Obrazem: Hlavně, aby co nejvíce lidí sedělo. Nizozemské dráhy zahustí první třídu, přidaly rovné lavice
Podoba interiéru nových jednotek DDNG pro NS. Foto: NS

Nové jednotky vyjedou v roce 2029.
Nové jednotky vyjedou v roce 2029.
Tak to je tedy designově hodně velká slabota – někde na úrovni ekonomický zaostávajících balkánských států.
Sedačky u okna na obr. 2/9 mi evokují nedávný článek na webu ČESKOSLOVENSKÝ DOPRAVÁK, o výrobě autobusů mimořádně jednoduché konstrukce, pro země s nižší kupní sílou – např. modely Ikarus 668 a 669, zamýšlené pro Nigérii.
Tam by sedačky do interiéru designově perfektně zapadly.
https://www.cs-dopravak.cz/wp-content/uploads/2024/06/Ikarus-669-prototyp.jpg
Další článek o nových vlacích od CAF v jednom týdnu (Belgie, Nizozemí). CAF uspěl opakovaně v soutěžích, kde se hodnotí nejen cena, ale i náklady životního cyklu. Konkrétně jde o nižší spotřebu vlaků, větší garantovanou výdrž klíčových komponentů a delší servisní intervaly. Tuší někdo proč se tyhle věci daří spíše menšímu CAFu než obrům v oboru typu Siemens a Alstom?
Protože ti mají na údržbě postavenou ekonomiku?
Po zkusenostech s jednickou treba v nemecku v NRW s Desiro HC, jednicka funguje hlavne jako filtr cestujicich pro lepsi moznost na ceste v klidu pracovat – trasy mezi 30 min a 2h. Pro tento ucel vypada navrh ve srovnani s beznou dvojkou skvele. Dokud chodi pruvodci a vyhazuje cestujici kteri si „nestihli koupit listek“, OK. Taky je potreba poznamenat, ze jednicka se casto plati z cestaku a ne osobnich financi. Idealne je pak jednicka umistena tak, ze naskrz neprochazi desitky lidi v kazde stanici jako ve zminenem NRW (to neni zdaleka jen problem ceskych InterPanteru – pokud jsou dvere… Číst vice »
První třídu je hlavně třeba zrušit a zakázat. Stačí se podívat jak vypadá situace v Praze a okolí v ranní špičce, kdy ve druhé třídě lidi stojí pomalu na sobě a první vozí vzduch a je tam tak nevyužitý prostor.
Asi jim to nevadí stát na sobě. Kdyby jim to vadilo a viděli by, že jednička je prázdná tak si koupí doplatek.
Chudí a potřební lidé na doplatek nemají, jste asociál.
To je krásné slovní spojení.
„Chudí a potřební lidé“
To si nechte patentovat.
Za pár let na tom vyděláte balík.
Diskuze o tom, kdo je asociál a kdo ne stranou, ale já mám pořád nějak s tím termínem „potřební“, když se používá spíš vy smyslu „pomoc potřebující“ (nebo možná zkráceně jen „potřebující“) trochu problém. Čeština je velmi tvárný a bohatý jazyk a tyhle nuance umí krásně vyjadřovat, proč se ten význam takhle posunul?
Teda, vy jste hodně omezený jedinec.
A podle Vás vlakem jezdí jen chudí? A bohatí jako jezdí jen auty? Já si to nemyslím. A ona když by si třeba i jen část těch, co na to mají, ten doplatek do 1. třídy koupila, tak uvolní místo v té 2. třídě a tam se těm ostatním bude hned lépe dýchat…
Navíc jednička není již o moc dražší
Tak at jezdej na kole, kdyz nemaj na vlak.
Na S4 jezdí jednička využitá.
Kdyby tam byla druhá třída, může sedět víc lidí, v jedničce je zbytečně moc prostoru na jednu sedačku. Navíc součástí první třídy nejsou stojany na kola, to je další nedostatek.
Vy trollite, ze jo? To preci nemyslite vazne…
Víte proč?
