Obrazem: Když Poláci modernizují nádraží. Přestavba stanice Warszawa Zachodnia finišuje
Modernizace stanice Warszawa Zachodnia. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý

Modernizace je jednou z největších investic polského správce železniční infrastruktury.
Nejbližší příležitost jak se blejsknout bude nové nádraží v Brně. Minimálně vizualizace vypadají slibně 😉
Pamatuji „Varšavu záchodnou“ jako odpudivou stanici, perony bez zastřešení, špatné osvětlení, úzký podchod polepený vším možným, někde v rohu naskládané automaty a dva stánky s nedobrým občerstvením. Venku se dalo parkovat na temném bahnitém plácku s plechovou budkou výběrčího. To bylo před 10 lety, pak jsem tam byl 5 let zpátky a to už bylo lepší, ale stejně to teď vůbec nepoznávám. Ta stanice si to zaslouží, její význam vzrostl také po zavedení vlaků na letiště.
Šikovní jsou ti Poláci…
A teď to srovnejte s přestavbou České Třebové za 20 miliard 🙂
Souhlas… u nás to nějak neumíme nebo se toho bojíme. Hodně betonu, a pravidelné tvary. Sem tam se ale výjimky najdou (plocha kolem Masaryčky v Praze)
proč mám pocit, že i prakticky novostavba Nádraží Smíchov v Praze nebude tomuto sahat ani po kotníky, stejně tak modernizace Masarykova nádraží kde ale chápu že je v historickém centru a “moderní” je prakticky pouze jeho zastřešení. U Smíchova bohužel zůstane ta komunistická budova včetně budovatelské výzdoby ( ok, i to je součást historie) ale i tak mi přijde, že mnohá nádraží v Polsku jsou po modernizacích úplně někde jinde. jasně, ve Varšavě se to buduje když až na výjimku tam neexistuje památková zóna – pro ty kteří nevědí, tak historické centrum Varšavy je zapsané v UNESCO – jen na… Číst vice »
No zrovna na Smíchově vyroste místo jižního křídla třípatrový prosklený obchoďák.
Pár let zpátky bych se pod to podepsal. Ty modernizace a lá Ústí nad Orlicí nebo Olomouc nic moc. Ale mám dojem, že u nás se moderní stavby začínají taky rozjíždět. Viz Plzeň, Vsetín, Budějovice, Vysočany, Královo Pole, Vršovice, Beroun atd.
U těch památek UNESCO je vždy dobré se podívat, proč konkrétně jsou na seznamu. S tím pak souvisí o to, co konkrétně může být rizikem pro setrvání na seznamu a co ne.
Praha: „Historické centrum Prahy bylo zapsáno díky svému jedinečnému panoramatu, bohatství historické architektury i dochovanému urbanismu.“
Varšava: „výjimečný příklad téměř úplné rekonstrukce historického vývoje od 13. do 20. století“.
Historické centrum Varšavy pod ochranou UNESCO má plochu směšných 26 hektarů (cca 500×500 metrů) a přiléhající tzv. nárazníkové pásmo (buffer zones) celkem dalších 667 hektarů.
Proti tomu je chráněné centrum Prahy s plochou 895 hektarů a nárazníkovou zónou 9.016 hektarů opravdu neporovnatelné:
https://whc.unesco.org/document/119673
Tolik k těm mrakodrapům.
Polsko bude mít i díky super zákonům na stavby hotové rychlovlaky a dálnice i nádraží a u nás se dál bude řešit výměna železničního mostu a o rychlovlacích jen snít a dálnice budou jen blokovat Děti země a jim podobní 🙁
Ty super zákony v Polsku by ale u nás byly na hraně (možná i za hranou) ústavnosti. Nemyslím, že by se vám to líbilo, kdyby jste byl takovou regulací sám dotčen.
Lodz Fabryczna taky skvělý. Slapou do toho a nebojí se.
Poláci ty reko delají proste zgruntu a pořádne. Krakow taky užasne prestavěn.
Ano, zgruntu. Jen kvalita občas docela kulhá a už brzy po dokončení se objevují problémy.
Krakov Główny je dobrá stanice na nástupišti, ale nádražní hala trpí tím, že je extrémně bezbarvá a nudná. Není to hezký prostor, kde by se dalo být.
Bezbarvá a nudná? To je nějaké kritérium, podle čeho se hodnotí nádražní haly? Stačí se podívat na stav hl.n. a jeho okolí našeho 2. největšího města – naprosto příšerné a ostudné. Krakovu nešahá ani po kotníky…
Tak to ale platí i o spoustě nádraží v Polsku, ne?
Které velké nádraží v Polsku je v tak katastrofickém stavu jako Brno hl.n.?
nádherně zdokumentováno 😉