Obrazem: Jeden vlak místo 24 kamionů. Jak se vozí štěpka do Komořan po vzkříšené vlečce
Přeprava dřevní štěpky je celkově na vzestupu.
Úspěšných příkladů přesunu přepravy zboží ze silnice na koleje není v českých poměrech mnoho. Jednou z výjimek je přes rok běžící projekt přepravy štěpky do elektrárny a teplárny v Komořanech. Popisuje ho člen představenstva CityRail Jan Hruška.
Elektrárna a teplárna v Komořanech zpracovává při výrobě elektrické energie nejen hnědé uhlí z přilehlého velkolomu ČSA, ale také dřevní štěpku. Od roku 2022 je dřevní štěpka dopravována nejen tradičními kamiony, ale pravidelně též uceleným vlakem. Díky tomu ožila i delší dobu neprovozovaná vlečka vedoucí ze stanice Třebušice do areálu elektrárny.
Štěpka je dopravována s využitím polské technologie velkoobjemových kontejnerů Eccobox, které jsou po třech umístěny na plošinových vozech typu Sgs nebo Rgs. Do jednoho kontejneru se vejde přibližně 10–12 tun materiálu, hmotnost štěpky je závislá jednak na druhu zpracovávaného dřeva, jednak na jeho konečné vlhkosti.
Kontejnery jsou vybaveny mechanismem pro vysypávání z čela, při vykládce jsou manipulovány velkým kolovým nakladačem typu Kalmar se speciální nástavbou pro uchycení a vysypání kontejneru. Nakládka probíhá buď na všeobecných nakládacích kolejích v síti Správy železnic ve vybraných stanicích anebo na vlečkových kolejích vybraných areálů, a to většinou tím způsobem, že štěpkovací stroj fouká naštěpkované dřevo přímo do kontejneru. Alternativou je nakládka běžným nakladačem se lžící. Nakládka celé soupravy zpravidla trvá dva pracovní dny, vykládka je obvykle jednodenní záležitostí.
Přeprava jen po vybraných tratích
Dopravu ucelených dvacetivozových vlaků se štěpkou na vlečku komořanské elektrárny zajišťuje dopravce CityRail. Protože se jedná o velkoobjemové kontejnery, mohou tyto vlaky jezdit jen po vybraných tratích, kde je povolena doprava vozidel s překročenou ložnou mírou, což také limituje možnosti nakládky. Vlaky jezdí nejčastěji z Břeclavi, Hodonína, Ražic nebo Jindřichova Hradce, bohužel však neprojedou havlíčkobrodským tunelem, čímž jsou podstatně limitovány zdroje štěpky z oblasti Vysočiny. Jeden ucelený vlak se štěpkou dokáže nahradit zhruba 24 kamionů.
Přeprava dřevní štěpky je celkově na vzestupu, neboť se jedná o obnovitelný zdroj energie a do budoucna představuje alternativu pro běžná fosilní paliva, především pak pro klasické uhlí. Většina areálů stávajících tepláren i elektráren doposud disponuje napojením na železniční síť v podobě vleček, kam lze vozit jak štěpku, tak přímo dřevní hmotu, ze které se štěpka vyrábí na místě.
Na druhou stranu většina vlečkových areálů je sice dobře připravena na zpracování uhlí vysypávaného na rošty přímo ze samovýsypných vozů Falls (Wap), ale pro manipulaci se štěpkou či dřevem chybějí potřebné skladovací plochy a technologie pro manipulaci s kontejnery.
Technologie kontejnerů Eccobox používaná v Komořanech je alternativou k intermodální technologii Innofreight, která se používá např. pro přepravu uhlí do elektrárny Opatovice nad Labem.
Jan Hruška