Obrazem: České dráhy rozhodly o osudu vyhořelé lokomotivy řady 380
Lokomotiva 380 004-2 zničená požárem. Foto: Vratislav Klabouch
České dráhy s řadou 380 do budoucna nepočítají, což zdůvodňují příliš nákladnou instalací ETCS.
no jo, ale plánovaná životnost byla 50 let – jsou jen o 1-2 roky mladší, než taurusy, po kterých dnes neštěkne ani pes a postupně se ruší – a jaký kolem toho byl humbuk, když sem začaly zajíždět „nejmodernější lokomotivy“ své doby
Už je rozhodnuto o viníkovi nehody a placení? Pokud ne, proč to ČD řeší (co kdyby pojišťovna zaplatila 100% opravu) 😀
Tak ČD by snad cena opravy nemusela nijak trápit, když výběrové řízení na její zprovoznění by zajistili Slováci, včetně platby. Takto se bude konat v tichosti odprodej a nějaká částka spadne do bezedné díry na GŘ ČD, třeba na odměny, jak to pěkně vyřešili…
Zvláštní je, že u Esa vychází zástavba ETCS levněji než u 109E, kde je již příprava. U toho Esa se musí začít od nuly.
Jenže ta slavná příprava je pouze prostor pro OBU…návarky na uchycení balízové čtečky pod vlakem a kabelové kanály pro kabelizaci..to je všechno.
A Eso je schváleno jen v ČR, SR. Lok. 380 ještě v Rakousku, Německu, Polsku, Maďarsku…
Eso není schválené v Polsku a Maďarsku? Jak pak mohlo tahat EC do Budaúeště?
A taky ventil k hlavnímu potrubí (jenže to má předpokládám i ESo, a taky se kamaradí s generalstopem) 😀
U esa vyjde zástavba ETCS daleko levněji protože je daleko více strojů než 20ks E109.Cena je dána množstvím daného typu drážního vozidla,tedy lokomotivy
A nedá se z toho udělat nějaké mazací drážní vozidlo? Po Praze už jezdí tramvaj.
A majú snaď ČD nejaké mazacie vozidlá? Čomby mazali?
Výhybku je třeba namazat.
Kde má ČD výhybku ? V depu.
A ta se maže z jedoucího vozidla?
Mažou všechny hnací vozidla…
Tož, spolu s Laminátkou tahat vlaky do dlouhého stoupání z Černé Hory do Srbska by svým výkonem ještě mohla posloužit.
Konečně rozumné řešení, ono obecně dávat do cajku kolejové vozidlo po nehodě je pěkná rasovina! Natož po požáru
Vyhořelo pouze jedno čelo lokomotivy. Není to první lokomotiva, kterou něco takového potkalo. A ne všechny takto poškozené lokomotivy skončily po pouhých cca 15-ti letech operační služby na díly, či ve šrotu.
Pro tuhle mašinu ale není nic, co by se dalo zkanibalizovat z již odstaveného kusu. Aniž by bylo možné přiobjednat díly z běžící výroby.
Základní otázka je, zda výrobce ještě vůbec má výrobní přípravky pro díly a nebo se budou muset vyrábět prototypováním, kdyby je někdo chtěl (značně drahé).
Naprosto přesně. Tady je to ale problém přímo na bedrech samotného výrobce kdy se přímo může ukázat, jestli to se skutečnou výrobou těchto lokomotiv myslel opravdu vážně.
Pokud by už výrobní přípravky přeci jenom zahodil po těch pár letech, bylo by to velké varování pro všechny jeho zákazníky.
Pouhá polemika, pokud nevíte jak výrobce s přípravky nakládá.
Však my víme, že je to pouhá polemika. Tvrdí tady snad někdo něco jiného?
A už se toho náš slavný výrobce ujmul, aby se ohledně toho ukázal?
Možná by nad nimi ČD ještě neměly lámat hůl. Za pár let může cena za zástavbu ETCS citelně poklesnout a mohlo by se to potom vyplatit.
Tak si ho tam pak ČD CARGO může dát. Ale nevím nevím, za jak dlouho bude za pár let? Dnešní vysoká cena je hlavně v malé sérii „prototypů“ pro testování a razítkování extrabuřtových řešení, než v ceně té krabičky. Potřeboval byste spíš levné „ejajkové“ úředníky a testery, ale ty by někdo musel otestovat a schválit…
No jo, ale proč?
