Obrazem: Metro Jiřího z Poděbrad otevřeno. Podívejte se na čistý design i novinky

Stanice metra Jiřího z Poděbrad. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýStanice metra Jiřího z Poděbrad. Foto: Zdopravy.cz, Jan Nevyhoštěný

I jízda eskalátorem může být estetickým zážitkem. Úplnou novinkou jsou boční "navigační teploměry".

73 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Hana Bednarova

Nemile mne při dešti překvapilo nekryté schodiště z Vinohradske a louže ve vestibulu . Až začne sněžit, budou schody nebezpečné . Trochu nedomyšlené. Škoda .

Pkiii

Černé cedule na tmavě zeleném stropě… skutečně čitelné a snadno k nalezení. Fuj.

kuba

Jsou daleko prehlednejsi, estetictejsi, prijemnejsi pro oci, pro me citelnejsi a s logickym rozvrzenim – to, co bylo predtim, byla hruza

Tomáš

Abych upřesnil, kde je problém: stálo to MILIARDU a bylo zavřeno 10 měsíců. Za tu dobu v Číně postaví 1.000km dálnic, 50.000km cyklostezek, 300 stanic metra, 5.000km železnic. A to všechno dohromady za méně peněz, než stojí v Čechách úklid jedné stanice metra. Škoda, že tu MILIARDU nerozdělili půlku na charitu a druhou půlkz mně. Já bych za ty peníze nakoupil všechny staré Karosy a vrátil do běžného provozu. Samozřejmě bych nechal sešrotovat SORky.

Xaver

Tak určitě…

Nemel

No nic…město se stále ještě učí…natisknout pro tento účel černý motiv na desky, které jsou na řezu bílé, je z produkčního i estetického hlediska prasárna!

Tomáš

Tak tohle se hodně nepovedlo. Vypadá to jako z 80. let a nic moc. Čekal jsem že z toho udělají druhý Střížkov nebo alespoň Nemocnici Motol. Tohle je opravdu bída. Za miliardu. Já bych to udělal za 20.000.000, protože stačilo vzít koště a hadr. Za ty prachy se někdo napakoval.

Xaver

Za pár dní to bude stejně zase počmáraný od idiotů

Jaaa

Podle fotek zdařilá rekonstrukce, škoda těch budoucích hnusných reklam, které to celé zase zabijou (proč teda ty prachy investovat, když se to zase celé zmrví?) a nevkusného nového vizuálu informačních panelů s opět netradiční barvou metra, že (v čem byl starý sakra špatně, že se to zase a zase musí měnit?).

Jinak tageři už se samozřejmě zase hrozně moc těší, až to těmi svými výstřiky hormonů počmárají. Viz již rekonstruované Muzeum, kde DPP není schopen ty čmárance odstraňovat a smrdí tam i kusy z roku 2019.

Michal M

Strašný, no. Tak příště asi nic neopravovat, ať si mentální giganti jako Jaaa nemají na co stěžovat.

Jaaa

Co to melete? Vy neumíte číst první větu?

Mvek

Jak netradiční? Černý podklad je tradiční, byl tam ještě v 90. letech… Tedy opravdu se můžeme jen bavit, co je přehlednější, a nemyslím si, že je to nutně barvou podkladu, ale celkově.

Lysimachia

Ví někdo, proč je ta stanice tak populární v hudebním světě? Jarka Nohavicu známe, ale co třeba Radiohead?

https://www.youtube.com/watch?v=OAkF25vvJ5c

Ivo

A ty fotky jsou před rekonstrukcí nebo po ní? Vše vypadá stejně… Ale bylo to nákladné a drahé.

Facepalm

Myslitelům vašeho typu asi nemá smysl vysvětlovat, co všechno se skrývá pod obklady…

Michal M

Ony na těch původních fotkách i ty obklady nevypadají zrovna nejlíp.

Facepalm

Hmm, pán je koukám nejen grafik-samouk, ale taky jasnovidec, kterej byl jedinej za hranicema.

Mickey

Ano, jste téměř jediný. Jsou to navíc pilotní projekty, odladí se vzhled, čitelnost, materiály, nasvícení, údržba, různý detaily.

