Obrazem: Jako nová. Tramvajová trať z Liberce do Jablonce prochází proměnou za tři čtvrtě miliardy korun
Na části trasy jsou již zpět kolejnice, hotovo bude v červnu příštího roku.
K nepoznání je velká část tramvajové trati z Liberce do Jablonce nad Nisou. Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ) začal letos na jaře s poslední etapou modernizace celé trati. Práce probíhají na čtyřech různých úsecích, na velké části ještě úplně chybí koleje. Tramvaje by se měly na trať vrátit v červnu. Podle provozního ředitele DPMLJ Ludvíka Lavičky by mohlo po rekonstrukci dojít ke zkrácení jízdní doby o jednu až dvě minuty. „Ukáže to ale až reálný provoz,“ dodal.
Deník Zdopravy.cz přináší obrazovou reportáž z celé stavby, která přináší i částečnou změnu trasy: v součtu zhruba kilometr trati povede jinudy než dosud. V Proseči nad Nisou navíc vznikne i společné nástupiště se železnicí a přibude tam i přejezd se závorami. Žádný jiný takový v Česku není. Další fotky jsou k dispozici zde (včetně GPS souřadnic).
1. úsek Kyselka – Proseč, škola
Zhotovitel Chládek a Tintěra, Pardubice + Metrostav DIZ, cena 135,3 milionu korun bez DPH.
V tomto úseku dojde především ke změně polohy současné výhybny tak, aby byl na silnici I/14 odstraněn složený oblouk, který byl zvláště směrem od Liberce častou příčinou dopravních nehod. Současný tramvajový most bude mimo zhotovení nové mostovky rozšířen o chodník pro pěší s pokračováním až k ulici Za Tratí.
2. úsek Proseč, škola – Proseč, výhybna
Zhotovitel Chládek a Tintěra, Pardubice + Metrostav DIZ, cena 203 milionů korun bez DPH.
V tomto úseku dochází k největším změnám ve vedení trasy. Od ulice Za Tratí začne tramvajová trať stoupat do prostoru bývalé dopravny železniční trati Proseč nad Nisou (opuštěná staniční budova bude zbourána) tak, aby zde vzniklo nástupiště nové tramvajové výhybny ve stejné úrovni s nástupištěm železniční zastávky. Po opuštění výhybny bude společný přejezd se železniční tratí krytý závorami. V další části zanikne současná výhybna Proseč. V celém tomto úseku dojde k důslednému oddělení silniční a tramvajové dopravy.
3. úsek Nový svět – Měnírna
Zhotovitel Swietelsky stavební + Swietelsky Rail, cena 205 milionů korun.
V tomto úseku bude vybudována nová výhybna, ke které povede zcela nová přístupová bezbariérová lávka od ulice Prosečská (překlene ulici Za Říčkou). Z tohoto důvodu zanikne současná zastávka Nový svět. V tomto prostoru dojde k úpravě ostrého oblouku s malým poloměrem na oblouk o poloměru 100 m. V Zeleném údolí bude vybudován zcela nový most blíže ke komunikaci s větším směrovým obloukem. Původní most byl vystavěn přes plánovanou státní komunikaci Vratislavice – Rádlo. K její dostavbě však nikdy nedošlo. Součástí tohoto úseku je také provedení změny rozchodu (posunutí kolejnice v úseku Měnírna – ulice U Nisy).
4. úsek Jablonec nad Nisou – Budovatelů
Zhotovitel Swietelsky stavební + Swietelsky Rail, cena 68,5 milionu Kč.
Úsek U Nisy – křižovatka Budovatelů s Poštovní (4. úsek)
V nejkratším pracovním místě dojde k nahrazení panelů BKV pevnou jízdní dráhou, doplnění světelných signalizací a zřízení nového odbočovacího pruhu na křižovatce ulic Liberecká a U Nisy.