Obrazem: Deště uvolnily z přístavů těžké náklady, vyplul obří lis nebo kouřovod
Díly kouřovodu čekaly na vodu čtyři měsíce v Týnci nad Labem. Nyní zamířily do Hamburku a po moři do Egypta.
Několik týdnů deštivého počasí a upouštění vltavské kaskády pomohly v posledních dvou týdnech uskutečnit přepravy nadrozměrných a extrémně těžkých kusů, které byly uvězněny v přístavech. Lodě dopravily do České republiky nebo naopak vyvezly do námořních přístavů náklady, které přes čtyři měsíce čekaly na dostatek vody v Labi.
Například v pondělí byly v Týnci nad Labem naloženy na loď 5,5 metru vysoké díly kouřovodů (od 45 do 80 tun), které putují k zákazníkovi do Egypta. Před dvěma týdny se dala do pohybu rekordní slévárenská kokila o hmotnosti 140 tun a minulý týden byl dovezen do Čech obří lis s díly 150 tun těžkými. Další velké náklady připravují dopravci a přístavy k nakládce.
Například kokila putovala z Lovosic po Labi a dále soustavou německých kanálů a po Rýně do Rotterdamu. Cílovou destinací je Sheffield ve Velké Británii. Díly kouřovodu čekaly v Týnci nad Labem na vodu čtyři měsíce. Nyní zamířily do Hamburku a po moři do Egypta. V opačném směru byl z Hamburku dovezen obří lis, jehož díly se vykládaly v Děčíně a v Lovosicích.
„Tento druh nákladů se pro své rozměry přepravuje po silnici jen velmi obtížně, při souběžných omezeních dopravy a mimořádných opatřeních po cestě. Po silnici nelze náklady dopravit přes pohraniční hory a dále přes Německo do námořních přístavů. Oproti tomu pro vnitrozemskou loď se jedná o běžný náklad, který potřebuje jen jediné – dostatek vody na úseku Labe, kde nejsou zdymadla,“ uvedlo Ředitelství vodních cest (ŘVC).
Zmíněný úsek, který je závislý výhradně na přírodních podmínkách, leží mezi Ústím nad Labem a německou hranicí. Zbytek 190 kilometrů labské cesty na českém území udržuje v provozu 21 zdymadel, lodě tak mohou plout celý rok bez omezení. „Pokud by stál plavební stupeň Děčín, byla by splavnost Labe dostatečná a náklady by nemusely čekat,“ zmínil šéf ŘVC Lubomír Fojtů letitou slabinu labské vodní cesty. Stavbu jezu pod Děčínem se ministerstvu dopravy dlouhodobě nedaří prosadit proti odporu ochránců přírody.