Obrazem: Brno otevře přestavěné Mendlovo náměstí, čelí kritice části cestujících MHD
Mendlovo náměstí po modernizaci. Foto: Adam Zemek
Rozruch vzbudilo hlavně zábradlí. Dopravní podnik i architekti ho odmítají.
Rozruch vzbudilo hlavně zábradlí. Dopravní podnik i architekti ho odmítají.
Nechápu, kdo mohl schválit takový doslova odporný návrh zabetonovaného náměstí bez kousku zelené plochy, ošklivé přístřešky, pod kteri se pred deštěm nikdo neschová, nepohodlné nevzhledné lavicky.A až se trochu ucpou kanály a přijde nějaká průtrž, jsem zvědavá, kam se ta voda vsákne. Velké zklamání.Asi kamarád některého radního potřeboval zakázku.
Kliknul jsem si na stránku Kanceláře architekta města Brna věnovanou Mendlovu náměstí.
https://kambrno.cz/mendlovo-namesti/
Lze se tam dočíst takové vzletné fráze, jako:
– vylepšení podmínek pro cestující
– navrhujeme zrušit prostorové a výškové bariéry, rozšířit chodníky
– cestování bude pohodlnější, bezpečnější a bude bezbariérové
Sarkastická poznámka na závěr:
Gregor Johann Mendel se narodil 20. 7. 1822 a tedy 200. výročí narození měl loni v létě. Instalace sochy „Hrachovina“ 7 měsíců po uplynutí výročí, to je jak z Cimrmana.
Rekonstrukce Mendlova náměstí má asi tak rok zpoždění.
Normálně se k ničemu nevyjadřuji, ale musím.Toto je ohavné a neskutečně strašlivé místo.Mendlák byl 1000 krát lepší i s těma bezdomovcema!!!!Ale taky s trávou,stromy a normálními zastávkami.Hlavně že více zeleně . Nejraději bych tam ty,co to vymysleli, přivázala k té “ zelené střeše“ ať se hezky v 30 ti stupních tak těch 30min.čekaji!!! Hnus 🤮
Ale houby “požadavek policie”. Policie v tomto nemá závazné stanovisko. Selhal vedoucí odboru dopravy, který stanovoval to dopravní zařízení. Na něj a jeho alibismus by měla směřovat kritika uživatelů.
Ja mám za to, aspoň čo som sa díval (v stanovisku PČR ani DÚ nič o zábradlí nie je), že tu je problém iný:
1) Znenie §66 zákona 266/1994 Sb. (zmocňuje pre výkon zákona vyhlášku 177/1995 Sb.)
2) Znenie §58 vyhlášky 177/1995 Sb. (činí záväznou normu ČSN 73 6425)
3) Znenie článku 5.6.2.5 odst. a) normy ČSN 73 6425 (požaduje v prípade výskytu jazdného pruhu za nástupišťom vždy osadiť zábradlie)
Pokud bylo zábradlí schváleno už ve stavebním povolení, tak je stanovisko PČR závazné a následné OOP s ním nic nezmůže. Bohužel.
Další perla. Jestli to Brno nedělá nějakou chybu ve volbách. 🤔
V tom mají prsty alibistické švestky z Oddělení dopravniho inženýrství. Vřele doporučuji si s nima zkusit jednat. S tím nemá politika nic společného.
Až s nima zdárně projednáte stavbu podobného rozsahu, přijďte sem házet rozumy vy chytrolíne…
je to cele skoda, kdysi byl mendlak krasne misto (byl tam mlynsky nahod a plovarna) – ted je to velke zoufalstvi, vlastne jen skareda krizovatka a skaredy verejny prostor.
Lehni, pse!
Nějak jsem nepochopil, proč se vlastně po té Veletržní jezdí. Je to kvůli lepším přestupním trasám?
A co se týká toho zábradlí, od DÚ je to fakt zhovadilost. Nechápu, proč to jinde jde bez zábradlí.
