Obrazem: Dálnice od Třebonína směrem k Rakousku se začíná v terénu rýsovat

Stavba D3 Třebonín - Kaplice nádraží (říjen 2022). Pramen: ŘSDStavba D3 Třebonín - Kaplice nádraží (říjen 2022). Pramen: ŘSD

ŘSD odsunulo dokončení jihočeské dálnice D3 na rok 2026, původně mělo být hotovo v roce 2025.

54 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Kreketuse

D3 a SČ kraj: problémem není „narušení“ či fragmentace „krásného kraje“- v členité krajině snad vznikne dostatek estakád, takže zvěř může migrovat. Problémem je hluk a to především noční hluk, který následkem téměř každonoční teplotní inverze obchází protihlukové zábrany a táhne se do mnoha-km vzdáleností. Výhodou současné trasy přes Mirošovice jsou průmyslové oblasti vznikající už kdysi díky železnici a hluková zatěž se tam moc nezmění. Dalším problémem je zaústění D3 u Jesenice bez navazujících úprav.(radiála, terminál kolejové dopravy..atd) Auta nemají skoro kde sjíždět z D0, takže často sjedou ve Vestci, kde mají ráno (díky relativně slabému provozu ve směru od… Číst vice »

Tukan

Tam k té dálnici měli rovnou dát i trať

Panda

Naprostý souhlas, ideálně s větším přiblížením Kaplici a napojením Krumlova… V nejhorším – pokud by to „ekonomicky nevycházelo“ se zachováním starých tratí, tak je lze nahradit busy… Jinak to bude další místo, kde se nůžky mezi silnicí a železnicí dále rozevírají a investice do tunelů před Budějovicemi dávají bez návazných staveb výrazně menší smysl…

Alibaba

A sklonově (do 12,5 promile) by trať vyšla?

Karl vB.

V části uvažované trasy, od Kaplice na H.Dvočičtě – Summerau, se s tím víceméně počítá.
Viz obrázek 20 – „Spádovost obyvatelstva k plánovaným stanicím a zastávkám variant A a B““ na straně 53
https://dspace.cvut.cz/bitstream/handle/10467/81160/F1-DP-2019-Vandrovec-Radek-priloha-01_Technicka%20zprava.pdf?sequence=-1&isAllowed=y

Zbyněk

ne, že by mě to nějak trápilo, ale proč se řeší D3 od hranic Středočeského kraje?
Ve SČ to lidi jako netrápí a provoz přes centra obcí nikomu nevadí?

libor

tam to nějak nejde zatím vyřešit. No a ŘSD to prostě hodí někam a bude řešit místa a stavby, kde to má řešení…

tydli

SČ D3 je zcela neprůchozí stavba. Lidé se zasažených oblastí se dokážou zorganizovat a minimálně některé obce nebudou spolupracovat. ŘSD tohle asi konečně pochopilo když se pokusilo zažádat o ÚR. Od te doby hrajou divadlo “připravujeme” a rok za rokem posouvají termín dokončení. Bez výrazné úpravy zákonů tahle dálnice NIKDY stát nebude . To samo o sobě není tak hrozny jako fakt ze si to RSD nedokáže přiznat a počítat s tím při přípravě reko I/20 – udělat ji v profilu 2+2 místo 2+1. Nebo v horším případě si to přiznávají a boji se odpůrců stavby natolik, ze jim nechtějí… Číst vice »

liposh

Já si myslím, že stavět všude dálnice není samospásné řešení. Musí to mít všechny ty administrativní věci jako telefony co kilometr a tyhle věci…stačil by kvalitní střídavý třípruh…ovšem Rakušáci nejsou o nic lepší. Zrovna včera jsem jel ten obchvat Drasenhofenu a na celých 8 km se nedá přdjíždět…to není ani polovičatě vyřešený obchvat, spíš tak ze třetiny.

