Obrazem: Metro Českomoravská se uzavře v lednu. Podívejte se, jak má vypadat po rekonstrukci
DPP vysvětlil, proč se výtahy do stanice vybudují až v druhé fázi a proč uzavírka stanice potrvá téměř rok.
Pražský dopravní podnik zveřejnil nové vizualizace stanice metra B Českomoravská po blížící se kompletní rekonstrukci. Zároveň upřesnil termíny uzavření stanice. O podepsání téměř miliardové smlouvy se zhotoviteli informoval deník Zdopravy.cz ve středu.
Stavba začne v lednu 2025, přípravné práce odstartují už na konci října. Rekonstrukce zabere bezmála jeden a půl roku, z toho budou vlaky téměř rok stanicí jen projíždět.
Důvod takto dlouhého uzavření stanice pro cestující vysvětlil vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík zejména nutnou výměnou eskalátorů a stropní desky na nástupišti.
Stanice metra Českomoravská se na rok uzavře. Dostane designové obklady, vymění se eskalátory
Úplné dokončení rekonstrukce se očekává v létě 2026. Stanici čeká sanace průsaků, výměna všech kabelových rozvodů, vzduchotechniky a osvětlení. Původní, poškozené keramické obklady se nahradí skleněnými deskami se speciálním rastrem.
Nové budou také obklady eskalátorového tunelu, podhledy z nástupiště nechá DPP zrepasovat. Vestibul stanice, kde je nyní volný průhled stropem přes vazníky až na stropní konstrukci, dostane nově podhledy.
Čekání na výtahy
„V rámci druhé etapy prací dojde také k výstavbě výtahů, aby se Českomoravská zařadila do stále se rozšiřující rodiny bezbariérových stanic,“ uvedl náměstek primátora Zdeněk Hřib.
Výtahy musí podle DPP počkat kvůli koordinaci s připravovaným rozvojovým projektem developera v oblasti pro umístění výtahů a také s ohledem na velké mezinárodní akce v O2 areně. Jde hlavně o mistrovství světa v krasobruslení v roce 2026.
„Jakmile budeme mít dokončenou projektovou dokumentaci a vysoutěženého zhotovitele, vybudujeme na Českomoravské i výtahy. Tato navazující investiční akce již proběhne za běžného provozu stanice pouze s lokálním záborem,“ uvedl Marek Kopřiva, technický ředitel DPP – Metro.
Výměna eskalátorů a výtahy. DPP vypsal tendr na modernizaci stanice Flora
Stropní deska se bude měnit v centrální lodi nástupiště a podél hlav sloupů v úrovni pod nástupištěm, tj. z pohledu cestujících vrstva podlahy.
„V rámci projekčních prací jsme provedli odběr vzorků, z nichž jsme zjišťovali stav degradace důležitých konstrukčních prvků. Bohužel se ukázalo, že některé, jako například části ocelových nosných průvlaků, jsou kvůli průsakům v havarijním stavu a nezbývá nám nic jiného, než je vyměnit,“ popsal Kopřiva.
To je podle něj také důvod, proč bude stanice uzavřena déle, než kdybychom měnili pouze eskalátory.
Bourání na povrchu
Kompletní rekonstrukce stanice Českomoravská bude probíhat v koordinaci se stavebními pracemi na povrchu, které bude realizovat Kaprain. Jako první se odstraní přístřešky, které jsou mezi vestibulem stanice a autobusovým terminálem.
V další fázi od 19. listopadu začne bourání přebytečných přístaveb k vestibulu, především části vybíhající směrem k Ocelářské ulici a O2 areně. Bourací práce potrvají do konce letošního roku a pro cestující bude uzavřen výstup E1 z vestibulu stanice směrem k autobusovému terminálu, resp. Ocelářské ulici a O2 areně.
O několik metrů bude také posunuta výstupní autobusová zastávka Českomoravská linek č. 151 ,152 a 375 směrem k ulici K Moravině.
Cestujícím, kteří budou mířit na autobusový terminál, k O2 areně nebo do Galerie Harfa, budou pro výstup z vestibulu stanice Českomoravská sloužit zbývající dva výstupy, a to ve směru k finančnímu úřadu (E2) nebo do Drahobejlovy ulice (E3), pouze bude nutné samotný vestibul stanice obejít zleva.