Obrazem: Jak bude bude vypadat dálniční most přes Vltavu? Porota ukázala pětici nejlepších
Dálniční most přes Vltavu na DO, 1. místo. Autor: Stráský, Hustý a partneři a Studio acht

Vítězný návrh může být dražší, připouští porota.
Překvapilo mě, že vítězný most je ocelový.
Jinak na webu projektantů jsou další obrázky včetně příčného řezu a vypadá to skvěle.
Je tam i uprostřed servisní lávka pro údržbu a průchod skrz obě části mostu – jen mě napadlo, zda by to pro údržbu a natírání nechtělo nějakou pojízdnou lávku pohybující se pod mostem. Jako se to na ocelových mostech dělá viz. zlatá brána
Bral bych dvojku. Jednicka sice nema podpery, ale je zavesena.
1. Ústí, 2. Nuselák, 3. Millau 😉
Je mi úplně jedno, jak bude vypadat, hlavně ať už stojí.
Hezké nápady architektů, které nás stály 15 milionů korun. Je velká škoda, že si zadavatel a architekti „nevšimli“, že v této dimenzi a v daném místě prochází několika přírodními parky, jako třeba územím NP Drahaň-Troja, kulturní nemovitou památkou Hradiště Zámka, a ještě navíc dálnice neřeší dopravní problém v daném místě, protože šestiproudá dálnice skrz městské části vhodné řešení pro tuto lokalitu není. Jsou jiná, vhodnější a levnější řešení, ať už v podobě městského mostu, tramvajové trati mezi P8 a P6 a celá řada dalších.
Jako, já bych si uměl představit propojení D7 a D8 i severněji, blíže ke Kralupům, ale jednou je zadání odvést tranzit z těchto dálnic pryč z města, a to ani městský most, ani tramvajová spojnice nevyřeší.
chybí mi v té pětce aspoň jeden obloukový most , btw – použití lanových mostů kousek od vytíženého letiště nevadí?
Když nevadí sloupy VVN mezi Suchdolem a letištěm, které dosahují větší výšky…
Protože to je nejlepší design… https://www.youtube.com/watch?v=YSQhtlyfPtU
nejspíše nahoře na těch sloupech může být nějaký typ majáku / vysílače upozorňující letadla
Ne to určitě nevadí.
Tak hlavně že krajinný ráz nenaruší lanovka.
…měl bych nápad… …Výtoňský most v Modřaněch stejně nechtějí… 😉
Za mne 2. nebo 1. Velkých ploch u dalších se bojím jak budou šišaté a posléze špinavé a flekaté.
⚠️ HYPOTETICKY
Most se navrhne tak, aby po něm mohlo jezdit i něco kolejového – klidně v horizontu dekád. Jak by se toho dalo nejlépe využít?
Za mně:
1) Rychlotramvaj z Odolené Vody napojit na tramvaj v Suchdole. Tu protáhnout na sever do Roztok a na Černý Vůl. Vzniká tak možnost rychlého spojení nejen na C, ale také A
2) Regionální vlak na letiště v souběhu s okruhem. Napojený na novou trať do Brandýsa.
Mínuskáři, chci slyšet argumenty.
To je zbytečné stavět mosty dekády dopředu, to dřív spadne než by se využil a i kdyby, tento sen je málo rozmáchlý, omezuje se jen na letiště. Do Suchdola může jet i ten Vámi plánovaný vlak na letiště kolem okruhu – kdyby jel blíže Prahy než bude okruh, tak by mohl několikrát zastavit na vhodných místech. je rychlejší než tramvaj (Určitě by se to rychle zastavělo – cestujících by bylo dost). A aby tato utopie stála za zmínku, musí to pak vést od letiště podél D7 minimálně do Slaného, tam se větvit.Jedna větev Kladno, Strašecí, Rakovník, druhá až do Chomutova.… Číst vice »
Máte pravdu, ale je to sci-fi, takovou novostavbu tratě na jednu i na druhou stranu u nás v nejbližších 50 letech nepostavíme, protože peníze půjdou do VRT, do stávajících tratí a i kdyby nakonec nějaké peníze zbyly, tak to neprojde přes obce, okolo kterých by ta trať měla vést.
A hle jak bodla druhá kolej na mostě Inteligence, kterému bude 80.
Na letiště fakt není potřeba trať od Brandýsa přes Zdiby. A co se týče tramvaje, tak větší využítí 100% najde tramvaj přes Bohnice.
Jednodušše, ten most je moc izolovaný od každé jiné veřejné dopravy. Protože dálnice se schválně vyhýbá sídlům co to jde, zatímco u hromadné dopravy to musí být naopak.
