Obrazem: Deště uvolnily z přístavů těžké náklady, vyplul obří lis nebo kouřovod

Přeprava kouřovodu, Týnec nad Labem. Pramen: ŘVCPřeprava kouřovodu, Týnec nad Labem. Pramen: ŘVC

Díly kouřovodu čekaly na vodu čtyři měsíce v Týnci nad Labem. Nyní zamířily do Hamburku a po moři do Egypta.

Několik týdnů deštivého počasí a upouštění vltavské kaskády pomohly v posledních dvou týdnech uskutečnit přepravy nadrozměrných a extrémně těžkých kusů, které byly uvězněny v přístavech. Lodě dopravily do České republiky nebo naopak vyvezly do námořních přístavů náklady, které přes čtyři měsíce čekaly na dostatek vody v Labi.

Například v pondělí byly v Týnci nad Labem naloženy na loď 5,5 metru vysoké díly kouřovodů (od 45 do 80 tun), které putují k zákazníkovi do Egypta. Před dvěma týdny se dala do pohybu rekordní slévárenská kokila o hmotnosti 140 tun a minulý týden byl dovezen do Čech obří lis s díly 150 tun těžkými. Další velké náklady připravují dopravci a přístavy k nakládce.

Například kokila putovala z Lovosic po Labi a dále soustavou německých kanálů a po Rýně do Rotterdamu. Cílovou destinací je Sheffield ve Velké Británii. Díly kouřovodu čekaly v Týnci nad Labem na vodu čtyři měsíce. Nyní zamířily do Hamburku a po moři do Egypta. V opačném směru byl z Hamburku dovezen obří lis, jehož díly se vykládaly v Děčíně a v Lovosicích.

Překládka částí obřího lisu, Lovosice. Pramen: ŘVCPřeprava kouřovodu směr Egypt, Týnec nad Labem. Pramen: ŘVCPřekládka částí obřího lisu, Děčín. Pramen: ŘVCPřekládka částí obřího lisu, Děčín. Pramen: ŘVCPřeprava kouřovodu směr Egypt, Týnec nad Labem. Pramen: ŘVCPřeprava kouřovodu směr Egypt, Týnec nad Labem. Pramen: ŘVCPřekládka částí obřího lisu, Lovosice. Pramen: ŘVCPřekládka částí obřího lisu, Lovosice. Pramen: ŘVCPřekládka částí obřího lisu, Lovosice. Pramen: ŘVCNakládání obří kokily v přístavu Lovosice. Pramen: ŘVC ČRNakládání obří kokily v přístavu Lovosice. Pramen: ŘVC ČRNakládání obří kokily v přístavu Lovosice. Pramen: ŘVC ČRNakládání obří kokily v přístavu Lovosice. Pramen: ŘVC ČR

„Tento druh nákladů se pro své rozměry přepravuje po silnici jen velmi obtížně, při souběžných omezeních dopravy a mimořádných opatřeních po cestě. Po silnici nelze náklady dopravit přes pohraniční hory a dále přes Německo do námořních přístavů. Oproti tomu pro vnitrozemskou loď se jedná o běžný náklad, který potřebuje jen jediné – dostatek vody na úseku Labe, kde nejsou zdymadla,“ uvedlo Ředitelství vodních cest (ŘVC).

Zmíněný úsek, který je závislý výhradně na přírodních podmínkách, leží mezi Ústím nad Labem a německou hranicí. Zbytek 190 kilometrů labské cesty na českém území udržuje v provozu 21 zdymadel, lodě tak mohou plout celý rok bez omezení. „Pokud by stál plavební stupeň Děčín, byla by splavnost Labe dostatečná a náklady by nemusely čekat,“ zmínil šéf ŘVC Lubomír Fojtů letitou slabinu labské vodní cesty. Stavbu jezu pod Děčínem se ministerstvu dopravy dlouhodobě nedaří prosadit proti odporu ochránců přírody.

Tagy Labe nadrozměrný náklad Plavební stupeň Děčín ŘVC vltavsko-labská vodní cesta
30 komentářů