Obrazem: České dráhy rozhodly o osudu vyhořelé lokomotivy řady 380

Lokomotiva 380 004-2 zničená požárem. Foto: Vratislav KlabouchLokomotiva 380 004-2 zničená požárem. Foto: Vratislav Klabouch

České dráhy s řadou 380 do budoucna nepočítají, což zdůvodňují příliš nákladnou instalací ETCS.

200 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Practicus

no jo, ale plánovaná životnost byla 50 let – jsou jen o 1-2 roky mladší, než taurusy, po kterých dnes neštěkne ani pes a postupně se ruší – a jaký kolem toho byl humbuk, když sem začaly zajíždět „nejmodernější lokomotivy“ své doby

Leinad

Už je rozhodnuto o viníkovi nehody a placení? Pokud ne, proč to ČD řeší (co kdyby pojišťovna zaplatila 100% opravu) 😀

Petr Novotný

Tak ČD by snad cena opravy nemusela nijak trápit, když výběrové řízení na její zprovoznění by zajistili Slováci, včetně platby. Takto se bude konat v tichosti odprodej a nějaká částka spadne do bezedné díry na GŘ ČD, třeba na odměny, jak to pěkně vyřešili…

Adviser

Zvláštní je, že u Esa vychází zástavba ETCS levněji než u 109E, kde je již příprava. U toho Esa se musí začít od nuly.

Dušan

Jenže ta slavná příprava je pouze prostor pro OBU…návarky na uchycení balízové čtečky pod vlakem a kabelové kanály pro kabelizaci..to je všechno.

Apollo 17

A Eso je schváleno jen v ČR, SR. Lok. 380 ještě v Rakousku, Německu, Polsku, Maďarsku…

Elb

Eso není schválené v Polsku a Maďarsku? Jak pak mohlo tahat EC do Budaúeště?

Leinad

A taky ventil k hlavnímu potrubí (jenže to má předpokládám i ESo, a taky se kamaradí s generalstopem) 😀

banán

U esa vyjde zástavba ETCS daleko levněji protože je daleko více strojů než 20ks E109.Cena je dána množstvím daného typu drážního vozidla,tedy lokomotivy

Pavel

A nedá se z toho udělat nějaké mazací drážní vozidlo? Po Praze už jezdí tramvaj.

Mates

A majú snaď ČD nejaké mazacie vozidlá? Čomby mazali?

Pavel

Výhybku je třeba namazat.

Apollo 17

Kde má ČD výhybku ? V depu.

vbb

A ta se maže z jedoucího vozidla?

Bakiy

Mažou všechny hnací vozidla…

Elb

Tož, spolu s Laminátkou tahat vlaky do dlouhého stoupání z Černé Hory do Srbska by svým výkonem ještě mohla posloužit.

Petr

Konečně rozumné řešení, ono obecně dávat do cajku kolejové vozidlo po nehodě je pěkná rasovina! Natož po požáru

Tomáš

Vyhořelo pouze jedno čelo lokomotivy. Není to první lokomotiva, kterou něco takového potkalo. A ne všechny takto poškozené lokomotivy skončily po pouhých cca 15-ti letech operační služby na díly, či ve šrotu.

Jiří Kocurek

Pro tuhle mašinu ale není nic, co by se dalo zkanibalizovat z již odstaveného kusu. Aniž by bylo možné přiobjednat díly z běžící výroby.
Základní otázka je, zda výrobce ještě vůbec má výrobní přípravky pro díly a nebo se budou muset vyrábět prototypováním, kdyby je někdo chtěl (značně drahé).

Tomáš

Naprosto přesně. Tady je to ale problém přímo na bedrech samotného výrobce kdy se přímo může ukázat, jestli to se skutečnou výrobou těchto lokomotiv myslel opravdu vážně.
Pokud by už výrobní přípravky přeci jenom zahodil po těch pár letech, bylo by to velké varování pro všechny jeho zákazníky.

Adviser

Pouhá polemika, pokud nevíte jak výrobce s přípravky nakládá.

Železniční Slídič

Však my víme, že je to pouhá polemika. Tvrdí tady snad někdo něco jiného?

Železniční Slídič

A už se toho náš slavný výrobce ujmul, aby se ohledně toho ukázal?

Vesper

Možná by nad nimi ČD ještě neměly lámat hůl. Za pár let může cena za zástavbu ETCS citelně poklesnout a mohlo by se to potom vyplatit.

tarten

Tak si ho tam pak ČD CARGO může dát. Ale nevím nevím, za jak dlouho bude za pár let? Dnešní vysoká cena je hlavně v malé sérii „prototypů“ pro testování a razítkování extrabuřtových řešení, než v ceně té krabičky. Potřeboval byste spíš levné „ejajkové“ úředníky a testery, ale ty by někdo musel otestovat a schválit…

Juraj

No jo, ale proč?
Vectronů je k dispozici habaděj, hodně je už objednaných, unifikovaný vozový park 362+383 má obrovské provozní výhody.

