Obrazem: Invaze z Asie, bezemisní vlaky, kajuty od Škody. Prošli jsme největší drážní veletrh

Nový vůz pro regionální tratě Stadler RS Zero. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czNový vůz pro regionální tratě Stadler RS Zero. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Veletrh ukazuje poslední trendy v železničním průmyslu.

49 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
šraňky

Pro náš stát „scifi“

TPal.

Těším se na podrobnější report. Kdy ho můžeme čekat? 🙂

tomas.brukner

Možná je to hloupý dotaz, ale jako člověka mimo obor by mne zajímalo – ty vystavené exponáty dojely převážně na tahačích po silnici, nebo po železnici? Jak funguje logistika na takovýchto akcích?

none

Vodík je prostě vodík 😁

Karl vB.

Ano, to je takové dánské přísloví:
„Když je ryba dobrá, tak je ryba dobrá“

Jožin z bažin

Vodík je prostě velký omyl 😂

Juraj

On asi má určité aplikace, kde se to hodí, ale není to všespásné řešení na všechny naše problémy, a zrovna vlaky a autobusy nejspíš nebudou ta správná aplikace, pokud nejsou splněny velmi specifické podmínky.

Samozřejmě se na vodíku rády přiživí jak startupy, tak zavedené koncerny, kterým postupně vysychá příjem z fosilních paliv, takže lobbing je silný a politici se toho rádi chytnou.

Jiří Kocurek

Zavedené koncerny vyrábějící vodík … ho vyrábějí z fosilních paliv. Aby ho vyráběly z elektřiny vyrobené ze zemního plynu .. no to byla věc, to by se snad mohlo i dotovat. (Otec majora Majora a nepěstování vojtěšky).

ruzian1

Ten RS Zero vypada velice pekne.

Broge

Naopak, ten interier je strasny.

Micky

To si každý dopravce stejně nadiktuje svoji variantu 😀

Twix

Tak z interiéru je tam jediná fotka, ale jsem z toho taky trochu rozpačitý. Ty „besídky“ jako takové se mi líbí, ale když se naproti tomu dají klasické příčné sedačky, nemá moc soukromí ani jedna strana. A navíc ta „vanička“ v podlaze mi přijde trochu nebezpečná, o ten schůdek se bude zakopávat, zvlášť před tou besídkou.

Karl vB.

V interiéru RS-Zero mně zaujaly tři věci, všechny jsou k vidění na obrázku 3/27 – Interiér RS Zero. 1. Nástup spojených „lavicových sedadel“, už to bylo k vidění i v rj ng. Asi to přijde levněji a je to i jednodušší na údržbu – míň různých škvír a záhybů. Vybavila se mi původní sedadla v naší elektrické jednotce Žabotlam, která měla podobý koncept a švestkovou modř (v kožence) ve velké oblibě. 2. Nástup „klubovek“ – to „gaučové uspořádání“ v levé části malého salonu mi trošku připomělo kanape z jednotky Sirius. 3. Středový podlahový bazének. Pokud se jedná o pár cm,… Číst vice »

Karl vB.

Koriguji, co jsem před chvílí napsal v bodech 1 a 2.
Do jednodílného vodíkového kusu vystaveného v Berlíně, výrobce instaloval všechna možná provedení interiéru – jako vzorky, ze kterých si zákazník bude moci vybrat to, co mu bude vyhovovat.

Twix

OK, tak v tom případě beru zpět svůj příspěvek výše. Myslel jsem že chtějí vrazit besídku naproti klasickému příčnému sezení, ale jde jen o ukázku.

Kubrt

K tomu RS zero; Železniční magazín psal, že vodíková verze bude je vybavena nikoliv palivovými články, ale spalovacím motorem (na vodík). Nikde jinde jsem tuto informaci neviděl, na druhou stranu ani Stadler nikde explicitně neuvádí, že jsou použity palivové články. Bylo by k tomu na místě něčí víc? Nebo je vystavený prototyp bateriový? Tomu by svědčil viditelný potisk, ale jsou i fotky s „Hydrogen powered“ (ne tedy z Innotransu). Taky může mít jeden stroj dva různé nápisy, z marketingových důvodů. Verze s vodíkovým spalovacím motorem má ještě nižší účinnost, než s palivovými články, na druhou stranu by umožnila zástavbu i… Číst vice »

MrMarkus

Také jsem četl, že to má doslova spalovací (combustion) motor. Nějaké pokusy o přestavbu naftových lokomotiv na vodík byly, ale že by to už Stadler použil u tohodle, velmi pochybuji. Pokud se budeme bavit proč, není to třeba tak, že není potřeba ten superčistý vodík, co je potřeba pro palivové články?

MrMarkus

Moment. Oni hovoří o battery and/or hydrogen. Nebude tam náhodou ten vodík jen jako range extender? To už smysl dává a takové jednotky k dispozici jsou.