Vlaková trať, která by se sem možná hodila by byl železniční okruh kolem Prahy, ale pro nákladní dopravu. Tedy ne na letiště, ale s napojením na koridor do ústí, což by stejně vyžadovalo jiný most přes Vltavu, protože ten dálniční vede špatným směrem.
Tady se ta dálnice sídlům moc nevyhýbá, nemyslíte?
Docela jo právě. V podstatě jak jen to jde, jedině sídlo, které protíná je Suchdol.
Jediný smysl by měla tramvajová dráha spojující Bohnice se Suchdolem. Ale do takového stádia tato země ještě nedospěla.
Tramvaj v Hostivaři kdysi vedla do polí
Bohnice o dost víc potřebují spojení na potřebují a Kulaťák, což je přesně to, co se plánuje.
Ty mínusy moc nechápu. Jediné co nápad pisatele potřebuje je, aby taková věc byla již teď v ZÚR (v případě Prahy v územním plánu) a most by s tratí počítat musel. Monžá by to i bylo realizovatelnější než lanovka z Podbaby.
Navrhuji dálniční okruh po hranicích Česka, jediné, co tomu chybí, je ZUR 🙂
Asi nechápete výraz ZUR. Podivejte se například na budoucí význam oblasti Letňan a aktuální dostupnost z oblasti západního břehu Prahy
Železniční zastávka na Výtoni je v územním plánu a přesto někteří propagují studii s obnovou nádraží Vyšehrad…
Tohle je dalnicni most.
Jak se ty chodníky a vyhlídky budou udržovat? Jak jsme minulý týden slyšeli, tak v Praze to přece nejde…
Tohle bude jiný správce. Ten nehledá neustále pochybná zdůvodnění, proč nefunguje, ačkoliv peníze do něj tečou úplně stejné, jako do toho, co funguje.
Za mě nejlepší 1. a 5. návrh. Nejhorší bych označil jako 4. návrh.
Jinak držím palce a doufám, ať vyhraje nejlepší a zahájí se stavba co nejdříve.
Ví někdo, proč nakonec nebyl v zadání most dvoupatrový, se kterým počítaly první návrhy stavby?
peníze – ty rozplety na obou březích by byly ukrutně drahé
Protože by to bylo naprosto nerealizovatelný nesmysl.
Prosím o nějaký argument, nedaří se mi vymyslet proti.
Na dálnici musíte dodržovat nějaké minimální partametry výškového a směrového oblouku. Dostat se s dvoupatrového mostu přímo do tunelu, kde by se to pomalu vse převádělo na klasickké směry by bylo složité. Leda i ty navazající tunely mít dvoupatrové, ale pak by to zase bylo složitější a méně intuitivní u nouzových cest
Chtěl jsem se zeptat, jestli něco takového vůbec existuje, ale v Istanbulu prý pod Bosporem dvoupatrový tunel je.
To vás musí napadnout samotného doufám. Konec konců, už jste argument dostal od někoho jiného.
No, že by byly drahé rozplety, které tam nejsou (místní si je přáli škrtnout), neberu jako argument. Nerealizovatelný nesmysl – to není také samo o sobě argument, jeden konec tunelu by byl dvoupatrový, a obě trouby by šly stranově od sebe a lišily by se stoupáním, až by se sešly ve stejné nivelitě. Spodní patro by bylo zakryté protisměrným pruhem, prostřední patro lávkou pro pěší a cyklostezkou, vyhlídkami, turistickým vláčkem, dráhou pro koně, nebo co si kdo vymyslí. Bonus je zimní údržba a to, že nebude na vozovku pršet mezi dvěma tunely. Nižší bude zábor pozemků, široké mosty ze soutěže… Číst vice »
Krásná práce, líbí se mi.
Ten první návrh je fakt hooodně pěkný. Čtvrtý se mi moc nelíbí. Zbylé jsou taky super
já bych zkombinoval 1, protože to je opravdu nádhernej most s některým, který má tu lávku pro pěší, to bych zadal jako podmínku
Čtěte pozorněji. Lávku pro pěší a cyklisty mají všechny návrhy. Bylo to v podmínkách soutěže.
Za mě preferuji normální most bez nějakých zbytečných vychytávek, protože to není žádný Karlův most nebo Hradčany. Ať je to funkční, dlouhověké, na údržbu jednoduché a nákladově minimální. Takže asi 2 nebo 4
Bez debat je 1. nejlepší, ale za ním následuje 5., pak 3., a pak 2. a 4., který se podle mě vůbec nepovedly.
