Obrazem: Dcera Metrostavu staví most v Norském moři, překlene úžinu mezi ostrovy

Stavba nového mostu mezi ostrovy mezi ostrovy Bergsøya a Nerlandsøya. Pramen: Metrostav NorgeStavba nového mostu mezi ostrovy mezi ostrovy Bergsøya a Nerlandsøya. Pramen: Metrostav Norge

Stavbaři se musejí vyrovnat se severskými podmínkami, a to především při přepravě technologií a materiálu po moři.

Česká skupina Metrostav se ve Skandinávii začíná po tunelech prosazovat i na stavbách mostů. Po dokončení mostu přes Åstfjorden na takzvané Lososí stezce nedaleko Trondheimu zahájila práce na novém silničním mostě mezi ostrovy Bergsøya a Nerlandsøya.

Čeští stavbaři nyní budují základy pro pilíře v moři. Musejí se přitom vyrovnat se severskými podmínkami, a to především při přepravě technologií a materiálu po moři.

„V oceánských vodách se běžně vyskytuje silný vítr a vlny přesahující deset metrů. To nám může nadělat problémy při zavážení lodního jeřábu či pontonů na zakládání mostu. Samotná mostní konstrukce naštěstí takové zátěži odolávat nemusí, předpokládají se maximálně metrové vlny,“ uvedl vedoucí projektu ze společnosti Metrostav Norge Matěj Novotný.

Vizualizace nového mostu mezi ostrovy mezi ostrovy Bergsøya a Nerlandsøya. Pramen: Metrostav NorgeStavba nového mostu mezi ostrovy mezi ostrovy Bergsøya a Nerlandsøya. V pozadí starý most, který bude zbourán. Pramen: Metrostav NorgeStavba nového mostu mezi ostrovy mezi ostrovy Bergsøya a Nerlandsøya. Pramen: Metrostav NorgeStavba nového mostu mezi ostrovy mezi ostrovy Bergsøya a Nerlandsøya. Pramen: Metrostav NorgeStavba nového mostu mezi ostrovy mezi ostrovy Bergsøya a Nerlandsøya. Pramen: Metrostav NorgeNa stavbě tunelu Dýrafjarðargöng na Islandu. Pramen: MetrostavTunel Dýrafjarðargöng na Islandu postavil Metrostav. Pramen: MetrostavMost přes Åstfjorden v Norsku. Pramen: Metrostav a.s.

Nový betonový most přes úžinu mezi ostrovy nahradí původní most z roku 1968, který již nesplňuje nároky na aktuální dopravní zatížení a po dokončení nového přemostění bude stržen. Nová konstrukce bude mít délku 574 metrů a osm polí. Součástí mostovky o šířce 11,5 metru bude i oddělená cesta pro pěší a cyklisty.

„Hlavní pole s rozpětím 140 metrů a dvě boční pole vybudujeme metodou letmé betonáže, při níž se betonuje postupně do bednění na speciální pohyblivé konstrukci. Na ostatní pole použijeme metodu přesuvné skruže, při níž budeme pomocí lodního jeřábu osazovat základ o hmotnosti 320 tun. Šest ze sedmi pilířů budeme muset založit na vrtaných pilotách do mořského dna,“ doplnil Novotný.

Protože úžinou mezi ostrovy často plují větší lodě, výška mostu je projektována 27 metrů nad hladinou. Po celou dobu výstavby budou muset stavbaři zachovat průplavní profil 50 × 20 metrů. Nedaleko lokality leží přístav s permanentním provozem.

Společnost Metrostav Norge pracuje na zakázce se svým tradičním partnerem, norskou firmou Bertelsen & Garpestad. Jejím úkolem bude postavit přilehlé silniční úseky o souhrnné délce 600 metrů. Cena zakázky v přepočtu přesahuje miliardu českých korun. Výstavba by měla být dokončena v závěru příštího roku.

Skupina Metrostav působí na severu Evropy od roku 2006. Od té doby postavila 15 projektů, mimo jiné traťové tunely helsinského metra, zmíněný most na Lososí cestě či nejdelší silniční tunel na Islandu. Ve Skandinávii dosud vyrazila celkově přes 48 kilometrů tunelů. Letos na podzim zahájila souběžně s výstavbou v Norsku například i ražbu tunelu na Faerských ostrovech. V současnosti tvoří zahraniční zakázky 40 % obratu skupiny.

Tagy Metrostav Norge Norsko
10 komentářů