Pavel Q

Co se týče reklam na bocích eskalátorových tunelů, nejenže nejsou hezké, protože musí být vodorovně, zatímco všechno kolem je šikmo, ale navíc jsou nepraktické, když už mě nějaká reklama zaujme, nemám čas si ji prohlédout pořádně.

Tomáš z MB

O to u téhle reklamy nejde – někde v paměti si zapamatujete název, třeba Xaha (abych nejmenoval) a že to je (třeba) nábytek. A až budete potřebovat židli k psacímu stolu půjdete k nim, na jejich web či si z nabídky vyberete tu jejich, neb tu „přece znáte“ – tak funguje naše psychika…

Projektak

Chybí mi zde světelný varovný pás u hrany nástupiště, obdobně jako je na nové úseku Acka

Jan Tichavský

To bych pochopil někde u tramvaje s tichým travnatým svrškem, kde je místo pro přecházení. Ale v metru? I hluchý ucítí závan větru a uvidí světla přijíždějícího vlaku, slepý má pak bezpečnostní pás a na áčku dost hlučný příjezd do stanice. A za pásem se stejně stát nemá.

P_V

„podařilo opět zprovoznit zapuštěné stropní osvětlení a mohla se odstranit zavěšená zářivková konzole instalovaná v 90. letech.“
Úplně mimo. Tady naštěstí ty konzole nikdy nebyly, na rozdíl od jiných stanic. Zato však nová svítidla zapuštěná nejsou, jsou to plechové krabice čouhající nad obklad.

Lukyn

Ty konzole tam teda byly, stačí se podívat i na blbou wikipedii a na první fotce jdou perfektně vidět jak v bočních tak ve střední lodi. To že nové osvětlení úplně nelícuje s obklady je sice škoda ale podle dobových fotek to původní taky úplně nelícovalo.

Jindra

To osvětlení se t dávalo po povodních.
Původní světla tam stále byly.
Stačilo vyměnit trubice.

Juraj

Vzhledem k tomu, že jedním z problémů původního osvětlení byla jeho tragická nespolehlivost, vyměnit trubice zjevně fakt nestačilo. I na starších fotkách je vidět, jako osvětlení místy nefungovalo.

V souvislosti s opravou JzP se povedlo najít nového dodavatele a vhodný typ, který se může používat i při dalších rekonstrukcí.

q89

hlavně zářivky nově už v metru být nesmějí a všechna nová světla u DPP musí být LED. Ty „stará“ světla jsou nově zkonstruovaná a schválená světla, přesně pro tento účel.

Mvek

Jen tím spíš nechápu, proč je nemohli udělat dostatečně tenké, aby tolik nevyčnívala. Ale ano, není to strašné a běžně to není vidět.

P_V

Tak to se omlouvám, spletl jsem si to se sousedními stanicemi.
Zářivky se dnes už nemůžou instalovat nikde, nejen v metru, kvůli zákazu EU.

Jan Tichavský

Kdo by chtěl vzpomínat, jak to vypadalo před 20 lety, tak tady jsou fotky: https://metroweb.cz/metro/stanice/linka_a/JP/JP.htm. Zajímavé jsou ty černé orientační cedule, které byly podsvícené. Vypadalo to dobře a víc čitelně, narozdíl od těch dnešních nepřímo osvětlených.

Mvek

To je dobrá připomínka, už jsem zapomněl, že to bylo podsvícené. To opravdu nechápu, proč nemohli udělat, s LED by to mohlo být dost tenké a lehké.

Potůček

Až bude pršet nebo sněžit, tak ty venkovní eskalátory budou hardcore. Proč, proboha, nad nimi není střecha?!

Tomáš Adámek

To vážně netuším. Bydlím na Veleslavíně a stejnou otázku si kladu při každém dešti a sněžení….

Juraj

Odkryté eskalátory jsou na spoustě míst v Praze a problém to není. Netvrdím, že je to nutně lepší, ale žádný hardcore se nekoná.

Mickey

Protože na povrchu byly ošklivý boudy, které byly akorát ze strany pochcaný.

