Obrazem: Konkurence pro Airbus a Boeing? Irkut představil nové letadlo MC-21-300

Premiéra letadla MC-21-300 pro veřejnost. Foto: Rosťa Kopecký / Flyrosta.comPremiéra letadla MC-21-300 pro veřejnost. Foto: Rosťa Kopecký / Flyrosta.com

Světovou premiéru si na probíhajícím aerolsalonu MAKS na letišti Žukovskij u Moskvy odbylo nové letadlo z produkce ruského leteckého průmyslu.

98 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Milan

Je to opravdu senzace ale ruku na srdce kdo si koupite jakejkoliv vyrobek ruske produkce ?
Rusove nikdy neumely kvalitu seriovou vyrobu a tak je tomu dodnes a nikdy se to nezlepsi

exttmis

Já pamatuju doby, kdy byli Rusové na špičce různých technologií, letadel nevyjímaje. Některá jejich letadla (Jak – 40) dokonce ve své době chtěli kupovat i Amíci. Studená válka tomu ale nakonec nepřála. Po roce 1990 sice šli hodně dolů, ale kde jsi vzal to přesvědčení, že se to nikdy nezlepší? Za mých mladých let se z Číny do Evropy exportoval jenom bambus a plechové hračky a podívej se dneska.

Rajče

Hele nevím. Jsem laik. Ale Rusové to podlě mě dělaj hlavně proto, aby si udrželi ty technologie a pokud možno trošku pokročili v technologické nezávilosti. To že teď jsou z velké části ty letadla plná západních součástek neznamená, že je postupem času budou nahrazovat vlastníma. Vzpomeňte na sankce. Všichni západní politici měli plnou hubu, jak je to přivede na buben a ono prd. Spíše naopak. Jejich zemědělství se stalo plně soběstačné, dokonce jsou největším exportérem obilí na světě. Siemens a další s nimi vesele obchodují, protože obchod není politika že? Oni nejsou hloupí. Jenom jsou prostě svoji 🙂

Kubrt

Největší exportér obilí na světě? Můžu poprosit o konkrétní data? Významní jsou v pšenici, cca srovnatelní s USA a Kanadou. Když se sečtou všechny obilniny, dosahují cca poloviny vývozu USA a cca stejně jako Ukrajina, Austrálie a Argentina. Ale to je fuk, export obilí fakt není známka ekonomické nebo technologické vyspělosti. Obecně ruské zemědělství není plně soběstačné; Rusko je čistým dovzcem masa, mléčných výrobků, brambor, zeleniny, jablek..

Kubrt

Aha, zajímavé zdroje. Rusko chce být soběstačné v potravinách, ale realita je zatím jinde. Tak třeba čistý dovoz mléčných výrobků do Ruska (v milionech dolarů): 2000-395; 2002-523; 2004-1060; 2006-1330; 2008-2300; 2010-2990; 2012-3370; 2014-3740; 2016-2140; 2017-2410. Sankce dovoz snížily, ale zdaleka ne na nulu, větší podíl než dříve mají neEU země, ale ani ty nejsou zcela mimo hru. Skutečně soběstačné je opravdu v té pšenici, ječměni a kukuřci, tím to z potravin končí.

Rajče

Hele, já nejsem rusofil. Mě jsou celkem u zadnice. Nebudu je bránit. Ale také nejsem slepý vůči naší EU. Všichni víme, že sankce jsou pro srandu králikům a ten kdo nato dojel nejvíc jsou dotovaní eurozemědělci, kteří přišli o trh velký jako 1/3 EU.
Ale zpět k letadlům. Nejsou to žádné high-tech výkřiky ani 100% Made in Russia. Ale drží si technologie, know how a patří k těm asi 3 zemím, které umí vyrobit kompletní letecké portfolio – tedy civilní letadla všech velikostí a plný vojenský program.

Filias

Sankce na potraviny na sebe uvalilo Rusko samo. Pochybuji že na to evropští zemědělci „dojeli“. Jestli není Rusko potravinově soběstačné, tak na to dojelo především samo, a to vyšší cenou/nižší kvalitou potravin.