Aby to stálo roky někde v depu nebo vozilo rychlíky Plzeň – Budějovice je to fakt zbytečné.

Elb

Jo, kupovat 20 Vectronů za více než půl miliardy, to je velká „výhoda“.

Apollo 17

Jeden Vectron stojí přes 100 mil. korun, takže 20 Vectronů stojí přes 2 miliardy Kč.

Elb

Tak to je ještě lepší.

Peter

A messerschmidt stal samotný 175 milionů. Co je levnější?

Elb

A proto přece ještě bez významného opotřebení musí do šmelcu.

vbb

Jeden za 25 milionů? To bych si jich koupil hned 100!

Peter

Prosím tě, soto nekecej voloviny.

banán

Tušil jsem to.Zajímalo by mě jak dopadlo pětkové eso z nehody v Pardubicích,nemá někdo nějaké info?

Michal

Nemusí se prodávat, mužou jezdit se smyslem.

tarten

Se smyslem pro vyhýbání se ETCSkovým tratím.

Ferda Vomáčka

A takhle končí největší ostuda Škody v novodobé historii. Pes po tom neštěkne…

kuna

Škodovce nešlo o to, co naštěká jaký pes, ale napakovat se na státním podniku ČD, což tato imitace lokomitivy a tzv. arbitráže splnila na výbornou!

Pavel

A pakuje se dál a dál 😉

kix

nazývat to imitací lokomotivy je zase trochu mimo, ty stroje nejsou zas tak špatné, jako se z nich dělá a dost věcí de vrub čd

Pepa

O jaké konkrétně věci jde?

Jan

Jo, v krátkým horizontu souhlas. V delším horizontu to ale kompletně zabilo celý výrobní program lokomotiv. Protože s takovým jednáním je fakt levnější a bezpečnější si koupit Siemens nebo Bombardier…

Tomáš

Škodovka mohla se svou lokomotivou 109E ve své době od představení veřejnosti, udělat pořádnou „ránu“ na železničním trhu a luxusně se finančně zahojit na několik dekád dopředu. Ale promrhat takovou jedinečnou a neopakovatelbou obchodní příležitost, to je prostě „majstrštyk“!

Petr

109E přišla v době kdy už pět let probíhala výroba Taurusu a Traxxy se taky už sériově vyráběly. Jediný majstrštych bylo výhrát vyběrové řízení s něčím co bylo jenom na papíře o proti konkureci, která vyráběla a dodávala ročně desítky sériových lokomotiv zákazníkům.

Kedul

vidíš, a já na ni nedám dopustit..

Zdeněk

Mrzímě,co se odehrálo kolem těchto lokomotiv od špionáže až údajnou přemrštěnou cenu!!!Každý kdo přišel s prodejem či nákupem těchto lokomotiv,tak přispěl k tomuto výsledku,jak a kde dneska na tom ty lokomotivy jsou!!!Je to diskreditace Českého výrobce a výroby lokomotiv u nás vůdči zahraničních výrobců lokomotiv.Čím míň konkurence,tím líp pro zahraničního výrobce a ČD je egoistický postoj za zmar výroby našich lokomotiv 380 a možná i dalších vývojových řad je v kopru!!! A tak to je se vším u nás vše zlikvidovat. Záleží na lidech,jací tam jsou na čem jim záleží. Jak je vidno těmto je to jedno!!!Když můžou cpát do… Číst vice »

Tomáš

Za ten „marketingový krach“ moderní lokomotivy typu 109E, jak jste tady potrefeně nazval nechvalně nezvratný osud těchto lokomotiv, si může Škoda jedině sama. Zrovna jsem si vzpomněl na tu kauzu se zabavenou lokomotivou v Rakousku, kdy se všechno špatné házelo na Bombardier. A nakonec to bylo úplně jinak. Prototyp lokomotivy ŠKODA 109E spatřil světlo světa v době, kdy teprve začínala široká transformace evropských železnic a kdy bylo jasné, že potřeba nutně nahradit soupravy moderní vícesystémovou a výkonnou lokomotivou pro jízdy napříč Evropskými tratěmi bez přepřahu byla nevyhnutelná! A ŠKODA měla před konkurencí nezpochybnitelný náskok a reálný zájem o ní od… Číst vice »