Protože stajan na kola 1. třídy by taky zabral víc místa. 🙂
Kolo 1. třídy je větší, než kolo 2. třídy? Takže když mám kolo průměrem kol 29″, tak už je to do první třídy? 🙂
Slyšel jsem, že snad v Rakousku je už s těmito koly ve vlacích trochu problém…
Ale kdepak, jde o rozteče háků/ upevňovadel jízdních kol, aby se ta, co patří „prvotřídním“ cestujícím, neměla možnost otlouct, poškrábat a všeljak tak podobně… 🙂
O Rakousku nemám informace, ale je možné, že jízdenka na sedačku/-y na příslušné ploše vynese víc, kdo ví…
Bohati z prvni tridy maji jedine elektrokola a ty je treba cestou nabijet…
Nezavidte a svezte se jí někdy.
V prvni tride nechci zpoceny pumpickare v latexu. Budte rad, ze uz neni treti trida – ikdyz jako ciste na stani by se dala znovu zavest. Pro ty chude a potrebne.
Je to tím, že Tarif pid 1. vozovou třídu nezná, ale standardy pid pro vlaky 1. vozovou třídu vyžadují (u vozidel nad 100 míst) – což je jistý paradox.
Kdyby existovaly doplatky do 1. vozové třídy podle Tarifu pid (něco jako ODIS Prima), 1. třída využita bude.
To se ale právě musí změnit od základu. V moderním Rakousku v osobních vlacích také nemají jedničku. Je to veřejný prostředek a má služit všem stejně. V první třídě se beztak separují jedinci, kteří si myslí, že jsou něco víc a pak ještě hyzdí veřejný prostor obřími dvoumetrovými zdmi kolem svých baráků a zároveň tito sobci brání výstvabě výškových budov. Kdyby se postavili místo těch jejich sídlišť na ležato, vyřeší to krizi bydlení.
Moderní komouš to je :))
https://www.youtube.com/watch?v=HYVUOStFeYU
K čemu je cestujúcim taká 1. trieda? Popíliť!
To není pravda, jednička i na příměstu již bývá zaplněna, klidně cca 70%.
Navic nikomu se nebrání, koupit si lístek.
Mimochodem ja si jednicku platim ze sveho a vzdy jsem to tak delal. Vyuzivani prvni tridy ma mnoho duvodu – od sednu si, pres vetsi sedacky po muzu i neco cestou na notebooku udelat.
Ta kolmá lavice u okna na úvodní fotce, to je na zavazadla?
Ne, tam je ještě konstrukční chyba, deska stolu má být na výšku, dělená, 2 díry na ruce, jedna na krk, jízda v pranýři.
Hm nářez, tak tímhle by to u nás nešlo, když se podívám okolo na šířku všech „vyhublých“ spoluobčanů z Fialovy drahoty, kam by je dali? 🙂
A proč by za toto někdo připlácel víc?
Protože v Nizozemí neexistují rezervace sedaček (s výjimkou rychlovlaku do Bruselu) a jelikož jsou ty vlaky přecpané, tak v první třídě má člověk jistotu, že si sedne a navíc okolo sebe nemá spoustu stojících lidí. Jinak objektivně je to samozřejmě strašná pálka za stejnou sedačku.
Smazáno pro rádobyvtipnost.
A tímto chtějí nalákat další cestující do vlaků? Spíše vyženou stávající zpět do aut.
To v Nizozemí není problém; to uspořádání právě reaguje na vysokou poptávku po vlacích.
To je v Nizozemsku velký problém, na rozšiřování silnic není prostor ani peníze. Přesto mám osobně přátele, kteří se rozhodli vzít auto znovu poté, co NS v posledních letech zhoršil jejich službu.
Kdyby to chteli resit, tak jsou vsechny vagony dvoupatrove a souprava neni 6ti vozova ale alespon 8mi vozova.
A už to tu máme zase: strašení vyháněním do aut. Že vás ty ničím nepodložené spekulace pořád baví.