Slota

Ty že nejseš rusofil? To jako když ten japonskej imigrant začne pokřikovat „Nejsem rasista ALE…“

Axel

@Rajče… když jsi schopný/-á plácat nesmysly jako typický troll, tak všechno co napíšeš je úplně nanic. A spíše to posiluje naši averzi vůči šéfům trollů=vládě Ruské federace. Škoda, protože my v Evropě a Ruská federace jsme přirození spojenci. Až si to v Kremlu uvědomí, tak třebas přestanou přemýšlet, jak nás neustále nasírat. A začnou i v Kremlu hledat cesty jak k sobě – viz vznik Evropské unie po 2. sv. válce – Robert Schumann, De Gasperi,…

P.S. Schválně, paní/pane Rajče, jestli napíšete jaké konkrétní nesmysly jste napsal/-a.

exttmis

Axel…Ne, že bych úplně souhlasil s Rajčetem a nechápu, proč v diskusi o letadlech sem plete soběstačnost Ruska v potravinách, ale ještě míň chápu Tebe. Politickou agitku si napříště nech na stranické schůze, tady se bavíme o dopravních tématech. Nadáváš Rajčeti do trollů , ale , neuraž se, podle mě jsi v tomto případě typický troll spíš Ty. Rajče tady vyjádřil nějaký názor, se kterým se nemusíme ztotožňovat, ale proč ho tady hned lynčuješ?

Axel

Protože troll „rajče“ kecá. Sankce na potraviny z Evropy si vymyslela samotná Ruská federace. Sankce na zbraně byly kvůli ruským vojákům a zbraním na Ukrajině (=nevšiml jsem si, že by Ruská federace přestala zasahovat buď přímo nebo nepřímo na území Ukrajiny), takže není důvod rušit sankce na zbraně.

exttmis

Už jsem Ti to napsal jednou, ale asi je to marné. Tohle jsou stránky o dopravě, politické rozbory si nech na jiná fóra.

Pražák

Jo, jenže ta soběstačnost znamená, že se jim snížil sortiment v obchodech a vzrostly ceny. Přes 20 mil. Rusů žije pod úrovní chudoby a to jsou oficiální čísla. Realita bude ještě horší.
ČSSR byla také potravinově soběstačná (v základních potravinách), ale za jakou cenu. Obecně každé uzavření se do sebe znamená nutně zaostávání.

Pampara

Jen se chlácholte čísílky. S Rusy je to trochu jinak, než píše zápaďácký tisk.

Pražák

Jasně, to psali na Sputniku?

Kuba W

přesně, proto jich miliony jezdí pracovat do té shnilé evropy a do skvělého ruska se pracovat z bohatých zemí nejezdí. rusko je 55 na světě podle HDP na hlavu, my 33, číná 88 tak se už vzpamatujte. tam fakt včera znamená včera

Chorobný prokrastinátor

Vedle, jak ta jedle. Mrkněte na statistiky OAMP. Co se domniváte, platilo donedávna „miliony“ zdrhaly po puči. Za demokratizace á la nynější UA.

Rajče

Z vlastní zkušenosti ti můžu říct, že sortiment v obchodej je tam pořád stejný. Jenom chybí západní agroprodukce, která byla nahrazena tou domácí.

Pražák

To teda není, ruský a francouzský sýr rozhodně není to samé. A to je jen malý příklad. Navíc ty ruské sankce vůči vlastnímu obyvatelstvu zvedly ceny. Prostě Rusko.

a8n

Z vlastní zkušenosti můžu říct, že nechybí. Jen se teď tváří jako běloruská.

Placebo

Též mohu z vlastní zkušenosti potvrdit. V obchodech plno a většina vlastní produkce. A jen tak pro zajímavost, SIM karta s 500 minutama po Rusku a neomez. SMS cca 550 Kč. A k tomu data NEOMEZENĚ. Jo a jako dárek druhá s 10 Giga .

Jiří Kocurek

ČSSR byla také potravinově soběstačná (v základních potravinách) … mezi které se ovšem nepočítá rýže….
A dokonce jsme měli valstní hliníkarnu. Sice vyrobila hliník s náklady 9x vyššími než byla cena na trhu, ale byla naše. 🙁

MildaIV

Ehm takže revoluce byla kvúli nedostatku rýže? 🙂

Lodestar

Kocourku, ty jsi žádnou hliníkárnu neměl, tak nelži

Pražák

Plus ještě, k čemu jim ty technologii bude když je nedokáží zpeněžit?