Pražan

Mimochodem ta zabavená lokomotiva v Rakousku b,l přímo tento nešťastný kus

Tomáš

Za ten „marketingový krach“ moderní lokomotivy typu 109E, jak jste tady potrefeně nazval nechvalně nezvratný osud těchto lokomotiv, si může Škoda jedině sama. Zrovna jsem si vzpomněl na tu kauzu se zabavenou lokomotivou v Rakousku, kdy se všechno špatné házelo na Bombardier. A nakonec to bylo úplně jinak. Prototyp lokomotivy ŠKODA 109E spatřil světlo světa v době, kdy teprve začínala široká transformace evropských železnic a kdy bylo jasné, že potřeba nutně nahradit soupravy moderní vícesystémovou a výkonnou lokomotivou pro jízdy napříč Evropskými tratěmi bez přepřahu byla nevyhnutelná! A ŠKODA měla před konkurencí nezpochybnitelný náskok a reálný zájem o ní od… Číst vice »

kix

škoda má úplně jiné postavení na trhu, to nelze srovnávat se Siemensem atd.

Bidlo

Český výrobce z Kypru? 🙂 🙂 🙂

Peter

Co je to ETCZ?

Jan Kubeš

Je obdivuhodné, co sem přispívá taky „NTELIGENTů“ !

Milan Plíva

Špatné rozhodnutí

Tomáš

…bylo si je vůbec pořizovat…

Michal M

😉

František Adolf

Už při výrobě se zdálo, že to budou vzhledem k využití nejdražší lokomotivy na světě. Tak proč ne, když Pendolino byla také nejdražší vnitrostátní jednotka na světě…. Alespoň teď jezdí na Slovensko. 😂
Jo, ČD umí šetřit 😁

Marťas

Malé upřesnění – už ani na Slovensko nejezdí… Kvůli ETCS

Petr

Ani 810 na Slovensku neměly blokování převodovky dveřmi !

Jiří Kocurek

Jo, mohlo by to jezdit tam, kde se technika využije … ale vozit polovinu lidí a ze zisku propadnout do ztráty. Protože tak je šotosprávně.

Jan

Plán pro Pendolino byl výkon Berlín – Praha – Vídeň.

Bohužel, ani rakušáci, ani Němci nedali „razítko“ a pinďa musel vyrazit hoblovat koleje na Slovensko.

Leinad

Rakušáci razitko dali, do Vídně se to jezdilo před RailJetem. DBNetz by těžko odmítla cosi, co by splňovalo normy.
Že DB Fernverkehr nechtělo cosi, co si modrogumy pořídily samy a neodpovídalo požadavkům (kapacita, misto na kufry) zas není moc divné.

Jan

Je to škoda mohla z toho být krásná jednosměrná pull mašinka…

Jan

Půlka push-pullu…

roman

No co, na opačném konci bude posunovač s červeným praporkem, problémm vyřešen.

Neznamy Jarek

Kdo je vlastně viník nehody? Zaměstnanec ZSR? Zda dostanou ČD finanční kompenzaci za zlikvidování lokomotivy? Nebude do řešení něco mluvit i pojišťovna?

Jerry

Řekl bych, že ty lokomotivy pojištěné nebudou.

Vid

Tady nejde o to, jestli byly pojištěné. Ale pokud nehodu zavinili zaměstnanci ŽSR, tak by ŽSR měly opravu lokomotivy zaplatit.

xtomasr

Zaplatit nebo nahradit jedním ze šmejdů 381. Možná se jich Slováci docela rádi vzdají.

medved

a proč by proboha mělo ZSSK odškodňovat ČD za chyby ŽSR?

Jan

Protože ČD mají smlouvu se ZSSK o používání lokomotivy na slovenském území. ČD a ŽSR spolu žádné smluvní vztahy nemají. Samozřejmě že pokud to byla chyba ze strany ŽSR, tak u nich budou ZSSK obratem tu škodu vymáhat.

Jumbotron

Ale odpovědnost za infrastrukturu mají ŽSR, to je snad logické, ne?

Elb

Protože ŽSR i ZSSK mají jednoho vlastníka.

Jumbotron

Ale snad škoda na lokomotivě se dá uplatnit u ŽSR, když se prokáže chyba na straně správce dráhy?!

Juraj

Na druhé straně, ZSSK s největší pravděpodobností má pojištění odpovědnosti za škodu, a sama pak může řešit vyrovnání se skutečným viníkem.

Ten z nádraží

Tak ať si k té mašině odvezou ty vyřazené vozy z Maloměřic. Staly se krásným hotelem zdarma pro lidi bez domova a jinou svoloč…

Jindřich

Morálně by ji měla odkoupit ŠKODOVKA a udělat na ní rekonstrukci včetně ETCS. Stačilo by jen pro CZ/SK/DE. Já vím, je to jen myšlenka fandy řady 380. 🙂

Patrik

Však i Němci tenhle krám vyřazují, že to nechtějí.