Martin Peterka

Vám přijde, že v ČR jsou „všude“ dálnice? Asi žijete v jiné ČR než já 😀

liposh

noo…takhle. V ČR jsou všude NAPLÁNOVANÉ dálnice 😀

Joker

Střídavý třípruh je nebezpečná věc.

noerf

Střídavý třípruh je super zejména, když je zakončen kruhovou křižovatkou jako v Benešově, to potom řidiči jsou štěstí blahem bez sebe, když čekají v koloně.

Alibaba

A přitom si tu kolonu způsobují sami. Jaký to paradox…

Alois Jirásek

No částečně to je pravda. Řidiči, nejen čeští, neumí zipovat. Oni by i většinou chtěli zipovat, ale prostě to neumí. Jiná věc ale je, že na páteřní komunikaci kruhák nepatří. Prostě ne.

Ketchup1970

Podívejte se prosím na silniční mapu Francie . Z Nancy na západ vede dálnice ze které odbočuje do aglomerace v Chamagne silnice N4 začíná u Toul a u Vitry-le-Françoise je tato silnice okoreněna kruhovými objezdy. Myslím ze i někde na jihu jsem páteřní komunikaci (což N4 je na úrovni Benešovské silnice ) s kruhacema také zažil .

Alois Jirásek

Za devatero kruhovými křižovatkami a devatero silničními retardéry leží země, kde vládne Ředitelství silnic a dál nic

Anonymus

Už 2026? Tragikomedie. Nechápu.

Poudy

Sem jediný kdo nechápe smysl té obří okružní křižovatky u Kaplic?

Lysimachia
pavonel

Díky za osvětu. Nemálo nemístních nezná správný název. Mě, jako takřka místního, to vždycky tahá za uši.

Georg

u takoveho velkomesta je to trestuhodne.

Jarda V.

Jako proč je tak velká nebo co spojuje? Ad 1) zabírá nejméně místa ad 2) vpravo směr AUT je to na Krumlov a dál na Šumavu. Vlevo na Kaplici a dál na Novohradske hory.

Petr

rozhodně prostorově úspornější než kterýkoliv jiný typ běžně navrhovaných mimoúrovňových křižovatek…

veli.k

Budu tu asi ukamenován mínusy, ale je mi tady líto té přírody, do které to v současné podobě nemilosrdně zasáhne (zasahuje). Byl jsem tam minulý rok a je tam krásná příroda.

Jiří Kocurek

Že bychom zalesnili Prahu?

Gryphonheart

O pár km dál v AT je příroda podobná, zato dálnice vede téměř celá pod zemí.. holt budeme muset jezdit až tam 😉

Paja

To jste se spletl, tam není dálnice. Dálnice začíná až kousek u Lince.

Karl vB.

Ano, oficiálně to je „Mühlviertler Schnellstraße S10“, která je plynulým pokračováním dálnice A7 od Unterweitersdorfu dál na sever. Za jízdy ale změnu kategorie nijak nepostřehnete. Kategorii „Schnellstraße“ to má pouze z důvodu náročných směrových a sklonových poměrů při průchodu horami. Ve 4,4 km dlouhém tunelu Götschka jsou ve směru do Česka 3 pruhy.
Pokud bychom v Česku měli alespoň polovinu dálnic ve stavu, jako je rakouská rychlostnice S10, tak bychom si mohli gratulovat.
https://www.youtube.com/watch?v=ajxmW2_Njq0

David

No třeba skoro všechny Švýcarské dálnice by v naší, české, klasifikaci jako dálnice neprošly právě kvůli těm náročným směrovým a sklonovým poměrům. A to není ani tak kvůli Alpám, ale spíš kvůli tomu, že je trasují tak aby co nejméně obtěžovaly obyvatelstvo. Bohužel v Česku je kvalita života nedoceněná a tak klidně stavíme dálnice krásně rovné a klidně vedle obce (jako jsou třeba zde Markvartice) a odhlučnění vyřešíme jen betonovou stěnou, tak aby to splňovalo normy, které jsou pro nás posvátné víc jak život obyvatel samotných.

