozně-administrativní budovy.
Součástí modernizace areálu vozovny byly také úpravy části Slovanské aleje, došlo k přeložení kanalizace a vodovodních řadů, veškerých inženýrských sítí – veřejného osvětlení, telekomunikačních zařízení, sítí pro plyn a elektřinu, trolejového vedení. Nový povrch získala vozovka i přilehlé chodníky. Vybudován byl vjezd do vozovny na východní straně Slovanské aleje, což umožňuje příjezd a výjezd tramvají od Koterovské ulice. Rozsáhla vjezdová harfa pak v areálu vozovny rozvětvuje koleje do nových hal oprav a odstavu.