Obrazem: Čtyři metry pod vlaky metra se razí nová stanice. Přestup přitom na Pankráci být neměl
Sestoupili jsme do budované stanice Pankrác D. Stavbaři popsali, kudy povedou eskalátory a jak postupují ražby.
V lednu začne roční uzavírka stanice metra Pankrác. Kromě kompletní rekonstrukce ji čeká hlavně napojení přestupních tunelů na právě raženou stanici nové linky metra D.
Stanice Pankrác přitom nebyla nikdy v minulost plánována jako přestupní, pro takový účel proto nebyla ani stavebně připravována. Budování přestupů s trasou D je proto složitější, musí se například provádět zesílení stávajících nosných konstrukcí, nebo dočasně či dokonce trvale překládat některé technologie.
Před obchodním centrem na Pankráci nyní leží dvě stavební jámy zajištěny záporovým pažením.
Stanici metra Pankrác D propojí s vestibuly tři eskalátorové tunely. Jeden povede do kancelářského centra Gemini, stavebně už je odspodu vyražen, budova byla na jeho stavbu připravena vybudování krčku. Budou v něm tři eskalátory a zdvih pro handicapované.
Další povede do obchodního centra Arkády, třetí pak přímo na nástupiště metra C. „U něj zbývá vyrazit osm metrů, povede mezi tubusy metra C, které jsou nyní v jámě vidět obnaženy na samotný beton,“ uvádí hlavní stavbyvedoucí Tomáš Jakoubek
Existuje už kolejová tunelová propojka obou linek, po které budou až do výstavby depa Písnice na linku D přistavovány soupravy.
Vestibul získává tvar
Ve stávajícím vestibulu, mezi zónou odbavení a samotným vstupem do OC Arkády, vznikne zmíněný přímý výstup ze stanice Pankrác D. Za stěnou se dokonce už rýsují zdi budoucího informačního centra u eskalátorů.
O úroveň níže, na jižním konci nástupiště stanice metra C u výtahu stavaři odstraní stávající stěnu, která odděluje veřejnou a neveřejnou část stanice.
Technické místnosti, které jsou za touto zdí, se promění v první část přestupní chodby s linkou D. Nejdříve ale bude nutné přemístit některé nosné sloupy na kterých je uložena stropní deska vestibulu, dočasně přeložit vodní jímku, která společně se systémem drenáží zajišťuje stálou hladinu podzemní vody v okolí stanice.
Přestože je Pankrác na kopci, spodní voda dělá stavbařům i údržbě stávajícího metra problémy. Odčerpávání probíhá nonstop.
Navazující druhá část přestupní chodby už nyní vzniká mezi traťovými tunely linky C za stanici Pankrác C ve směru na Budějovickou. Přestupní chodba bude ústit do eskalátorového tunelu, který cestujici dovede ke stanici linky D.
Ve stanici
Zatímco tunely až do Olbrachtovy už jsou vyraženy, v samotných stanicích se ještě bagry prokousávají vrstvami břidlice.
„Spodní výrub hotový, nyní pracujeme na pravém, kde se razí kalota,“ popisuje další hlavní stavbyvedoucí Štefan Ivor.
Přímo před sebou vidíme střídání břidlic a křemenných pískovců Kosovského souvrství. Pokud jsou břidlice měkké, dají se odtěžovat bagrem, jinak se používají trhací práce. Čtyři metry nad námi jezdí soupravy metra.
„Celá stanice představuje 11 výrubů, nyní máme hotovou půlku. Postupujeme tempem metr denně,“ popisuje Ivor. Patná štola pod námi je už přitom vyražena. Ražby budou pokračovat ještě rok.
Stanice bude měřit 131 metrů, bude mít dvojnásobnou rozlohu než třeba stanice Petřiny. Vlaky budou jezdit ve středu prostoru podobně jako třeba na Vyšehradě, nástupiště budou boční.
Pod budoucí hydroizolací už vyražených částí tunelů je systém injektážních hadiček, které umožní i po betonáži sanovat případné průsaky během provozu.
Hotova je i místnost Technologického bloku sever, kde budou systémy napájení a přívody energie. Technické místnosti doplňuje strojovna vzduchotechniky a různé propojky.
V budoucím prostoru obratového kolejiště už se buduje armování pro sekundární (finální) ostění. Prostorem obratiště se bude v budoucnu projíždět směrem na Náměstí Bratří Synků a na Náměstí Míru.
Na prodloužení linky zůstanou připraveny přístupové tunely a komora, která bude jedním z mála míst, jak se do podzemí s technikou dostat.
„Jedeme podle harmonogramu, který počítá se zprovozněním v roce 2029. Kvůli problémům s tendrem na navazující úsek do Krče se však bude muset pravděpodobně revidovat,“ uzavírá koordinátor stavby Petr Chamra.