Obrazem: Fantova budova se vylupuje do krásy, střecha dostává nové prejzy

Hodiny, Fantova budova. Pramen: Správa železnicHodiny, Fantova budova. Pramen: Správa železnic

Deník Zdopravy.cz přináší další ze série fotoreportáží ze zajímavých železničních staveb. Reportáže tvoří Správa železnic pro své firemní facebookové stránky,

Deník Zdopravy.cz přináší další ze série fotoreportáží ze zajímavých železničních staveb. Reportáže tvoří Správa železnic pro své firemní facebookové stránky, deník Zdopravy.cz je přebírá se svolením státní organizace.

Dnes se podíváme na střechu hlavního nádraží v Praze, přesněji řečeno na střechu historické Fantovy budovy, která prochází od loňského června rekonstrukcí zevnějšku. Jde o střechy a střešní konstrukce, keramické, kamenické a klempířské prvky, okna, dveře a fasádu. Budova postavená v letech 1901 až 1909 je 217 metrů dlouhá a 28 metrů široká, sestává z pěti samostatných částí.

Práce provádí firma Avers, předpokládané náklady činí 212 milionů. Je nicméně možné, že se budova ukáže být oproti očekáváním v horším stavu a náklady porostou. Rekonstrukce má trvat ještě více než rok. Fantova budova je největší secesní památkou českých zemí.

K odbavení cestujících sloužila až do otevření nového terminálu směrem do Vrchlického sadů v roce 1977. Stavební práce budou probíhají po etapách, začaly na krajních věžích, následovat budou obě křídla a nakonec se bude zjišťovat stav centrální partie. Ta prošla v nedávné době stavebními úpravami pod taktovkou italské firmy Grandi Stazioni, která ale rekonstrukci nedokončila včas a byla z nádraží vykázána.

Správa železnic připravuje i kompletní rekonstrukci vnitřních prostor. Mimo jiné mají sloužit kulturním účelům.

Na vrcholu střechy je světlík s ocelovou konstrukcí. Pod ním je schodiště. Pramen: FB Správa železnicKladení prejzů a měděné klempířské prvky. Pramen: FB Správa železnicStanoviště restaurátorky. Pramen: FB Správa železnicHodiny na věži.  Hodinový stroj prochází revizí, ciferník bude opraven. Pramen: FB Správa železnicOrli a okřídlená kola jsou častým motivem Fantovy budovy. Soch jsou tu desítky. Pramen: FB Správa železnicVrchol kupole v podobě zeměkoule a socha Stanislava Suchardy. Pramen: FB Správa železnicOkno před zásahem restaurátora a po něm. Pramen: FB Správa železnicFotoreportéři Správy železnic se na vrchol budovy dostali stavebním výtahem a po lešenářských žebřících. Pramen: FB Správa železnicKonstrukci střechy tvoří ocelové nýtované vazníky, na nich jsou vodorovné kovové vaznice a na ně jsou kotveny dřevěné krokve. Konstrukce jsou původní, prejzová krytina byla vyměněna v roce 1972. Pramen: FB Správy železnicFantova budova, opera, federální shromáždění, kupole Národního muzea. Pramen: FB Správa železnicStřecha budovy je valbová s prejzovou krytinou. Prejzy jsou pálené prvky: spodní je korýtko, horní se nazývá kůrka. Pramen: FB Správa železnicNová Fantova budova ve 20. letech.
Autor: František Fridrich (1829 – 1892) – Zmizelá Praha, Volné dílo, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=11703410Interiér Fantovy budovy před rekonstrukcí v roce 2005.
Autor: Wikipedia, Y.Shishdo – Y.Shishdo http://pipimaru.dyndns.org/Původní novorenesanční budova hlavního nádraží v roce 1870.
Pramen: Autor: František Fridrich (1829 – 1892) – Zmizelá Praha, Volné dílo, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=11703410Výstavba Fantovy budovy v roce 1907.
Autor: Brunner-Dvořák – http://www.digitalniknihovna.cz/mzk/view/uuid:a27efd70-6c37-11e4-9d98-005056825209?page=uuid:6603f620-7349-11e4-b2f6-005056827e51 Český svět, 8. 11. 1907, page 68, Volné dílo, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=63988891Rekonstrukce Fantovy budovy. 
Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářZchátralá Fantova budova před rekonstrukcí. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářRekonstrukce Fantovy budovy. 
Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

 

Tagy fantova budova Praha hlavní nádraží Správa železnic
9 komentářů