Výhody jsou hlavně tyto:
– bezbariérová a dostatečně dlouhá zastávka pro č. 1 směr hlavák
– odstranění jednoho křížení trol x tram
přestupní vzdálenosti se mohly bez zábradlí zlepšit, takto se mírně zhorší oproti původnímu stavu
Děkuju. Ta dlouhá zastávka pro linku 1 mě nenapadla.
Když to shrneme, rekonstrukce se prostě nepovedla. Je tam tolik závažných problémů, že je to fiasko. Absurdní absence funkčních přístřešků, zábradlí… Totální selhání všech zúčastněných.
Co navrhujete?
Zdá se, že na tolik chytrých hlav je Brno příliš malé město.
Velice výstižné konstatování. Ale to není jen Brno, i když možná ta negativní geopatogenní zóna tam může být. Problém je v tom, že za kvalitu projektu by měl ručit projektant. Určitou spoluzodpovědnost má i úředník státní správy (silniční správní úřad + speciální stavební úřad). Jenže: A tady to začíná – kdo má otvor v zadnici začne do toho kecat, že to musí být tak a tak a projektant se snaží vyhovět, jinak by už také zakázku nemusel příště dostat. Takže se začnou ohýbat normy, projekt se upraví a jde k vyjádření na PČR. Tam nastává údiv a jsou 2 možnosti.… Číst vice »
Napadá mně, jestli náhodou není pod Brnem nějaká silná gepatogení zóna.
Na jedné straně tam postaví přístřešek tramvajové zastávky Osová i pod mostem, aby byla jistota, „že bude echt sucho“.
https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2021/10/sranda_v_Brne_1.jpg
Na straně druhé na Mendlově náměstí, kde může foukat, nastrkaj takové blbé stříšky, které neochrání nikoho před ničím.
Pokud si k tomu přidám rekonstrukci tunelu v Šámalově ulici, nebo tahanice okolo ne-přesunu nádraží, tak mně napadá, jestli by Ústav duševního zdraví neměl na magistrátu zřídit alespoň ambulanci 24/7.
https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2022/12/samalova.jpg
Brno je postavené na starém indiánském pohřebišti:-)
„vyšlo najevo, že SŽ staví silnici s jedním jízdním pruhem“
Kdeže to má sídlo Správa železnic?
To je poněkud levný pseudoargument.
Město Brno
– o rekonstrukci nevědělo?
– jako vlastník okolních pozemků nebylo investorem osloveno?
– k rekonstrukci nevyjadřovalo?
Nezapomínal bych na legendární tramvajovou trať v Plotní, to je podle mě celosvětový unikát.
Však se také dlouho a pečlivě připravovala.
a jake pristresky byste si predstavoval? takove jako jsou na hlavaku, kam se vleze jen par lidi (navic typicky bezdomovcu) a ktere blokuji volny pohyb prave tim, ze maji bocni stenu.
Počkejte si, až bude pršet a nedejbože do toho bude foukat vítr. Pak si tam jděte na tak 20 min. stoupnout a třeba vás potom něco napadne.
Asi jezdite autem a nemate aninpotuchy, jak se cestuje MHD
Poslouchal jsem tento týden Rádio Pohoda a v pořadu s panem Nárožným padla jedna velmi výstižná věta:
„Známe dabing dobrý, špatný a ten z Brna.“
Myslím, že tato kouzelná věta má mnohem širší působnost.
Když jsem viděl strašidelné obrázky 1 – 3/9 z „rekonstrukce“, kde je červeno víc, než kdysi na prvního máje, myslel jsem, že to jsou nasknované pohlednice Brna z počátku 70. let 20. stol.
Ještě, že tam byl soudobý aspoň ten autobus.
Radní města Brna asi prožili hodně bezesných nocí, než schválili k realizaci takový nefunkční hnus.
Zábradlí se bohužel objevuje v mnoha nových terminálech. Přitom třeba takový královéhradecký THD je jasnou ukázkou toho, že bez zábradlí se dá fungovat zcela bezpečně
Potvrzuji, u nás k Kojěpůlkách na tom našem pidi terminálu taky nemáme ani kousek zábradlí. Uvidíme, jak dopadne ten rozestavěný, snad ho město nezprasí, zatím vypadá dobře.
