Obrazem: DPMB vylepší tramvaje Škoda 13T, dostanou nový vzhled. První už míří do provozu
Tramvaje dostanou nový lak, sedadla budou přečalouněna a otočena ve směru jízdy. Přibude i jeden schod.
Dopravní podnik města Brna (DPMB) postupně vylepší všech 49 tramvají typu Škoda 13T, které začaly jezdit v brněnských ulicích před 14 lety. Procedurou už prošlo první vozidlo, které nyní polyká zkušební kilometry bez cestujících. Do běžného provozu se zařadí do konce týdne, oznámil dnes DPMB.
Modernizací projde elektrická výzbroj a interiér, tramvaje dostanou i nový barevný kabát, který podle DPMB připomíná tramvaje Drak (EVO2). Pro jejich vzhled jsou charakteristické červené linie, které mají symbolizovat kličkování vozů MHD v provozu. Letos by modernizací měly projít tři tramvaje 13T, příští rok tucet.
„Vzhledem k tomu, že už vozy z první série najezdily v provozu 600 tisíc kilometrů, nastal podle našeho servisního plánu čas na provedení takzvané velké prohlídky, během které se vůz demontuje na části, zkontroluje a provede výměna opotřebených komponent. Navíc jsme přidali několik prvků pro cestující a také zcela nový design,“ uvedl generální ředitel DPMB Miloš Havránek.
Pracovníci ústředních dílen DPMB vozy rozpojí na jednotlivé články, demontují vnější i vnitřní vybavení, všechny díly zkontrolují, očistí, opraví nebo vymění. Stejně tak postupují s podvozky. V závěru prací, které trvají v případě tramvaje 13T pět měsíců, vůz složí a provedou přelakování karoserie.
„Některá sedadla jsme pro větší pohodlí otočili po směru jízdy. V interiéru jsme mezi články doplnili schodek navíc, který je osvětlený a zajistí tak větší bezpečnost cestujících při průchodu vozem. Zcela nové bude i čalounění na sedadlech, použili jsme stejný vzor jako při výrobě tramvají Drak,“ doplnil Havránek. Náklady na materiál a práci činí na jeden vůz přibližně šest miliónů korun.
Tramvaje Škoda 13T nakoupil brněnský dopravní podnik postupně v letech 2007 až 2016. Jde o pětičlánkové nízkopodlažní vozy s elektrickou výsuvnou plošinou pro nástup vozíčkářů. Pro tyto vozy je typické čelo vozu v designu Porsche, v interiéru prvních sérií pak umístění části sedadel podélně naproti sobě. Nejčastěji se s nimi cestující v Brně svezou na linkách 2, 3, 5 a 6.
Tramvaj 13T byla vyvinuta pro Brno, vychází přitom z typu 14T zkonstruovaného pro Prahu. Od svého předchůdce se odlišuje jen v detailech.