Obrazem: Dronové záběry ukazují ničivou sílu tragické srážky vlaků v Pardubicích
Dronové záběry ze srážky vlaků v Pardubicích. Foto: Hasiči SŽ
Tragická nehoda v Pardubicích paralyzovala dálkovou železniční dopravu v důležitém uzlu.
tak už je to jasný, RJ stačil zastavit. Cargo to do něj bouchl.
Kdyby RJ po zastavení uvolnil brzdy na vagonech, tak je jen Cargo postrčí dozad. Takhle to šlo proti sobě. A první vagon se zlomil.
Mne by docela zajímalo brždění těch vlaků. fírové použily rychlobrzdu a funguje při tom i EDB? Mne to přijde, že ano. Protože ty lokomotivy to stihly, ale proč to nestihly vagony? U kontejnerů všichni co trochu čtou tady na k-reportu a sledují videa fírů to ví kontejneráky prostě brzdí no … na nic. Takže to, že to u Carga dopadlo jak to dopadlo bude nejspíš tak trochu vina těch úžasných špalků které se tam dávají. Ale co u RJ? To vypadá, že vagony měli také prodlevu v brždění a fyzika natlačila vagon na lokomotivu naštěstí nebo pro lidi v vagonu… Číst vice »
Použít slovo fyzika a tuto větu “ Za mne pokud by vagony brzdili intenzivněji ten první by nedopadl jak dopadl.“ v jednom komentáři by mělo být na ban.
Důležité! Kódování s kolejovými obvody bylo při právě dokončené rekonstrukci instalováno, ale na požadavek ministerstva dopravy bylo dodatečně sneseno. Teď jsou v místě pouze pozůstatky nových kolejových obvodů. Není tedy pravda, že se znova kódování neinstalovalo.
Zdroj?
JPP
Varování pro Brno, kde by se měl sloučit nákladový průtah s osobním.
Jakože nákladní vlaky se srazit nemůžou? A budeme tu mít i traťové koridory vyhrazené jen pro ty náklady? 😀
Provoz bude přes noc opětovně zastaven, kvůli odstraňování následků.
Prosakuje, že za zrušením kódování v místě mimořádné události stojí někdo z ministerstva dopravy a nikoliv SŽ. Pane ministře Kupko, zveřejněte, kdo o nekódování rozhodl! Prý existují dopisy.
A co takhle zdroj odkud to prosakuje?
Soo, tak tam nebylo kódování a jezdilo se tam max 100, v čem je problém?
Bude to zítra prujezdné
Má být na konci otzník nebo je to jak jste to napsala? Slovosled dává tušit, že asi měl být otazník.
Nebuďte slušnej, řekněto to jméno. Jinak šíříte fámy
Kód se už nějakou dobu na každé rekonstrukci.
K žádnému zrušení kódování nedošlo. Ono tam totiž nikdy nebylo…
To je pravda tak na půl. Kódovat se mělo v hlavních a předjízdních kolejích, proto tam dnes také jsou KO, ale ještě před spuštěním definitivního ZZ bylo kódování zrušeno. Původně se totiž počítalo se 160 km/h i bez ETCS, čemuž odpovídá i závěrová tabulka, potažmo SW stavědla. Místní OŘ však kódování nechtělo a ony 4 koleje s kódováním by také mnoho neřešily.
Tak si račte zjistit, kdy vlastně přestavba Pardubického Hl. n. začala.
Napovím vám: Pod akcí je podepsaný předchozí ministr.
To mu neříkejte, superministr přece nemohl nic pokazit 😀
Nevíte proč se jedna kolej zprovoznila až tak pozdě? Podle fotek by mohly jezdit vlaky skoro hned po zbylých kolejích.
Je trochu zarážející, že neexistuje nějaká aplikace pro strojvůdce, která by ho varovala, že se blíží červená a strojvůdce má brzdit.
Ale ona taková aplikace existuje a je to už dost stará záležitost. Mimo to strojvedoucí má koukat. Předpokládám, pokud tam byla červená musela být před tímto signálem návěst která ho na to upozornila. Není obvyklé, že vlak jede do do oblouku a těsně před ním se objeví stůj.
