Obrazem: Když Poláci modernizují nádraží. Přestavba stanice Warszawa Zachodnia finišuje
Modernizace stanice Warszawa Zachodnia. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý

Modernizace je jednou z největších investic polského správce železniční infrastruktury.
Hele já tam byl několikrát během stavby, naposledy pár týdnů zpět a teda ta stavba je šílená. Jasně, Polsko jede, je to tygr, toto tamto, s tím souhlasím. Ale prosimvás, zajeďte se na tu stanici osobně podívat ať víte, o čem tady hovoříte, jak je to skvělé… Už teď působí velice těžkopádně a člověk se na horní lávce ani na nástupištích necítí vůbec dobře. Já osobně čekám vždy mimo ten kolos pod normální vlaštovkou, protože tolik tmy a hmoty nademnou mi nedělá vůbec dobře. A to mám třeba Vídeňské nádraží velmi rád, tady si ale myslím, že se to nepovedlo.… Číst vice »
Železničná stanica Poznaň: https://www.google.com/search?q=odnowiony+dworzec+kolejowy+pozna%C5%84&client=tablet-android-lenovo-rev2&sca_esv=d30c0cc97334f82b&udm=2&biw=1280&bih=800&sxsrf=AHTn8zqV1ZNZQLIFbsZ26mZcWpwDTlhlPw%3A1741416706549&ei=AunLZ_GgIbaSwPAPkYeCwAo&oq=odnowiony+dworzec+kolejowy+pozna%C5%84&gs_lp=EhJtb2JpbGUtZ3dzLXdpei1pbWciIm9kbm93aW9ueSBkd29yemVjIGtvbGVqb3d5IHBvem5hxYQyCBAAGIAEGKIEMggQABiABBiiBDIIEAAYgAQYogQyCBAAGIAEGKIEMggQABiABBiiBEirblCRDliOWnAAeACQAQCYAYECoAHVGKoBBjAuMTcuM7gBA8gBAPgBAZgCEqAC-BbCAgcQIxgnGMkCwgIIEAAYogQYiQXCAgQQIRgVmAMAiAYBkgcGMC4xNS4zoAeRQw&sclient=mobile-gws-wiz-img
Autobusová stanica v Kielciach: https://www.google.com/search?q=odnowiony+dworzec+autobusowy+w+kielcach&client=tablet-android-lenovo-rev2&sca_esv=d30c0cc97334f82b&udm=2&biw=1280&bih=800&sxsrf=AHTn8zr7f8XJUjHh3bc_FiwzuN7usxjEgQ%3A1741416420016&ei=5OfLZ41a4qjA8A_3tLjxBg&oq=odnowiony+dworzec+autobusowy+w+kielcach&gs_lp=EhJtb2JpbGUtZ3dzLXdpei1pbWciJ29kbm93aW9ueSBkd29yemVjIGF1dG9idXNvd3kgdyBraWVsY2FjaDIIEAAYgAQYogQyCBAAGIAEGKIEMggQABiABBiiBDIIEAAYgAQYogQyCBAAGIAEGKIESPVYUNszWIZGcAB4AJABAJgB8wGgAdANqgEFMi43LjO4AQPIAQD4AQGYAgqgAugLwgIHECMYJxjJAsICBBAhGAqYAwCIBgGSBwUwLjguMqAHiic&sclient=mobile-gws-wiz-img
Pěkná práce v souladu s dnešními trendy
My jsme takový skanzen všeho, nejenom nádraží. Je to v mentalitě lidí. Tady se hned zvedne odpor proti všemu novému. Fandím Polákům, jsou více otevření novým věcem. Já už tady nad tím zlomil hůl, lidi nepředěláš. Náš zatuchlý skanzen forever 🙁
Autobusová stanica v Lubline, východné Poľsko. https://www.google.com/search?client=tablet-android-lenovo-rev2&sca_esv=540846efa2b16f65&sxsrf=AHTn8zo2GvV30AlT7n_ghOjs653useyhEQ:1741367567963&q=dworzec+autobusowy+lublin&udm=2&fbs=ABzOT_C6HZESFBpD-a6wBwrIm2041RevU0T3J6J8ChyWSMUzXvJXX3oC4Y_77e4capPLJ_isMK65nQFQX8BcPQzz2vh3r8iRq3GuwOYlFu2lbEEkSfARsqBGP74t_Nm9zoc4WtdHnhukfAOGKakrBWjNdQVLrfXIE_Hl9szXt1plK1Yf_j6bbls9GFtBVEthCgSlUxC7E_s6QCQb-vA9gNBymSDm02i7wen5vTFqJ8JHH9tDoq3TXlYI0PpCfbdHF5Z7fxmtNw3V&sa=X&ved=2ahUKEwjJ9r7au_iLAxWWHhAIHTaQEvYQtKgLegQIKxAB&biw=1280&bih=800&dpr=1.5
Parkovací dům na obr. 4, či co to je, vypadá skoro stejně jako ten u nového nádraží Vsetín. Podchod ve Vsetíně se mi taky vybavil.
