Obrazem: Metro Jiřího z Poděbrad otevřeno. Podívejte se na čistý design i novinky
I jízda eskalátorem může být estetickým zážitkem. Úplnou novinkou jsou boční "navigační teploměry".
Po desetiměsíční rekonstrukci se v Praze otevřela kompletně opravená stanice metra Jiřího z Poděbrad na lince A. Představitelé města a dopravního podniku si na slavnostním otevření pochvalovali hlavně celkovou technologickou modernizaci, ale zároveň návrat k původnímu čistému designu z 80. let.
Stanice má nově LTE i 5G mobilní signál a úspornější eskalátory. Nové jsou například i řídící systémy osvětlení.
To ostatně představuje i jednu z nejviditelnějších změn. Na nástupištích se totiž pod dohledem architekty metra Anny Švarc podařilo opět zprovoznit zapuštěné stropní osvětlení a mohla se odstranit zavěšená zářivková konzole instalovaná v 90. letech.
Novotou září tradiční konvexně-konkávní hliníkové obklady. Čistota designu je patrná zejména v eskalátorovém tunelu, kde nejsou zatím instalované reklamy.
Cestující si však vychutnávání jízdy ve stříbrno-bronzovém tubusu moc dlouho neužijí, reklamy se tam totiž podle mluvčího DPP Daniela Šabíka v nějaké formě brzy vrátí.
Zachovat čisté stěny u eskalátorů se v Praze povedlo pouze v jednom z výstupů ze stanice Anděl, DPP je totiž vázán smlouvou na poskytnutí prostoru reklamní agentuře a má od ní za to nemalé příjmy. Reklamy však budou nově uchycené jiným způsobem a decentněji.
„Jiřák“ je také první stanicí metra, kde se kompletně pilotuje nový vizuál navigačního a informačního systému vycházející z konceptu Čitelná Praha. Stanice Palmovka je totiž „černými tabulemi“ vybavena jen částečně, aby bylo možné srovnání.
Pražské metro nasadilo nové „jezevčíky“. Tmavá grafika má být čitelnější, čelí však silné kritice
Úplnou novinkou navigace jsou pak „boční teploměry“, které už při příchodu k nástupištím ukazují cestujícím na jakou stranu se mají vydat. Tento model je běžný v Paříži či v Barceloně, v Praze je k vidění poprvé.
Další stanicí, kterou čeká kompletní rekonstrukce, bude sousední Flora, následovat bude stanice Želivského. Ohledně Flory se na jaře 2024 očekává soutěž, zahájení prací se plánuje na konec příštího roku.
Na jaře se podle DPP také dokončí bezbariérový výtah na Radlické, po hokejovém mistrovství světa se zahájí opravy Českomoravské.
Náročná rekonstrukce
Podle zhotovitelů šlo o nejnáročnější rekonstrukci od roku 2002. Podobně složitá byla oprava Národní, zde se však výtahy řešily v předstihu a mimo stanici. Náročný byl podle firem i Opatov, tam však bylo více manipulačního prostoru pro stavbaře.
Opravy byly složité zejména v eskalátorovém tunelu, do kterého zatékalo. Vyměnila se i kompletní vzduchotechnika.
Výtah z Jiřího z Poděbrad ještě dokončený není, hotovy jsou pouze ražby a probíhá betonáž definitivního ostění. Jeho spuštění se čeká na jaře.
Ve stanici je 1 780 obnovených světel, 130 kilometrů nových kabelů. Eskalátor měří 72 metrů a má 399 schodů. Náklady na rekonstrukci byly 800 milionů korun, i s výtahy se částka vyšplhá na 1,29 miliardy korun.