Obrazem: Falcon 6X poprvé vzlétl, premiéru firma věnovala zesnulému Olivierovi Dassaultovi
Nový letoun má dolet přes 10 tisíc kilometrů, využívá technologie ze stíhaček.
Francouzská společnost Dassault Aviation včera úspěšně provedla první let se zcela novým modelem letouny Falcon 6X. Letadlo, které má nejširší a nejvyšší kabinu ve své třídě, podle výrobce posouvá standard tohoto způsobu dopravy o třídu dál. Firma při jeho vývoji využila řadu poznatků ze svého armádního programu.
„Rozhodli jsme se dnešní událost věnovat Olivieru Dassaultovi, který v neděli tragicky zemřel. Sám s Falcony létal,“ řekl šéf Dassault Aviation Eric Trappier. Dassualt zahynul při nehodě vrtulníku, dlouhé roky působil v čele rodinné firmy.
Falcon 6X je nejnovější model v segmentu takzvaných business jetů (bizjet). Podle výrobce je nové letadlo velmi vhodné zejména na dlouhé lety, dolet je 10 186 kilometrů. Bez mezipřistání tak zvládne například let z Moskvy do Los Angeles. První let se odehrál z letiště Mérignac u Bordeaux a trval dvě hodiny a třicet minut. Během něj zkušební piloti otestovali všechny zásadní funkce letadla.
Katalogová cena 45 milionů dolarů
„Letadlo se chovalo přesně tak, jak jsme čekali. Je to další úžasný Falcon,“ řekl jeden z testovacích pilotů Bruno Ferry. Dassault po prvním letu začne s oficiálním testování letadla nutným pro jeho schválení, to bude probíhat v Istres u Marseille.
Nový letoun bude vybaveno systémem FalconEye pro větší bezpečnost letu, zejména při přistávání za tmy nebo snížené viditelnosti. Technologie FalconScan bude průběžně kontrolovat zhruba 100 tisíc položek pro údržbu letadla.
Letadlo vybaveno motory Pratt & Whitney PW812D. de o druhé letadlo, které Dassault vyrábí jen se dvěma motory, dlouhodobě jsou u něj standardem třímotorové stroje. Kabina je vysoká 1,98 metru, široká 2,58 metru. Katalogová cena letadla je 45 milionů dolarů, pojme až 16 cestujících.
Výrobce při jeho konstrukci využil i řadu technologií ze stíhaček, například digitální řídící systém zvyšující bezpečnost letu nebo systém pro lepší navádění a rozpoznání terénu během letu v noci či za horší viditelnosti. Zvládne přistávání při nižší rychlosti, než je běžné u podobných strojů. Minimální rychlost je 202 kilometrů za hodinu, díky čemuž je možné s letadlem přistávat například na londýnském letišti City či švýcarském Luganu.