Panelák

Už to tu dnes zaznělo: sankce se týkají vojenské oblasti, těžebních zařízení na plyn a ropu a finančního sektoru. Dovoz potravin zakázalo Rusko samo sobě, o soběstačnosti je to dobrý vtip (prostě se místo dovozových sýrů prodávají náhražky z rostlinných tuků apod., potraviny obecně řádně zdražily) a vývoz obilí… no, suroviny je to jediné, co Rusko „umí“.

MildaIV

A právě to že ty součástky nahrazují svýma je ta největší chyba, která je zabíjí. Kdyby místo toho vylepšovali letadlo – snižování hmotnosti, prodlužování servisních intervalú, tak by to někdo i kupoval.

Rajče

Jich vždycky bylo mnógo 🙂 Na tohle oni nehrají. Musíš se na to dívat jako na celek. Civilní a vojenské letectví je tam nedělitelné a technologie se tam přelévají, protože to má jednoho vlastníka – stát. Co nevydělá civil, může zaplatit prodej vojenského letectví.

Pražák

Tak to je pěkná blbost, zatím co ve vojenské oblasti dokázali tu a tam přijít s něčím co bylo konkurenceschopné, v civilní produkci to nikdy nedokázali.
Navíc nemáte ponětí jak velký rozdíl je mezi vojenským letadlem, které tráví většinu času na zemi v péči mechaniků a mezi civilním letadlem, které musí být co nejvíce létat, aby se zaplatilo. To jsou dva zcela jiné světy.
Prostě Rusové vyhodili do kufru spoustu peněz kvůli egu. Jiný smysl to nemá.

Martin Hanzal

Když tak koukám do kokpitu, nemohu se ubránit dojmu, že nejen motory jsou shodné s Airbus… :-/

Pražák

Tak už jsme tu měli Concordskij, tak proč by to tentokrát nemohl být Airbuskij 🙂

Destičkové vázání

Ve světě letectví existuje jistá ustálená ergonomie pracoviště pilota dopravních letadel. Proto většinou všechny vypadají stejně. Zřejmě měli zvolit řízení ze stropu, aby si náhodou nějaký chytrolín nemyslel že někoho kopírují? 🙂

Jiří Kocurek

Proč Pratt and Whitney, když mají v Rusku řádově lepší motory s třetinovou spotřebou, které se navíc neopotřebovávají?

kakov

to je doufám ironie? 😀

Rajče

Nebo nemoc 🙂

Jaroslav

Jestli to od vás není ironie, tak to bude asi velmi pravděpodobně tím, že je nemají.

MildaIV

Jako že bude kopilot šlapat a přes řetěz pohánět vrtule? 🙂

Jiří Kocurek

To měli v Praze, Jan Tleskač. Samozřejmě, že to je ironie. Ani ne tak vůči Rusku samotnému, jako spíše vůči nekritickým obdivovatelům ruských technologí, které Rusko _zaručeně_ má.

Pampara

Děláte, že tady v klausostánu by naše zprivatizované strojírenství dokázalo vypotit motor obdobných kvalit? Chacha. Časy, kdy se zde dělala letadla s minimem cizozemských subdodávek, která se i venku dobře prodávala (Z-43) pominuly. Závislost a globalizace je cesta, která vede v rozvojových zemích k průmyslu montoven, nic víc. Hadičky, těsnění, panty a plastové výlisky pro Bouing, nebo AB nejsou žádné hájtech. Kdo chce s vlky výti…. Včetně negativ (krize, účast na dobrodružných rambovských výpravách nato, a jiné). Zatím je ta cesta lepší, nežli cesta soběstačnosti. Zatím!

Pampara

Montovna. Vývoj neúplný, pouze částečný, hodně částečný. Matka diktuje, co komu pustí a co ne. Stejně, jako t. zv. vývoj BOSCH v ČB, nebo i jinde. Vývojáři jsou tak úzce oborově zaměření, že sami o sobě neznamenají nic. Ochrana před konkurencí? Asi by mi za tento názor naplácali, ale to je tím, že neradi vidí souvislosti. To že vývojář v Boschi navrhuje trysku a v Hannoveru jiný zase elektromagnet k ní z toho českého odborníka na problematiku neudělá. Rozumí jen tomu svému dílečku. Což o to, v montovně může machrovat a stačí to (a vlastně vše na víc je pro… Číst vice »

Pampara

Co tam bylo za záměrnou lež? Teď se Sputnikem zrovna probírám, ale nic mne do očí nepraštilo. Jejich rétorika je spíše stejná, jakou u nás předvádí třeba Fendrich, Mitrofanov. I když pochopitelně opačná, v porovnání s nimi.