Vectronů je k dispozici habaděj, hodně je už objednaných, unifikovaný vozový park 362+383 má obrovské provozní výhody.
Aby to stálo roky někde v depu nebo vozilo rychlíky Plzeň – Budějovice je to fakt zbytečné.
Jo, kupovat 20 Vectronů za více než půl miliardy, to je velká „výhoda“.
Jeden Vectron stojí přes 100 mil. korun, takže 20 Vectronů stojí přes 2 miliardy Kč.
Tak to je ještě lepší.
A messerschmidt stal samotný 175 milionů. Co je levnější?
A proto přece ještě bez významného opotřebení musí do šmelcu.
Jeden za 25 milionů? To bych si jich koupil hned 100!
Prosím tě, soto nekecej voloviny.
Tušil jsem to.Zajímalo by mě jak dopadlo pětkové eso z nehody v Pardubicích,nemá někdo nějaké info?
Nemusí se prodávat, mužou jezdit se smyslem.
Se smyslem pro vyhýbání se ETCSkovým tratím.
A takhle končí největší ostuda Škody v novodobé historii. Pes po tom neštěkne…
Škodovce nešlo o to, co naštěká jaký pes, ale napakovat se na státním podniku ČD, což tato imitace lokomitivy a tzv. arbitráže splnila na výbornou!
A pakuje se dál a dál 😉
nazývat to imitací lokomotivy je zase trochu mimo, ty stroje nejsou zas tak špatné, jako se z nich dělá a dost věcí de vrub čd
O jaké konkrétně věci jde?
Jo, v krátkým horizontu souhlas. V delším horizontu to ale kompletně zabilo celý výrobní program lokomotiv. Protože s takovým jednáním je fakt levnější a bezpečnější si koupit Siemens nebo Bombardier…
Škodovka mohla se svou lokomotivou 109E ve své době od představení veřejnosti, udělat pořádnou „ránu“ na železničním trhu a luxusně se finančně zahojit na několik dekád dopředu. Ale promrhat takovou jedinečnou a neopakovatelbou obchodní příležitost, to je prostě „majstrštyk“!
109E přišla v době kdy už pět let probíhala výroba Taurusu a Traxxy se taky už sériově vyráběly. Jediný majstrštych bylo výhrát vyběrové řízení s něčím co bylo jenom na papíře o proti konkureci, která vyráběla a dodávala ročně desítky sériových lokomotiv zákazníkům.
vidíš, a já na ni nedám dopustit..
Mrzímě,co se odehrálo kolem těchto lokomotiv od špionáže až údajnou přemrštěnou cenu!!!Každý kdo přišel s prodejem či nákupem těchto lokomotiv,tak přispěl k tomuto výsledku,jak a kde dneska na tom ty lokomotivy jsou!!!Je to diskreditace Českého výrobce a výroby lokomotiv u nás vůdči zahraničních výrobců lokomotiv.Čím míň konkurence,tím líp pro zahraničního výrobce a ČD je egoistický postoj za zmar výroby našich lokomotiv 380 a možná i dalších vývojových řad je v kopru!!! A tak to je se vším u nás vše zlikvidovat. Záleží na lidech,jací tam jsou na čem jim záleží. Jak je vidno těmto je to jedno!!!Když můžou cpát do… Číst vice »
Za ten „marketingový krach“ moderní lokomotivy typu 109E, jak jste tady potrefeně nazval nechvalně nezvratný osud těchto lokomotiv, si může Škoda jedině sama. Zrovna jsem si vzpomněl na tu kauzu se zabavenou lokomotivou v Rakousku, kdy se všechno špatné házelo na Bombardier. A nakonec to bylo úplně jinak. Prototyp lokomotivy ŠKODA 109E spatřil světlo světa v době, kdy teprve začínala široká transformace evropských železnic a kdy bylo jasné, že potřeba nutně nahradit soupravy moderní vícesystémovou a výkonnou lokomotivou pro jízdy napříč Evropskými tratěmi bez přepřahu byla nevyhnutelná! A ŠKODA měla před konkurencí nezpochybnitelný náskok a reálný zájem o ní od… Číst vice »
Mimochodem ta zabavená lokomotiva v Rakousku b,l přímo tento nešťastný kus
Za ten „marketingový krach“ moderní lokomotivy typu 109E, jak jste tady potrefeně nazval nechvalně nezvratný osud těchto lokomotiv, si může Škoda jedině sama. Zrovna jsem si vzpomněl na tu kauzu se zabavenou lokomotivou v Rakousku, kdy se všechno špatné házelo na Bombardier. A nakonec to bylo úplně jinak. Prototyp lokomotivy ŠKODA 109E spatřil světlo světa v době, kdy teprve začínala široká transformace evropských železnic a kdy bylo jasné, že potřeba nutně nahradit soupravy moderní vícesystémovou a výkonnou lokomotivou pro jízdy napříč Evropskými tratěmi bez přepřahu byla nevyhnutelná! A ŠKODA měla před konkurencí nezpochybnitelný náskok a reálný zájem o ní od… Číst vice »
škoda má úplně jiné postavení na trhu, to nelze srovnávat se Siemensem atd.