Pro pravý východoevropský zážitek ještě chybí červenobílý nátěr a zábradlí ověsit reklamními banery.
vsechno bude
Je potřeba dodat, že reálně se jedná o rekonstrukci pouze části náměstí a pouze větší části přestupního uzlu. Zhruba polovina náměstí od gymplu po dům ve středu zůstává původní. S komplexním řešením celého přestupního uzlu a prostoru celého náměstí město neřešilo.
O České to není až tak úplně pravda, kousek zábradlí tam přecejen vpašovali: https://mapy.cz/s/hucehabofo
Čo je vlastne jediné miesto na České, kde situácia odpovedá situácii na Mendláku….
Problém zábradlí mezi tramvají a pruhem pro trolejbusy / autobusy vidím v tom, že je tak nepříčetně dlouhé. Chtělo by to aspoň jednu mezeru od označníku na délku kloubáku, ať se přestupuchtivá hmota přelévá rovnoměrněji.
Základním parametrem práce „dopravních inženýrů“ PČR je maximálně zkomplikovat a činit nebezpečný pohyb pěšky, na kole a MHD. A v důsledku od nich co nejvíce odradit. Můžeme mít v ČSN 73 6110 kap. 8.1.2 „Příčné uspořádání provozu místní komunikace při rekonstrukcích v omezeném prostoru musí vytvořit příznivé podmínky jednotlivým účastníkům provozu v tomto pořadí důležitosti: chodci, veřejná doprava, cyklisté, motorová vozidla.“ Ale dopravní diletanti PČR se pohybují v jiné dimenzi, norma nenorma, veřejný zájem, neveřejný zájem. Tatáž PČR nemá vlastní kapacity na aspoň trošku účinný dohled nad dopravními přestupky, jako je telefonování za jízdy nebo parkování na chodníku. Jako perlička… Číst vice »
Nejspíš reakce policajtů na tohle: https://www.blesk.cz/clanek/regiony-praha-praha-zpravy/558560/policista-jel-k-zasahu-u-masarykova-nadrazi-srazil-zenu-ted-celi-zalobe.html
Aby lidi nepřecházeli zastávku, když se zam žene Simír bez majáků a bez houkačky.
Policie nemá závazné stanovisko. Příslušný vedoucí odboru dopravy byl alibistou a bál se stanovit značení a zařízení bez zábradlí.
Policie má závazně stanovisko ve stavebním povolení, které předchází vámi zmíněnému oop. Pokud si zábradlí vymohla PČR ve stavebku, nemá odbor dopravy šanci toto ovlivnit.
Brácha projektant o tomhle mluvil několikrát. Ať na rhuje cokoliv, křižovatku, chodník, nevím co, tak vždycky se k tomu vyjadřují policajti, a to pak záleží u daného policajta na jeho osobnosti, osobním pocitu, náladě…
Tohleto se prostě musí změnit…
Policie nemá závazné stanovisko na zábradlí. To tam stanovil příslušný odbor dopravy.
V Brně je toho bohužel víc. Kromě hlaváku, který byl zmíněn a kde se už snad blýská na lepší časy, mě napadá třeba cik-cak přechod přes koleje na Novolíšeňské. Ten, kdo to vymyslel, by si zasloužil tamtudy muset každý den chodit. Co se týká Mendláku, tak kromě zábradlí je tam problém ještě s těmi stříškami, které jsou absolutně k ničemu. Kdyby se vedle odstranění zábradlí podařilo prosadit i jejich náhradu klasickýmí přístřešky, bylo by to jedině dobře. Jinak, mezi linkami 1 a 25/26 se dá přestoupit i na dalších místech, kde je přestup za mě pohodlnější a teď bude pohodlnější… Číst vice »
Ten co to na Novolíšeňské vymyslel, tudy každý den chodí a důvod proč to tak je jasný. Od té doby výrazně ubylo srážek s chodci na daném přejezdu. Ovšem lidé rádi trpí krátkou pamětí a selektivní amnézií.