Nádraží působí tedy opravdu těžkým dojmem. Sloupy tvaru Y, které drží tu ohromně hmotnou střechu působí vůči ní dost neproporčně. Než od architekta je to spíš budova od inženýra. Taková čistě technická, jako se to dělalo za socialismu. V monstrózních proporcích. Tvářící se moderně použitým materiálem. Ty chodby a schodiště z prostého betonu bych chtěl vidět za pět let.
To není parkovací dům (žádný tam není a nebude), ale provozní část nádraží.
ještě mě zaujala čekárna v kleci na obr. 34 a ty výtahy, které ač prosklené, vypadají zvláštně staře. Kamery které všude visí, dodávají tomu pěkně dystopický orwellovský charakter
Pohledový beton stárnout relativně umí, pokud není počmáraný. Ten nerez, když se zašpiní a pozohýbýá, vypadá daleko hůř. Když se k tomu přidá umatlané sklo a nános typického železničního rezavého prachu na všech těch konstrukcích, bude to zlé.
V Polsku vyrostlo mnoho nových nádraží, mnoho jich je povedených, pěkných. Ale zrovna toto ve Varšavě k nim prostě nepatří.
Jsem rád, že se tolika lidem líbí, takže budou nadšeni až se u nás začne stavět nádraží v Brně, které bude v ČR asi jediné takto soudobé.
pro ilustraci doplním odkaz na vítězný návrh nádraží v Neapoli. Možná je to až příliš masivní, ale zajímavé určitě (proti návrhu v Brně nebo zahradní pergole v Praze)
https://parametric-architecture.com/zaha-hadid-architects-wins-napoli-porta-est-masterplan-to-revitalize-east-naples/
Monstrum. Treba neco takove bude jednou i v Brne. Zadne zajimave detaily, jen masivni plochy. Zlata historicka nadrazi. Krasa bude cim dal vzacnejsi.
A ve Vídni jste byl?
Možná je to dáno fotkami, pořízenými před plným dokončením stavby, nebo tím, že byly pořízeny za tíživého, šedivého dne, ale na mě to působí spíš jako Vídeňské nádraží z wishe, než jako Vídeňské nádraží. Konstrukce zastřešení ve Vídni působí lehce a vzdušně, což je kvalita, kterou Warszava rozhodně neoplývá. Dlažba rovněž působé hodně ušmudlaně, a to ještě ani nebyla stanice zcela otevřena pro provoz. A předstaniční prostor bych se nebál označit za tragický. Ano, oproti pražskému sherwoodu je to značný pokrok (co není?), ale přednádraží v Pardubicích nebo Olomouci působí výrazně lépe než to co je prezentováno na fotkách. Nejvíce… Číst vice »
Teď jsem se byl podívat na nádraží v Krakově a jako klobouk dolů. Hlavní nádraží propojené s obchodním centrem …. Které město v ČR to má? Předpokládám, že žádné
nejen Krakov, stačí i Katovice.. v ČR žádné a ani zatím to u žádného není v plánu – na Smíchově bude pár obchodních ploch ale neoznačil bych to za obchodní centrum, je to spíše jako současný stav pražského hlavního nádraží, kde je taky pár obchodů. A Smíchově ale třeba vůbec nemá být prostor pro supermarket…
Supermarket bude v -1 podlaží (aspoň podle zadávací dokumentace)
Nevíte, odkud jsou architekti? Vypadá to jako nádraží v Holandsku – Utrecht Centraal, Arnhem Centraal… i nápis zvenku a orientační systém vypadá podobně.