Nicky

Bude to taková ruská klasika jako vždy – nakoupí to Aeroflot a pár dalších států se spřátelenou ideologií, kupní cena bude zajímavá, ale letadlo bude nekvalitně vyrobené, poruchové, s mizernou servisní podporou a drahým provozem, takže se nevyplatí vůbec žádným aerolinkám. Do pár let se dá očekávat fatální havárie a pak to skončí jako SSJ. Cokoliv jiného by překvapilo.

Jirka

a Boeing nemá fatální havárie nebo co???

Pražák

Jistě má, to se občas stane všem. Jenže Boeing na rozdíl od Rusů má všechno ostatní co je pro úspěch v civilním letectví potřeba.

MildaIV

Máte na mysli podporu největší ekonomiky světa(dotace, vojenské zakázky, výhodné nabídky pro „spojence“) 🙂

Pražák

Ne, mám na mysli kompletní portfolio, špičkovou servisní podporu na globální bázi a kontinuální vývoj.

Přemek

Vývoj ekvivalentních ruských motorů pokračuje, plán na jejich sériovou produkce se zatím drží roku 2021(pokud se nepletu, mám to z hlavy). Na motorech skončil Suchého Superjet.

Pražák

Pán je zřejmě expert, právě použití ruských motorů to letadlo všude, mimo Rusko, zabije spolehlivěji než ruská výrobní „kvalita“. To vážně věříte tomu, že si někdo (mimo Rusko a možná SNS) koupí letadlo s ruskými motory, aby mu při každé banální poruše stálo týdny na dvoře neb nejsou ND?

Martin V.

Já věřím, že ještě Írán a Severní Korea by ruské motory mohly chtít (protože americké nedostanou). Kuba a Venezuela jsou s otazníkem, ostatní těžko.

Pražák

Ok, tj. maximálně 20 letadel. Obecně výroba velkých letadel začíná být rentabilní až po dodání několika stovek kusů, tj. třeba až po 10-12 letech od dodání prvního kusu. Vidíte někde na trhu místo pro 500-600 kusů ruských dopravních letadel? Ani ruské soukromé aerolinky to nechtějí.

Janina

Írán by pár stovek středních a velkých dopravních letadel uživil. Ve zbytku světa, kromě Ruska, bude zájem tak akorát o jednotky kusů, co jste zmínil.

Pražák

Neuživil, max. 30-50 kusů. Víc rozhodně ne. Navíc i v případě Iránu bude stejný problém jako kdekoliv, sebe banálnější porucha znamená uzeměné letadlo na celkem dost dlouho.

Daniel Novák

Máte pravdu oba. Interjet musel taky koupit 22 letadel, aby jich mohl reálné provozovat 6 (4 hodiny denně). Jestli Íránci uživí 30 – 50 MS-21, budou jich skutečně muset koupit několik stovek.

MildaIV

To platí pro výrobu na západě. Rusúm SSJ vychází ziskově někde kolem 150-200 kusú. Některé náklady tam jsou výrazně nižší a některé věci prostě po rusku ojebali.

Pražák

A to jste četl kde? SSJ je finanční průšvih stojící a padající s přímými i nepřímými dotacemi státu. MC 21 bude to samé. Kde nic není, ani smrt nebere.

jirka

hele i kdyby si to vyráběli jen pro sebe tak to prostě vyrábět budou, je to velmoc jde o nezávislost, amíkum nebo eu rupne v bedně a uvelej sankce na letadla a s čí budou lítat? takhle maj kam sáhnout a západ jim pak může více co…o to jde především.

Pražák

Aha, takže ekonomika ať jde k čertu, hlavní je hrdost. Tímhle způsobem se z toho marasmu ve kterém se 500 let plácají nikdy nevyhrabou.
Navíc, když přestanou posílat vojáky na dovolenou i s výzbrojí, tak se nemají čeho bát.

Jiří Kocurek

Onehdá jste tvrdil, že je mají, jsou otestované a funkční.