Tomáš

Po ŠKODOVCE nemůžete nic morálního chtít. Ta už je ráda že dala od své řady 380 ruce už dávno pryč. Jako malý jsem v dobových časopisech Železničář, ČD pro Vás, četl o „pokrokovém úspěchu“ a ódy na tuto pokročilou moderní Českou lokomotivu, která bude určovat vývoj moderních lokomotiv pro 21. století na Evropsých železnicích. Roky ubíhaly, chvástání zůstalo, ale realita zůstala jinde. Pak se objevila skutečně nadčasová „modulární koncepce“ (tahle koncepce jakožto jediné budoucnosti moderních lokomotiv mě napadla už v 11 letech) lokomotivy Siemens Vectron, kterých bude nakonec vyrobeno za dekádu něco přes 2 000ks, a s těmi takové problémy… Číst vice »

Petr

Ono vůbec opravovat takovéhle skvarek je pěkná rasovina! Se nedivím,že se do toho nikomu moc nechce

Tomáš

Souhlasím. Ale vyhořelo pouze jedno čelo lokomotivy. Není to první lokomotiva, kterou něco takového potkalo. A ne všechny takto poškozené lokomotivy skončily po pouhých cca 15-ti letech operační služby ve šrotu.

tarten

Asi někdo spočítal, že je výhodnější prodat rám, nechat si náhradní díly a koupit Vectrona, který už ETCS i razítka do různých zemí má…

Practicus

paradoxně vectroni mají s ETCS největší problémy

Jozo_cz

No, největší? Jezdíte pod tím? Jezdíte, my na výrobcích CZ LOKA ne!

Jozo_cz

Jelikož se k tomu výrobce nemá, otvírá se tu prostor pro fandu řady 380. Klidně je kupte, zachráníte Cargo. Jako by nestačilo, že skupujeme ostatní šroty.

test

Analyzujeme jejich zapojení směr jih Evropy – kam přesně to jako má být a tam ETCS jakože nebude??

JAJV

Cargo snad mluví o Rumunsku tam asi ETCS zatím nebude 🤣

Pitrys

Někde je

tarten

Ve výhradním provozu?

Milan Plíva

Maďarsko , Rumunsko , Bulharsko tyto 3 státy s ETCS nepočítají

Tomáš

Brzy tyto země svůj postoj nakonec sami přehodnotí. Pokrok nezastavíš…
…a to ani na železnici.

Dušan

Nelžete, na síti TEN-T to ETCS samozřejmě bude ! Navíc ve všech zemích už v některých úsecích funguje.

Juraj

Pokud chtějí stavět nebo rekonstruovat podle TSI, tak ani nemají na výběr.
A už vůbec, pokud si chtějí sáhnout na financování.

Elb

Po Maďarsku, Rumunsku, Bulharsku a možná v budoucnu i Moldavsku kde se k výhradnímu ETCS zatím úplně nemají, je to puk ještě Srbsko, Bosna, Černá Hora, Severní Makedonie.

Jindra CV

380 je jeden velký omyl a propadák.

Pája

Původní záměr nebyl špatný. Jenže……

Jiří Kocurek

Taky jsem jim fandil když ji vyvíjeli. Bohužel to dopadlo, jak dopadlo a je z toho 20 prototypů a finanční propadák.

Petr

…to dopadlo jako vždycky.

tarten

Jako vždycky ne. I přes některé problémy vlaky ze škodovky věšinou plní zamýšlenou funkci. U téhle mašiny se to nepovedlo. (Vindobony, Berlinery …)

Tomáš

Mysleli to dobře, ale dopadlo to jako vždycky…

parmezano

ale houby je to dobrá mašina , musí se to sní umět , je to „rukama“

Jozo_cz

Že se nezastavite do depa poradit a přiložit ruku k dílu.Strojvedoucí by třeba také vyslechli dobře míněnou radu.
Ne v tomhle jste úplně mimo keramiku.

practicus

rozhodně lepší, než uskákaná koza jménem WCtron

Detepak

To vůbec není pravda. Kolegové strojvedoucí jezdí s vectronem raději než se škodivkou. To ona je díky malému rozvoru uskákaná, i díky tomu se tam musely dodatečně montovat stabilizátory protože se při zkouškách v Německu ukázalo, že při rychlostech kolem 200 km/h, je ta mašina poněkud neklidná. Nakonec i kvůli tomu byla pro ně v Německu schválená rychlost max 190 km/h. Vectron žádné takové omezení nemá. Takže bych byl s tou “kozou” opatrný.