Karl vB.

Rozdíl mezi švýcarskými dálnicemi máte i pokud je budete porovnávat s těmi německými, nebo rakouskými.
Ve Švýcarsku je hustota obyvatelstva je 188/km², což je asi o ⅓ více než v Česku. Porovnejte si, o kolik jsou obecně pozemky ve Švýcarsku dražší, než v D, A, CZ. A nejedná se pouze o pozemky, ale téměř o vše, třeba i o identické zboží v Lidlu.

Martin

Pro všechny ty mínusující – co je špatného na tom, že pán napsal, že je někde krásná příroda? I v Posázaví jsou krásná místa, když zůstaneme u D3. Přece tady neřešíme, že by D3 stát neměla, jen prostě bude procházet třeba tím Posázavím, které je bez debat zajímavé a lidé si na ní určitě budou nějakou dobu zvykat.

Paja

Já jsem sice mínus nedal, ale krásná příroda … no jako je tam celkem hezky, ale krásná příroda bych to úplně nenazval.
To pak můžete říct, že všude kde se staví liniové stavby dochází k ničení krásné přírody. Přitom ale někdo za krásnou přírodu považuje, Šumavu, někde Pošumaví, někdo Polabí a někdo Vysočinu. Znám lidi co za krásnou přírodu považují jižní Moravu (a myslím tím Nové Mlýny a Pálavu). Takže třeba ti mínusáři jen nejsou fanoušci takové krajiny, jaká tam je.

Martin

Já jsem zase nedal plus a v zásadě s Vámi souhlasím vč. těch Nových Mlýnů. Jen jsem reagoval na to, jak někdo dává mínusy za čistě subjektivní názor vyjadřující, jestli se něco líbí nebo ne. Prostě tam pán byl, když zrovna bylo hezky nebo tam byl se správními lidmi a líbilo se mu tam. Vyjadřuje čistě subjektivní názor. A ano, všude, kde se staví liniové stavby, tak dochází k zásahu do krajiny (záměrně nepíšu poškození rázu krajiny apod.). Prostě ta stavba přírodu a krajinu ovlivní. A myslím, že nikdo z nás tady v této diskuzi není proti stavbám dálnic ani… Číst vice »

Frantisek

Nu, stavět vedle dálnic ještě VRT už bude zbytečné. Však se podívejte, v jakém stavu je souběžná železnice. Jedna klikatící se kolej, ještě míjející Kaplici a trochu vzdálená i Velešínu. A vedle prdneme širokou rovnou silnici, z niž každý pohodlně sjede, kam potřebuje – bez přestupu, bez dlouhého pochodu. Už teď tam většina všeho jezdí po silnici. Já v té krajině býval na prázdniny, sice je hlavní silnice od 90. let přetěžována, ale to by měla řešit primárně ta železnice – větší kapacitou, rychlostí, ale také přiblížením se zdrojům a cílům cest (případně odpovídající návaznou dopravou, kde nelze jinak). Ne,… Číst vice »

Karl vB.

No, krásná příroda je i např. v trase budoucí VRT, takže budeme zase brečet, nebo se bude stavět jen tam, kde je hnusná příroda?

Frantisek

Především by bylo dobré zhodnotit dopravní síť jako celek; kde to jde, nejprve zlepšit a využívat úspornější železnice, a k nim pak dimenzovat dle potřeby silnice. Jestliže nejdříve zaplácáme krajinu dálnicemi všude, kde dnes máme (ale třeba ani nemáme) přetížené silnice, k čemu pak budeme ještě stavět další koleje – pro zvyšování celkových objemů přeprav? Kde na ně budeme brát energetické zdroje, a za jakou cenu?

Alibaba

Tak Vrtáci už pokrytecky u záborů pro VRT brečí, protože u záborů pro dálnice nebrečí.

Jadeko

Ode mě máte plus, a to nejen kvůli přírodě. Dálnice podporují Putina a islám.

