Autobusy Doprava ve městě Elektromobilita Informační technologie Infrastruktura Zprávy

Obrazem: Do ulic Vídně vyjely na testy první dva autonomní minibusy

Autonomní elektrický minibus ve Vídni. Autor: © Wiener Linien/Manfred Helmer
Autonomní elektrický minibus ve Vídni. Autor: © Wiener Linien/Manfred Helmer

Vídeň se v pátek zařadila k průkopnickým městům, která se odhodlala vyzkoušet v provozu autonomní vozidla hromadné dopravy. Projektové konsorcium „auto.Bus – Seestadt“ poprvé vypustilo na testy do ulic dva elektrické autobusy bez řidiče. Stalo se tak na severovýchodě Vídně v moderní čtvrti Aspern.

Půlkilometrová testovací trasa vedla od konečné stanice metra Aspern k místnímu technologickému centru a zpět. Obě vozidla opakovaně zvládla trasu bez problémů včetně spojení se semafory, oznámila v tiskové zprávě Zahraniční kancelář města Vídně.

Městský dopravní podnik Wiener Linien chce s testy v provozu pokračovat na podzim, příští rok by v části Aspern, která má pověst inovativního centra, měla obě vozidla vyjet do provozu i s cestujícími. Autobusy budou vozit cestující ze zastávek v okolí stanice metra, a to zdarma. Svézt se bude moci kdokoliv, nepůjde však ještě o klasický linkový provoz. V jedenáctimístném vozidle bude vždy přítomen vyškolený operátor, který v případě potřeby zasáhne do řízení, na cestující tedy zbude po deseti místech.

„Bezpečnost cestujících je pro nás na prvním místě,“ uvedla ředitelka dopravního podniku Alexandra Reinaglová. V případě technických, provozních nebo povětrnostních komplikací nebude Wiener Linien za samochody zajišťovat náhradní dopravu.

Konsorcium „auto.Bus – Seestadt“ vede dopravní podnik Wiener Linien a vědecky jej zastřešuje Austrian Institute of Technology. Dalšími partnery jsou výrobce autonomních autobusů NAVYA, bezpečnostní institut KFV a Siemens.
Kromě jízd v ulicích probíhá testování a výzkum i v areálu autobusových garáží ve čtvrti Leopoldau. Výhledovým cílem Wiener Linien je učinit z autonomního řízení v MHD běžnou záležitost.

Podobná vozítka se testovala či testují i v dalších městech, například ve švýcarském Sionu, rakouském Salcburku nebo francouzském Lyonu. Jde zatím spíše o turistickou atrakci, nikoli o součást pravidelné dopravy. Podobně jako ve Vídni jezdí 20 km/h a hlídá je pověřený pracovník

Detaily projektu

Počet vozidel: 2
Náklady projektu: kolem 1,5 milionu eur
Délka / šířka / výška: 4,75 m / 2,11 m / 2,65 m
Kapacita: 11 cestujících (včetně jednoho operátora)
Nejvyšší povolená rychlost v automatickém módu: 20 km/h
Maximální výdrž: 9 hodin
Průměrná doba nabíjení: 4 až 8 hodin

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Panoramix
Host
Panoramix

Nějak nechápu smysl testování při maximální rychlosti 20 km/h. V běžném provozu se jezdí podstatně rychleji, takže tím toho moc neotestují. Resp. nebudou mít ověřeno, jak se minibus vyrovná se stejnou situací při rychlosti 20 km/h a třeba při 50 km/h. Navíc kapacitně je to taky hrozně malé, 11 lidí je spíše takové větší taxi než autobus. Pro smysluplné využití v rámci běžné MHD to nemá moc předpokladů. Takovéhle vozítko vidím tak možná jako nějaký povoz na výstaviště nebo velká parkoviště před nákupními centry, kde mohou svážet zákazníky ke vchodu.

h8
Host
h8

podle mého jde o ideální řešení třeba do pěších zón, lázeňských parků apod. Časem se určitě povolená rychlost pro autonomní vozítka zvýší a pak si dokáži představit jejich nasazení v okrajových částech měst tvořených rodinnou zástavbou – kapacita 11 osob při dobrém intervalu může být dostatečná. Výhledově dalším uplatněním by mohla být obsluha řídce osídlených oblastí (u nás Vysočina, jižní Čechy, Sudety), které nikdy nebudou generovat dostatek cestujících na plnohodnotný autobus a už dnes, pokud tam vůbec něco jezdí, tak různé Stratosy a Rošera.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

V pěších zónách to asi velké využití mít nebude – kvůli větší bezpečnosti by asi bylo lepší provozovat to po nějakých specializovaných vyhrazených jízdních cestách, maximálně v nějakých ulicích s minimálním provozem.

Aleš Stuchlík
Host
Aleš Stuchlík

Pro cestující bude lepší pidibus každé dvě minuty než standardní bus jednou za 20 minut. Možné bude i zavádění většího počtu linek a snížení přestupů.
Co se týče rychlosti, tak předpokládám že se bude časem zvyšovat.

Martin
Host
Martin

V případě technických, provozních nebo povětrnostních komplikací nebude Wiener Linien za samochody zajišťovat náhradní dopravu.

Tedy chvilku jsem vahal, ale pak mi doslo, ze „samochody“ budou ty autonomni busy, asi z polstiny samochod – automobil…

Partneři


Newsletter

Výběr editora