Je to věc vkusu, u mě vede č. 5. NEvím, co mají pořád s těma lanama. Od dětství koukám na most na Podolsku, to je také krásný most. Žďákovák to samé.
Bohužel dnes už se oblouky nenosí.
Tehdy to jinak neuměli.
Za mě 1, 5, 2, 3, 4.
Letmo betonovaný železobetonový oblouk jakožto ideální možnost překlenutí hlubokého údolí asi nikoho nenapadl.. Lana hezký, ale náročný na údržbu. Valbek konzervy ale se známostmi, takže to tam bude nejspíš stát..
Zajímal by mě důvod. Hmota? Za mě by to taky nemuselo být špatně
Jasně, hluboké údolí je oblouk klasika. Ale pokud je tu podmínka minimalizovat zásah do nejcennějších skalních svahů a pohledově co nejméně rušit …
Proč ty mosty nejsou nadčasové aspoň 3 pruhy a 3 pruhy aby se to nemuselo předělávat. Měl by být široký aby se tam mohly dát tramvaje. Dyť přeci povede linka z Prahy do Zdib. Tak by tam mohla být linka Zdiby Suchdol letiště .Praha by potřebovala okružní metro spojit A,B,C
Do Zdib sice tramvaj povede, ale jaké jsou přepravní potřeby mezi Kobylisy/Zdiby a Suchdolem/letištěm? Kolik lidí by tam 1x za 8 minut jezdilo?
A na metro to vůbec nemůže vyjít, to potřebuje mnohem větší obydlenost území, ne jezdit v polích.
Pokud tam mají být 2+2 pruhy v případě uzavírky půlky mostu, tak se tam určitě 3 pruhy v každém směru vejdou.
Vždyť to je 3+3…?
Je to dokonce 4+4 pruhy
Asi by to nebylo k využití ihned, ale zajistit to jako budoucí přípravu by bylo moc fajn
Kde jste přišel na 2+2??? Celý severní i jihovýchodní D0 se rovnou připravuje/staví na 3+3, tento most bude převádět dokonce 4+4 (3+3 průběžné a 1+1 přídatné v rámci propojení sousedních MUK)
Možná by se tam mohla udělat rovnou přistávací dráha…
Za mě je pořadí následující. Držím palce 1. ať je i přes nejdražší cenu, vybrán, když ne, doufám v návrh č. 5.
1. Zasloužená. Pro mě favorit tohle se fakt povedlo.
5. Pro mě druhá nejlepší. Když už musíme s pilíři do udolí, tak ať to nějak vypadá.
3. Přijde mi to jako trochu vykradené Millau.¨
2. Tuctovka, která asi bude levná, ale je do místa nevhodná
4. Kotasovia z Barrandova, humus.
Nezatracoval bych ten od 2T. Podobně jako jejich návrh výtoňského mostu, i toto má docela charakter. Oproti tomu Valbek je vyloženě nuda.
Nevím je to dost o vkusu. Pilíře mi přijdou hodně masivní a příhradovina pod vozovkou most opticky imho dost z „robustňuje“.Celkově na mě tento návrh působí asi jako nejhrubší. To i v návrhu od Valbeku mi přijdou opticky pilíře subtilnější. Návrh 5 má sice pilíře asi největší do do objemu, ale díky rozvětvení v horní polovině pilíře to tak vůbec nepůsobí a návrh mi přijde jako velmi lehký.
Přesně jsem si říkal to samé a i stejné pořadí.
Všechny návrhy jsou kvalitní. A ukazují jak příroda a architektura k sobě patří. Ráj na Zemi je Alhambra: příroda, architektura , voda..
Vubec nechapu, jak se tam mohli dostat navrhy č.2 od Valbek a č.4 od 2T Engineering. Ty nestojí za nic. Mezi ostatními bych vybíral.
Že by se konečně u nás začalo blýskat na lepší časy – jednak, že by mohl už být okruh opravdu okruhem a jednak tím, že se nutně musí vybírat nejlevnější řešení, i když ne nejkvalitnější, či nejhezčí (což uznávám, je subjektivní věc). Moje babička s důchodem 750,- Kčs (70. léta) říkala – „Nejsem tak bohatá, abych si mohla kupovat levné věci“
Ať už by se tam postavilo cokoliv, tak unikátní tříkilometrový průhled zaříznutým kaňonem Vltavy vezme za své. Lanovka je proti tomu jak komár proti slonovi.
J,j.
Lanovka s dvacetimetrovými sloupy je proti vítěznému mostu bez sloupů jako slon v porcelánu.