Jediné kdy by snad byla červená přímo před vlakem je při odjezdu ze stanice. Ale to je stejné jako na semaforu na křožovatce. Řidič se nerozjždí dokud nemá signál volno.V opačném případě ho před naskočením červené varuje předem žlutá
Ta aplikace existuje : jmenuje se oči, mozek a zdravý rozum…
Těch „aplikací“ je víc, namátkou PZB nebo ETCS.
Blbé je, když takové aplikaci kvůli údržbě vypnou server, na kterém běží. Pak je uživatelské rozhraní nanic, ikdyž je instalované přímo do lokomotivy.
A-RJ. Stále platí, že vůz registovaný v zahraničí (zde v Rakousku) nemusí na servisní prohlídky? Teda on by na stolici torzní tuhost skříně stejně nikdo netestoval… ….ale stále je to 43 let starý vagón…
Ta energie se prostě někde vybít musela. Traxx má skříň podle nových norem, tak to odnesl vůz.
Byl by nějaký rozdíl, kdyby za lokomotivou byl nějaký novější vůz?
Podle mého názoru asi jo. Zmačkal by se třeba méně,ale energie by se přenesla i na druhý. Možná bychom měli sice více zraněných, ale možná bychom nemuseli mít mrtvé. A nebo by to dopadlo úplně stejně. Čert ví.
„Čert ví“ je správná odpověď. 13 vozů tlaku je opravdu hodně.
Mohl by se třeba vyšplhat na lokomotivu.
Nešiřte bludy
„Teda on by na stolici torzní tuhost skříně stejně nikdo netestoval“
ČD provozují převzatých vozů od ÖBB něco přes 100 ks. A testování torzní tuhosti skříně na nich fakt nedělaly.
https://www.vagonweb.cz/popisy/popisy.php?k=CD_Z#n1191
Prosakuje informace, že tam bylo nainstalováno kódování pro vlakový zabezpečovač, což by zamezilo tragické mimořádné události, ale nějaká chytrá vysoce postavená hlava rozhodla o snesení, tedy odstranění kódování. Na to by se měli novináři ptát.
Však se to taky všude při rekonstrukcích do příchodu ETCS vypíná… …a tak se místo národního zabezpečnovače nejezdí s žádným… 😉
No tak ty taky silně prosakuješ, koukám.
Prosakuje informace, že při rekonstrukcích tratí se obvykle staré nahrazuje novým. Jen se to ETCS udělat nestihlo a v tom je ten problém.
Sice projel Stůj, ale půjde se po všem možném…říká se tomu zjišťování mimopříčinných souvislostí. A může se do toho namočit každý, kdo neměl něco v pořádku.
Důležité jsou vedlejší příčiny, souvislosti které mohly mít vliv. Padáček = půjde to (i?) za výpravčím. Vozy blbě svěšené, málo brzdí – ve zprávě se to vyskytne (jako u Studenky).
Jestli při tom přijdou i na něco, co vliv nemělo, tak se to napíše, ale co s tím.
JJ. To je stejní jako když vám někdo nedá na křižovatce přednost a vy to do něj naperete, dojde ke zranění a bude se řešit, že máte na autě pneumatiky sjeté pod povolenou mez. Co na tom, že bylo sucho a hloubka dezénu neměla na brzdnou dráhu až takový vliv jako by tomu bylo za mokra.
Projel stůj. Jo, ale je dost podstatné zjistit, co k tomu přispělo. Vypnutá zabezpečovačka je jedna věc a tiskové prohlášení SŽ hodinu o nehodě nesplňuje podmínky důkazního prostředku.
Zeptám se laicky, proč vlastně byla postavena vlaková cesta nebo jak se tomu správně říká tak, aby jely vlaky proti sobě? Jakou to má logiku?
Postavit takto dvě vlakové cesty nejde. Jak plyne ze zpravodajství, vlak RJ projel návěst stůj.
No jasně, ale to není to ,co je Ivy divné. Jasně,l že to možné není, ale pak by tam musela být odbočka a přestavená výhybka pro ten náklad. To znamená, že by RJ by musel tu výhybku projet i když by byla přestavená pro protijedoucí vlak.
Říznout výhybku asi není takový problém. Přesný popis událostí se jistě dozvíme časem.
Tak tak. Ono kdyby alespoň byla aktualizovaná mapa aby se člověk mohl podívat jak je tam kolejiště dnes řešeno a z toho si udělat nějaké závěry.
