Obrazem: České dráhy ukázaly veřejnosti svůj nový supervlak
ComfortJet začne jezdit s cestujícími možná už koncem dubna, nejpozději v květnu.
Do pomyslné výkladní skříně Českých drah přibyl nový vlak. Po pendolinech (20 let), railjetech (10 let) a InterJetech (2 roky) přijíždí ComfortJet. Ve srovnání s uvedenými bude nejpočetnější. První z 20 objednaných netrakčních jednotek v úterý ČD s dodavateli (Siemens/Škoda) představily v Praze, zatím v neúplném stavu bez řídicího a restauračního vozu.
„ComfortJet přitom nepomůže jen tam, kde bude přímo jezdit. V souvislosti s uvedením desítek nových vozů do provozu budeme pokračovat v postupném vyřazování starších vozů a jejich náhradou modernějšími typy s klimatizací, wifi a dalším vybavením, které budou uvolněny z linek nově provozovaných jednotkami ComfortJet,“ uvedl šéf Českých drah Michal Krapinec. Letos mají ČD obdržet a nasadit do provozu osm neúplných jednotek.
Přebírka první neúplné osmivozové soupravy (je řazen jeden koncový vůz 2. třídy navíc) se má uskutečnit v týdnu od 22. dubna. Dráhy chtějí nové vlaky nasadit do zkušebního provozu s cestujícími na spojení Bohumín – Ostrava – Praha, stát by se tak mohlo ještě koncem dubna, případně v první polovině května. Později (po převzetí prvních tří jednotek) budou zajíždět až do Františkových Lázní, v případě rychlého obdržení slovenských „papírů“ i na Slovensko. V srpnu by také mělo dojít k nasazení prvních jednotek ComfortJet v dočasném osmivozovém řazení na vlaky Berliner.
Postupně se ComfortJety budou objevovat také na vlacích mezi Prahou a Vídní. Svou maximální rychlost 230 km/h budou od počátku provozu využívat mezi Berlínem a Hamburkem, následně na nově budované trati Koralmbahn v Rakousku. Budou moci vyjet i na vysokorychlostní tratě v Česku, pokud nějaké během jejich životnosti vzniknou.
České dráhy si u konsorcia Siemens Mobility/Škoda Group objednaly 20 devítivozových souprav ComfortJet v roce 2021. Kontrakt má hodnotu 12,5 miliardy korun.
První nasazení kompletní devítivozové jednotky v definitivní podobě České dráhy plánují na jaro 2025. Všech 20 objednaných souprav v kompletním složení by měly mít k dispozici v průběhu roku 2026. Turnusováno má být 17 souprav, tři budou záložní.
V hotové verzi budou netrakční jednotky 239 metrů dlouhé. Nabídnou místo pro 555 cestujících, z toho 99 v 1. třídě (tam budou mít cestující k dispozici mimo jiné bezdrátové nabíječky). Jednotky budou tlakotěsné s velkoprostorovými oddíly, uspořádání bude zčásti letecké a zčásti tváří v tvář. ComfortJety budou jezdit od Villachu po Kodaň.
Zástupci Siemensu a Škody přitom zdůraznili, že jde o mezinárodní produkt. Konstrukční činnost proběhla v České republice, kde má Siemens Mobility na 350 zaměstnanců, skříně vznikají ve Vídni, podvozky ve Štýrském Hradci, řídicí vozy v Mnichově, část dílů v Plzni a finální montáž se děje v Ostravě.
Zde je propagační plakát, který dráhy k úterní premiéře zveřejnily.