Dušan

Vectron má omezení na V = 160 km/h v Rakousku a ve Švýcarsku.Důvod: negativní účinky na trať při vyšších rychlostech.

practicus

propadák byl jeden čas údržba, když se závažné závady neodstrňovaly – je spíš s podivem, co všechno si ty mašiny nechaly líbit, v jakém byly stavu a stále jezdily

tarten

Nadměrné nároky na údržbu jsou samozřejmě také mínus.

Practicus

to by mě zajímalo, jaké nadměrné nároky – kdyby měly aspoň poloviční kvalitu péče, jako třeba pendolina, tak by nikdy nezůstaly někde stát pro technickou závadu

Jozo_cz

Trakčáky se samodestrukční funkcí obohacené o nevyžádané přimazávání olejem nápravových převodovek, hliníkové brzdové kotouče atd, atd.

Practicus

no však, ale to se po řvaní vyřešilo

jan.vejrazka

Osobně si myslím, že bylo správné, že stát tehdy prostřednictvím ČD podpořil domácí průmysl. Jenomže Škodovka tuto úžasnou příležitost zcela trestuhodně promrhala nebo možná zneužila.
Nezapomínejte, že před 20 lety to s otevřeným evropským trhem bylo jinak a s liberalizací dopravy také.

Bidlo

Stát prostřednictvím ČD podpořil nikoli domácí průmysl, ale nejasné majitele se sídlem v daňovém ráji na Kypru, a to se tehdy vědělo!

jan.vejrazka

V té firmě tehdy pracovali Češi.
Jinak Appian tehdy ještě neměl sídlo na Kypru ale v Londýně, později v Nizozemsku.

Tomáš

Na Zličíně v tehdejším Siemensu taky pracovali Češi a stejné podpory se jim nedostalo ani omylem

jan.vejrazka

Výsledkem celého zpackaného projektu lok. ř. 380 je, že v ČR už nikdy nikdo velkou (elektrickou) lokomotivu nevyrobí. A to je obrovská škoda, protože to dříve byl úspěšný obor.
Jestli se stát snažil tento obor udržet, považuji to za správné.

Martin

To vypadá, že to taky byl kauf století…

král j

To není dobré řešení. Místo toho, aby národní dopravce doplňoval svou flotilu především domácími výrobky, jako tomu vždy bylo, nakupuje lokomotivy za valuty v cizině. Zdá se mi to krátkozraké. Vývoj řady 380 jistě stál nemalé finance.

Libor

Ajaj, komunisti lezou na povrch…

qěcy

Nejen komunisti. Jakýkoliv prikazovači a radobynárodovci.

Průvodce původní Aleš

Má pravdu, za ty valuty se místo toho mohlo nakoupit tuzexové zboží pro lidi 🙂

Luboš Beneš

A že by za jednu lokomotivu těch jeansů bylo! Aspoň pro všechny pionýry.

Gwann

Presneji narodni bolsevici

Rodney

Žádné „valuty“ by nebyly potřeba, kdyby tu konečně bylo euro 😉

Kamui

Ano, čím dál tím vć si říkám, že jsme měli euro přijmout už před 15 lety, jako Slováci. Dost možná bychom se dnes měli lépe.

Kamui

Pro ty co dávají mínusy, s eurem už by nemohla ČNB dělat čachry s měnou, jako že v době konjunktury uměle oslabovala korunu, čímž úplně zabila růst kupní síly. Kdyby se do toho nemontovali, bylo by dnes euro cca za 19 korun, a to by se nám tu jinak žilo. Koruna je dnes podhodnocená, a doplácíme na to my všichni neadekvátně vysokými cenami zboží.

Jiří Kocurek

Není problém si tady v ČR zařídít účet v €.
Kdo tak strašně moc chce, ten má možnost, konto je dokonce u některých bank zadarmo.

Kdo chce jenom brečet, aby stát zařídil za něj…

Kamui

Kocourek je zase mimo a vůbec nechápe, o čem je řeč. Jako obvykle.

Bram

Normální projev Kocourka z Kocourkova :-).

Poutník99

Tady jde o ty vícenáklady na konverze a kurzová rizika.

Okoloidúci

A ten eurový účet ochráni bežného smrteľníka od konverzie mien ako?

tarten

Běžného smrtelníka ochrání především od zbytečných výdajů zapříčiněných zvytečnou inflací navíc a zvytečných kurzových ztrát, i kdyby na straně toho, od koho něco kupuje.

Gwann

Ajaj, nekdo nechape pojem legalni platidlo/narodni mena

PeterM

Pán je ekonom, pak určitě kolego víte, že zásahy ČNB do kurzu nejsou bezúčelné a jaký dopad má příliš silná koruna na český export.

