Infrastruktura Stavebnictví Železnice

Obrazem: Firma Swietelsky Rail nasadila v tuzemsku nejmodernější podbíječku

Podbíječka firmy Swietelsky Rail. Autor: Swietelsky Rail
Podbíječka firmy Swietelsky Rail. Autor: Swietelsky Rail

Na koridoru mezi Zábřehem na Moravě a Olomoucí byly v minulých dnech k vidění při práci unikátní stroje. Společnost Swietelsky Rail zde nasadila na běžnou údržbu vůbec nejmodernější strojní linku. Ta se skládá ze dvou strojů: podbíječky Stopfexpress 09-4X Dynamic a pluhu BDS 2000.

Koncern Swietelsky má takové linky dvě, jednu v Německu a druhou v Rakousku, do tuzemska zajela na práci ta německá.

Stopfexpress 09-4X Dynamic je první kontinuálně pracující čtyřpražcová podbíječka na světě s integrovaným dynamickým kolejovým stabilizátorem, má výkon až 2000 metrů za hodinu. Podle specialisty firmy Lukáše Vostrého je na světě podobných strojů pět. V případě potřeby lze nastavit dvou nebo jednopražcové podbíjení.

Podbíječku při práci doplnil stejně výkonný stroj BDS 2000 (ballast distribution system) na úpravu štěrkového lože.

„Linka se nasazuje především na koridorových tratích nebo hlavních tratích, kde je rozdělení pražců minimálně 60 centimetrů a lze tak využít mimořádný potenciál stroje. To z něho dělá nejvýkonnější strojní linku pro směrovou a výškovou úpravu koleje včetně dynamické stabilizace,“ vysvětluje Vostrý.

Strojní linka tak dokáže nahradit několik strojů a běžných podbíječek a umí najednou podbít čtyři pražce. Zabudovaný dynamický kolejový stabilizátor nahrazuje další stroj. Nasazení linky přitom umožňuje, aby vedlejší koridorová kolej byla v provozu a vlaky na ní projížděly rychlostí až 160 kilometrů v hodině.

Personál tvoří osm lidí. Čtyři strojníci obsluhují Stopfexpress 09-4X Dynamic a čtyři strojníci pak BDS 2000. Podle firmy mohou tyto stroje zkrátit výlukové časy o zhruba 30 až 40 procent oproti nasazení linek běžně dostupných na českém trhu.

6 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Na kolik takováto mašina vyjde? Je pravda, že SŽDC nemá ani jeden kus? To se na zakázkách na údržbu asi prodraží…

    • Pokud zvládne 2000m za hodinu a je vhodná pro hlavní tratě, tak si stadno spočítáte, že by ji SŽDC nevládla vytížit.

    • Ostatně to, že i Swietelsky má jednu tuhle mašinu v Německu a jednu v Rakousku, o něčem svědčí.

      To samozřejmě neznamená, že by SŽDC neměla mít ANI JEDNU podbíječku… 🙂

  • paráda, pokrok techniky. Ještě vzpomínám na KUFku s vidlema. Popojíždí mezi pražce nebo to má automatiku?

    • Je to kontinuál. Mašina jede furt, zastavuje jen ten modrej satelit. TSS má 3X, ta dělá 3 pražce naráz a za hodinu těch 2000 metrů dáme taky 🙂
      Pluh SSP 2005 SW tak rychlej není, ale ten jejich taky ne. Výhodou je stabilizace u 4X, u nás je to DGS, ale je to mašina navíc,
      Nicméně KUFka je v kurzu pořád, protože podžlábky ty mašiny neumí 🙂

Newsletter

Partneři


Výběr editora