Obrazem: České dráhy soustruží v Praze legendární Albatros

Parní lokomotiva 498.104 na soustruhu v Praze. Foto: ČDParní lokomotiva 498.104 na soustruhu v Praze. Foto: ČD

Pro Středisko údržby Jih jde o první zakázku na soustružení kol parní lokomotivy.

25 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
kolemjdoucí

Hezké video

Dusanh

Můžeme vědět, jaký profil jízdní plochy se soustruží? Díky.

liposh

Půjdete se dneska někdo podívat po cestě? Potřeboval bych info o pžibližném zpoždění. Chci Albatrosa ukázat synkovi, jede to jednu ulici od nás, ale hodinu a půl tam postávat fakt nechci. 🙂

Martin

Jen blbněte…. pokud se každých padesát let odsoustruží část materiálu, tak za chvíli z těch kol nic nezbude:-(

Pája

😀👏

Miroslav Zikmund

Víte o tom velké kulové. Soustružení dvojkolí hnacích vozidel se musí provádět vždy když naměřené hodnoty „profilu jízdní plochy dvojkolí“ překročí dovolené hodnoty …. Hantýrkově se tomu říká OSTRÁ KOLA …v důsledku nevyhovujících hodnot může dojít k vykolejení HV > nehodové / mimořádné události …. odpovědnost je na provozovateli …. Měření profilu je součástí pravidelných prohlídek – provádí se speciálně konstruovaným měřidlem … Nevím jak dnes, ale v rámci ČSD se naměřené hodnoty zapisovaly do provozní knihy hnacího vozidla … aby, v případě nehodové události byl doklad o tom, že měření byla řádně prováděna … Na základě opakovaně naměřených údajů… Číst vice »

Martin

Děkuji za vysvětlení a Váš odborný příspěvek hodný minimálně nominace na Zlatého Ámose na Střední odborné škole železničářské…. A všem vážným povahám se omlouvám za nejapný vtípek v této těžké době, kdy 13 z 10 zpráv na jakémkoliv serveru je negativních….. včetně této zprávy o broušení kol nádherné parní mašiny :,-)

dejf

Srandičky… Zase na druhou stranu na iděsu je video, berou tak 2mm a k rysce maximálního opotřebení je tak 20mm, takže tímhle tempem to ještě 500 let pojezdí. A pak taky není všem dnům konec, nejsou to monobloková kola. Otázka je jestli to pak bude ještě někdo umět.

Vašek

Horší bude, až se zastaví těžba uhlí. Leda vymyslet vytápění plynem, ale kdo se tím bude zabývat.

roma

Uhlí se dováží

Vašek

Dobrý nápad. EU zakáže těžbu uhlí, tak si ho dovezeme. Pane vachmajstr, vy jste ale hlava.

Jiří Kocurek

Nahřát obruč, aby se roztáhla, to se nikde jinde nedělá. A je to velice složitá věc, to se nedá naučit.

dejf

Prvorepubliková armáda taky vsadila na koně, protože v té době uměl obstarat koně kde kdo, zatímco ovládání a údržba motorových vozidel nebyla mezi lidmi tak zvládnutá. Z dnešního pohledu blbost. A co bude za 500 let?

růže

Někde jsem četl, proč vezou albatrosa až do Prahy, když soustruh je i v Přerově. Bohužel, tam se soustružit nemůže kvůli velkému průměru kol. Přerovský zvládne maximálně šlechtičnu. Těchto lokomotiv se Přerově soustružilo několik např. 475 179, také ještě tenkrát olomoucká rosnička 2x. A ještě dost jiných parních lokomotiv, i samostatných dvojkolí z nich. Prakticky na přerovském soustruhu lze soustružit vše, až na větší průměry nad 1650mm. I když asi před 20 lety se soustružil brněnský albatros 479 106, tam se dělala 1 osa, na ní pouze navařené okolky. Nebylo potřeba upnout do hrotů.

Miroslav Zikmund

Díky za technické vysvětlení, v jiné diskusi se vedla „učená disputace“, proč se musí do Prahy a nejde Přerov / Zvolen, které jsou blíže ….

Pája

Ten povrch obručí už si o to opravdu říkal. Každých 50 let na soustruh, to ještě není nejhorší 😃.

Vašek

Jenomže kolik roků z těch padesáti Albatros odstál? Třicet?

Bram

Krom toho je to nějaká celkově podivná informace. Předpokládám, že dvojkolí byla kdysi ve vyvázaném stavu již někde osoustružena a to klidně několikrát. Předpokládám, že to proběhlo třeba i v Českých Velenicích, což byly nejspíš poslední dílny v bývalém Československu, které na soustružení takto velkých kol byly zařízeny.

Miroslav Zikmund

A kolik toho Albatros najel … ?
Pokud kola „nebyla projetá“, tak proč soustružit ?
V roce 1972 byly výkony bratislavských Albatrosů výrazně omezeny – Hora Kutná nahrazena laminátkami … Snad Púchovstvo – pokud tam nerejdily bardotky a následně brejláci ….
I „dvojky“ na Masaryčce s měsíčním proběhem cca 25 000 km chodily na soustruh „jen“ občas, po namontování zařízení „mazání okolků“ došlo k výraznému poklesu počtu soustružení i na dalších řadách lok …

ene bene

„bez toho, aby se jakékoliv komponenty musely odmontovávat“ – k tomu dodávám: až na spojnice a hafo dalších dílů. Kdybyste napsali, že se nemusí vyvazovat dvojkolí, bylo by to pravdě blíže.

Vašek

Ene bene, jistě měli na mysli bremscajk, možná písečníkové roury a pod. Ukažte mi podúrovňový soustruh, na který se musí vyvázat dvojkolí. Asi by nebyl moc praktický.
Ať to těm klukům šikovným, slovenským, dlouho jezdí.

PeterC.

Je to uctihodne, ze sa Albatros klubu dari udrziavat tuto peknu masinu.

ene bene

Ale podúrovňové soustruhy nejsou na železnici odvždycky – dříve se prostě vyvazovalo. Dost pravděpodobně, když ta mašina byla na soustruhu minule…

Rudolf Tuček

Byly sundané opravdu jen spojnice a ojnice, nic dalšího. Na videu je vidět jak dvojkolí obrábí v hrotech aby to bylo opravdu přesné.
Na soustruhu v Ústí nad Labem dokazali soustružit rosnicku 710 bez demontáže kardanů.

Pěkné je když soustruží na tomto soustruhu běžná vozidla jak dokážou obrábět všechny čtyři kola v podvozku najednou.

Jiří Kocurek

Spousta věcí byla odmontovaných už jen kvůli přepravě.