Obrazem: Do ulic Vídně vyjely na testy první dva autonomní minibusy
Vídeň se v pátek zařadila k průkopnickým městům, která se odhodlala vyzkoušet v provozu autonomní vozidla hromadné dopravy. Projektové konsorcium
Vídeň se v pátek zařadila k průkopnickým městům, která se odhodlala vyzkoušet v provozu autonomní vozidla hromadné dopravy. Projektové konsorcium „auto.Bus – Seestadt“ poprvé vypustilo na testy do ulic dva elektrické autobusy bez řidiče. Stalo se tak na severovýchodě Vídně v moderní čtvrti Aspern.
Půlkilometrová testovací trasa vedla od konečné stanice metra Aspern k místnímu technologickému centru a zpět. Obě vozidla opakovaně zvládla trasu bez problémů včetně spojení se semafory, oznámila v tiskové zprávě Zahraniční kancelář města Vídně.
Městský dopravní podnik Wiener Linien chce s testy v provozu pokračovat na podzim, příští rok by v části Aspern, která má pověst inovativního centra, měla obě vozidla vyjet do provozu i s cestujícími. Autobusy budou vozit cestující ze zastávek v okolí stanice metra, a to zdarma. Svézt se bude moci kdokoliv, nepůjde však ještě o klasický linkový provoz. V jedenáctimístném vozidle bude vždy přítomen vyškolený operátor, který v případě potřeby zasáhne do řízení, na cestující tedy zbude po deseti místech.
„Bezpečnost cestujících je pro nás na prvním místě,“ uvedla ředitelka dopravního podniku Alexandra Reinaglová. V případě technických, provozních nebo povětrnostních komplikací nebude Wiener Linien za samochody zajišťovat náhradní dopravu.
Konsorcium „auto.Bus – Seestadt“ vede dopravní podnik Wiener Linien a vědecky jej zastřešuje Austrian Institute of Technology. Dalšími partnery jsou výrobce autonomních autobusů NAVYA, bezpečnostní institut KFV a Siemens.
Kromě jízd v ulicích probíhá testování a výzkum i v areálu autobusových garáží ve čtvrti Leopoldau. Výhledovým cílem Wiener Linien je učinit z autonomního řízení v MHD běžnou záležitost.
Podobná vozítka se testovala či testují i v dalších městech, například ve švýcarském Sionu, rakouském Salcburku nebo francouzském Lyonu. Jde zatím spíše o turistickou atrakci, nikoli o součást pravidelné dopravy. Podobně jako ve Vídni jezdí 20 km/h a hlídá je pověřený pracovník
Detaily projektu
Počet vozidel: 2
Náklady projektu: kolem 1,5 milionu eur
Délka / šířka / výška: 4,75 m / 2,11 m / 2,65 m
Kapacita: 11 cestujících (včetně jednoho operátora)
Nejvyšší povolená rychlost v automatickém módu: 20 km/h
Maximální výdrž: 9 hodin
Průměrná doba nabíjení: 4 až 8 hodin