FandaX

Ale zase bývalí soudruzi mohou výhodně prodávat manuální sílu za eura ve svých skanzenech (montovnach)

Michal Tvrdý

S tým, že EURO má svoje výhody a určite by to pre ČR bolo prínosom súhlasím. Ale inak ste napísali samé nezmysly. Virtuálny kurz by nikdy nedosiahol hodnoty 1:19. Navyše, pre prosperujúcu ekonomiku je potrebné, aby kurz koruny bol čo najstabilnejší. Lebo veľké výkyvy ekonomiku značne poškodzujú. Ak by CZK značne posilnila voči EUR, tak by sa to možno pri nejakých tovaroch (navyše nie dennej potreby) prejavilo. Ale inak by prakticky všetky služby zostali pre Vás rovnako drahé, drvivá väčšina potravín tiež a rovnako všetky výrobky a tovary vyrábané alebo montované v ČR. A to nehovorím o tom, že by… Číst vice »

Gwann

A umele nizky kurz meny hezky nafouknul cenovou bublinu nemovitosti

Joe

Slováci sice mají euro, ale jinak holej zadek. Ne, euro opravdu není všespásný recept na pohádkový život.

Okoloidúci

Holý zadok máme napriek euru, nie vďaka euru.

Michal Tvrdý

No, teraz máme síce holé zadky, ale keby nebolo EUR, tak by sme už boli úplne v prdeli … Viď Maďari, čo sa tam deje s forintom a aj s ekonomikou ako takou …. A to sú Maďari s Orbánom v porovnaní s naším Ficolandom ešte vyspelá demokracia ….

Gwann

Tak Filcko ma o hracku mene, to je pravda

qěcy

Ale pozor na to, že největší vliv na naše mzdy má naše přizdisráčství, nedostatek zdravého sebevědomí, odvahy a tažení za jeden provaz. Samo euro nám nezvýší životní úroveň vůbec nijak.

FRX

A oni se Slováci mají po 15 letech lépe než my ?
Pro Bratislavu je € přínosem. Hojní návštèvnìci nemusí mĕnit .
Bratislava dnes vypadá jako Frankfurt. Ale jinde ??

JAJV

Jde o to, že bez eura by byly v ještě větší řiti

Okoloidúci

Nechcem úplne zasahovať do tejto témy (ako Slovák), ale čo som si povšimol, tak najväčším protiargumentom čo rezonuje je „chceme našu krásnu českú korunu“.

Čo akože nič proti gustu, ale to je taký argument ako keď sa dieťa hádže o zem že chce vec X. Nijaký logicky/pragmatický argument – len chce, chce a chce.

Inak za seba môžem povedať, že prijatie eura bolo jedno z veľmi mála dobrých rozhodnutí ktoré Zlovensko urobilo.

Michal Tvrdý

Ja mám v ČR dosť známych, aj teraz sme sa na dovolenke spoznali s dvoma rodinami čechov, ale každý by z nich EURO privítal … takže to asi nebude o bežných ľuďoch …. Myslím, že je to viac politická téma, podobne ako to bolo pred pár rokmi v HR …

JAJV

Je tom tak, ale my jsme měli to euro přijmout o pár let později, kdy ekonomika začala růst. Slováci si ho vzali v plné finanční krizi 😀 tak je jasný že poněkud strádaly. Nicméně nemít euro, už by asi Slovensko nebylo, díky euru alespoň nějak fungují. My máme zdravější ekonomiku než měli oni při přechodu a navíc ještě nějak funkční automobilky a obrovský automotiv průmysl, který se silně exportní, takže by nás ten přechod tolik nestál a brzy by se začalo užívat výhod. Jenže Škodovce MB dávám max 10 let pokud se nezmění přístup k autům na baterie, celkově je… Číst vice »

Gwann

Skoda se probrala. octavia bude min do 2032, fabka/scala/kamiq se taky protahuji, zavreni a konverze jejich linek v MB na elekro se posunuly o 2 roky. Superb je uplne novy, Kodiaq taky.

Enyaq je jednim z nejprodavanejsich elektrovozu v Evrope, umi i toto, jakkoliv na SW by meli asi jeste maknout.

Horsi je samotne VW a jejich ID rada

practicus

slováci euro mají a myslíte si, že se mají lépe?

tarten

Představte si, že by měli Slovenskou korunu a Fico by mával s centrální bankou jak by se mu zrovna hodilo. Monetární katastrofa.

Jiří Kocurek

A co se změní? Jenom převodní koeficient mezi bankovními konty. Nebo myslíte, že ČD to kupují za hotovost?!

Gwann

Menove riziko, naklady konverze atp

P_V

„Domácí“ výrobek vyrobený kyperskou společností dodaný za dvojnásobek běžné ceny, děkuji takový nacionalismus nechci.

janvagala

Národního dopravce doplnil svou flotilu 20 ks lokomotiv domácí výroby. A jak to dopadlo? Pomalu co kus to originál (nadsázka) A cena…? Tyhle kecy. Krátkozraké, domácí výrobky.

