Obrazem: Iveco v Paříži představilo první elektrobus z Vysokého Mýta, elektrizovalo i další modely

Nový elektrobus Iveco Crossway. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářNový elektrobus Iveco Crossway. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Iveco uvádí dojezd kolem 400 kilometrů na jedno nabití. To lze provést pomocí zásuvky nebo pantografu.

17 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Kopr

Co teziste, nebude to podivne ridit a sedet v tom, kdyz na strese bude mit tudy baterii?

Osamělý Vlk

Tak hezké, ale klasický Crossway není do MHD vhodný, maximálně pokud jde o MHD zajištěnou na malém městě v rámci meziměstského spoje. Elektrický pohon s tím samozřejmě nic neudělá, leda že by se kompletně překopala karoserie, což by ale už bylo asi něco jiného ve stylu Agora, Citybus, Citelis, Urbanway atd.

Peeetr

Elektrobusy s opravdu velkými bateriemi (cca nad 300km) jsou lepší, když mají nějaké baterie i pod podlahou, třeba právě v té zadní třetině, pro lepší vyvážení a topení v zimě.

Juraj

Není to ideál, nicméně v celé řadě měst se Crosswaye (i třídveřová verze) v MHD objevují a není to tragédie. Ostatně to není o nic horší než hrbaté sorky, a ty taky jezdily a jezdí leckde.

Pro městskou dopravu tady nicméně Iveco tlačí Streetway a je zajímavé, že na prezentaci zcela chyběl Urbanway. Jako kdyby Iveco už nemělo moc zájem vyrábět městské busy ve Francii…

Osamělý Vlk

Tak tam vypadá, že je snaha to vést směrem Heuliez, ne Renault. Heuliez je rovněž francouzská značka, a myslím, že ta šla do udržitelného směru dřív. Urbanway je defakto pořád ten jen vylepšený Renault Agora, nebo vlastně už tohle https://en.wikipedia.org/wiki/Renault_PR100 . Možná Urbanway už končí, přece jen, je to už 10 let stará koncepce, pokud nebereme v potaz, že je to vlastně PR100 a bude se pracovat na téhle koncepci(https://en.wikipedia.org/wiki/Heuliez_GX_437), která už elektrickou variantu má. (Přece jen, proč vyrábět jak Urbanway tak GX 437, odlišnost je spíš komplikace, když oboje je z Francie. Streetway je low-cost bus, stejně jako Conecto… Číst vice »

Ondrys

Sorry, ale na tenhle blábol nešlo nereagovat. Urbanway že je vlastně PR100? Na to jsi přišel kde prosím? A o těch Heuliezech evidentně nic nevíš, tak si to nejdříve pořádně zjisti, nebo se nauč AJ, když nedokážeš ani pochopit článek na Wikipedii.

Osamělý Vlk

Tak sorry, ale Urbanway lze opravdu vysledovat až tam. Jistě, modely se časem měnily, ale až na detaily je to jeden bus.(U Karos taky B 961-E je v podstatě pořád B 741, jen vylepšená) Heuliez je fakticky taky IVECO.

Ondrys

Opakuji otázku: kde jsi na tento nesmysl přišel?

Osamělý Vlk

Tak je to postupný vývoj. Jako ty Heuliezy do toho vlastně patří taky, OK. Příbuznost Agory/Citybusu, Citelisu a Urbanwaye je zjevná, a ty rysy jsou patrné až k PR100.

Hans

Pěkné, jen si říkám, proč se výrobci autobusů stále drží obstarožní koncepce rozhraní řidič-stroj. Není už čas to posunout dál?

Ares

Zkuste myšlenku rozvést, nerozumím tomu.

Hans

Projděte jaké prostředí nabízejí řidičům výrobci kamionů u svých posledních modelů. Už jen na první pohled ty kolébkové přepínače, absence multifunkčních programovatelných displejů s integrovaným infotainmentem, navigací, kamerovým systémem. Ovládání hlasem, mutlifinkční ovládací prvky na volantu, poloha volantu atd. Myslím, že řidič autobusu by si zasloužil podobný komfort.

Y.K.

Tak určitě, než zmačknout kolébkový přepínač tak: „Siri zvaři dveře!, ne počkej někdo dobíhá otevři dveře!. Zavři dveře!“. To jistě potěší hádat se s autbusem v každé zastávce :-D. To jaksi není navigace nebo „autorádio, které se krmí složitějšími vstupy a kde by to mohlo ulehčit klikání.

Třeba Solaris dělá dotykové ovládání, ne každému se ta nabídka líbí, ono je snažší nahmátnout spínač dveří i poslepu než to vyťukávat na displeji. Taky ten vypínač zřejmě vydrží celou životnost busu a když ne tak to bude cenově trochu jinde než „skleněné království“.

Kuba

Ale třeba ovládání dveří tlačítkama na volantu by bylo si myslím pohodlnější. Jako to mají auta, kde tlačítkama na volantu je ovládání rádia, klimy a topení apod.

Y.K.

To rozhodně.

Dascher

To je dobře že tento komfort nemají, protože už teď spoustu řidičů nepřemýšlí protože mají mozek v zadnici a ještě mít plný komfort aby za řidiče myslel počítač a dělal další úkony ? Řidič v MHD by měl především mít oči všude a přemýšlet a věnovat se práci !

Mystifying oracle

Ono taky schválit a homologovat tahač je finančně (při tom, kolik se jich pak prodá) a složitostí „trochu“ někde jinde, než schválit a homologovat M3 🙂