Obrazem: Lodě v přístavu Mělník ochránila před velkou vodou obří vrata
Protipovodňová vrata přístavu Mělník během nejvyšší hladiny Labe 18. 9. 2024. Autor: Tomáš Kolařík / Plavba a vodní cesty o.p.s.
Ochranný protipovodňový systém, který je umístěn v přístavu Mělník, je v tuzemsku svou velikostí unikátní.
Vrata nejsou úplně stoprocentně těsnící , předpokládám že průsak je minimálně desítky litrů za sekundu. Takže čerpačka a určitě ne malá. A navržená na správném místě, protože při jejim zatopení by byl konec. (Viz Fukušima)
Možná ty vrata jsou velká, ale ne obří! V oblasti Amsterdam – Rotterdam – Antverpy standart.
Za a) vůbec jsem nevěděl že existuje něco jako plavba a vodní cesty o.p.s a to je Gold… např jejich kniha proč je dobrý kanál Odra Dunaj labe je fakt Gold viz: https://www.pantarhei.sk/vydavatelstva/plavba-a-vodni-cesty-o-p-s … Teď by mě jenom zajímalo jestli tuhle srandu nedostaneme odněkud z rozpočtu.. jestli ne tak ať se baví..
Jo sosaj z rozpočtu, státní instituce u nich zadávají reklamu…
Omlouvám se za možná hloupý dotaz.
Přístav na fotkách mě fascinuje, že kombinuje různé druhy dopravy a jak je to tam vlastně i moderní – neměl jsem o tom tušení.
Teď k otázce: I když vidím jeřáby, co nakládají vlaky a kamiony, nějak nevidím, čím zvedají kontejnery z lodí. Vozí se takto i kontejnery lodmi? Pokud ano, čím je zvedají z lodí na pevninu?
Nevozí, je to v současné době hlavně překladiště vlak+vlak a vlak+kamion
Občas lodí dopluly ruzné velké stroje, jednou dokonce i nějaký vlak. Na fotce je vidět jeden jeřáb který umí vykládat z lodí.
Krásné fotky, děkuji, velmi zajímavé.
Jaký byl rozdíl hladin?
Teď v září byl nejvyšší rozdíl hladin asi 1,4 metru. Vrata jsou ale koncipována až na stoletou vodu a po zkušenostech z povodní 2002 a 2013 mají ještě 30 cm rezervu.
Rozdíl hladiny v době zavření vrat a kulminace řeky byl cca 120cm.