Je někde aktuální plánek stanice – pokud k tomu jak bylo postaveno nebyly odvraty?
Přesněji: rozjel se ze stanice proti STŮJ.
Jak se mohl rozjet proti stůj na zelenou?
RJ odjíždí z Pece na výstrahu od perónu,
Nex vjíždí do Pce ze 2 traťové se stažením sběrače do lichých na 60 a výstraha,odjezd opět se stažením do 2 traťové.
SŽ si mění výhybku ve 2 staniční koleji a proto celé to kličkování -DI tomu říká související příčiny vzniku MU.
Ty vagóny jsou šrot z 80´ let…degradace plechů je evidentní, takové harampádí nemá na kolejích v 21´stolení co dělat !!!!
To by pak České dráhy nemohly nasazovat dvě třetiny svých vozů !
To je tím, že ta generální oprava proběhla jen barvou, nebo fólií
https://www.vagonweb.cz/popisy/popisy.php?k=CD_Z#n1191
ČD měnily vozový rám?
Spíš jde o to, jestli u rámů proběhla nějaká defektoskopie.
A proč by neměly ? V 21. století už bychom měli umět zabezpečit tak bezpečný provoz aby byly takové nehody vyloučeny.Přeci jen se železnice provozuje už nějaký ten pátek abychom to uměli. Pak můžete mít vozy klidně staré.
Ty vozy mají nosný rám. Plechy samotné jsou jen opláštění, nemají přenášet podélné síly od spřáhel, od toho je ten rám.
To není plechařina jak u osobáku se samonosnou karoserí.
Tak to by nejen v ČR, ale i jinde v Evropě spousta vlaků nejezdila. Nových osobních vozů klasické stavby je opravdu poskromnu v celé Evropě.
Fakt dobré záběry, díky!
„…než přišel střet, byl v ní zaklíněn první kontejnerový vagon.“
To jako lokomotiva ČD Cargo zůstala stát jako přikována ještě před střetem a mezitím ji zezadu zničila tíha celého vlaku? Bylo zde na mašinách užito nějaké elektromagnetické brzy?
Elektromagnetická brzda na lokomotivě 😂
Patrně byla myšlena rychlobrzda a podle toho videa to vypadá, že rozhodně nebyla, protože to by brzdy řvaly už před srážkou
Také mi chybí zmínky o brzdění natož o použití rychlobrzdy!
Podle videa rychlobrzda byla, ale nekovový špalky nekvičí, a v malých rychlostech brzdí málo
Tady je nějaké video. Ale přijde mi nějaké zvláštní.
https://www.novinky.cz/clanek/krimi-uplne-ticho-jen-po-kolejich-chodili-lidi-v-soku-popisuji-nehodu-v-pardubicich-policiste-40475041#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=novinky.sznhp.box&source=hp&seq_no=2&utm_campaign=abtest255_trending_llm_varA&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz
Podle mapy je vlak zachycený kamerou vlak nákladní a nevypadá to, že by před strážkou nějak extra brzdil podle toho jak se vozy posouvají.Zvláští je, že po nárazu tedy po ráně ještě vozy dále kus jedou a je slyšet skřípění brzd.
https://mapy.cz/letecka?vlastni-body&ut=Kamera&uc=9j9j4xXgaw&ud=50%C2%B01%2759.497%22N%2C%2015%C2%B046%2748.564%22E&x=15.7792073&y=50.0325373&z=18
Já nevím jak vy, ale já tam slyším jak vlak brzdí, narazí a pak během chvilky je vidět, že stojí.
Tak já ty brzdy před nárazem neslyším. Ale v čase 00:23 je slyšet zpomalující se frekvence přejezdu styků kolejnic. Pak je hned rána a až potom brzdy začnou skřípat ale vagony se po ráně ještě nějakých 5 vteřin sunou.
No ale pokud je to po rekonstrukci říkám si. Jsou tam vůbec styky kolejnic aby ty vagony dělaly takový hluk ?
To jsou spíš „šišatá“ kola, jde slyšet jak začal brzdit. Styky tam nejsou.
Ok. Tak asi špatné repro nebo uši.
Ale jo, začínají. Ono než uteče vzduch z potrubí celého vlaku, přestaví se rozvaděče ve vozech a naplní se brzdové válce opravdu netrvá jen zlomek vteřiny….