Joker

V době, kdy se staví ekodukty pro zvěř a při plánování se myslí na kdeco je tento stesk zcela redundantní.

Jelen

Já s Vámi zcela souhlasím, byť na tomto webu jsou podobné názory velmi nepopulární.

Karl vB.

Tak hlavně, že vám není líto těch lidí, kteří na stávající „silnici 1. třídy“ denně v kolonách ztrácejí nervy, nebo při dopravních nehodách zdraví a někdy i život.
Obyvatelé obcí na stávající trase by vám asi taky poděkovali.
https://mapy.cz/zakladni?pano=1&pid=81715922&newest=1&yaw=3.557&fov=1.257&pitch=0.113&x=14.4601556&y=48.8133219&z=18&base=ophoto
V Praze byste také chtěl, aby spojení Holešovic a Proseka při dnešní dopravní zátěži bylo v té romanické podobě, v jaké bylo před 2. světovou válkou?

Frantisek

Oblíbená manipulace. Má nám být líto lidí, kteří obtěžují obce na trase svými auty, byť i je to ‚stojí nervy‘, když by mohli jet autobusem nebo – při variantním zlepšení železnice – rovnou vlakem? Totéž Holešovičky – na Prosek z Holešovic mají přímé metro, do Ústí a Drážďan vlak (zde je dokonce už plánována i nová dálková trať, navíc se stanicí v polích u Roudnice právě kvůli autům mířícím dnes do Prahy, namísto aby sjela k některé městské železniční stanici).

Karl vB.

Takže každý, kdo nebydlí v místě železniční stanice, zastávky, nebo by chtěl jet tam, kam koleje nevedou, má od vás zákaz mobility?
Až budete chtět jet o víkendu s rodinou třeba ze Svatého Jána nad Malší do termálů v Geinbergu, (nebo Laa/Thaya) tak si na to při vaší všeobecné železniční povinnosti vezměte raději dovolenou, abyste to vůbec stihl uskutečnit a pro jistotu i dostatek peněz na jízdné pro 4 cestující.

Zbyněk

vždycky je nejmíň ekologický sousedův barák, takže přírodě vadí to, co staví ti druzí. Moje stavby příroda miluje, stejně tak Váš domek nebo byt je určitě zcela v souladu s přírodou a kam šlápnete, vykvete kopretina.
Takhle jste to myslel 🙂 ?

Air Traveller

Jej .. esíčko u kaplic mi bude chybět 🙂

Hojakar

No,můžeš po starý jezdit i po dobudovani dálnice 😉

Frantisek

A přitom mohli udělat podjezd…

Lysimachia

Je to ta Kaplice, tedy u *Kaplice*.
https://prirucka.ujc.cas.cz/?slovo=kaplice

Jan z Rokycan

Ale tomu se vyhnete stejně až po dokončení úseku Kaplice-Nažidla. Třebonín-Kaplice skončí těsně před nádražím.

smart

„Zbývající dva úseky k hranicím s Rakouskem plánuje ŘSD zahájit příští rok na podzim. ŘSD přitom aktuálně odsunulo jejich dokončení.“
Pokud by se autor podíval do letáků, našel by tam u úseku D3 0312/II Nažidla – Dolní Dvořiště, st. hranice rok zahájení až 2024.

noerf

Ano, ten poslední úsek Nažidla – státní hranice dlouhý 4 km, se má začít stavět až v roce 2024, protože výstavba má trvat jeden rok.

Jarda V.

Protože v Rakousku budou stavět snad až 2027 a proto se stejně bude jezdit jedním pruhem do Dvořiště.

Frantisek

Nu, v 90. letech chtělo Rakousko hlavně řádné propojení železnic, ale naše vláda (ústy Miloše Zemana) ne, ta trvala na dálnicích. Teď už i Rakušané chtějí zase raději auta (když můžeme i my), tak si halt naši automobilisté počkají, když „zazdili“ koleje.