Slota

Poslední fakt dobré (ve smyslu lepší, než západní) ruské/sovětské motory byly Kuzněcovy NK-12, které jim vyvinuli nedobrovolně Němci :-D.

Adam

Kokpit mi hodně připomíná A350 🙂

Panelák

Jazyková vsuvka:
„letadlo MC-21-300“
Není to spíše MS-21-300? 🙂 (aneb CCCP, že?)

Jiří

Také jsem si to myslel, ale je to správně.

Panelák

No já bych právě šacoval, že C by mohl být Самолёт…

Yirina

Oni se rozhodli, ze to budou propagovat v anglictine pod obchodnim oznacenim MC, proste to bude MC rusky i anglicky…nebude se to prekladat. Lze to dohledat, psalo se o tom.
Takze je to spravne.

Martin V.

To je zajímavý lingvistický posun oproti „Mupy mup!“ z doby mého dětství. 🙂
P.S. Pro ty mladší – znamenalo to Světu mír!

Kubrt

V českém textu by se mělo psát MS-21, protože „magistralnyj samaljot“ 😉

Yirina

Ne, nemělo. Viz výše.

LWQ

Oh, ty WIN7 v cockpitu, to voni nostalgii, stejne jako cely Sovetsky svaz … 😀

Dalibor

to tam meli dat W10? let bude o 3 hodiny opozden, protoze ten kram se aktualizuje… uz to hlaseni na letisti slysim!!!

Panelák

Konkurence? No jo, Airbus a Boeing se už klepou strachy. Asi jako Siemens s Bombardierem ze zázraku od Škodovky.
Vždyť ani Aerošrot nechce kupovat ruská letadla a k těm pár Suchojům musel být dotlačen vládní mocí.

MildaIV

SSJ není až tak špatné letadlo, narozdíl třeba od IL96. Co ale u něj vázne je technická podpora. Na náhradní díly se čeká příliš dlouho. A druhý problém je nedostatek investic do vylepšování letadla. Každé nové letadlo má spoustu problémú a je potřeba investovat hodně peněz na jejich odstranění tak, aby se snížili servisní náklady. Místo toho ale rusové investují do náhrady západních dílú ruskými. A je pravda, že ani SNECMA se zrovna moc nehrne do vylepšování motorú, které mají poměrně dost problémú.

Panelák

Je to výborné letadlo, jen má mizerné motory, mizerný servis a spoustu dalších problémů… vy dokážete popřít sám sebe v jednom odstavci 🙂
Svatá prostoto, vždyť ho nechce ani extrémně nacionalistickým ruským státem přímo vlastněná aerolinka!

Janina

Co jsem četla, tak ono SSJ podle výkresů opravdu špatné letadlo není, taková menší levnější varianta A320 (na upravených simulátorech pro A320 se dokonce školili první piloti). Ovšem zazdila ho mizerná výrobní kvalita v závodě (ta fabrika např kontrolou odhalila desítky inženýrů s padělaným dokladem o dosaženém vzdělání, to jen na ukázku) která vede k poruchovosti a zmíněná chybějící servisní podpora.

Kubrt

Podle výkresů to není špatný letadlo, ale… To je dobrá hláška, to budu používat 🙂

Nekdo

jj, podle vykresu mame taky v republice skvelou dalnicni sit a VRT od Drazdan az do Vidne. ma to pouze nekolik drobnych nedostatku 😀

eLKá

Mám podobnou. „V Powerpointu jim to funguje hezky.“

Dalibor

no ona vana podle vykresu neni spatna lokomotiva… jen je poruchova ve finale byla skoro 2x drazsi nez mela….

Pražák

Tak to jste četla špatně. SSJ je stejná kategorie jako řada E od Embraeru. Tedy regionální jet. A 320 je středně traťově letadlo, tedy o kategorii výš. Jinak, nakreslené opravdu není špatně, ostatně jim s tím pomáhali Francouzi a Italové. Problém je v kvalitě ruské sériové výroby, která je vážně „ruská“ a totální neschopnosti výrobce stran servisní podpory. Ekonomicky je to totální propadák a MS 21 bude to samé. Kdo myslíte, že si to kromě ruských společností (pod státním tlakem) asi koupí? Rusové civilní letadla nikdy neuměli a to se nezměnilo. Jediné dva typy ruských civilních letadel, které byly schopné… Číst vice »

Přemek

Však také v leteckých podnicích RF probíhá inovace v podobě náhrady neschopů roboty. Jinak ruští zadolárci brzy poznají, jak „tvrdé“ je šidítko, za nímž utíkají.