Aha, takže pro bezpečnost tam nějaký magor vytvořil nechutnou překážku, která každý den komplikuje život stovkám lidí. A tu statistiku srážek jistě můžete doložit, že to opravdu pomohlo, protože já tomu moc nevěřím. Ten přechod je tam totiž z každé strany za zastávkou, ve které tramvaj vždy zastaví, neboť Novolíšeňská nemá žádnou formu zastavování na znamení. A pokud je někdo magor a nerozhlédne se, jestli tramvaj už neodjíždí, přičemž ta tramvaj dokonce i zvoní, pak mu zábradlí rozhodně nepomůže. Takže za mě stejný nesmysl, jako na tom Mendláku, kdy se kvůli nějaké „bezpečnosti“ zkomplikoval život normálním lidem.
Petr Novak: Nemate pravdu v jedne casti, nove je zmineny prechod PRED zastavkou tram 8 Novolisenska smerem z mesta (drive byl za zastavkou). Bohuzel na Novolisenske chybi prechod za tramvajemi smer z mesta ven, jako je na Belohorske (tam je na obou stranach). A na Mendlove namesti je situace podobna.
Je mě všech cestujících MHD upřímně líto.Tak dlouho čekali na tento paskvil.
Tak ještě plechovky s červenou barvou, ať je to hezký 🙂
Kdepak, správné zábradlí musí být modré. Ale vážně, tohle je opravdu z hlediska vizuálního i přestupních vztahů tragédie. Autorovi lze navrhnout čestný Řád práce.
Možná autor už ten řád dávno má, teď jen vytáhl z šuplíku projekt, který v něm ležel od roku 1975…
#zábradlománie #gumy
To nic, Praha má podobně promarněnou příležitost na Zahradním Městě…
PČR musí být fakt plná chytrých hlav. V životě nezapomenu na jejich argument nepovolení bus zastávky vedle perónu v UO městě, že by pak lidi určitě přecházeli přes koleje „vysokorychlostního koridoru“.
Když se chce tak to jde, v Praze i jinde. V posledních letech zmizelo zábradlí mezi ostrůvky tramvajových zastávek na Žižkově, od Biskupcovy až na Spojovací a tam kde to jde se ještě rozšiřuje ostrůvek, aby lidi nepadali do vozovky. Po rekonstrukci ulice Jana Želivského snad odpadnou i ta vnější zábradlí.
https://mapy.cz/zakladni?pano=1&pid=72837641&newest=1&yaw=1.857&fov=1.221&pitch=-0.051&x=14.4690540&y=50.0905929&z=17
Ta červená dlažba je doufám tak ponurá jen kvůli počasí, za kterého byly fotky pořízeny.
Ano. V létě bude velice horka a od slinivka rozpálená. ..
Celkově to hodnotím pozitivně, nicméně to zábradlí mezi trolejbusem a šalinou je fakt nesmysl (to mezi trol a Albertem naopak smysl z hlediska bezpečnosti má). Bohužel s alibismem DÚ i DI PČR jsem se už párkrát setkal a nevím moc co už by na ně mělo platit, když nepomůže ani vysvětlit znění normy a podložit to stanoviskem jejího autora… Ještě je diskutabilní vedení linky 37 – takto se sice uvolnilo náměstí, ale zbytečně se zahušťuje doprava ve Veletržní, trol. zastávka před Albertem a okruh kolem náměstí. Kdyby zůstala obousměrně Hlinkami a zastávkový pás na první fotografii vpravo se udělal obousměrný… Číst vice »
Mendlák v nové podobě je jednoduše řečeno tragédie. Policejní argumentace ochrany chodců je úplně mimo. Znám to místo na vlastní kůži. Když tam žádné zábradlí nebylo, lidi to normálně přešli a nikomu se tam nikdy nic nestalo. Zábradlí tam nemá co dělat. Stejně jako na hlavasu.
