Obrazem: Do Bratislavy dorazil první „megatrolejbus“, stejný bude jezdit v Praze na letiště

Trolejbus Škoda-Solaris 24m pro Bratislavu. Foto: DPBTrolejbus Škoda-Solaris 24m pro Bratislavu. Foto: DPB

Vozidlo je dlouhé 24,7 metru, přepraví až 180 cestujících.

Dopravný podnik Bratislava (DPB) dnes převzal od sdružení Solaris Bus & Coach a Škoda Electric první z tříčlánkových trolejbusů. Stal se tak prvním dopravcem v bývalém Československu, který s tak dlouhým trolejbusem bude jezdit.

První ze šestnácti objednaných vozů, které dopravce označil jako megatrolejbus, dorazil do bratislavského Depa Jurajov dvor (Trnávka). Do provozu s cestujícími se dostane ještě letos. Stejné trolejbusy budou jezdit i v Praze na lince 119 z Veleslavína na Letiště Václava Havla.

Nový trolejbus nese oficiálně název Škoda-Solaris 24m, výrobce karoserie Solaris ho přesto v zadní části označil podle svého modelu Trolino 24. Karoserie je polská, elektrovýzbroj česká. Trolejbus je parciální, může tak jezdit i mimo troleje. Je plně klimatizovaný. DPB jeho nákup financuje z evropských dotací.

Nasazení na linku na východ města

Vozidla v bratislavské MHD procházejí v posledních měsících velkou modernizací. Jen před pár dny DPB představil nové vodíkové a hybridní autobusy a také nové tramvaje, které jezdily několik dnů ve zkušebním provozu bez povolení. „Atraktivní, kvalitní a také ekologická městská hromadná doprava je pro každodenní život ve městě klíčová,“ řekl primátor Bratislavy Matúš Vallo.

Obrazem: Do Bratislavy dorazily nové tramvaje a trolejbusy od Škody

Nákupu nových trolejbusů předcházelo testování 24 metrů dlouhých vozidel. DPB si chtěl ověřit, zda zvládnou trolejbusy provoz v bratislavských ulicích. V praxi se podle dopravce ukázalo, že se tříčlánkový trolejbus chová téměř stejně jako dvoučlánkový.

Nové trolejbusy nasadí dopravce na linku 71 do od hlavního nádraží (Hlavná stanica) do čtvrti Dolné Hony na východě města. Kapacita míst k sezení na této lince tak stoupne o 20 %, celková přepravní kapacita téměř o 50 %.

DPB uvedl, že se s dlouhými trolejbusy inspiroval hlavně ve Švýcarsku a dalších evropských městech, kde tříčlánková vozidla jezdí. V Evropě jezdí například v Ženevě, Curychu, Malmö, Linci, Utrechtu či Tiraně.

Trolejbus Škoda-Solaris 24m pro Bratislavu. Foto: DPBTrolejbus Škoda-Solaris 24m pro Bratislavu. Foto: DPBTrolejbus Škoda-Solaris 24m pro Bratislavu. Foto: DPBTrolejbus Škoda-Solaris 24m pro Bratislavu. Foto: DPBTrolejbus Škoda-Solaris 24m pro Bratislavu. Foto: DPBTrolejbus Škoda-Solaris 24m pro Bratislavu. Foto: DPBTrolejbus Škoda-Solaris 24m pro Bratislavu. Foto: DPBTrolejbus Škoda-Solaris 24m pro Bratislavu. Foto: DPBTrolejbus Škoda Solaris 24 pro Bratislavu. Foto: Škoda Group

Základní technické údaje o trolejbusu Škoda-Solaris 24m

Délka: 24 700 mm
Šířka: 2 550 mm
Výška: 3 500 mm (se staženými sběrači)
Rozvor: přední 5 900 mm / střední 6 000 mm / zadní 7 350 mm
Celková maximální hmotnost: 38 000 kg
Maximální rychlost:70 km/h
Počet náprav: 4
Počet poháněných náprav: 2 (druhá a třetí)
Počet řízených náprav: 2 (přední a zadní)
Počet dveří pro nástup a výstup: 5
Nástupní výška: 320 mm
Celkový počet sedadel: 52
Celkový počet cestujících: 179
Počet motorů: 2
Výkon trakčního elektromotoru: 160 kW
Kapacita trakční baterie: 60 kWh

Tagy Dopravný podnik Bratislava DPB Škoda Electric Škoda-Solaris 24 Solaris Bus & Coach
83 komentářů