František

To si rovněž říkám. A hlavně určitě nebude nikam zatékat

DavidS

Palackého náměstí, Karlovo náměstí… to fakt není nic nového. Děláte, jak kdyby v Praze běžně napadlo 10 metrů sněhu za noc.

Mvek

Tak někdo z DPP se už dříve vyjádřil, že to bude stát více peněz na údržbě a spotřebě energie, protože se v případě sněhu apod. musí mírně vyhřívat.

Staré budky měly určitý architektonický styl, ale budiž, pořád bych chápal úspornou lehkou konstrukci, třeba porostlou pnoucí se zelení.

Jirka

Hmm. Co takhle vyřešit A. Asi dva týdny zpět jsme něco potřebovali vyřídit v okolí Staroměstské s kočárkem a po výstupu z metra a cestě po schodech ven, tak cca v první třetině nějaký kokos dole zastavil schody. Tak celá vlna se dala vzhůru. A my i s kočárkem taky, přítelkyně už za pár schodů nemohla,ale naštěstí pomohl mě pokračovat nějaký pán, ale oba nahoře už jsme měli dost. Přítelkyně tam malém už omdlela. Vzápětí vylezl nějaký starší pán a docela slušně nadával, že nikde k sehnání někdo z DP…..

Michal M

Jakože u každého eskalátoru má být elektrodispečer?

Okoloiduci

Viem, že veľa ľudí ma na to iný názor, ale mne sa nová infografika metra veľmi páči. Moderné, prehľadné, jednoduché.

Martin Peterka

„Další stanicí, kterou čeká kompletní rekonstrukce, bude sousední Flora, následovat bude stanice Želivského.“

Takže nejhorší ostuda pražského metra s názvem Kačerov opět nic. A to v loňském roce DPP slavnostně vyhlašoval, jak letos začne oprava.

Milioi

Řekl bych, že Kačerov přijde na řadu, až bude hotové Déčko a zruší se všechny ty autobusy

Jaaa

Takže za 20 let?

Michal M

A zastaví se to komplet něčím lepším než točnou pro autobusy…

Intrus

Proč se proboha na ty nový trasový desky „vešlo“ jenom centrum?
Co třeba Pražský hrad, Letiště nebo i cíle k přestupu – Hlavák, autobusák…

Mickey

Třeba protože na Hrad nejede metro ale do centra ano?

Libcha

Jaký je prosím rozdíl v rychlosti a v jízdní době eskalátorů?

Jiří

Sovětské 0,9 m/s, tyto 0,7 m/s.

Rudolf Tuček

Sovětské eskalátory jezdily sice rychleji ale při instalaci museli dostat výjimku z tehdy platných Československých norem.

Facepalm

To by mě zajímalo, co si z tohohle dotazu fabulujou ti mínusující. Anebo ne, radši ne.

Mvek

Škoda těch přístřešků. Měly určitý styl, ale i kdyby se nahradily lehkým zastřešením, bylo by to praktičtější než takto. Ostatně v nějakém článku snad i tady bylo řečeno, že sice se asi ušetří něco na údržbě přístřešku, ale zase se musí víc energie a nákladů vynaložit na úklid, údržbu a v zimě i vyhřívání eskalátorů.
Možností je hromada, od redukce původních, přes jejich pokrytí popínavými rostlinami v duchu ochlazování města (ale bez zelené střechy, to je zas náklad na nosnost atd.) až po opravdu velmi lehkou kovovou konstrukci v tmavé barvě ve stylu zastávek pozemní dopravy.

David

Bohužel, pražští památkáři jsou sorta lidí co nemyslí úplně prakticky.

Jan Tichavský

Památkáři by měli vyžadovat původní řešení východů, když už něco.

Honza

To je zajímavý, před 3 dny jsem to samé napsal já a počet +/- jsem měl obrácený 🤔

Mvek

Neví někdo z pamětníků nebo nadšených znalců zdrojů, kdy se v tubusu eskalátorů objevily reklamní cedule u stropu? Ty jsem považoval za původní, ale vnímal jsem to až v 90. letech, takže je možné, že tam byly domontovány po revoluci. Je mi jasné, že asi ten formát reklamy mnoha společnostem nevyhovuje, ale pořád by mi přišel lepší než sebevíce decentní obdélniky či čtverce na „šikmých“ stěnách.