Toho bych se nebál, v Nizozemí je hlavním lákadlem frekvence spojů, a podle toho se na železnici i nahlíží spíš jako na celástátní MHD, než nějaké dálkové cestování.
Taky je pravda, že 1. třída tam není zas tak využívaná, protože v systému odbavení se to nikomu moc nechce řešit a na hodinové cesty to není zásadní rozdíl v kvalitě.
To i ty B 249 jsou příjemnější.
Vy už jste s tím jel, že můžete srovnávat?
2029, aha. Již brzy. Třeba se v tu dobu dočkáme toho samého. (je to prototyp, je mediální doba, kdoví jak to bude)
Není to ani prototyp, je to jen maketa interiéru, výsledný výrobek může doznat změn.
Takže prototyp, interiéru. Fakt jsem nemyslel technický prototyp
To nás opravdu netěší…..je pravda, že většina cest v NL je pod 60 minut, ale NS má i trasy delší než 2 hodiny. Lidé je také využívají, hlavně o víkendech. První třída by měla být vždy 2+1 – i CityElefant a RegioPanter to mají správně.
Teď jestli jim taky třeba (jako v Německu) v první nekempuji nedoknutelni a nikdo normální si tam lístek nekoupi
To mě taky napadlo. Jestliže se setře rozdíl mezi vybavením a službami 1. a 2. třídy, pak jediným důvodem existence dvou tříd je segregace společenských vrstev. Prostě si připlatíte, abyste nemusel být ve vagóně s někým, s kým tam být nechcete.
To už je smyslem první třídy – platíme za svůj klid a odpočinek. Ruší to otravní lidé a těch je tady mnohem méně. Mít velké kožené křeslo a nikdo s vámi nemluví nebo sedí blízko vás, je luxus.
Dneska jsem jel prvně Siriusem na 1304. Tohle mi to dost připomíná. Každopádně u té jednotky na 1304 mě překvapilo v jakém stavu je. Rozpadající a odlepující se panely bočních stěn. Křesla se pohybují a vrzají, plasty na nich odpadávají. Odhalené kabely u stropu. Dveře jak u jednotek v metru, čekal sem kdy vypadnou. No docela mazec.
Občas tím také jedu a musím říct že zlaté podvozky panterů 1. generace, to co předvádějí podvozky Siriuse je teda mazec.
O dílenskému zpracování interiéru ani nemluvím.
Prostě low-cost jednotka z Číny.
Mají problém s počtem sedaček, ale i přesto je druhé patro pouze v polovině vagónů. Dokud vlak nemá dvě patra po celé délce, o vyčerpané kapacitě nemůže být ani řeči. S tím měli začít jako s prvním, pak vymýšlet tyhle psí kusy jako je rušení regálu na batožinu a jeho nahrazením barovými židlemi.
Honeckery do útokůůůů….
Nesmíme zapomenout, že NL je malá země a síť rychlá, takže v tom většina lidí sedí cca hodinu.
Nicméně ne že by se mi to líbilo. 🙂 Vůbec se mi holandské vlaky nikdy moc nezamlouvaly – možná je to i tím barevným schématem. IC/ICE nebo RJ (A) proti tomu působí luxusně a přívětivě. Ale třeba je to jen o zvyku.
To má lepší sedačky i šukafon.
Reinkarnace sedaček ze šukafonů
Smutný pohľad veru na ten interiér. Tie úzke priestory na sedenie (druhá fotka) alebo bez možnosti oprieť (tretia fotka) sú vhodné max na prímestskú dopravu, ale nie diaľkovú. Žiadne pohodlie na prácu ani oddych počas cesty. Celkovo interiér vyzerá ako v prímestskej jednotke. To už by som volil fakt auto ako sedieť v takomto preplnenom vlaku na nejakom mieste v kúte, či na kraji.
Nevím, na které relace konkrétně se s těmi soupravami počítá, ale řada nizozemských IC vlaků jsou max hodinové cesty v okruhu Amsterdam – Rotterdam – Utrecht.