Český výrobce z Kypru? 🙂 🙂 🙂
Co je to ETCZ?
Je obdivuhodné, co sem přispívá taky „NTELIGENTů“ !
Špatné rozhodnutí
…bylo si je vůbec pořizovat…
😉
Už při výrobě se zdálo, že to budou vzhledem k využití nejdražší lokomotivy na světě. Tak proč ne, když Pendolino byla také nejdražší vnitrostátní jednotka na světě…. Alespoň teď jezdí na Slovensko. 😂
Jo, ČD umí šetřit 😁
Malé upřesnění – už ani na Slovensko nejezdí… Kvůli ETCS
Ani 810 na Slovensku neměly blokování převodovky dveřmi !
Jo, mohlo by to jezdit tam, kde se technika využije … ale vozit polovinu lidí a ze zisku propadnout do ztráty. Protože tak je šotosprávně.
Plán pro Pendolino byl výkon Berlín – Praha – Vídeň.
Bohužel, ani rakušáci, ani Němci nedali „razítko“ a pinďa musel vyrazit hoblovat koleje na Slovensko.
Rakušáci razitko dali, do Vídně se to jezdilo před RailJetem. DBNetz by těžko odmítla cosi, co by splňovalo normy.
Že DB Fernverkehr nechtělo cosi, co si modrogumy pořídily samy a neodpovídalo požadavkům (kapacita, misto na kufry) zas není moc divné.
Je to škoda mohla z toho být krásná jednosměrná pull mašinka…
Půlka push-pullu…
No co, na opačném konci bude posunovač s červeným praporkem, problémm vyřešen.
Kdo je vlastně viník nehody? Zaměstnanec ZSR? Zda dostanou ČD finanční kompenzaci za zlikvidování lokomotivy? Nebude do řešení něco mluvit i pojišťovna?
Řekl bych, že ty lokomotivy pojištěné nebudou.
Tady nejde o to, jestli byly pojištěné. Ale pokud nehodu zavinili zaměstnanci ŽSR, tak by ŽSR měly opravu lokomotivy zaplatit.
Zaplatit nebo nahradit jedním ze šmejdů 381. Možná se jich Slováci docela rádi vzdají.
a proč by proboha mělo ZSSK odškodňovat ČD za chyby ŽSR?
Protože ČD mají smlouvu se ZSSK o používání lokomotivy na slovenském území. ČD a ŽSR spolu žádné smluvní vztahy nemají. Samozřejmě že pokud to byla chyba ze strany ŽSR, tak u nich budou ZSSK obratem tu škodu vymáhat.
Ale odpovědnost za infrastrukturu mají ŽSR, to je snad logické, ne?
Protože ŽSR i ZSSK mají jednoho vlastníka.
Ale snad škoda na lokomotivě se dá uplatnit u ŽSR, když se prokáže chyba na straně správce dráhy?!
Na druhé straně, ZSSK s největší pravděpodobností má pojištění odpovědnosti za škodu, a sama pak může řešit vyrovnání se skutečným viníkem.
Tak ať si k té mašině odvezou ty vyřazené vozy z Maloměřic. Staly se krásným hotelem zdarma pro lidi bez domova a jinou svoloč…
Morálně by ji měla odkoupit ŠKODOVKA a udělat na ní rekonstrukci včetně ETCS. Stačilo by jen pro CZ/SK/DE. Já vím, je to jen myšlenka fandy řady 380. 🙂
Však i Němci tenhle krám vyřazují, že to nechtějí.