Nevim, ale pripomina mi to Viden.
Z Polska – architekti jsou DWAA Architects.
Utrecht dělali Benthem Crouwel (ti budou dělat Brno hl. n. a taky rezdienční čtvrť na NNŽ), Arnhem UNstudio a Vídeň dělal Theo Hotz (rakušák).
Poláci teda jedou 💪 Vypadá to podobně jako hlavák ve Vídni…
Nejbližší příležitost jak se blejsknout bude nové nádraží v Brně. Minimálně vizualizace vypadají slibně 😉
Pamatuji „Varšavu záchodnou“ jako odpudivou stanici, perony bez zastřešení, špatné osvětlení, úzký podchod polepený vším možným, někde v rohu naskládané automaty a dva stánky s nedobrým občerstvením. Venku se dalo parkovat na temném bahnitém plácku s plechovou budkou výběrčího. To bylo před 10 lety, pak jsem tam byl 5 let zpátky a to už bylo lepší, ale stejně to teď vůbec nepoznávám. Ta stanice si to zaslouží, její význam vzrostl také po zavedení vlaků na letiště.
já tam byl před 15 lety a loni a ten skok je obrovský. Asi jako od prvního letadla po přistání na Měsíci. Předtím divoký východ že ani někde v bývalém SSSR by se za to stydět nemuseli a teď najednou nádraží co je srovnatelné s HB ve Vídni. Ale se celkově Varšava za posledních 10 let změnila tolik že se říkám jak to v českých městech vypadá vlastně posledních 30 let mnohdy skoro pořád stejně.Maximálně nabarvené paneláky a sem tam kancelářská budova. Včera jsem byl v Praze Na Knížecí – při čekání na autobus jsem si říkal, že nebýt té… Číst vice »
Šikovní jsou ti Poláci…
nekecají, makají….a nejenom tady. Kéž bychom hnuli s infrastrukturou jako poláci…
A teď to srovnejte s přestavbou České Třebové za 20 miliard 🙂
Souhlas… u nás to nějak neumíme nebo se toho bojíme. Hodně betonu, a pravidelné tvary. Sem tam se ale výjimky najdou (plocha kolem Masaryčky v Praze)
tak oni stačí i Brno- Královo pole, které se buduje prakticky celé nové a jako moderní nádraží ve velkoměstě to fakt vůbec vypadat nebude, spíše taková lepší zastávka. Stejně třeba Pardubice, jasně, památkově chráněná budova, ale zbytek ? – jen obyčejné zastřešení nástupišť, jediná trochu moderní věc je lávka přes kolejiště, ale opět na význam nádražní je to celé takové “polovičaté” a neřekl bych že zrovna moderní. V Praze má šanci Masaryčka a Smíchov a pak jedině nové Brno jestli někdy vůbec bude. Zbytek jsou jen předražené rádoby modernizace.
Tak ona to taky prakticky jen zastávka je, ale chápu, co tím myslíte. Mohli si s tím taky vyhrát více. Rozhodně lepší jak to bylo předtím. Teď to bude pěkně otevřené, záleží taky na údržbě co v Česku celkem pokulhává.
Ano, předražené.
Brno-Královo pole je malá stanice, ale není ten vnějšek jako vstupní část Varšavy v malém? Prosklené, velká pultová střecha, zešikmeně se láme. Stejné krycí panely, jenom v černé. Je to čistě moderní budova, takový terminál, uvnitř s vysokým stropem a terasovitým patrem.
proč mám pocit, že i prakticky novostavba Nádraží Smíchov v Praze nebude tomuto sahat ani po kotníky, stejně tak modernizace Masarykova nádraží kde ale chápu že je v historickém centru a “moderní” je prakticky pouze jeho zastřešení. U Smíchova bohužel zůstane ta komunistická budova včetně budovatelské výzdoby ( ok, i to je součást historie) ale i tak mi přijde, že mnohá nádraží v Polsku jsou po modernizacích úplně někde jinde. jasně, ve Varšavě se to buduje když až na výjimku tam neexistuje památková zóna – pro ty kteří nevědí, tak historické centrum Varšavy je zapsané v UNESCO – jen na… Číst vice »
No zrovna na Smíchově vyroste místo jižního křídla třípatrový prosklený obchoďák.