Vojta

Podle mého ty zavěšené příčné konstrukce puvodne nebyly reklamy, ale nosiče zářivkových těles. Reklamy se z toho udělaly až v 90 letech. Škoda, že se osvětlení eskalatoroveho tunelu také nezrealizovalo v původní podobě (bez reklam)

David

Bylo to velmi neefektivní osvětlení.

q89

ty „cedule“ u stropu (k vidění dodnes na Želivského) byl původní (a dost nepovedený – viz. dodnes k vidění na Želivárně) systém osvětlení eskalátorů na I. a II.A. K reklamě to nikdy sloužit nemělo a postupně to bylo demontováno.

watslaw

Já mám za to, že tam byly dříve než reklamy, možná už za socíku, a byly na nich hlavně zářivky (reklamy pak byly dány z druhé strany). Nevím, jestli tam byly od počátku a proč tam případně byly přidány, napadá mě třeba, že to mohlo tlumit šíření hluku.

Jméno

reklamy za socíku v metru nebyly vůbec a na těch zavěšených tělesech v eskalátorovém tubusu se objevily zkraje 90tek.

watslaw

Vypadá to celkem hezky, aspoň dokud je to bez reklam a čmáranic, i když osobně mi světlý navigační systém přišel praktičtější.
Rozhodně škoda zrušeného zastřešení vstupních schodů a eskalátorů.
Poněkud ale nechápu účel toho ukazatele odjezdů, který zatajuje i spoj, co jede až za dvě minuty. K často omílanému argumentu, že nemá nabádat k rychlejšímu pohybu na eskalátorech by se dalo říct, že pak by tam stačila plechová cedulka „Neběhejte po eskalátorech“. Od elektronického displeje bych naopak očekával, že se dozvím, jestli má smysl trochu zrychlit krok.

Frantík

Máte-li dobrý odhad, pak poznáte, kdy ten zatajovaný spoj jede, berte to jako výhodu 😀

Ale někdy dost kecá, já jsem dané spoje stíhával normální chůzí (zejména na Chodově, kde ten panel je docela blízko nástupiště)

dantex

Pěkné, kvalitní a drahé materiály, snad to vydrží dlouho nepoškozené.

Kubrt

Teploměry na nástupišti – super. Ale nebylo by pro řadové cestující lepší, kdyby konečná stanice toho daného směru byla vždy buď nahoře nebo vždy buď dole? Chápu, že i toto uspořádání má svou logiku a neříkám, že takhle je to úplně špatně, ale snažím se vcítit do obyčejného cestujícího, který úplně neřeší první kolej a druhou kolej atd.
Jinak se mi to líbí.

Lukyn

tak ty „teploměry“ jsou řešeny z úhlu pohledu, nevím jestli jsou i z opačné strany sloupů směrem od příchodu z budoucího výtahu, ale pokud ano tak by měly být přesně obráceně kde Motol bude nahoře a Hostivař dole.

Pešek

Mně se to takhle líbí. Černé infocedule jsou super. Škoda jen, že se vrátí reklama, ale chápu, že je to podstatný příjem do kasy DPP.

vlachjan

Adam Gebrian někde zmiňoval, kolik ročně DPP utrží za tuto zobrazovanou reklamu, a byl to naprostý zlomek jeho ročního rozpočtu. (tím neříkám, že reklama by neměla být v metru vůbec, ale určité excesy, jako plakátovací rámy podél eskalátorů a jejich polepy by bylo dobře, kdyby vymizely bez náhrady)

Vojtěch Suchan

Kéž by se takhle podařilo opravit celé metro. Po dlouhé době architektonicky nezničená stanice.

Martin

Bohužel se najde blb který se tam podepíše snad to mají líp ošetřený.

vlachjan

Když už jsme u tématu, probíhá vůbec v prostorech metra nějaká důkladnější úklidová práce? Dle stavu stanic bych řekl, že k ničemu takovému pravidelně nedochází.

Martin

Bohužel jsem si toho taky všimnul,že úklid šel kvalitou dolu.