Dopravci Infrastruktura Železnice Zprávy

Obrazem: Dráhy zprovoznily v Budějovicích novou myčku za 31 milionů

Nová myčka vlaků, České Budějovice. Autor: Josef Holek/České dráhy
Nová myčka vlaků, České Budějovice. Autor: Josef Holek/České dráhy

České dráhy po deseti měsících výstavby zprovoznily novou myčku kolejových vozidel v Českých Budějovicích. Mycí program jako první vyzkoušel motorový vůz řady 842, který se chystá na sobotní přehlídku v rámci Národního dne železnice.

České dráhy si od nového umývače slibují zvýšení kultury cestování v regionu a na dálkových linkách vycházejících z Českých Budějovic. Celková investice činila 30,5 milionu korun, návratnost se odhaduje na šest let.

„Myčka je schopna obsloužit až 20 vozidel za 24 hodin. Délka umývaného vozidla dosahuje až 30 metrů a umožňuje mytí samostatných vozidel i celých souprav,“ ředitel Oblastního centra údržby Západ Vladimír Janoušek.

Myčka umožňuje mytí bočnic a čela motorových vozů řad 810, 842, 854, motorových jednotek 814+914 Regionova, elektrických jednotek 650+651 RegioPanter, motorových lokomotiv řad 750, 754, elektrických lokomotiv řad 242, 362, 363 a Taurus. U ostatních skříňových železničních vozidel včetně osobních vozů umožňuje mytí bočnic.

Zařízení má podobu jednokolejné haly o délce 37 metrů a šířce 7,8 metru. Pro odvod znečištěné vody jsou v celé délce haly umístěny nerezové záchytné vany. Dešťová voda je ze střechy haly svedena do podzemní retenční nádrže pro využití při mycím procesu.

Technologie
Pojízdný mycí portál osazený bočními a střešními kartáči nabízí tři stupně mytí: ekologický, standardní a intenzivní. Mytí se provádí buď alkalickým, nebo kyselým mycím prostředkem, který se pravidelně střídá. Znečištěná voda je zachycována v podzemní sedimentační nádrži, odkud je čerpána do čistírny odpadních vod a po přečištění je shromažďována v retenční nádrži. Při mycím procesu je opětovně využívána recyklovaná voda, pouze finální oplach je prováděn čistou vodou z vodovodního řadu. Při poklesu venkovní teploty pod 3 °C dojde k automatickému odstavení technologie a odvodnění celého systému.

17 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Takže je to nová myčka, stavěná 10 roků, která při poklesu teploty pod 3 stupně nefunguje? 🙂 To v zimě myčka není potřeba?

    Dále produktivita 20 vozidel za 24 hodin – vagony, které se myjí jen z boku to umí doufám trochu rychleji…

    • to stačí infra panel na kartáče a na přívod vody samoregulační topný kabel a ve výjezdu ventilátor. Když voda teče, tak nezamrzne, ale může to namrzat na vozech, ale do mínus 6-8 je to v pohodě. Kamiony se umývají venku i v zimě.

    • Mokrý vůz ven ale nesmí, ten v těch myčkách vždy čeká, než uschne, to už kapacitu myčky velmi snižuje, klidně na polovinu.

      • Pokud se dobře pamatuji na doby minulé, tak třeba „venkovní“ rozvody vody na plnění nádrží vozů vodou fungovaly do teploty +5 °C, a jakmile klesla teplota vzduchu pod tuto hodnotu (i jen jednorázově a nebylo-li zřejmé, že se ještě oteplí na další delší období), tak už byly rozvody vypouštěny a vodou se od té doby vozy nezbrojily – takže i v případě mytí skříní vozidel zvenku platí asi nějaká podobná „logika“, a kdo ji zavedl, asi na základě letitých zkušeností věděl, co dělá: může se nám to sice nelíbit (a nikdy se to nelíbilo ani mně), ale kov je velký vodič („odváděč“) tepla a i jen zvenku namrzlé skříně vozidel asi nelze považovat za pro provoz bezpečné (zejména pokud jde například o spolehlivost nástupních dveří a bezpečnost nástupních schodů) – osobní vagon či lokomotiva zkrátka nejsou pouhými osobními auty …

  • jsem zvědavý kdy si svojí myčku postaví regiojet nebo leoexpress….nebo zase budou muset čd povinně mít konkurenci soupravy????….soustruhy si regio i leo určitě taky vybudují svoje…nevěřím tomu,že by používali služby čd,když čd jsou tak tragické jak se o nich tady píše v diskuzích …to by muselo být pod jejich soutěživou úroveň…..

    • já si taky myčku aut nebudu stavět, nebot od státu nedostávám nic a vše si platím, ale není pro mně problém někomu ty peníze dát a najít někoho co není vyžírka státu.

      • otevřu si hospodu a pípu mi bude půjčovat konkurence…má to logiku….anebo pronajímat za peníze….na pokyn známého z dozorčí rady čd nebo čd carga,protože dělal dříve u regiojetu….