Nutno říci, že na vebu ČKAITu vypadají ty realizace lépe, tady celkový dojem z vizualizací sráží kvalita překopírovaných, či zvětšených obrázků. 3. je za mě asi nejlepší v poměru „cena/estetika“, 1. esteticky asi nejlepší varinta, tam bude možná dražší realizace oproti 3., 2. konzerva, ze statického hlediska si OK, cenově asi nejlepší, ale pro toto místo se nehodí, 4. tady jsem vůbec nepochopi koncept, chápu myšlenku na využití veřejného prostoru, ale kdo by chtěl chodit pod dálničním mostem? Myšlenka vytvořit opticky štíhlou a vzdušnou konstrukci? Ty stojky vypadají dost štíhle na tu výšku. A ty příhrady bude v té výšce… Číst vice »
Konečně ! Snad se politici rozhoupali po desetiletích nečinosti k akci ve prospěch obecného blaha. Most č.1 jasně nejlepší – jen takovou malou poznámku : s výhledem do budoucna se mohlo řešit i kolejové spojení obou břehů tímto mostem -tramvají nebo metrem . Takový moderní „nuselák“ ,ale to už jsem asi píchl do hejna vos v české kotlině.
Tramvaj povede nízko na úrovni břehů a bude spojovat zastavěné oblasti (Bohnice, Podhoří, Podbaba), na dálniční okruh na úplném konci Prahy se nehodí, kdo by s tím jezdil?
Směr od Zdib by měl přímé napojení na Áčko (Dejvická) přes trať na Suchdol. Dávalo by to smysl.
On tam chybi jeste jeden normalni most z Bohnic ktery se planoval od 30.let minuleho stoleti. Tramvaje se tam nevejdou, Cimicka ulice je jedinym spojenim a ted se z ni stane i dalnicni privadec. Metro Kobylisy postavili tak sikovne ze pro zatoceni tramvaje by museli snizit uroven ulice o 1.5metru a zrusit podchod … je toho vic.
Se snížením terénu a zrušením podchodu se počítá při výstavbě TT Kobylisy – Bohnice.
Nemáte pravdu.
To co tvrdíte platí dnes, ale nebude platit už za pár desítek let, až budou z vesnic okolo Prahy města.
Myslím, že to je výborný nápad udělat most tak, aby se v budoucnu mohla vést v tubusu kolejová doprava. Přece jen se mosty staví na min. 100 let a za tu dobu bude jednoznačně potřeba propojit oba břehy Vltavy kolejovou dopravou. Jenže to by se muselo myslet dopředu a u toho hrozně bolí hlava.
Takže to dopadne jako vždycky a žádná budoucí možnost vést kolejovou dopravu nebude.
1 – zaujímavé z dronu, ale od rieky môjmu oku nelahodí
2 – wtf
3 – tuctové
4 – vizuálne príťažlivý
5 – pri tomto by som sa snáď aj zastavil a odfotil si ho. Veľmi zaujímavý, aj zdola od cyklocesty.
Zaujímavé, že na prvých 3 miestach skončili práve tie návrhy, ktoré sa snažia byť neviditeľné a nevyčnievať. Ale bude asi hodne subjektívne.
Nevyčnívat je víceméně zde požadováno s ohledem na krajinný ráz.
Kdy to bude hotové, dožiju se toho???
Líbí se mi první a páté místo. Pěkné, zajímavé řešení se kterým si autoři pohráli a není to jen tuctový most, což mi připadá u těch ostatních tří (ale mohou být levné).
5. má zbytečně masivní pilíře.
divné, že tam není ani jeden obloukový most.
Ten oblouk by musel být dost masivní.
5. má pilíře nahoře rozkročené jako koruna stromu, ale jednotlivé větvě jsou útlé a hlavně na zemi to není masivní stěna jako u 2, 3 a hlavně 4.
Za mě shoda s porotou, první místo je zasloužené a budu doufat, že se bude tento navrh realizovat, i když by to mělo být spojené s vyšší cenou. Myslím, že čistá linka mostovky bez pilířů, která nejméně narušuje pohled do údolí, je v tomto místě nejvhodnější.
Jednoznačně 5. U lanových mostů hraje problém blízké letiště, viz nehoda v minulosti… Touhu po lanovém mostě ať zrealizují nad Sázavou…
Letiště, které je vzdálené vzdušnou čarou cca 10 km? To opravdu není problém, nehledě na to, že most bude mimo osu dráhy, při přistání na 24 bude po levé straně
Na jakou nehodu narážíte?