Po ŠKODOVCE nemůžete nic morálního chtít. Ta už je ráda že dala od své řady 380 ruce už dávno pryč. Jako malý jsem v dobových časopisech Železničář, ČD pro Vás, četl o „pokrokovém úspěchu“ a ódy na tuto pokročilou moderní Českou lokomotivu, která bude určovat vývoj moderních lokomotiv pro 21. století na Evropsých železnicích. Roky ubíhaly, chvástání zůstalo, ale realita zůstala jinde. Pak se objevila skutečně nadčasová „modulární koncepce“ (tahle koncepce jakožto jediné budoucnosti moderních lokomotiv mě napadla už v 11 letech) lokomotivy Siemens Vectron, kterých bude nakonec vyrobeno za dekádu něco přes 2 000ks, a s těmi takové problémy… Číst vice »
Ono vůbec opravovat takovéhle skvarek je pěkná rasovina! Se nedivím,že se do toho nikomu moc nechce
Souhlasím. Ale vyhořelo pouze jedno čelo lokomotivy. Není to první lokomotiva, kterou něco takového potkalo. A ne všechny takto poškozené lokomotivy skončily po pouhých cca 15-ti letech operační služby ve šrotu.
Asi někdo spočítal, že je výhodnější prodat rám, nechat si náhradní díly a koupit Vectrona, který už ETCS i razítka do různých zemí má…
paradoxně vectroni mají s ETCS největší problémy
No, největší? Jezdíte pod tím? Jezdíte, my na výrobcích CZ LOKA ne!
Jelikož se k tomu výrobce nemá, otvírá se tu prostor pro fandu řady 380. Klidně je kupte, zachráníte Cargo. Jako by nestačilo, že skupujeme ostatní šroty.
Analyzujeme jejich zapojení směr jih Evropy – kam přesně to jako má být a tam ETCS jakože nebude??
Cargo snad mluví o Rumunsku tam asi ETCS zatím nebude 🤣
Někde je
Ve výhradním provozu?
Maďarsko , Rumunsko , Bulharsko tyto 3 státy s ETCS nepočítají
Brzy tyto země svůj postoj nakonec sami přehodnotí. Pokrok nezastavíš…
…a to ani na železnici.
Nelžete, na síti TEN-T to ETCS samozřejmě bude ! Navíc ve všech zemích už v některých úsecích funguje.
Pokud chtějí stavět nebo rekonstruovat podle TSI, tak ani nemají na výběr.
A už vůbec, pokud si chtějí sáhnout na financování.
Po Maďarsku, Rumunsku, Bulharsku a možná v budoucnu i Moldavsku kde se k výhradnímu ETCS zatím úplně nemají, je to puk ještě Srbsko, Bosna, Černá Hora, Severní Makedonie.
380 je jeden velký omyl a propadák.
Původní záměr nebyl špatný. Jenže……
Taky jsem jim fandil když ji vyvíjeli. Bohužel to dopadlo, jak dopadlo a je z toho 20 prototypů a finanční propadák.
…to dopadlo jako vždycky.
Jako vždycky ne. I přes některé problémy vlaky ze škodovky věšinou plní zamýšlenou funkci. U téhle mašiny se to nepovedlo. (Vindobony, Berlinery …)
Mysleli to dobře, ale dopadlo to jako vždycky…
ale houby je to dobrá mašina , musí se to sní umět , je to „rukama“
Že se nezastavite do depa poradit a přiložit ruku k dílu.Strojvedoucí by třeba také vyslechli dobře míněnou radu.
Ne v tomhle jste úplně mimo keramiku.
rozhodně lepší, než uskákaná koza jménem WCtron
To vůbec není pravda. Kolegové strojvedoucí jezdí s vectronem raději než se škodivkou. To ona je díky malému rozvoru uskákaná, i díky tomu se tam musely dodatečně montovat stabilizátory protože se při zkouškách v Německu ukázalo, že při rychlostech kolem 200 km/h, je ta mašina poněkud neklidná. Nakonec i kvůli tomu byla pro ně v Německu schválená rychlost max 190 km/h. Vectron žádné takové omezení nemá. Takže bych byl s tou “kozou” opatrný.