Tím samozřejmě neříkám, že ojetiny co má RJ jsou OK. Je to srovnatelné třeba s 642. Buďto shnilé nebo nulové deformační prvky.
O B249 a podobných UIC Y vozech raději pomlčet.
Ty mají paradoxně rám silnější, ale zase „dřevěnou podlahu“. Těžko soudit…
„…než přišel střet, byl v ní zaklíněn první kontejnerový vagon.“
To jako lokomotiva ČD Cargo zůstala stát jako přikována ještě před střetem a mezitím ji zezadu zničila tíha celého vlaku? Bylo zde na mašinách užito nějaké elektromagnetické brzy?
Celkem úsměvné je číst o bezpečnostních prvcích lokomotiv a vozů. Možná tito pisatelé zapomínají na nehodu u Domažlic 844 vs 233, obě vozidla dle moderní normy a 3 mrtví. A mmch doporučuji se podívat na ex vectrona IDSC, jenž měl nehodu v Třebové a přišel o zadní stanoviště.
Herkules rozhodně všechny nejnovější normy nesplnoval, vždyť je 20 let starý. Taky ho žralok pěkně rozparal.
Od jisté rychlosti už pasivní bezpečnostní prvky nemají šanci.
Vidíme jak roste bezpečnost jednotlivých vozidel – lokomotiva RegioJetu a kontejnery neporušené. Stará lokomotiva od ČD Cargo na odpis a staré osobní vagony asi tak „chrání“, jako auta v té době výroby, jako nějaká Škodka 105.
Jasně moc nebývá, ale i toto může být rozlišující faktor, čím jet. Stáří souprav. Navíc u RJ nepříjemný faktor, že moderní lokomotiva versus staré vagony – pak plně přenese deformaci na ty za sebou..
Jo. Chce to jet v kontyšu…
Hele, když bude pevnější lokomotiva a nebude mít možnost náraz pohltit jasně, že se vozy za ní o to více poškodí. Někam se ta energie ztratit musí.
Toto není úplně přesné. Takhle to úplně posuzovat nejde. Samozřejmě je jasné,že nová lokomotiva splňuje přísnější normy na bezpečnost než RESO. Nicméně, je klidně možné že i TRAXX by dopadl podobně kdyby vedl nákladní vlak. Expres RJ je přece jenom lehčí než NEX ( nákladní expres) tvořený kontejnery. Takže v opačném poměru by to mohlo dopadnout stejně. Tady může byt strasně mno různých vlivů, rychlost, hmotnost atd. Neshazoval bych uplně kvalitu lokomotiv Škoda.
Kontejner za loko ČDC byl údajně prázdný. Ale při takové ráně by asi vyskočil nahoru i ložený. Nebo do strany. Přesně jak píšete – někam se ta energie ztratit musí.
Hmm. Na fotkách je hezky vidět jak se projevila nová lokomotiva splňující veškeré tsi ohledně nárazů, kdy veškeré síly převedla do vagónů za sebou , což nevím zda je pozitivní jev, rozhodně ne pro cestující.
U cargo lokomotivy je paradoxní, že kdyby se strojvedoucí běžel úkryt do druhé části lokomotivy, tak by dopadl mnohem hůře.
Srážka ji evidentně zvedla a prakticky podstrcila pod nakladni vůz který jí rozparal.
Přesně to mě děsí, staré vozy, nebo zde oblíbené repase s původní konstrukcí a původním rámem… Složí se to jak harmonika.
Tak tak, ETCS do každé laminátky…
Aktivní bezpečnost samozřejmě pomůže, když začne mašina brzdit dřív a tak aby neprojela stůj.
Konkrétně ani ten CityElefant nemusel být těžce poškozený.
Tak on ten vůze je také docela OK, stačí se podívat na okna. Kdoví zda zrovna ty představky, nejsou u něj myšlené jako deformační zóna. Stačí se podívat jak dopadly vozy u jiných nehod.
Jenže tam nejde jen o představek, ale zdemolovaná jsou přinejmenším první dvě kupé.
Na první fotce, nevíte proč je ta protihluková zeď vpravo dvojitá?
Jedno je phs druhá řada je betonový plot majitele pozemku.
segregace via PHS? v krajině nám to teď dost bují