Obrazem: CZ Loko má v Jihlavě novou halu pro montáž lokomotiv, chystá hybrid pro Německo
Díky nové výrobní hale se kapacita jihlavského areálu zdvojnásobila na čtyři až pět nových lokomotiv měsíčně.
Lokomotivní strojírna CZ LOKO výrazně rozšířila své výrobní kapacity v Jihlavě, kde v uplynulých měsících uvedla do provozu novou montážní halu. Z jejích bran vyjíždějí nové lokomotivy pro zákazníky z řady evropských zemí. S plány firmy novináře tento týden na místě seznámil obchodní ředitel Jan Kutálek.
Díky nové výrobní hale za 150 milionů korun se kapacita jihlavského areálu zdvojnásobila na čtyři až pět nových lokomotiv měsíčně. „Chceme zde zbudovat ještě nový provoz kovovýroby a tryskací box,“ uvedl Kutálek. Firma se chce podle něj více orientovat na západoevropské trhy, a to především díky stabilitě těchto trhů. Na těchto trzích je ovšem „diesel sprosté slovo“.
V běhu je proto projekt zcela nové lokomotivy, která jako vůbec první v portfoliu firmy bude mít na střeše pantograf (nepočítáme elektrický EffiLiner 3000, který vznikl přestavbou starších belgických lokomotiv Class 12). Takzvaný DualShunter bude mít dva plnohodnotné pohony: spalovací a trolejový.
Lokomotiva bude mít dvě varianty. Stejnosměrná je určena pro italského zákazníka, střídavá (15kV + 25 kV) pro Německo a další země. Podle Kutálka by mělo být nové vozidlo schváleno v Německu na přelomu let 2025 a 2026. Firma sází i na hybrid baterie/diesel, jehož první prototyp HybridShunter 400 stojí v Jihlavě.
Pokud jde o investice do výrobního zázemí, hodlá společnost investovat i ve své sídelní České Třebové. Tamní areál slouží především pro opravy a přestavby starších lokomotiv, vyrábějí se tam ale například i podvozky pro nové lokomotivy, které se kompletují v Jihlavě. Firma chce v Třebové například zbudovat nové pracoviště na opravu dvojkolí za téměř 100 milionů korun.
CZ LOKO zaměstnává téměř 800 lidí, z toho necelých 300 v Jihlavě. Celkem dosud vyrobilo 1154 lokomotiv, zhruba 400 jich zamířilo k zahraničním zákazníkům. Aktuálně probíhá například výroba lokomotiv pro PKP Intercity, pro ČD Cargo i pro italskou stavební firmu Costruzioni Linee Ferroviarie.