Policie v Brně má místo mozku volant a takovým přístupem pak řeší cokoliv týkající se chodců, cyklistů, parkování v zákazu, a dopravy obecně.
Vše předražené, hnusné, penis na náměstí, betonové monstrum architekta Loose v parčíku na Kounicově, kloubočku hop bude před magistrátem, zastávka tramvaje od Pekařské – vysoký nástup atd. To je obraz vedení města. Mělo být hotové loni.,
Aké kompetencie má v týchto veciach polícia podľa českej legislatívy? Z článku mi vyplýva že takúto vec môže nariadiť proti vôli mesta, je to naozaj tak?
Dopravní inspektorát se vyjadřuje ke značkám i řešení křižovatek apod. Jejich vyjádření je sice doporučující, ale úředníci silničního úřadu je obvykle nezpochybňují a berou jako svaté.
Ne, v žádném případě, policie nic nenařizuje, pouze „dá písemné vyjádření“. Ale bohužel existují úředníci, kteří si to nedokážou přebrat a nařídí nesmysly.
Ono to neni až tak jednoduché. V případě, že je dokumentace určena i pro umístění stavby je vyjádření PČR závazné.
https://mestemnakole.cz/2022/11/advokacni-manual-7-policejni-stanoviska-kdy-jsou-nezavazna-a-kdy-zavazna/
I kdyby mohli:
– mělo by se tak stát ve fázi projektování
– město by připomínky mělo řešit predelanom projektu, opět s vyjádřením ostatních
Děti, pojďte se podívat, blbost kvete (kreslený vtip od P. Kantorka): https://g.cz/sites/default/files/g/2014/08/blbost-kvete-vetsi.jpg
S tím zábradlím se ta bezpečnost naopak sníží tím, že někteří budou mít tendenci to zábradlí přelézat…
Plus sa o to zábradlie počas čakania opierať a čumieť do mobilu, takže môžu krásne dostať po hlave späťákom od prechádzajúceho vozidla.
To lze vyřešit umístěním reklam do toho zábradlí (tak jak je u hlaváku). A mělo by to i tu výhodu, že pak už by zábradlí odstranit nešlo, protože by byl poškozen správce reklamní plochy, kterému byla za pakatel ponechána na věčné časy.
tak když lidi neumí chodit a radi skáčou pod kola, tak se nedivím, že dávají všude zábradlí, vidím to i jinde v republice, kde zabradlí není a lidi sou normalně sebevrazi, šup pod auta, než udělat o par kroků navíc kde je přechod. Dneska pokud nebude obehnané zábradlím vše nebo nějakou zdí, tak lidi budou pod ty kola skákat furt.
Souhlas, na zastávkách mhd nemají lidi co dělat
Co to blábolis, Jardo?
A kolik že je mrtvých na Svoboďáku? Lidí tam chodí desítky tisíc a šalina tam jezdí pravidelně. Zastavující trolejbus není o moc rychlejší.
A já tam nedávno potkal i autobus (jako náhradní dopravu za tramvaj). No a kupodivu projel naprosto bez problémů a nikomu se nic nestalo.
Ty umělecké červené „židličky“ na červeném chodníku vypadají jako speciálně zkonstruované k zasílání opilců do nemocnic.
No věcí, u kterých se mělo trošku přemýšlet je tam více. Namátkou třeba „elektrické krabice“ (https://mapy.cz/s/mutufateka), které byly před rekonstrukcí v trávníku, zůstaly na místě a tak jsou nyní přímo za přechodem 🤦♂️
Ale na Brno dobrý…
Na Brno dobrý… taky to mohlo dopadnout jako tramvaj u Zvonařky s PHS 😀
Ne-na-po-ví-dat!
Ti tydýti jsou schopni to tam ještě doplnit..
Mendlovo náměstí a Mendelova univerzita?
Ano, to jsou oficiální názvy. Kdyby to byly Mendelplatz a Mendeluniversität, byl by klid.
a hlavně taky dálnice do Vídně
Náměstí se tak jmenuje dlouhé desítky let a uni byla Vysoká škola zemědělská.