Vectron má omezení na V = 160 km/h v Rakousku a ve Švýcarsku.Důvod: negativní účinky na trať při vyšších rychlostech.
propadák byl jeden čas údržba, když se závažné závady neodstrňovaly – je spíš s podivem, co všechno si ty mašiny nechaly líbit, v jakém byly stavu a stále jezdily
Nadměrné nároky na údržbu jsou samozřejmě také mínus.
to by mě zajímalo, jaké nadměrné nároky – kdyby měly aspoň poloviční kvalitu péče, jako třeba pendolina, tak by nikdy nezůstaly někde stát pro technickou závadu
Trakčáky se samodestrukční funkcí obohacené o nevyžádané přimazávání olejem nápravových převodovek, hliníkové brzdové kotouče atd, atd.
no však, ale to se po řvaní vyřešilo
Osobně si myslím, že bylo správné, že stát tehdy prostřednictvím ČD podpořil domácí průmysl. Jenomže Škodovka tuto úžasnou příležitost zcela trestuhodně promrhala nebo možná zneužila.
Nezapomínejte, že před 20 lety to s otevřeným evropským trhem bylo jinak a s liberalizací dopravy také.
Stát prostřednictvím ČD podpořil nikoli domácí průmysl, ale nejasné majitele se sídlem v daňovém ráji na Kypru, a to se tehdy vědělo!
V té firmě tehdy pracovali Češi.
Jinak Appian tehdy ještě neměl sídlo na Kypru ale v Londýně, později v Nizozemsku.
Na Zličíně v tehdejším Siemensu taky pracovali Češi a stejné podpory se jim nedostalo ani omylem
Výsledkem celého zpackaného projektu lok. ř. 380 je, že v ČR už nikdy nikdo velkou (elektrickou) lokomotivu nevyrobí. A to je obrovská škoda, protože to dříve byl úspěšný obor.
Jestli se stát snažil tento obor udržet, považuji to za správné.
To vypadá, že to taky byl kauf století…
To není dobré řešení. Místo toho, aby národní dopravce doplňoval svou flotilu především domácími výrobky, jako tomu vždy bylo, nakupuje lokomotivy za valuty v cizině. Zdá se mi to krátkozraké. Vývoj řady 380 jistě stál nemalé finance.
Ajaj, komunisti lezou na povrch…
Nejen komunisti. Jakýkoliv prikazovači a radobynárodovci.
Má pravdu, za ty valuty se místo toho mohlo nakoupit tuzexové zboží pro lidi 🙂
A že by za jednu lokomotivu těch jeansů bylo! Aspoň pro všechny pionýry.
Presneji narodni bolsevici
Žádné „valuty“ by nebyly potřeba, kdyby tu konečně bylo euro 😉
Ano, čím dál tím vć si říkám, že jsme měli euro přijmout už před 15 lety, jako Slováci. Dost možná bychom se dnes měli lépe.
Pro ty co dávají mínusy, s eurem už by nemohla ČNB dělat čachry s měnou, jako že v době konjunktury uměle oslabovala korunu, čímž úplně zabila růst kupní síly. Kdyby se do toho nemontovali, bylo by dnes euro cca za 19 korun, a to by se nám tu jinak žilo. Koruna je dnes podhodnocená, a doplácíme na to my všichni neadekvátně vysokými cenami zboží.
Není problém si tady v ČR zařídít účet v €.
Kdo tak strašně moc chce, ten má možnost, konto je dokonce u některých bank zadarmo.
Kdo chce jenom brečet, aby stát zařídil za něj…
Kocourek je zase mimo a vůbec nechápe, o čem je řeč. Jako obvykle.
Normální projev Kocourka z Kocourkova :-).
Tady jde o ty vícenáklady na konverze a kurzová rizika.
A ten eurový účet ochráni bežného smrteľníka od konverzie mien ako?
Běžného smrtelníka ochrání především od zbytečných výdajů zapříčiněných zvytečnou inflací navíc a zvytečných kurzových ztrát, i kdyby na straně toho, od koho něco kupuje.
Ajaj, nekdo nechape pojem legalni platidlo/narodni mena
Pán je ekonom, pak určitě kolego víte, že zásahy ČNB do kurzu nejsou bezúčelné a jaký dopad má příliš silná koruna na český export.