Asi myslí tuto, i když v tom žádný most nehrál roli, jen že to spadlo v katastru Suchdola:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Let_Inex_Adria_Aviopromet_450
Nehoda je docela známá i díky seriálu Sanitka. Mně na tom hlavně zaujalo, jak se plácali po zádech, jak měli snad všechny přeživší zraněné převezené do nemocnic asi hodinu po pádu (resp. na té Wikipedii píšou do 35 minut od ohlášení). Jako všechna čest, ale na tom se asi dost podepsalo i to, že bylo pondělí dopoledne a všichni asi zrovna přišli do práce a stáli na značkách. Kdyby to byl pátek odpoledne, byl by to asi trochu větší chaos…
Jednička zasloužená- Pětka moc pěkná. Ten prostor pod vozovkami ve čtverce vypadá pěkně na vizualizacích, v reále by byl asi dost pekelný.
Volím za pět 🙂
A tvl, Valbek… 🤢
1. místo zaslouženě, zbylé návrhy jsou u mě vlastně nastejno, kvůli pilířům do údolí. Když už tam ten most musí být, tak ať nezasahuje do údolí. S ostatním se beztak nedá moc dělat, bezdrátové mosty nemáme 😀
Návrh 5 je za mňa príklad toho, že pilier v údolí nemusí nutne byť zlo. Panoráma sa zmení, ale to neznamená, že k horšiemu.
Pamatuju si soutěž z roku 2009 a přijde mi, že tam byly o dost lepší návrhy…
máte odkaz?
Nepamatujete si, jestli v puvodnich navrzich nebyla vedena tram.trat? Nejak mam zafixovano, ze bylo, ale nedari se dohledat. Diky
nebyla
a kvuli šířce zvítězil patrový most, ktery by v údolí vypadal jak přehrada
ta jednicka je prostě wow
Nerozporuji. Ja si jen, nevim proc, pamatuji 2podlazni a tram. Diky
byly to dvě patra a lávka pro lidi
zde
https://share.google/hEoXfNTdGM9BfdKcH
Tedy jestli je toto 5 nejlepších návrh z 15, jak asi musí vypadat ten zbytek, když i mezi TOP5 se dostane nesmysl v podobě návrhů č. 2 a 4.
Čtvrtý návrh má na mě vibe Ing. Arch. Kotase a rychlodráhy na Barrandov.
U druhého návrhu marně hledám tu architekturu…
Jo to je hodně devadesátkový návrh a docela masivní vzhled jako kdyby to bylo pro metro ve stylu trasy B.
Za mě 1 a pak 5 (jednička naprosto nenarušuje spodní pohled na lokalitu) Nejhorší 2 z Valbeku
Mám to úplně stejně.
Zajímavé taky proovnat kvalitu vizaulizace, Valbek vs ostatní. Ten jejich most je takovej Nuselák bez tubusu metra.
prvni misto a pate misto..
. jinak všechno naprostý sračky s vizoškama z 80 let.
5 místo nejlepší, 2 místo nejhorší
Umístění druhého v pořadí si nedovedu racionálně vysvětlit. Ten most je oproti třetímu, čtvrtému i pátému místu absoultní sračka, jak v návrhu samotném tak v kvalitě jeho prezentace. Nerozumím tomu, jak se vůbec dostal do užšího výběru.
Jo, taky se mi líbí nejméně… Dle mého názoru tam nejvíc zapadl ten první..
To teda. Taky jsem si myslel, ze tyhle devadesatkovy pristupy mame uz za sebou. Pritom trojka a petka jsou velmi elegantni a respektuji prostor i prirodu
Po přečtení komentáře na webu ČKA už zařazení návrhu č. 2 chápu. Jinými slovy je to úlitba některým členům poroty, kteří hájí „tradiční a ověřené konstrukční řešení“, které „neobsahuje detaily náročné na údržbu“ a „využívá dlouhodobě ověřené technologické postupy“. Taková paralela železničního § 1 – Vždycky se to tak dělalo. A je jim úplně jedno, že lze to údolí s Vltavou krásně překlenout bez toho, aniž by museli půlku údolí vybetonovat a zohyzdit vysokými podpěrami.
Kdyby se hrálo čistě na cenu tak to asi vyhraje, ale snad se to bude posuzovat komplexně. Třeba ta pětka má zajímavější pilíře a údržba by neměla být o tolik složitější. Horší to bude o toho lanového mostu.
Vysvětlení je skicovné 4 miliony, stačí?
Mohl byste tu úvahu prosím rozvést? Nevím jak to myslíte.