A ještě bych dodal že jezdit zrovna v této oblasti autem může být kvůli šíleným zácpám dost očistec.
Netušil jsem, že poslední socialistický výtvor vagónky Bautzen pro ČSD (vozy Ameee a Bmee nasazované na R „Košičan“), se nebude sezením moc lišit od presentovaných nových vozidel CAF pro NS.
Vagonka Bautzen je v tom nevinně: soudruzi z NDR opakovaně vysvětlovali soudruhům od ČSD, že do vozu délky 26,4 m s uspořádáním s chodbičkou po straně je blbost cpát čtyři sedačky vedle sebe, že to bude vůz pro velmi štíhlé cestující… No, ČSD si poradit nenechaly. V kupé 2. tř. přece musí být 8 míst..
Neměl jsem v plánu se trefovat do tehdejší východoněmecké vagónky VEB Waggonbau Bautzen, protože mi je jasné, že co si Československé dráhy objednaly, to dostaly. Akorát mi přišlo dekadentní, že k podobné úrovni cestovního pohodlí, jaké poskytovaly tehdy nové vozy Amee a Bmee v roce 1986 v Československu, se po více, než 40 letech dopracuje Nizozemsko. Když jsem na obrázcích 4/9 a 7/9 viděl u červených sedadel ty úzké područky (které dokonce někde na straně do uličky chybějí), a „magický“ vínový odstín opěrky hlavy, tak se mi vybavilo cestovní utrpení v tehdejším Košičanu i po tolika letech. Nizozemsko má podobnou… Číst vice »
Možná by se tam daly uplatnit i ty původní lavice z M152/ 810, nebo vlečňáků.
Moc velký rozdíl v designu a pohodli by to nebyl.
Vidite jak mel sukafon nadcasovy design.
Bazinga.
Než sedět na té šedé „sedačce“ u stěny na třetí fotce, tak to radši budu stát 😀
No…, mne děsí již obr. 1 a 2. Celý to tak trochu vnímám jako soutěž na sedací nábytek pro vězeňskou službu. Zmíněný nápink na podobnost s ř. 152 není proto dalece od pravdy. Jen poněkud jiná liga by to měla být. Bláboly šéfa projektů v NS jsou zjevně dány jeho postavením a mzdou.
Lidové přísloví praví “lepší špatně sedět než dobře stát”. Tak si to rozmyslete. 😉
Takže máme první a druhou třídu, přičemž obě jsou stejné. To je krása. Skoro jak z toho ruského vtipu, jak se potkají dva zbohatlíci, oba mají stejnou kravatu a trumfují se, kdo jí koupil dráž.
Nebo jako cestující v našem Pendolinu?
tam je to aspoň vykoupený službou, obsluha nosí pití a jídlo z jídeláku až na stůl, tady je za příplatek prakticky jenom jiná barva sedaček, což určitě tyhle nížinné národy známé svojí šetrností přiláká, ty si obvykle kupujou jenom to, bez čeho by umřeli 😀
Po obnově interiéru je to už rozdíl. Jednička v kůži, dvojka látka i ta sedadla jsou teď jiná.
I když mi to přijde na palici, tak si nemůžu nevzpomenout na jedny z nejpohodlnějších sedadel všech dob, v rychlíkových vozech JŽ, kupé po 6, osmdesátá a devadesátá léta. Pokud se nemýlím, tak ve dvojce bylo hnědé čalounění a v jedničce červené. Ta barva byla jediný rozdíl, jinak naprosto stejné kupé i sedačky.
Podobně nesmyslné rozhodnutí jako business třída v nejnovějších Railjetech. Železnice jde cestou Ryanairu, ale nechápe, že pohodlí je přesně to, proč ji lidé rádi využívají.
Presne tak, vidim to i ve svem okoli – napriklad i blbej jidelni vuz je pro nektere zname ten presvedcujici argument, proc vyuziji do Brna vlak a ne autobus.