Michal

Kterou řadu HV domácí výroby máte na mysli?

král j

ČD nebo ministerstvo by měly Škodovce zadat vývoj další generace ř. 380 (nebo nové rychlíkové lokomotivy).

Libor

Nebo jim to dát příkazem z UV…

Jano

Dobrý deň, súhlasím, ale celý vývoj rušňa vrátane testov resp skúšobnej prevádzky si bude financovať samotná škodovka!

Jiří Kocurek

ČD nebo ministerstvo by měly Škodovce

Nemůžou, protože jim nepatří. Ještě jednou: Ne pa tří!

Gwann

Nechodte na slunicko

Drak Mrak

Ty soudruhu, za prvé nakupuje se za devizy, nikoliv za valuty. Za druhé žijeme ve společném evropském prostoru kde si každý může nakupovat a prodávat co chce a odkud chce. To jenom v zom vašem poťápaném RVHP bylo na vše potřeba povolení a souhlas rodné strany. 🤣 Huš na skládku dějin…

MaT

A až jednou třeba budeme mít i v ČR zavedené € (i když to tedy s těmi našimi politiky asi bude trvat ještě hodně dlouho), tak to bude v pořádku, když to bude nakupovat za měnu, co se tu bude stejně používat? 🙂

Peksur

Proč je špatná myšlenka domácího výrobce s takovou praxí? Čkd je out a Škoda k tomu pomalu směřuje.
Není to škoda?

Bidlo

Škoda parazituje na ČD již několik desetiletí, VŘ ušitá na míru , aby nikdo jiný nemohl uspět atd.

Jerry

Ale skončil. Výroba lokomotiv ve Škodovce je definitivně minulostí.

Pezos

Po zkušenosti s 380 se žádá dodat, díkybohu!

Okoloidúci

Mentalita „čo že je to na h*vno, hlavne že je to naše“ má v roku 2024 (v dobe globalizácie), dostáva do kolien.

Nie, je to črep a čisto z pragmatického hľadiska sa ČD oplatí kupovať niečo overené od Siemens či Alstom a nie dotovať Schadewerke.

Ak budeme realistický – ani RegioPanter nie je vo svojom segmente bohvie čo (pohodlnou jazdou sú Talent a Flirt o svetelné kilometre napred), len je lacný a „český“.

Tomáš

Tak měl výrobce ten tuzemský výrobek udělat pořádně. Ne ho narychlo zbastlit a nabízet ho za hříšné peníze.
Čím to je že Vectrony a TRAXXy se vesměs prodávají samy?

tarten

Gratuluji, za ten socialisticky protekcionistický příspěvek jste schytal snad rekordní počet nesouhlasů.

Marťas

Ještě by tu lokomotivu mohly ČD nabídnout dopravci About me 🤣🤣🤣

Djfiqlchrksk

Za týden bude dle najetých kilometru jako nová!

Ondra

Nehavarovaná a po prvním majiteli – což o to, s tím majitelem by to byla vlastně i pravda… 🙂

noerf

Pokud se nepletu je řada 380 schválena pro ČR, Slovensko, Německo, Rakousko, Maďarsko a Polsko. Takže v případě ostatních států by se muselo instalovat zabezpečení pro státy na Balkáně popřípadě provést softwarové úpravy. Což zadarmo určitě nebude a je otázka, za kolik budou ČD chtít lokomotivu prodat v porovnání ceny s novou lokomotivou, která je tímto vybavena.

Adam

Software? Jakože stěrače potřebují jiný software na Balkáně a jiný u nás? Ono se to spíš musí pro jiné země homologovat.

Martin V

… určitě budete muset u SW provést třeba rozšíření jazykových mutací. Aby displaye sdělovaly strojvedoucímu informace či nabízely popisky v sruktuře příkazů v národním jazykovém prostředí, kde se zrovna lokomotiva bude nacházet. Nepředpokládám, že třeba rumunští strojvedoucí budou za jízdy mít k dispozici slovník a překládat si informace z češtibńy či jiných lokalizovaných jazyků do rumunštiny.

Martin V.

… oprava překlepu : z češtiny

Milan

to chceš říct, že to je žel dokonce tak velkej krám, že to nemá v řídícím software ani nainstalovanou mezinárodně uznávanou Angličtinu?

Vzťák

Že by všichni strojvůdci v Rumunsku uměly plynně anglicky?

practicus

mašina umí mluvit 5-ti jazyky, ale já Vám v ČR na nějakou angličtinu se*u

vbb

Nauč se nejprve česky, ty „5-ti“…

Martin V.