Ale zase bývalí soudruzi mohou výhodně prodávat manuální sílu za eura ve svých skanzenech (montovnach)
S tým, že EURO má svoje výhody a určite by to pre ČR bolo prínosom súhlasím. Ale inak ste napísali samé nezmysly. Virtuálny kurz by nikdy nedosiahol hodnoty 1:19. Navyše, pre prosperujúcu ekonomiku je potrebné, aby kurz koruny bol čo najstabilnejší. Lebo veľké výkyvy ekonomiku značne poškodzujú. Ak by CZK značne posilnila voči EUR, tak by sa to možno pri nejakých tovaroch (navyše nie dennej potreby) prejavilo. Ale inak by prakticky všetky služby zostali pre Vás rovnako drahé, drvivá väčšina potravín tiež a rovnako všetky výrobky a tovary vyrábané alebo montované v ČR. A to nehovorím o tom, že by… Číst vice »
A umele nizky kurz meny hezky nafouknul cenovou bublinu nemovitosti
Slováci sice mají euro, ale jinak holej zadek. Ne, euro opravdu není všespásný recept na pohádkový život.
Holý zadok máme napriek euru, nie vďaka euru.
No, teraz máme síce holé zadky, ale keby nebolo EUR, tak by sme už boli úplne v prdeli … Viď Maďari, čo sa tam deje s forintom a aj s ekonomikou ako takou …. A to sú Maďari s Orbánom v porovnaní s naším Ficolandom ešte vyspelá demokracia ….
Tak Filcko ma o hracku mene, to je pravda
Ale pozor na to, že největší vliv na naše mzdy má naše přizdisráčství, nedostatek zdravého sebevědomí, odvahy a tažení za jeden provaz. Samo euro nám nezvýší životní úroveň vůbec nijak.
A oni se Slováci mají po 15 letech lépe než my ?
Pro Bratislavu je € přínosem. Hojní návštèvnìci nemusí mĕnit .
Bratislava dnes vypadá jako Frankfurt. Ale jinde ??
Jde o to, že bez eura by byly v ještě větší řiti
Nechcem úplne zasahovať do tejto témy (ako Slovák), ale čo som si povšimol, tak najväčším protiargumentom čo rezonuje je „chceme našu krásnu českú korunu“.
Čo akože nič proti gustu, ale to je taký argument ako keď sa dieťa hádže o zem že chce vec X. Nijaký logicky/pragmatický argument – len chce, chce a chce.
Inak za seba môžem povedať, že prijatie eura bolo jedno z veľmi mála dobrých rozhodnutí ktoré Zlovensko urobilo.
Ja mám v ČR dosť známych, aj teraz sme sa na dovolenke spoznali s dvoma rodinami čechov, ale každý by z nich EURO privítal … takže to asi nebude o bežných ľuďoch …. Myslím, že je to viac politická téma, podobne ako to bolo pred pár rokmi v HR …
Je tom tak, ale my jsme měli to euro přijmout o pár let později, kdy ekonomika začala růst. Slováci si ho vzali v plné finanční krizi 😀 tak je jasný že poněkud strádaly. Nicméně nemít euro, už by asi Slovensko nebylo, díky euru alespoň nějak fungují. My máme zdravější ekonomiku než měli oni při přechodu a navíc ještě nějak funkční automobilky a obrovský automotiv průmysl, který se silně exportní, takže by nás ten přechod tolik nestál a brzy by se začalo užívat výhod. Jenže Škodovce MB dávám max 10 let pokud se nezmění přístup k autům na baterie, celkově je… Číst vice »
Skoda se probrala. octavia bude min do 2032, fabka/scala/kamiq se taky protahuji, zavreni a konverze jejich linek v MB na elekro se posunuly o 2 roky. Superb je uplne novy, Kodiaq taky.
Enyaq je jednim z nejprodavanejsich elektrovozu v Evrope, umi i toto, jakkoliv na SW by meli asi jeste maknout.
Horsi je samotne VW a jejich ID rada
slováci euro mají a myslíte si, že se mají lépe?
Představte si, že by měli Slovenskou korunu a Fico by mával s centrální bankou jak by se mu zrovna hodilo. Monetární katastrofa.
A co se změní? Jenom převodní koeficient mezi bankovními konty. Nebo myslíte, že ČD to kupují za hotovost?!
Menove riziko, naklady konverze atp
„Domácí“ výrobek vyrobený kyperskou společností dodaný za dvojnásobek běžné ceny, děkuji takový nacionalismus nechci.
