Dopravci Železnice Železniční průmysl

OBRAZEM: IDS Cargo vyjelo s retro Bobinou, mezi strojvedoucími je na ni už pořadník

Stejnosměrná lokomotiva jezdí po českých kolejích už šedesát let, vyrábět se v letech 1953-58. Foto: IDS Cargo
Stejnosměrná lokomotiva jezdí po českých kolejích už šedesát let, vyrábět se v letech 1953-58. Foto: IDS Cargo

Jeden z největších soukromých nákladních železničních dopravců v Česku, společnost IDS Cargo, dokončila rekonstrukci lokomotivy 140.042, kterou si přivezla z Polska. Bobina, jak se lokomotivě sloužící desítky let hlavně v nákladní dopravě přezdívá, při té příležitosti získala nátěr, který je téměř identický s tím, v jakém jezdila v osmdesátých letech.

Lokomotiva má za sebou zkušební jízdy i ostrý provoz s nákladním vlakem. Původně jezdila na Slovensku, posledních deset let v Polsku. IDS Cargo ji koupilo loni a nechalo kompletně opravit v Přerově v ČMŽO.

Bobina získala nátěr podle vzoru z roku 1982, který se používal hlavně u slovenských lokomotiv. Od poloviny devadesátých let žádná lokomotiva takový nátěr neměla. Lokomotiva získala i své původní označení E499.0042. Jde o stroj vyrobený v padesátých letech.

Firma v tiskové zprávě uvedla, že uvedení nátěru na lokomotivu firmy stálo hodně přesvědčování a diskuzí uvnitř společnosti. „Lidé z IDS CARGO jsou hrdí na svou značku, a tak i jednorázově opustit unifikované červené firemní schéma nebylo snadné. Většina našich zaměstnanců je však hrdá na historii a úspěchy naší železnice a ráda na ně navazuje,“ řekl manažer pro marketing Pavel Vaníček. Nátěrem chce společnost propagovat železniční dopravu. „Mezi našimi strojvedoucími je už tvořen pořadník, kdo toto vozidlo bude hrdě kočírovat při svých směnách,“ dodal Vaníček.

Jde o lokomotivu pro stejnosměrnou proudovou soustavu, proto bude vidět hlavně na tratích v severních částech České a Slovenské republiky. Firma nevylučuje ani nasazení na nostalgické akce.

Řadu čtenářů zarazil oranžový pruh nad nárazníkem, s kterým bobiny v 80. letech nejezdily. IDS Cargo ho vysvětluje tím, že nátěr není stoprocentně původním řešením, ale souvisí i s aktuálními předpisy. „Pro toto výtvarné řešení (které bylo převážně na Slovenských lokomotivách) jsme se rozhodli proto, že je relativně líbivé a hlavně nevšední – podobné provedení tu již dlouho nebylo a chtěli jsme vzbudit zájem. To se soudě podle reakcí povedlo,“ dodal Vaníček.

Bobiny se vyráběly v plzeňské Škodě (tehdy Závody V. I. Lenina) v padesátých letech, tedy v době, kdy podnik ještě chrlil poslední parní lokomotivy. Šlo o první velkou sérií elektrických lokomotiv z Plzně, zároveň se stroj stal první masově rozšířenou elektrickou lokomotivou na československých tratích. Lokomotiva byla stavěná na stejnosměrný proud, maximální rychlost byla 120 kilometrů v hodině.

8 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Řada E499.0 rozhodně nestrávila desítky let v nákladní dopravě,ale naopak byla určena do dopravy osobní.Provoz na nákladech je záležitost posledních let v provozu kdy unikla šrotaci následným provozem v Polsku atd.Nicméně je to legenda pro náš průmydl i dopravu.Mnoho šťastných kilometrů přeji.

    • No, a ani tvrzení, že“Lokomotiva získala i své původní označení E499.0042.“, není tak docela přesné: ve skutečně původním označení byla jen jedna „0“ – ta druhá přibyla až mnohem později, když ČSD přešly na striktně trojciferná inventární čísla hnacích vozidel.

  • Krásný stroj. Velká škoda, že jich nejezdí takhle opravených do původního stavu víc.

    • No on seriozní dopravce se snaží mít moderní stroj s maximálními proběhy a co nejvyšší dostupností. Provozovat tohle si může dovolit leda garážovka jako IDS – chleba to (v leasingu) nejí a když je kšeft, tak to (případně za pomoci dalších šrotostrojů) nějak odveze a opečujou zalevno to drážní důchodci kladivem a šroubovákem.

      O výkonnosti a spolehlivosti strojů svědčí i to, že už před 12 lety nenašel Raltrans odvahu používat tyhle stroje na plánovaný RT Expres…

  • Takže až se přepne stejnosměrný na střídavý, tak se bude znovu předělávat? 😉

    • Až se tak za pár desítek let možná stane, tak mašina pojede na zasloužený odpočinek třeba do muzea.

    • no nejdříve to přepnou do říkovic, potom zelektrizují zlínku…Tak bude ještě jezdit od přerova na sever, ale v tych otrokovicách byla na zkušebce.

    • Ona se třeba zelektrizuje nějaké bezvýznamná vedlejší trať podobně jako Tábor Bechyně a nechá se ve stejnosměru pro takové muzejní akce.

Newsletter

Partneři


Výběr editora