          • Pivovary jsou sice v Českých Budějovicích minimálně dva, ale vy snad víte o nějaké tamní firmě (či v okolí), která by disponovala myčkou skříní kolejových vozidel napojenou na síť SŽDC a s takovou kapacitou, aby její „přebytky“ mohla nabízet potenciálním zájemcům (= dopravcům) třeba i jen jako svoji „komerční aktivitu“?

        • Je vidět, že o hospodě nic nevíte. Pípu vám totiž dodá pivovar… Samozřejmě, když nebudete mít výtoč, tak vám ji sebere, ale pak můžete hospodu zavřít… Tož asi tak…

  • můj příspěvek tak trochu mimo téma:
    Cesta ke klimatizovaným vlakům s připojením k internetu a moderním dvouvozovým soupravám na jihočeských kolejích se komplikuje. Do dvou samostatných tendrů na provoz motorových a elektrifikovaných tratí na nadcházejících 15 let v celkové hodnotě přesahující 10,7 miliardy korun se Jihočeskému kraji přihlásily v obou případech jen České dráhy. A jejich nabídka je pro hejtmanství neakceptovatelná. „Rada kraje zrušila oba tendry. Důvodem je vysoká cena, kterou České dráhy za provoz těchto tratí v dalších letech požadují,“ řekla hejtmanka Ivana Stráská.
    Motorové tratě, které jsou ve hře, jsou hlavně na Písecku, Strakonicku a Táborsku. Soupravy na nich najezdí přes 1,9 milionu kilometrů ročně a celkový objem zakázky na 15 let v období od nových jízdních řádů v prosinci 2019 až do konce roku 2034 je 3,5 miliardy korun. Více než sedmimiliardový tendr se týká tratí napříč prakticky celými jižními Čechami. Kraj do tohoto souboru už zahrnul i úsek Veselí nad Lužnicí – České Velenice, u něhož počítá s elektrifikací do roku 2025. Na těchto tratích najedou vlaky ročně 3,6 milionu kilometrů. „Současná cena za vlakový kilometr je 114,90 koruny. České dráhy nyní navrhují cenu o 80 až 90 procent vyšší. U elektrické trakce je to nad 200 korun za vlakový kilometr. To je cena, kterou nejsme schopni akceptovat,“ upřesnil krajský radní Antonín Krák, který má na starosti veřejné zakázky. O uhrazení provozu dopravcům na regionálních tratích se dělí kraj se státem. Stát jim hradí necelou třetinu, zbytek musí doplatit kraj. „České dráhy splnily podmínky tendru, akorát cena je nepřiměřená, i z hlediska ekonomických možností kraje,“ popsal Ivan Študlar, dopravní konzultant společnosti Jikord, která koordinuje veřejnou dopravu v Jihočeském kraji.
    Podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského si však takovou cenu vynutily vysoké nároky hejtmanství. „V případě obou tendrů v Jihočeském kraji jsme připravili velmi kvalitní nabídky, které ve všech parametrech odrážejí vysoké nároky zadavatele. Skutečnost, že se do tendru nepřihlásili žádní soukromí dopravci navzdory svým proklamacím o zájmu o tyto soutěže, ukazuje, že parametry obou tendrů byly tak náročné, že je může splnit jen velká a silná společnost, jako jsou například České dráhy,“ sdělil Šťáhlavský. Kraj si v podmínkách těchto veřejných zakázek vymiňuje, aby dopravce postupně garantoval klimatizované vozy, ale třeba i wi-fi připojení a další služby na všech spojích. Nové patnáctileté smlouvy na provoz vlaků v motorové a elektrické trakci na jihu Čech mají začít platit od prosince 2019. Poté, co včera rada kraje oba tendry zrušila, musí připravit specialisté na dopravu návrh, jak se s novou situací vypořádat. „Variant je několik. Například znovu vyhlásit tendr za upravených podmínek, možnost přímého zadání na čtyři nebo na deset let, nebo rozdělit soubor na menší celky,“ naznačil Študlar.
    (MF Dnes)

    • „můj příspěvek tak trochu mimo téma“
      Proč mimo téma? Vždyť třeba i ta nová českobudějovická myčka může být právě jedním z (mnoha) důvodů, proč ČD požadují tak vysoké sazby za případné plnění požadavků českobudějovických objednatelů dopravy.

      • Kdyby myčku postavily a obsluhovaly sždc, tak by náklady a provoz vyšly na polovic.

        • Je to sice možné (a vlastně asi i docela logické), ale SŽDC zatím nemá důvod (a jako „státní organizace“ nejspíše ani „kompetenci“), aby něco takového provedla – ale nemohlo by to být vybudováno v prostorech depa jakéhokoli dopravce, které SŽDC nepatří …

    • Aneb, nebudete mít žádné vlaky, protože České dráhy, národní dopravce chce hoooodně moc peněz… Fuj, je mi z vás špatně…

  • No, to jsem tedy „sám žádostiv“: minulou neděli jsem jel z Prahy do Tábora a zpět (podívat se na Šatavovu výstavu rakouského „Krokodila“) a přes okenní skla vagonů v „plívových“ českobudějovických rychlících téměř nebylo vidět …

Newsletter

Partneři


Výběr editora