na Smíchově bude prakticky celá odbavovací hala zachována v původním stavu a to včetně budovatelské kresby, lustrů ve stylu socialistického realismu a dalšími dobovými prvky. Budovu jen “překryje” skleněná svatba kde na bocích místo původních (respektive nepůvodních ) křídel odbavovací haly budou postaveny nové části, ale hlavní část budovy nádraží zůstane původní a prakticky beze změn. U velké nutnosti tuto budovu zachovat bych se přel. Byť je z 50. stalinských let ale odkazuje na předválečný funkcionalismus. Ta budova měla jít celá k zemi a to nádraží postavit kompletně nové a moderní. Zase jsme u té otázky Praha=muzeum https://www.idnes.cz/praha/zpravy/smichov-nadrazi-rekonstrukce-modernizace-stavba-terminal-doprava.A240213_101232_praha-zpravy_vich/foto tady je… Číst vice »
Je to kvalitně udělaná budova a i po letech má svou estetickou hodnotu.
jestli myslíte estetickou hodnotou tu socialistickou mozaiku tak prosím, ale jinak bude budova z vnější strany “překryta” skleněnou novostavbou, tudíž o vnější vzhled budeme ochuzeni a tímpádem její esteticky přínos zásadně utrpí a člověk se při pohledu z venku ani nebude moct nabažit
Pár let zpátky bych se pod to podepsal. Ty modernizace a lá Ústí nad Orlicí nebo Olomouc nic moc. Ale mám dojem, že u nás se moderní stavby začínají taky rozjíždět. Viz Plzeň, Vsetín, Budějovice, Vysočany, Královo Pole, Vršovice, Beroun atd.
to jo, ale většina modernizací u nás je typu: uděláme nové stříšky nad nástupišti (není to žádné celkové zastřešení nebo nějaká zajímavá konstrukce ale pouze stříška nad nástupištěm), upravíme staniční budovu (nová fasáda a interiér) a maximálně se upraví nebo někde udělají nové podchody (Kladno). Ale za mě ani Olomouc, ani Budějovice, ani Beroun nejsou moderní nádraží – Beroun v kontextu tunelu ze Smíchova už vůbec ne. V kontextu srovnejte třeba nádraží ve Vratislavi a v Plzni (oboje historická budova) a rozdíl dle mého pohledu obrovský .
U těch památek UNESCO je vždy dobré se podívat, proč konkrétně jsou na seznamu. S tím pak souvisí o to, co konkrétně může být rizikem pro setrvání na seznamu a co ne.
Praha: „Historické centrum Prahy bylo zapsáno díky svému jedinečnému panoramatu, bohatství historické architektury i dochovanému urbanismu.“
Varšava: „výjimečný příklad téměř úplné rekonstrukce historického vývoje od 13. do 20. století“.
rekonstrukce, to je matoucí…zajímavé že tam byla zapsána 1980, kdy v soc. bloku dokončili obnovu města po 2. sv. a vybombardování. Mnoho těch budov co se tváří historicky jsou nově postaveny (turista to nepozná a nikdo by neměnil).
Historické centrum Varšavy pod ochranou UNESCO má plochu směšných 26 hektarů (cca 500×500 metrů) a přiléhající tzv. nárazníkové pásmo (buffer zones) celkem dalších 667 hektarů.
Proti tomu je chráněné centrum Prahy s plochou 895 hektarů a nárazníkovou zónou 9.016 hektarů opravdu neporovnatelné:
https://whc.unesco.org/document/119673
Tolik k těm mrakodrapům.