MrMarkus

Píšu zmateně, pardon, opravovat co jsem psal nemohu, ale myslím si tak, že ty verze budou třeba 3. Plně bateriová, plně vodíková s palivovými články (tedy co už Stadler má) a nově bateriová s range extenderem spalujícím vodík tedy „eko“.

M1D

Vodíkový pohon je zpravidla dělaný tak, že palivové články nabíjí malou baterku, a ta pak napájí vlak. Je to kvůli tomu, že regulovat výkon palivového článku zcela přesně je významně složitější, než generovat přibližně tolik výkonu, kolik je potřeba, a o přebytky/nedostatky proudu se postará baterka. Navíc to umožňuje využít rekuperaci.

Kubrt

Díky. Má nějaký sběrač? Na fotkách to není zřejmé.

vlachjan

Na Youtube kanálu Stadler rail je na promo videu k vidět pohonná jednotka a skutrčně se jedná o motor spalujcí vodík.

vlachjan

https://www.youtube.com/watch?v=VTR5DyCQCy0 V čase 0:51 je motor docela dobře vidět, zřejmě se jedná o jednotku Deutuz https://www.deutz.com/en/products/hydrogen-engines/ nebo jí podobnou.

Kubrt

Díky, super.

Jiří Kocurek

Díky za info, takže varianta na HVO/bionaftu/bioplyn nepadá ze stolu.

Karl vB.

Odkaz na Wiki:
https://de.wikipedia.org/wiki/Stadler_RS_Zero
Píšou tam, že v nabídce budou dvě varianty.

Karl vB.

Výrobce Stadler na svých stránkách píše mj. toto: RS ZERO překlenuje nedostatek elektrifikace a nabízí dvě technologie, z nichž si lze vybrat v závislosti na potřebách zákazníka dvě nejperspektivnější technologie: – bateriově-elektrickou verzi – vodíkovým zdrojem. RS ZERO tak uzavírá mezeru pro lokálně bezemisní provoz vedlejších tratí bez emisí CO2. Stejně jako RS1 je i RS ZERO k dispozici jako jedno nebo dvoudílné vozidlo, nabízí kapacitu 70 až 150 míst k sezení a má největší nízkopodlažní plochu ze všech vozidel ve své třídě. Stadler na InnoTrans představuje prototyp RS ZERO jako jednodílné vozidlo na vodíkový pohon. Stadler ukazuje četné možnosti… Číst vice »

Kubrt

Ale jo, to jsem si přečetl, ale přijde mi to takové informačně prázdné 🙂
Každopádně děkuji.

Karl vB.

Je to holt jen tisková zpráva, tam se zpravidla hýří především vzletnými floskulemi.
Myslím, že do konce roku bude na různých fórech informací dost, protože „kolejový autobus“ potřebují nejen v Česku.

Montano

svého času prováděla automobilka BMW experimenty s vozem BMW Hydrogen. Tedy osobní auto s vodíkovým pohonem. Bylo to někde na přelomu Milenia. Automovilka vyrobila tehdá cca 100 vozů na zkoušku, které předala vládním institucím Německa na sledované vyzkoušení těchto vozů v provozu na silnici. Měl jsem v té době také BMW 2500 – teda na benzin. Tak jsem se o tento vůz BMW Hydrogen velice v té době zajímal. Byl k tomu i krásný propagační film. Bohužel nebo snad bohudík, se nad tímto vozem a projektem snad během roku nebo dvou let tak říkajíc „voda zavřela“ – více jsem o… Číst vice »

kpetr

Popis obrázku 24 pod útokem šotka

Joe

Šotek byl utracen.

Kdo já

Na mobilu jsou fotky bez popisku.

Jarda

Až jim to bouchne ten vodík…..
Nebo vzplanou baterky.

Michal M

Nic pro tebe. Jeď na výstavu králiků do Milevska a užívej důchodu.

Primářek

nebo začne hořet nafta,
nebo se přetrhne trolej,
nebo spadne meteorit…

Jira

Nebo začne hořet uhlí,
anebo se jim splaší koně

Jiří Kocurek

Ano, tak fotka je poněkud vousatá, i knírek snad …

Doktor Trychtýř

Nic takového jsem zatím nezaregistroval, čímž neříkám, že se to nestalo nebo stát nemůže. Ale o v lepším případě zadýmené řadě 845 čtu poměrně často.

Karl vB.

Myslím, že někteří naši dopravci umějí „ohníčky“ i bez takových modermích vymožeností, jako jsou baterky, nebo vodík.

Jiří Kocurek

… a saňový pes ho pokouše.

Petr

Nejhorší bude kombinace obojího a navíc třeba v tunelu. A prostě vyloučit to nejde, musi se s tím počítat.
Taky může vodík vzplanout a baterky bouchnout. U toho hybrida může jedno spustit druhé.
To všechno jsou nebezpečí, kterým musí návrháři čelit. A pokud to nevyřeší, tak tomu budou muset čelit cestující.

vagonář

…čínské automobilky se snažily…

vagonář

Dík.