Národního dopravce doplnil svou flotilu 20 ks lokomotiv domácí výroby. A jak to dopadlo? Pomalu co kus to originál (nadsázka) A cena…? Tyhle kecy. Krátkozraké, domácí výrobky.
Kterou řadu HV domácí výroby máte na mysli?
ČD nebo ministerstvo by měly Škodovce zadat vývoj další generace ř. 380 (nebo nové rychlíkové lokomotivy).
Nebo jim to dát příkazem z UV…
Dobrý deň, súhlasím, ale celý vývoj rušňa vrátane testov resp skúšobnej prevádzky si bude financovať samotná škodovka!
ČD nebo ministerstvo by měly Škodovce
Nemůžou, protože jim nepatří. Ještě jednou: Ne pa tří!
Nechodte na slunicko
Ty soudruhu, za prvé nakupuje se za devizy, nikoliv za valuty. Za druhé žijeme ve společném evropském prostoru kde si každý může nakupovat a prodávat co chce a odkud chce. To jenom v zom vašem poťápaném RVHP bylo na vše potřeba povolení a souhlas rodné strany. 🤣 Huš na skládku dějin…
A až jednou třeba budeme mít i v ČR zavedené € (i když to tedy s těmi našimi politiky asi bude trvat ještě hodně dlouho), tak to bude v pořádku, když to bude nakupovat za měnu, co se tu bude stejně používat? 🙂
Proč je špatná myšlenka domácího výrobce s takovou praxí? Čkd je out a Škoda k tomu pomalu směřuje.
Není to škoda?
Škoda parazituje na ČD již několik desetiletí, VŘ ušitá na míru , aby nikdo jiný nemohl uspět atd.
Ale skončil. Výroba lokomotiv ve Škodovce je definitivně minulostí.
Po zkušenosti s 380 se žádá dodat, díkybohu!
Mentalita „čo že je to na h*vno, hlavne že je to naše“ má v roku 2024 (v dobe globalizácie), dostáva do kolien.
Nie, je to črep a čisto z pragmatického hľadiska sa ČD oplatí kupovať niečo overené od Siemens či Alstom a nie dotovať Schadewerke.
Ak budeme realistický – ani RegioPanter nie je vo svojom segmente bohvie čo (pohodlnou jazdou sú Talent a Flirt o svetelné kilometre napred), len je lacný a „český“.
Tak měl výrobce ten tuzemský výrobek udělat pořádně. Ne ho narychlo zbastlit a nabízet ho za hříšné peníze.
Čím to je že Vectrony a TRAXXy se vesměs prodávají samy?
Gratuluji, za ten socialisticky protekcionistický příspěvek jste schytal snad rekordní počet nesouhlasů.
Ještě by tu lokomotivu mohly ČD nabídnout dopravci About me 🤣🤣🤣
Za týden bude dle najetých kilometru jako nová!
Nehavarovaná a po prvním majiteli – což o to, s tím majitelem by to byla vlastně i pravda… 🙂
Pokud se nepletu je řada 380 schválena pro ČR, Slovensko, Německo, Rakousko, Maďarsko a Polsko. Takže v případě ostatních států by se muselo instalovat zabezpečení pro státy na Balkáně popřípadě provést softwarové úpravy. Což zadarmo určitě nebude a je otázka, za kolik budou ČD chtít lokomotivu prodat v porovnání ceny s novou lokomotivou, která je tímto vybavena.
Software? Jakože stěrače potřebují jiný software na Balkáně a jiný u nás? Ono se to spíš musí pro jiné země homologovat.
… určitě budete muset u SW provést třeba rozšíření jazykových mutací. Aby displaye sdělovaly strojvedoucímu informace či nabízely popisky v sruktuře příkazů v národním jazykovém prostředí, kde se zrovna lokomotiva bude nacházet. Nepředpokládám, že třeba rumunští strojvedoucí budou za jízdy mít k dispozici slovník a překládat si informace z češtibńy či jiných lokalizovaných jazyků do rumunštiny.
… oprava překlepu : z češtiny
to chceš říct, že to je žel dokonce tak velkej krám, že to nemá v řídícím software ani nainstalovanou mezinárodně uznávanou Angličtinu?