s tím souhlasím, jen mi šlo o to, že v Praze mluví UNESCO i do staveb například v Libni nebo Vysočanech (prý kvůli panoramatu) což mi prostě přijde úplně mimo. Praha se stává pouze muzeem bez možnosti rozvoje, protože vše je dle UNESCO problém, a pak máme města také v UNESCO – třeba Štyrský Hradec, – kvůli jedinečnému centru dokazující přítomnost Habsburků a uprostřed toho nádherný blob – Kunsthaus. Mě se ta stavba děsně líbí ale v Praze by to UNESCO nedovolilo ani kdyby to stálo na Jižním městě a to je holý fakt několikrát již potvrzený. Proto se města… Číst vice »
Smíchov je proti tomu k smíchu. Černé mříže a trubky Smíchov jsou promrhaná příležitost, tam ta šance byla. Moderní stavby v Praze jsou už sto let dokola krabice. Masarykovo má určitou ambici, nějaké společné znaky v menší míře ale jak píšete, je to limitováno tím že je přímo v historickém centru a menší. Takže srovnatelné bude pouze budoucí nádraží v Brně. (panorama ve Varšavě, no je to úplná placka, vybombardovaná a znovu postavená, v Unescu je to spíš kvůli politicky historickému než architektonickému a estetickému významu. Dokonce možná kvůli tomu, že to právě příkladně postavili znova. Město obyčejné. Praha je… Číst vice »
Ve Varšavě je na seznamu UNESCO zapsáno historické centrum na asi 12 hektarech a to jako „výjimečný příklad téměř úplné rekonstrukce historického vývoje od 13. do 20. století“, protože ho po válce postavili znovu.
V Praze má historické jádro chráněné UNESCO 866 hektarů a 60 % budov je starších 100 let.
Ano, pravidla pro ochranu jsou tam úplně jiná.
Polsko bude mít i díky super zákonům na stavby hotové rychlovlaky a dálnice i nádraží a u nás se dál bude řešit výměna železničního mostu a o rychlovlacích jen snít a dálnice budou jen blokovat Děti země a jim podobní 🙁
Ty super zákony v Polsku by ale u nás byly na hraně (možná i za hranou) ústavnosti. Nemyslím, že by se vám to líbilo, kdyby jste byl takovou regulací sám dotčen.
Lodz Fabryczna taky skvělý. Slapou do toho a nebojí se.
copak jen Lodž – mimochodem takhle vypadá: https://images.app.goo.gl/FiMhAPFYa5qPzZhDA
ale i například Poznaň – https://images.app.goo.gl/bSpwEfEN6EjaAMA
Katovice – https://images.app.goo.gl/BHaGLFocwmaEfsGX9
Olsztyn – https://images.app.goo.gl/oXkczoWBUzr24uUaA
velkou modernizaci prodělává třeba Bytom kde to bylo už hodně odpudivé, ale je to historická předválečná funkcionalistická budova. Zatím je nové zastřešení kolejiště.
Jasně, i v Polsku je spousta nádraží na úrovni Brna nebo Praha-Krč. Ale modernizace tam opravdu znamená modernizace, ne jen optické vylepšení jako mnohdy u nás – viz Beroun, Pardubice..
Parádní nádraží.
Když v ČR máme jenom 3-4 velká města, Praha, Brno, Ostrava, řekněme Plzeň. V Polsku je měst nad 200 tisíc skoro 20, přitom je to země 3,5x větší. Ostrava by byla dobrý kandidát na pořádné moderní nádraží, tam žádné panorama není, jenže tam je chráněné socialistické nádrž. Vítkovice (přitom děsné oproti Havířovu) a Hlavní nádraží bourat nikdo zatím nebude.
Poláci ty reko delají proste zgruntu a pořádne. Krakow taky užasne prestavěn.
Ano, zgruntu. Jen kvalita občas docela kulhá a už brzy po dokončení se objevují problémy.
Taky mám tu zkušenost.
Krakov Główny je dobrá stanice na nástupišti, ale nádražní hala trpí tím, že je extrémně bezbarvá a nudná. Není to hezký prostor, kde by se dalo být.
Bezbarvá a nudná? To je nějaké kritérium, podle čeho se hodnotí nádražní haly? Stačí se podívat na stav hl.n. a jeho okolí našeho 2. největšího města – naprosto příšerné a ostudné. Krakovu nešahá ani po kotníky…
Tak to ale platí i o spoustě nádraží v Polsku, ne?
Které velké nádraží v Polsku je v tak katastrofickém stavu jako Brno hl.n.?
Nudné? Nechť čtenáři posoudí. Třeba na tomto odkazu je docela dost fotek Krakowa Glowny
https://www.vlakemjednoduse.cz/hodnoceni-nadrazi/krakow-glowny/
Oproti té šedé a betonové Varšavě je to svěží, příjemný, moderní prostor.
nádherně zdokumentováno 😉