… angličtina je mezinárodně uznávaná, to máte pravdu. Ale zde se bavíme o obsluze hnacího vozidla. Strojvedoucí nemají kvalifikační podmínku, že musí umět anglicky a mít z tohoto jazyka mezinárodně uznávanou zkoušku. Ti, co zajíždějí do D či A ale musí mít znalost německého jazyka. Takže pokud HV nemá v rámci interoperability homologaci do UK ( což nemá u nás žádné hnací vozidlo ), proč by displaye na stanovišti strojvedoucího při ovládaní lokomotivy či radiostanice měly umět s obsluhou komunikovat anglicky ? Technologie musí s obsluhou komunikovat v tom národním jazykovém prostředí, kde se lokomotiva může pohybovat. Pokud třeba slovenský… Číst vice »

Practicus

anglicky 380 umí

Ilmary

Balkánské státy Slovinsko a Chorvatsko používají jiný typ sběrače (užší) proto má Vectron MS 4 a ne jen 2

HLN

Aha, platí to i pro taurusy 1216? Já si říkal, proč mají 4 panťaky

qwertz

a čemu vlastně vadí širší sběrač?

Jiří Kocurek

To by se mělo zavést autobusů: V každém státě EU jiný průměr hrdla nádrže, aby se narovnaly podmínky mezi železnicí a silnicí 810 konečně zvítězila nad autobusem. 😀

Dráhy sobě. Pokud možno co nejvíce národních specifik, pak je to celé strašně drahé a byrokraticky náročné.

JaSuCeCh

Širší průjezdní profil, mělo by to být kvůli tunelům.

Mates

Prejazdnému profilu v tuneloch.

qěcy

Vadí širší i užší. Širší se nevejde do úzkého průřezu na určitých tratích, úzký zase strhne troleje na tratích s větší klikatostí troleje.

Rudolf Tuček

Nejužší mají zřejmě ve Švýcarsku?

Dušan

CH, LUX, FR (čistý uhlík) využívá šířku hlavy 1450 mm se zaizolovanými rohy. Hlavu 1450 mm (sycený uhlík) používá na stejnosměru i I + SLO. Čili 5 zemí používá tento rozměr.

Dušan

Nejde ani tak o šířku sběrače, jako o profil jeho hlavy – interoperabilní jsou dneska 3 profily hlavy, jinak je to v každé zemi různé (bohužel). Slovinsko – používá šířku hlavy 1450 mm, sycený uhlík, ale v úseku Pragersko-Hodoš je dovolen interoperabilní profil 1 600 mm, ale sběrač musí mít izolační rohy. Chorvatsko – používá se šířka hlavy 1600 mm Jinak materiál ližiny je interoperabilní pouze čistý uhlík a sycený uhlík s tím, že podle objemu toho sycení může být sběrač používán i na střídavině – obsah nesmí přesáhnout 35 % hmotnostního podílu, je-li lišta použita na tratích se střídavou… Číst vice »

Mates

Ešte dodám len pre zaujímavosť, že v Chorvátsku je na niektorých úsekoch povolený aj 1950mm zberač.

Dušan

OK, dík.

Mates

To nie je priamym dôvodom. Vectron, ktorý nemá paket pre HR-SI má tiež 4 zberače. Napríklad Vectrony ČD, alebo ZSSK. Majú 2 AC a 2 DC klasické.

M.Z.

Tam je to kvuli materialu protoze DBNetz chce cisty uhlik.

tarten

Připomeňte mi, ve které zemi byl ten uhlík naopak nežádoucí?

vjkm

Čistý uhlík je už dnes vítán všude, nicméně má limit na přenášený proud a tak není pro velké výkony na DC. Kromě toho se může na některých zdrsněných trolejích více opotřebovávat. Pantery nemají takový odběr a tak používají čistý uhlík na AC i DC. V minulosti nebyl uhlík obecně používaný/povolený například u pražských tramvají anebo v Polsku.

tarten

Díky, takže čistý uhlík spolu s vyšším napětím střídaviny je obecným řešením materiálu, přítlak se dá řešit SW a ovládáním sběrače. Takže jako problém k celoevropskému řešení sběrače zbývá především šířka?

Dušan

Ano, ale to je čistě z důvodu redundance – jinak by 2 sběrače pro D-A-PL-CZ-SK-H-(RO-BG) stačily.

Practicus

tak u WCtronu je to celkem k ničemu, protože když budete mít zkrat na střechu byť na jednom sběrači (třeba utržená, či jinak poškozená hlava), tak jej nemáte jak odpojit, protože WCtron nemá odpojovače jednotlivých skupin sběračů, natož jednotlivých sběračů