Že by všichni strojvůdci v Rumunsku uměly plynně anglicky?
mašina umí mluvit 5-ti jazyky, ale já Vám v ČR na nějakou angličtinu se*u
Nauč se nejprve česky, ty „5-ti“…
… angličtina je mezinárodně uznávaná, to máte pravdu. Ale zde se bavíme o obsluze hnacího vozidla. Strojvedoucí nemají kvalifikační podmínku, že musí umět anglicky a mít z tohoto jazyka mezinárodně uznávanou zkoušku. Ti, co zajíždějí do D či A ale musí mít znalost německého jazyka. Takže pokud HV nemá v rámci interoperability homologaci do UK ( což nemá u nás žádné hnací vozidlo ), proč by displaye na stanovišti strojvedoucího při ovládaní lokomotivy či radiostanice měly umět s obsluhou komunikovat anglicky ? Technologie musí s obsluhou komunikovat v tom národním jazykovém prostředí, kde se lokomotiva může pohybovat. Pokud třeba slovenský… Číst vice »
anglicky 380 umí
Balkánské státy Slovinsko a Chorvatsko používají jiný typ sběrače (užší) proto má Vectron MS 4 a ne jen 2
Aha, platí to i pro taurusy 1216? Já si říkal, proč mají 4 panťaky
a čemu vlastně vadí širší sběrač?
To by se mělo zavést autobusů: V každém státě EU jiný průměr hrdla nádrže, aby se narovnaly podmínky mezi železnicí a silnicí 810 konečně zvítězila nad autobusem. 😀
Dráhy sobě. Pokud možno co nejvíce národních specifik, pak je to celé strašně drahé a byrokraticky náročné.
Širší průjezdní profil, mělo by to být kvůli tunelům.
Prejazdnému profilu v tuneloch.
Vadí širší i užší. Širší se nevejde do úzkého průřezu na určitých tratích, úzký zase strhne troleje na tratích s větší klikatostí troleje.
Nejužší mají zřejmě ve Švýcarsku?
CH, LUX, FR (čistý uhlík) využívá šířku hlavy 1450 mm se zaizolovanými rohy. Hlavu 1450 mm (sycený uhlík) používá na stejnosměru i I + SLO. Čili 5 zemí používá tento rozměr.
Nejde ani tak o šířku sběrače, jako o profil jeho hlavy – interoperabilní jsou dneska 3 profily hlavy, jinak je to v každé zemi různé (bohužel). Slovinsko – používá šířku hlavy 1450 mm, sycený uhlík, ale v úseku Pragersko-Hodoš je dovolen interoperabilní profil 1 600 mm, ale sběrač musí mít izolační rohy. Chorvatsko – používá se šířka hlavy 1600 mm Jinak materiál ližiny je interoperabilní pouze čistý uhlík a sycený uhlík s tím, že podle objemu toho sycení může být sběrač používán i na střídavině – obsah nesmí přesáhnout 35 % hmotnostního podílu, je-li lišta použita na tratích se střídavou… Číst vice »
Ešte dodám len pre zaujímavosť, že v Chorvátsku je na niektorých úsekoch povolený aj 1950mm zberač.
OK, dík.
To nie je priamym dôvodom. Vectron, ktorý nemá paket pre HR-SI má tiež 4 zberače. Napríklad Vectrony ČD, alebo ZSSK. Majú 2 AC a 2 DC klasické.
Tam je to kvuli materialu protoze DBNetz chce cisty uhlik.
Připomeňte mi, ve které zemi byl ten uhlík naopak nežádoucí?
Čistý uhlík je už dnes vítán všude, nicméně má limit na přenášený proud a tak není pro velké výkony na DC. Kromě toho se může na některých zdrsněných trolejích více opotřebovávat. Pantery nemají takový odběr a tak používají čistý uhlík na AC i DC. V minulosti nebyl uhlík obecně používaný/povolený například u pražských tramvají anebo v Polsku.
Díky, takže čistý uhlík spolu s vyšším napětím střídaviny je obecným řešením materiálu, přítlak se dá řešit SW a ovládáním sběrače. Takže jako problém k celoevropskému řešení sběrače zbývá především šířka?
Ano, ale to je čistě z důvodu redundance – jinak by 2 sběrače pro D-A-PL-CZ-SK-H-(RO-BG) stačily.
tak u WCtronu je to celkem k ničemu, protože když budete mít zkrat na střechu byť na jednom sběrači (třeba utržená, či jinak poškozená hlava), tak jej nemáte jak odpojit, protože WCtron nemá odpojovače jednotlivých skupin sběračů, natož jednotlivých sběračů