Tak s tímto absolutně nesouhlasím. 1. Třída by měla být VŽDY prostornější a komfortnější. Vždyť si za to cestující připlácí! Pokud vezmu v potaz určité místo ve vlaku, kde by se vešlo 30 sedadel 2. Třídy a pouze 20 sedadel 1. Třídy, tak ten rozdíl v kapacitě cestující doplatí na ceně jízdenky, která je (minimálně) o 1/3 vyšší. 1. Trida do vlaku může dostat lidi, kteri by jinak VHD nikdy nejeli Jediné co chválím jsou stolečky, zatím sem na ně v 1.tride ve vlacích v Nozozemsku nenarazil. A uprimne me celkove v teto zemi zklamala 1. Trida i v ostatnich… Číst vice »
Zjevně je v Nizozemsku víc pálí kapacita vlaků, než snaha nabízet luxusní křesílka.
Pak je otázka, jestli jedničku nezrušit (nenasazovat) úplně než takový kočkopes.
Výhoda jedničky nemusí nutně být jen v pohodlnějším sezení, ale i v sociální segregaci – je tam menší riziko sdílení prostoru s otravnými cestujícími – partička frustrátů nadávajících na celý svět, partička hlučících kamarádů, smraďoch atd.
To sice ano. Za mně je to v některých zemích dokonce ta největší výhoda 1.třídy, ale přesto si myslím, že by se měla odlišovat i komfortem sezení.
Na příměstském vlaku je to pořád ještě záruka, že se tam nějak vejdete což se třeba o druhé třídě v tom samém vlaku už kolikrát říct nedá. Na druhou stranu vlak s průměrnou jízdní dobou pasažéra do 30 minut by snad ani jedničku mít neměl, je to zbyteční plýtvání kapacitou soupravy .
Na druhou stranu tam s vámi kolikrát sedí člověk, který asi 5x za minutu zaječí do telefonu “ já vás ne.sly.ším! „, “ sly. ší. te. mě !?“ Není to faktura FRN0079 ale FRM0079 jste hluchej ? Případně už jsi jim poslal tu nabídku ?
Oni nevědí že vlak může mít i víc než 4 vozy?
NS neví. Drží je zkrátka, protože teoreticky by mohli spojit 2 nebo 3 dohromady. Až na to – samozřejmě – pak to neudělají a lidé zuří. To se děje mnohokrát denně.
Také kapacita tratí, už cca před 15 lety byl interval IC Ams-Haag 15 min celý den, něco přes 90 spojů denně a tak moc nestačily, že další přes 90 spojů bylo od letiště = na společném úseky byl interval IC 7,5 min
Čili je to spíš takovej S-bahn nebo přinejlepším Rex. A pak už ten interiér dává smysl.
na trati Haag-Amsterdam jezdi vlaky ve spicce co 10 minut, melo to byt celodenne v pracovni dny ale je nedostatek personalu. Prekryva se tam nekolik ruznych variant trasovani, vzdycky 2 vlaky se setkavaji v Leidenu aby se umoznil prestup, ve vysledku to vychazi 8-12 vlaku kazdou hodinu smerem na sever a dalsich 8-12 smerem na jih.
Zde vidíte, že pro budovatele světlých zítřků je 1. třída ve vlaku burzoázní přežitek, který je nutno vymýtit. Západní země nás předehnaly už i v tom budování socialismu.
no jo, ale marketingovej profík by zrušil třídu druhou, ze dvojky by udělal papírově jedničku a vykázal by to jako práci pro lidi, aby nikdo nebyl občanem druhé kategorie. tvl snad to tady nečte nikdo z jistý politický strany… vše za mohutného potlesku jitrnic….
Ano takto vzpomínali rodiče na zrušení třetí třídy. Prostě se trojka na vagonech přemalovala na dvojku. Tak by se to samé mohlo udělat se dvojkou.
Jel jste někdy vlakem z letiště Malpensa do Milána?
Musím říci, že mi je skoro jedno, jak sedačky vypadají, důležitější v 1. třídě bývá přeci jen snesitelnější skladba spolucestujících.