Pražák

Měl byste také číst něco jiného než Sputnik. Nic takového se samozřejmě neděje, už proto, že v průmyslových robotech jsou odkázáni na Západ. Kdo z Ruska uteče, ten vyhraje.

Panelák

Ruský průmyslový robot… palbu opětoval a po zneškodnění obou tanků odlétl? 🙂
Ale jo, na tvrdý zlatý rubl se těšíme už druhé desetiletí, to to letí…

Panelák

„podle výkresů opravdu špatné letadlo není“… tak to ty provozovatele jistě uklidní, popř. rovnou nadchne, a objednávky na výkresy se jen pohrnou 🙂

Lodestar

Tak to je hodně hustej kolchoz

Přemek

Protože sankce, které vedou k vývoji vlastních letadel s vlastními motory. S-100 byl ještě pohrobek jelcinovské éry.

Pražák

Financovat vývoj dopravního letadla, kterého vyrobím max. 150 kusů, víc ho Rusové nepotřebují a na export mohou ve větším měřítku zapomenout je opravdu geniální myšlenka. Prostě Rusko.

Panelák

Sankce jako takové se netýkají výroby civilních letadel… ruský problém je ovšem skryt v onom vousatém vtipu z dob socialismu: „Dělám ve fabrice na šicí stroje, tak jsem si řekl, že bych si mohl jeden po součástkách pronést domů. Ale ať to skládám, jak to skládám, vždycky mi z toho vyjde lehký kulomet.“

Kubrt

Sankce? Vždyť tam mají americký motory, takže to asi nebude tak žhavé, že. Ale snaha o vlastní vývoj konkurenceschopného výrobku je samozřejmě pozitivní.

Pražák

Problémy nespočívají ani tak v konstrukci toho motoru, to co dělala SNECMA je v pohodě (navíc na konstrukci se podílel i NPO Saturn), ale v nekvalitě sériové výroby u ruského výrobce.
Prostě, Rusové civilní letadla neuměli, neumí a zřejmě ani umět nebudou.
MS 21 bude stejný propadák jako SSJ a tím zřejmě velkých civilních dopravních letadel v Rusku skončí. Venku si to krom KLDR a možná Arménie nikdo nekoupí a ruský trh výrobu nemůže uživit.

Honza D.

Pokud kvalita tohoto letadlo půjde ve šlépějích SSJ 100, tak se věru u Airbusů a přes současný prů….duch s MAXy ani u Boeingů nemusejí obávat o klidný spánek.

Kamui

Nevěřím tomu, že se prosadí v celosvětovém měřítku. Airbus a Boeing už mají trh velkých letadel rozdělený a pro nového hráče tam není příliš prostoru. Aby se prosafili, museli by přijít s něčím opravdu mimořádným.

jip

No nicmene v Rusku s polostatne rizenym hospodarstvim se uplatnit muze. Pak je ale samozrejme otazka, jestli se naklady na vyvoj vubec zaplati. A pak jsou tu ruzne rozvojove staty a „spratelene“ staty kde letadla take mohou najit uplatneni v pripade nizke ceny, coz je ale v rozporu se ziskovosti projektu. Navic uplatneni ve „spratelenych“ zemich muze byt limitovano pouzitymy zahranicmimy komponentnami jako napr. motory.

Původní Pražák

No hlavně, kolik takových zemí je a kolik letadel by si mohly koupit? 3 KLDR a 5 Venezuela, zatím? Afriku už má pod kontrolou Čína a bude jí časem dodávat vlastní letadla. Chápu, že to Rusové nechtějí vzdát, protože jen ropa je neuživí, ale obávám se, že nemají šanci. Něco jako výroba lokomotiv u nás, v nejlepším případě kusová výroba pro vlastní trh.

MildaIV

Tohle letadlo je stejně jako SSJ prošpikováno západními díly a nehrozí jej vyvážet do zemí, na které je embrago.

jip

Souhlas

Tango73

Však jo, vypadá to že maj vedle speed scale krásnej indikátor úhlu náběhu, AUASP hadr…co by za takovej u Boeingu dali😀