Obrazem: Čtvrtstoletí vozů metra M1. Unikátní snímky ukazují jejich obtížnou cestu do podzemí

První souprava M1 projíždí přes Negrelliho viadukt – 28. 2. 1998. Zdroj: archiv DPPPrvní souprava M1 projíždí přes Negrelliho viadukt – 28. 2. 1998. Zdroj: archiv DPP

Netekla voda a nedostávali jsme mzdu. Tak popisují pamětníci nelehký vznik pražských souprav.

„V roce 1995 přišlo z magistrátu a z dopravního podniku jasné zadání – chceme nové vozy,“ vzpomínal tehdejší konstruktér ČKD Jiří Pohl na prvotní impuls projektu M1. Soupravy se na lince C pražského metra poprvé objevily před 25 lety.

Vyvinuty byly přímo pro Prahu a jejich zrod doprovázela řada problémů. Pohl vzpomíná, že to byla nejtvořivější spolupráce jeho kariéry. „Pak však přišel kolaps ČKD. Netekla voda a nedostávali jsme mzdu,“ vzpomínal na těžké chvíle v reportáži deníku Zdopravy.cz ze slavnostní jízdy k 25. výročí vozů v Praze.

Horor s dobrým koncem. Soupravy M1 oslavily 25 let na kolejích pražského metra

Na trase metra C nyní jezdí celkem 53 vlaků M1 z původní a následujících sérií. Strojvedoucí si je pochvalují, i podle expertů jsou stále moderní.

Archiv pražského dopravního podniku poskytl deníku Zdopravy.cz unikátní dobové fotografie z jejich prvního nasazení. Můžete na nich vidět výrobu prvních vozů i jejich dopravu do depa Kačerov, kde mají svůj domov dodnes.

Hrubá stavba vloženého vozu M1 – ČKD DS Zličín – 1997. Zdroj: archiv DPPHrubá stavba čelního vozu M1 – ČKD DS Zličín – 1997. Zdroj: archiv DPPPříprava na lepení skla prvního čelního vozu M1 – ČKD DS Zličín – 1997. Zdroj: archiv DPPVložený vůz M1 č. 4203 v sousedství článků tramvají RT8D5M pro Manilu – 28. 2. 1998. Zdroj: archiv DPPPrvní souprava M1 č. 4101-4102 opouští haly ČKD DS ve Zličíně – 28. 2. 1998. Zdroj: archiv DPPPrůjezd vlečkou ČKD DS Zličín do žst. Praha-Zličín – 28. 2. 1998. Zdroj: archiv DPPSouprava M1 a lokotraktory DP-Metro T9 a T10 v žst. Praha-Zličín – 28. 2. 1998. Zdroj: archiv DPPPrůhled na nádražní budovu v Hostivici s vozidly metra – 28. 2. 1998. Zdroj: archiv DPPPrvní souprava M1 projíždí přes Negrelliho viadukt – 28. 2. 1998. Zdroj: archiv DPPPříjezd do areálu ČKD Lokomotivka, v pozadí lokomotivy řady 714 – 28. 2. 1998. Zdroj: archiv DPPPrvní jednotka M1 v ČKD Lokomotivka po odstupu krycího lokotraktoru – 28. 2. 1998. Zdroj: archiv DPPČKD Lokomotivka, dokončovací práce na 2. soupravě č. 4104-4103 – 8. 7. 1998. Zdroj: archiv DPPČKD Lokomotivka, interiér vloženého vozu č. 4203 – 8. 7. 1998. Zdroj: archiv DPPPříjezd první soupravy M1 na nádraží Praha-Krč – 8. 7. 1998. Zdroj: archiv DPPNoční zkoušky první soupravy M1. Zleva Jindřich Magnusek, Jaroslav Kristen a Vladimír Bílek (11. 1998). Zdroj: archiv DPPPříjezd první soupravy M1 do depa Kačerov – 8. 7. 1998. Zdroj: archiv DPPTechnické parametry metra M1. Zdroj: archiv DPP
Tagy ČKD dpp linka C M1 metro obrazem
36 komentářů