ComfortJet v bodech
- netrakční vratná devítivozová jednotka s řídicím vozem
- čelní řídicí vůz 1. třídy, vložený vůz 1. třídy, vložený vůz s restauračním oddílem a oddílem 2. třídy, vložený víceúčelový vůz 2. třídy (dětské kino, místa pro osoby na vozíku apod.), 4 vložené vozy 2. třídy, koncový vůz 2. třídy (oddíl pro přepravu jízdních kol)
- 99 sedadel v 1. vozové třídě, 456 sedadel ve 2. vozové třídě
- restaurační oddíl s 18 místy k sezení a možností zakoupení teplých nebo studených pokrmů, s kuchyní s technologií zchlazené stravy a vícemodálním konvektomatem pro její ohřev, kávovarem, výčepem piva a myčkou
- velkoprostorový klimatizovaný interiér
- tlakotěsnost celé soupravy
- koncový vůz s možností čelního průchodu do posilových vozů
- vnitřní bezbariérovost včetně širokých trvale otevřených mezivozových přechodů, mezi oddíly a nástupními prostory automatické posuvné dveře ovládané fotobuňkou
- nástupní dveře ovládané tlačítky a systém selektivního odblokování nástupních dveří, který umožňuje centrální uzavření a zablokování dveří proti otevření ještě před rozjezdem vlaku a jejich odblokování po zastavení vlaku pouze na straně k nástupišti
- ergonomická polohovatelná sedadla v 1. třídě v uspořádání 2+1 s koženým potahem a ve 2. třídě v uspořádání 2+2 s textilním potahem, místa jsou za sebou (letecké uspořádání) i proti sobě (vis-á-vis)
- sklopné stolky u míst za sebou a pevné stoly mezi sedadly v uspořádání sedadel proti sobě
- nadokenní police pro běžná zavazadla a stojany pro rozměrná zavazadla
- individuální lampičky na čtení integrované do odkládací police na zavazadla v 1. i ve 2. třídě
- bezdrátové nabíječky mobilních telefonů v 1. třídě
- zásuvky 230 V a USB konektory typu C pro napájení přenosné elektroniky
- technologie oken umožňující snazší průchod signálu mobilních telefonů do soupravy, v oknech vysouvací rolety proti slunci
- síť Wi-Fi pro internetové připojení
- zábavní a informační palubní portál
- elektronický audiovizuální informační systém s LCD monitory a elektronický rezervační systém
- bezbariérové řešení pro cestování osob na vozíku zahrnující 3 místa pro vozíky, bezbariérové WC, elektrické zdvihací plošiny pro nástup/výstup osob na vozíku a zásuvky pro dobíjení akumulátorových baterií elektrických vozíků, cestující na vozíku mají k dispozici sklopné stoly
- pro nevidomé a slabozraké osoby je vlak vybaven tlačítky v haptickém provedení a nápisy v Braillově písmu
- dětské kino, dětská stolní hra na vyhrazených místech, sklopný pult pro přebalování kojenců, místa pro uložení kočárků
- místa pro uložení 12 jízdních kol (včetně zásuvek po nabíjení elektrických kol) a objemných zavazadel
- na jednom konci je jednotka vybavena tradičním UIC rozhraním, které umožňuje připojení a průchod do dalších vozů klasické stavby
- schválení pro provoz v České republice, Německu, Polsku, Rakousku, Slovensku, Maďarsku a Dánsku
- protipožární systém a systém překlenutí účinku záchranné brzdy umožňující provoz ve velmi dlouhých tunelech, např. Koralmský (32,9 km), Semmeringský úpatní (27,3 km) nebo podmořský Fehmarnský (17,6 km),
- možnost provozu na vysokorychlostních tratích,
- jednotky ComfortJet budou standardně provozovány s lokomotivami Siemens Vectron s maximální rychlostí 230 km/h.
Dodání prvních souprav ComfortJet je součástí rekordní obnovy vozového parku Českých drah, jež bude probíhat v průběhu letošního roku. Letos dráhy obdrží skoro 140 nových elektrických, motorových a netrakčních jednotek a elektrických lokomotiv. Přepočteno na sedačky jde o 22 tisíc míst. „To je vyšší číslo než za celou minulou dekádu,“ doplnil Krapinec.
„Je jasné, že tohle je správný krok, aby českou železnici využívalo více lidí, je to nejúčinnější způsob, jak přilákat nové cestující, což je náš cíl,“ dodal ministr dopravy Martin Kupka.
Podle sdružení dopravců SVOD Bohemia pošlou čeští dopravci letos na koleje nová vozidla v hodnotě 16 až 17 miliard korun. „Čeští železniční dopravci se kvalitou poskytovaných služeb rychle přibližují standardům na západ od nás. Je to především díky investicím do vlaků a zlepšování zákaznického servisu,“ řekl šéf SVOD Petr Moravec.