Obrazem: LOT se rozloučil s turbovrtulovými Bombardiery
Bombardiery Q400 končí u polského národního dopravce po deseti letech, nahradí je proudové stroje.
Polská letecká společnost LOT uspořádala v úterý 6. prosince 2022 rozlučkový let s turbovrtulovým Bombardierem Q400. Aerolinie tyto letouny vyřadí ze své flotily na konci roku, a to po deseti letech provozu na regionálních linkách a krátkých spojích. Cestující se s nimi mohli svézt i na letech z Prahy či Ostravy. Speciální let s číslem LO8400 vystartoval z varšavského Chopinova letiště krátce po 14. hodině. Obsloužil jej téměř desetiletý stroj s registrací SP-EQI, který svou „leteckou kariéru“ začal právě u LOTu, konkrétně u jeho bývalé dceřiné společnosti EuroLOT, jejíž barvy nosí stroj dodnes.
Rezervace letenek probíhaly po telefonu, jednoho cestujícího vyšel let na 400 zlotých, tedy něco málo přes 2 tisíce korun. Za místo u okna bylo třeba si připlatit dalších 100 zlotých (518 Kč). Komu stačilo sezení u uličky, připlatil si 50 zlotých (259 Kč). Bombardiery LOTu mají sedadla v konfiguraci 2+2 s kapacitou 78 cestujících.
Bombardier obkroužil Varšavu a vytvořil obrazec na radaru
Před nástupem do letadla čekalo cestující v gatu menší občerstvení. Po nasnímání letounu nadšenci a společné fotografii u letadla trval následný let přibližně 90 minut. Bombardier během nich zamířil k Poznani, u které letěl po trase odkazující na jméno a logo LOTu. Obrazec „LOT“ zaznamenal také web Flightradar24, na kterém patřil speciální let k v tu chvíli nejsledovanějším na světě. V jeden okamžik jeho průběh sledovalo online přes 2500 lidí. Dopravce na svých letech standardně podává palubní servis, který nechyběl ani zde v klasické podobě zákusku, čaje a oříšků. Přistání zpátky ve Varšavě zpestřil tzv. go-around, během kterého letoun obkroužil polskou metropoli. Cestující dostali na památku firemní záhlavky.
Turbovrtulová letadla jsou podle LOTu nákladná a poruchová, většinu navíc provozuje formou nevýhodných pronájmů. Rozhodl se je proto nahradit proudovými stroji a sjednotit flotilu na menší počet provozovaných typů. Aktuálně u něj kromě Bombardierů létají starší Boeingy 737-800 a novější 737 MAX 8. Dálkové linky pak obsluhují Boeingy 787 Dreamliner, a to ve verzích -8 a -9. Bombardiery Q400 opustí LOT až s koncem roku, rozlučkový let tak ještě nebyl jejich definitivním koncem v barvách dopravce. Po vyřazení budou dočasně zastoupeny Embraery, které aerolinie aktuálně provozuje v kratší i delší verzi. I za ně však hledá letecká společnost náhradu. Za možné nástupce jsou považovány Airbusy A220 nebo Embraery E-Jet E2.